ד"ר אורנן אתי 79-503-01 המורה כמחנך
הפקולטה לחינוך
בית הספר להכשרת מורים
המורה כמחנך (79-503)
ד"ר אתי אורנן natornan@netvision.net.il
שנת לימודים: תשע"ד סמסטר: א היקף שעות: 1 ש"ש
א. מטרות הקורס:
חיזוק ההכרה בחשיבות החינוך
פיתוח תפיסת עולם חינוכית
הקניית כלים ופיתוח מיומנויות לעבודה החינוכית בכיתה
ב. תוכן הקורס:
הרצאה ודיון במליאה , סדנה, ניתוח מקרים בקבוצות קטנות
מספר השיעור |
נושאים |
ביבליוגראפיה לשיעור |
2-1 |
להיות מחנך - מהו חינוך? מטרות החינוך בישראל |
הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל. אבן יהודה: רכס. (534607) (חינוך E375.006 ערכ) בראשי-אייזן, ד', לוטנר-טמיר, מ', עוז, מ' ושדמי, ח' (תשס"ח). דיאלוג מורה תלמיד: מתווה לשיחות אישיות בין מורים לתלמידים. ירושלים: שפ"י משה"ח. (001175386) (חינוך 371.1023 ברש) לם, צ' (תשס"א). ערכים וחינוך. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 651-664). ירושלים: משרד החינוך. (000580575)
מור, פ' (2006). לראות את הילדים: מדריך ליצירת סביבה חינוכית מגדלת לתלמידים בסיכון. ירושלים: מאור ולך. (001194822) (חינוך 371.93 מור)
פלג, ח' וברנהולץ י' (תשס"ד). ניהול דיוני דילמה לקידום החשיבה המוסרית. ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט. (001171052) (מדעי החברה, מכון פדגוגי 371.37 פלג)
צבר-בן יהושע, נ' ודושניק, ל' (תשנ"ז). לעשות את הדבר הנכון: דילמות אתיות של מורים בישראל. בתוך א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן (עמ' 411-391). תל אביב: רמות. (002357763) |
5-3 |
כיצד מחנכים? אמצעים לחינוך מוסרי חינוך לערכים בשיעור ערכים בתכניות הלימודים |
|
6 |
חווית למידה משמעותית |
|
9-7 |
המורה כמחנך - המפגש האנושי הדיאלוג החינוכי
השיחה האישית
|
|
10 |
חינוך תלמידים בסיכון |
|
11 |
דילמות בחינוך |
|
12-14 |
פרזנטציות |
ג. חובות הקורס:
- א. נוכחות פעילה וקריאה שוטפת של מקורות
- ב. כתיבת מסמך - שילוב ערכים במקצוע ההוראה והצגתו בכיתה
- ג. ראיון עם איש חינוך על הצלחה חינוכית שחווה כמחנך והצגתו בכיתה
- ד. בחינה
מרכיבי הציון הסופי
- 1. בחינה על החומר בכיתה ועל מקורות נבחרים 70%
- 2. שילוב ערכים במקצוע ההוראה 20%
- 3. ראיון עם איש חינוך 10%
ד. ביבליוגרפיה:
אבינון, י' (תשס"ב). מטרות וערכים בחינוך. קריית ביאליק: אח. (000524563) (חינוך 370.1 אבי)
אכמון, י', שפלר, ג' ווייל, ג' (תשע"ב). מקצועיות אתית בפסיכותרפיה. ירושלים: מאגנס. (פרק 2, עמ' 33-25). (001223289) (חינוך 174.915 אכמ)
בראשי-אייזן, ד', לוטנר-טמיר, מ', עוז, מ' ושדמי, ח' (תשס"ח). דיאלוג מורה תלמיד: מתווה לשיחות אישיות בין מורים לתלמידים. ירושלים: שפ"י משה"ח. (001175386) (חינוך 371.1023 ברש)
בר-לב, א' (תשס"ז). אקלים בית הספר: מציאות וחזון. באר שבע: בית יציב ומכללת קיי. (001127288) (חינוך 371.2 בר-לב)
*הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל. אבן יהודה: רכס. (534607) (חינוך E375.006 ערכ) פרק אחד על פי בחירת הסטודנט.
*יאיר, ג' (תשס"ו). מחוויות מפתח לנקודות מפנה: על עוצמת ההשפעה החינוכית. בני ברק: ספריית פועלים. (פרק חמישי, עמ' 192-144 - 001219546).
זגן, ע' (2007). "מקראות ישראל" ככלי חינוכי מעצב. דור לדור, לא, 227-242. (001135530)
יעוז, ח' (1994). ערכים והשתקפותם בדיסציפלינות ההוראה (ספרות והיסטוריה). עיונים בחינוך, 59/60, 372-367. (307084)
יעוז, ח' (2002). תפיסות ערכיות והשתקפותן בתוכניות הלימודים להוראת הספרות בחטיבה העליונה (כללי ודתי) - לקראת שנות אלפיים. בתוך נ' מסלובטי וי' עירם (עורכים), חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 319-335). תל-אביב: רמות. (567865)
כהן, א' (1996). חינוך לערכים בשיעור. בת-ים: ספרי נועם. (000313080) (חינוך E370.114 כהן)
*לם, צ' (תשס"א). ערכים וחינוך. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 651-664). ירושלים: משרד החינוך. (000580575)
למפרט, ח' (2013). ילדים חסרי ערך: על מחיר החינוך ההישגי. תל אביב: מכון מופ"ת. (002366240) (חינוך E370.15 למפ)
מור, פ' (2006). לראות את הילדים: מדריך ליצירת סביבה חינוכית מגדלת לתלמידים בסיכון. ירושלים: מאור ולך. (001194822) (חינוך 371.93 מור)
מור, פ' ומנדלסון, י' (2006). לדבר עם מתבגרים בסיכון: התפיסה החינוכית הפסיכו-חברתית. ירושלים: מאור ולך. (001151910) (חינוך 371.93 מור)
*פלג, ח' וברנהולץ, י' (תשס"ד). ניהול דיוני דילמה לקידום החשיבה המוסרית. ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט. (001171052) (מדעי החברה, מכון פדגוגי 371.37 פלג)
*צבר-בן יהושע, נ', דושניק, ל' וביאליק, ג' (תשס"ז). מי אני שאחליט על גורלם? דילמות אתיות של מורים. ירושלים: מאגנס. (001130358) (חינוך 370.114 צבר)
*צדקיהו, ש' פישרמן, ש', עילם, נ' ורונן, ח' (תשס"ח). חינוך כיתה. תל אביב: תמה. מכון מופת. פרק אחד על פי בחירת הסטודנט. (001144531) (חינוך E371.1024 חנו)