ד"ר אורנן אתי 79-503-01 המורה כמחנך

 

                                        

הפקולטה לחינוך

בית הספר להכשרת מורים

 

המורה כמחנך (79-503)

ד"ר אתי אורנן                                     natornan@netvision.net.il

 

שנת לימודים: תשע"ד                     סמסטר: א                         היקף שעות: 1 ש"ש

א. מטרות הקורס:

חיזוק ההכרה בחשיבות החינוך

פיתוח תפיסת עולם חינוכית

הקניית כלים ופיתוח מיומנויות לעבודה החינוכית בכיתה

ב. תוכן הקורס:

הרצאה ודיון במליאה , סדנה, ניתוח מקרים בקבוצות קטנות

מספר השיעור

נושאים

ביבליוגראפיה לשיעור

2-1

להיות מחנך -

מהו חינוך? מטרות החינוך בישראל

הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל. אבן יהודה: רכס. (534607) (חינוך E375.006  ערכ)

בראשי-אייזן, ד', לוטנר-טמיר, מ', עוז, מ' ושדמי, ח' (תשס"ח). דיאלוג מורה תלמיד: מתווה לשיחות אישיות בין מורים לתלמידים. ירושלים: שפ"י משה"ח. (001175386) (חינוך 371.1023 ברש)

לם, צ' (תשס"א). ערכים וחינוך. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 651-664). ירושלים: משרד החינוך. (000580575)

 

מור, פ' (2006). לראות את הילדים: מדריך ליצירת סביבה חינוכית מגדלת לתלמידים בסיכון. ירושלים: מאור ולך. (001194822) (חינוך 371.93  מור)

 

פלג, ח' וברנהולץ י' (תשס"ד). ניהול דיוני דילמה לקידום החשיבה המוסרית. ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט. (001171052) (מדעי החברה, מכון פדגוגי 371.37  פלג)

 

צבר-בן יהושע, נ' ודושניק, ל' (תשנ"ז). לעשות את הדבר הנכון: דילמות אתיות של מורים בישראל. בתוך א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן (עמ' 411-391). תל אביב: רמות. (002357763)

5-3

כיצד מחנכים?

אמצעים לחינוך מוסרי

חינוך לערכים בשיעור

ערכים בתכניות הלימודים

6

חווית למידה משמעותית

9-7

המורה כמחנך - המפגש האנושי

הדיאלוג החינוכי

 

השיחה האישית

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

חינוך תלמידים בסיכון

11

דילמות בחינוך

12-14

פרזנטציות

 

 

ג. חובות הקורס:

  • א. נוכחות פעילה וקריאה שוטפת של מקורות
  • ב. כתיבת מסמך - שילוב ערכים במקצוע ההוראה והצגתו בכיתה
  • ג. ראיון עם איש חינוך על הצלחה חינוכית שחווה כמחנך והצגתו בכיתה
  • ד. בחינה

 

 מרכיבי הציון הסופי

  • 1. בחינה על החומר בכיתה ועל מקורות נבחרים 70%
  • 2. שילוב ערכים במקצוע ההוראה 20%
  • 3. ראיון עם איש חינוך 10%

 

ד. ביבליוגרפיה:

אבינון, י' (תשס"ב). מטרות וערכים בחינוך. קריית ביאליק: אח. (000524563) (חינוך 370.1  אבי)

אכמון, י', שפלר, ג' ווייל, ג' (תשע"ב). מקצועיות אתית בפסיכותרפיה. ירושלים: מאגנס. (פרק 2, עמ' 33-25). (001223289) (חינוך 174.915  אכמ)

בראשי-אייזן, ד', לוטנר-טמיר, מ', עוז, מ' ושדמי, ח' (תשס"ח). דיאלוג מורה תלמיד: מתווה לשיחות אישיות בין מורים לתלמידים. ירושלים: שפ"י משה"ח. (001175386) (חינוך 371.1023 ברש)

בר-לב, א' (תשס"ז). אקלים בית הספר: מציאות וחזון. באר שבע: בית יציב ומכללת קיי. (001127288) (חינוך 371.2  בר-לב)

*הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל. אבן יהודה: רכס. (534607) (חינוך E375.006  ערכ) פרק אחד על פי בחירת הסטודנט.

*יאיר, ג' (תשס"ו). מחוויות מפתח לנקודות מפנה: על עוצמת ההשפעה החינוכית. בני ברק: ספריית פועלים. (פרק חמישי, עמ' 192-144 - 001219546).

זגן, ע' (2007). "מקראות ישראל" ככלי חינוכי מעצב. דור לדור, לא, 227-242. (001135530)

יעוז, ח' (1994). ערכים והשתקפותם בדיסציפלינות ההוראה (ספרות והיסטוריה). עיונים בחינוך, 59/60, 372-367. (307084)

יעוז, ח' (2002). תפיסות ערכיות והשתקפותן בתוכניות הלימודים להוראת הספרות בחטיבה  העליונה (כללי ודתי) - לקראת שנות אלפיים. בתוך נ' מסלובטי וי' עירם (עורכים), חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 319-335). תל-אביב: רמות. (567865)

כהן, א' (1996). חינוך לערכים בשיעור. בת-ים: ספרי נועם. (000313080) (חינוך E370.114  כהן)

*לם, צ' (תשס"א). ערכים וחינוך. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 651-664). ירושלים: משרד החינוך. (000580575)

למפרט, ח' (2013). ילדים חסרי ערך: על מחיר החינוך ההישגי. תל אביב: מכון מופ"ת. (002366240) (חינוך E370.15  למפ)

מור, פ' (2006). לראות את הילדים: מדריך ליצירת סביבה חינוכית מגדלת לתלמידים בסיכון. ירושלים: מאור ולך. (001194822) (חינוך 371.93  מור)

מור, פ' ומנדלסון, י' (2006). לדבר עם מתבגרים בסיכון: התפיסה החינוכית הפסיכו-חברתית. ירושלים: מאור ולך. (001151910) (חינוך 371.93  מור)

*פלג, ח' וברנהולץ, י' (תשס"ד). ניהול דיוני דילמה לקידום החשיבה המוסרית. ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט. (001171052) (מדעי החברה, מכון פדגוגי 371.37  פלג)

*צבר-בן יהושע, נ', דושניק, ל' וביאליק, ג' (תשס"ז). מי אני שאחליט על גורלם? דילמות אתיות של מורים. ירושלים: מאגנס. (001130358) (חינוך 370.114  צבר)

*צדקיהו, ש' פישרמן, ש', עילם, נ' ורונן, ח' (תשס"ח). חינוך כיתה. תל אביב: תמה. מכון מופת. פרק אחד על פי בחירת הסטודנט. (001144531) (חינוך E371.1024 חנו)