ד"ר איזקסון עטרה 79-110-02 סדנא לאימוני הוראה

 

                                                  

קורס: תורת ההוראה (79-111-02) וסדנא לאימוני הוראה (79-110-02)

סוג הקורס: שיעור וסדנה

שנת לימודים:  תשע"ד                    סמסטר:    א'                       היקף שעות:  4 ש"ש

מרצה: ד"ר עטרה איזקסון

isaacsa@biu.ac.il

 

מועד: ס"א   יום ד'  14-18   (בניין   1005    חדר  109)

שעת קבלה: יום   ב' או ד' 08:30-09:30    (בתיאום מראש)

 

•א.      מטרות הקורס:

 

הקורס מיועד לסטודנטים מתחומי התמחות שונים במסלול תעודת הוראה (שנה א' חובה) וערוך בזיקה למגוון מקצועות ההתמחות של הסטודנטים. הקורס מציג את מקצוע ההוראה כערך, זכות ושליחות, ומדגיש שיטות הוראה קונסטרוקטיביסטיות. הסטודנטים יכירו מושגי יסוד בחינוך ובהוראה;  יתנסו בשיטות  הוראה / למידה עדכניות, יתכננו יפתחו ויכתבו מערכי שיעור ויכירו שיטות לטיפוח אקלים כיתה לימודי וחינוכי. בין הנושאים הנלמדים: קשרי גומלין בין מורים לתלמידים, שינויים בתפיסת ההוראה / למידה. שונות כמשאב: אינטליגנציה רב-ממדית, סגנונות למידה, הוראה בכיתה הטרוגנית, למידה בקבוצות קטנות, למידה משמעותית, לימוד באמצעות גילוי וחקר, חלופות בהערכת הישגים, הכנת מערך שיעורי בתהליך מונחה הכולל תכנון, משוב ורפלקציה.

 

ב. תוכן הקורס:

   

מהלך השיעורים - תכנית הוראה מפורטת:

 

הקורס בנוי מ- 14 מפגשים בני 4 ש' כל אחד. בכל מפגש מוקדשות שעתיים להרצאה ב"תורת ההוראה" ושעתיים ל"סדנה לאימוני הוראה". בשיעורי הסדנה יתנסו הסטודנטים (3-4 מדי שיעור) בהוראת עמיתים  לסירוגין כל אחד בתחום הדעת שלו, תוך הפקת משוב עצמי ומשוב עמיתים.

מועדי המפגשים ס"א תשע"ד: 16.10.13, 23.10.13, 30.10, 6.11, 13.11, 20.11, 27.11, 4.12, 11.12, 18.12, 25.12, 1.1.14, 8.1.14, 15.1.14

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאת חובה עפ"י הרשימה הביבליוגרפית

1

הכרות, הצגת הסילבוס, חלוקת מטלות

מטרות החינוך וההוראה (מושגי יסוד בחינוך ובהוראה)

מהו חינוך? תוצאות מדידת הישגים

 

2

מבנה מערכת החינוך וביה"ס

"המקום הנכון"

 

פריט   6)

3-4

קביעת מטרות

שיטות הוראה-למידה. אסטרטגיות הוראה-למידה. סגנונות למידה, סגנונות חשיבה, שפת גוף
הכיתה ההטרוגנית - אפיונים ודרכי למידה

כיצד בונים שיעור?

מאפייני שיעור טוב

 

2)

5)

5-6-7

הטקסונומיה של בלום

ששת כובעי החשיבה של בונו

 

8-9

למידה/ הוראה קונסטרוקטיביסטית

 

 

1)

10-11

דרכים לניהול שיעור

 

שיעורי בית. סוגי שיעורי הבית. סוגי המטלות. אופן בדיקת שיעורי הבית. אסטרטגיות בדיקת שיעורי הבית.

 

3)

12-13

דילמות אתיות: ניתוח ארועים כתובים

 

4)

14

 סיכום

 

 

 

ג. חובות הקורסים ומרכיבי הציון הסופי:

 

     דרישות קדם: אין

 

  • תורת ההוראה: נוכחות פעילה בקורס כתנאי לגשת לבחינה, מבחן (100%) ניתוח סיטואציות עפ"י הנלמד בקורס + חומר קריאת חובה כמפורט ברשימה הביבליוגרפית המצ"ב

 

  • סדנה לאימוני הוראה: הגשת מערך שיעור לאישור מראש (30%), הוראת עמיתים כולל הערכה עצמית (40%), הגשת דוח סיור לימודי -צפייה חיצונית בשני שיעורים ומשוב משך הקורס (30%)

ציון עובר 66

 

ד. ביבליוגרפיה:  חומר מחייב למבחן:  קריאת חובה

 

 

•·        1) ברוקס, ז' וברוקס, מ' (1997). בחיפוש אחר הבנה: לקראת כתה קונסטרוקטיביסטית. ירושלים: משרד החינוך, התרבות והספורט, המינהל הפדגוגי, האגף לתכניות לימודים: מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה. (קריאת חובה: עמ' 17, 29-30, 101-117 - 2369637)

גולמן, ד' (1997). אינטליגנציה רגשית (תרגום: עמוס כרמל). תל אביב: מטר. (עמ' 7-26; 47-60;       131-146 - 000369837).

גרדנר, ה' (1996). אינטליגנציות מרובות: התיאוריה הלכה למעשה. ירושלים: מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה. (000316121) (חינוך 153.9  גרד) (עמ' 64-3, עמ' 36-12 - (002361304.

 

דה-בונו, א' (1993). למד את ילדך לחשוב. ירושלים: מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה. (000235509) (חינוך 155.41342  דה-בונ.)

דה בונו, א' (1996). ששת כובעי חשיבה. תל אביב: כינרת. (000320000) (חינוך  153.42 דה-בונ.)

הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל. אבן יהודה: רכס. (000534607) (חינוך E375.006  ערכ). (רשות: הפרק -  אלפרט, ברכה. מושגים ורעיונות בתכניות לימודים כטקסטים מובילים,  עמ' 9-25 - 000603210).

הרפז, י' (1997). לקראת בית-ספר חושב. בתוך א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן (עמ' 76-85). תל אביב: רמות. (001178641)       

הרפז, י' (תשנ"ח). חינוך לחשיבה ביקורתית. ירושלים: מגנס. (000320184) (חינוך  370.152 חנו.)

הרפז, י' (2000). לקראת הוראה ולמידה בקהילות חשיבה. חינוך החשיבה, 18, 6-31. (001095392)

      הרץ-לזרוביץ, ר' (תשס"ב). פדגוגיות ביקורתיות וחדשניות ומקומן בביה"ס הישראלי בשנות האלפיים. עיונים בחינוך, 5(1), 105-109. (000569164)

  • 2) הרץ לזרוביץ', ר' ופוקס, א' (1987). למידה שיתופית בכיתה. חיפה: אח. (עמ' 30-33, 42-45 - 2369636)

הרץ-לזרוביץ, ר' פוקס, א' (1992). עיצוב מדיניות שינוי בבית הספר: מוקדים בתהליך עבודתו של המנהל. ירושלים: משרד החינוך והתרבות, ואוניברסיטת חיפה. (000210426) (חינוך E371.2012  פוק.)

האוניברסיטה הפתוחה (תשל"ח). תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים. תל אביב: המחבר. יח' 2, עמ' 16-27, יח' 8, עמ' 1-32 (000113436) (חינוך 375  אונ)

וונרייט, ג' (1988). שפת הגוף. תל אביב: אור עם. (000117215) (חינוך 153.6  ונר)

זוהר, ע' (1996). ללמוד לחשוב וללמוד לחשוב. ירושלים: מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה. (000322989) (חינוך 153.42  זהר) עמ' 24-50

זהר-ארן, ע' (2003). ידע פדגוגי של מורים בהוראת מיומנויות חשיבה גבוהות. מגמות, 42(1), 3-28. (001199423)

•·        3) חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה. (עמ' 74 - 77; קריאת חובה: 160-170, 223-232 - 2369628)

יוגב, א' (2001). גישות לחינוך ערכי בחברה פלורליסטית. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 355-379). ירושלים: משרד החינוך. (001067892)

יעוז, ח' (2002). תפיסות ערכיות והשתקפותן בתוכניות הלימודים להוראת הספרות בחטיבה העליונה לקראת שנות האלפיים. בתוך נ' מסלובטי וי' ועירם (עורכים), חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 319-335). תל אביב: רמות. (000567865)

יחזקאל, י' (1995). שיטות הוראה חלופיות בהכשרת מורים. תל אביב: מכון מופת. (000271804) (חינוך E371.3  שיט)

לביא, צ' (2000). היתכן חינוך בעידן הפוסטמודרניזם? תל אביב: ספריית פועלים. (פרק ג': "מה בין הוראה לחינוך?"  - 001067828)

לם, צ' (1985). ההוראה - ניסיון של הגדרה. בתוך צ' לם (עורך), בית ספר וחינוך. ירושלים: האוניברסיטה העברית. (000039619) (חינוך E370.8  בית.)

מטיאש, י' וצבר-בן יהושע, נ' (2004). רפורמות בתכנון לימודים בחינוך הממלכתי והמאבק על הזהות. מגמות, 43(1), 84-108. (000580920)

מטיאש, י' (2010). לקראת תכנית ליבה דמוקרטית-פלורליסטית. הד החינוך, פד(4), 53-50.  (001215537)

מליץ, ע' ומליץ, צ' (1993). אסטרטגיות למידה: תיאוריה ומעשה. באר שבע: המכון לשיפור הישגים לימודיים. (000228664) (חינוך 370.1523  מלי.)

מלמד, י' (1990). קווים לבניית מערך שיעור. מים מדליו, 110-118. (חינוך, מדף כ"ע)

משרד החינוך (1994). מניעת אלימות: הצעה לתכנית בית ספרית. ירושלים: המחבר. (000128686) (חינוך E371.58  ישר.)

ניל, א"ס (1977). סמרהיל: גישה רדיקלית לגידול ילדים. ירושלים: דפוס שם. (000151550) (חינוך 370.1  ניל.)

סילברט, י' (2003). גם שליחות, גם מקצוע. פנים, 24, 50-58. (001178779)

פיאז'ה, ז' (1972). תפיסת העולם של הילד. מרחביה: ספרית פועלים. (000159532) (חינוך 155.4  פיז'.)

פרקינס, ד' (1998). לקראת בית-ספר חכם: מאימון הזיכרון לחינוך החשיבה (תרגום: א. צוקרמן). ירושלים: מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה. (עמ' 52-58) (000428354) (חינוך 370.152  פרק)

•·        4) צבר-בן יהושע, נ', דושניק, ל' וביאליק, ג' (2007). מי אני שאחליט על גורלם? ירושלים: מאגנס. (אכיפת כללי התנהגות: עמ' 27-34, התייחסות לש.ב.: 41-43, היחיד והכתה: 47-52, מעורבות הורים: 91-94 - 2369631)

קניאל ש' (2006). חינוך לחשיבה: חינוך קוגניטיבי לשליטה על התודעה. תל אביב: רמות. (001108510) (חינוך 370.152  קני) (עמ' 25-29, 51-55, 96-109, 130-136, 143-154)

 

•·        5) קניאל, ש' (2006). ספר האסטרטגיות ללמידה: ללמוד איך ללמוד. תל אביב: מט"ח. (ניהול זמן: עמ' 77-80, אסטרטגיות להבנת הנקרא: עמ' 124-136 - 2369634)

קרומהולץ, נ' (2000). תיאורית למידה ופילוסופיה חינוכית ויישומה בסביבת "מדיה+". "מרכז אידאה", אוניברסיטת ת"א. נדלה מ http://web.macam.ac.il/~tamil/hadracha/construkt.htm

קרמר חיון, ל' (1990). שיקולי דעת בהוראה. תל אביב: צ'ריקובר. (000044940) (חינוך 371.1  קרמ)

•·        6) רובינזון, ק', (2011).  המקום הנכון: למה חשוב לעשות את מה שאוהבים (תרגום: ש. פרמינגר). ירושלים: כתר. חובה: עמ' 254-271

רוסו, א' (1998). מגמות חדשות בהוראה- למידה תכנים, מורים ולומדים. דפים, 27, 91-104. (חינוך, מדף כ"ע)

שחר, ח' (1994). למידה שיתופית בכתה הטרוגנית. בתוך י' ריץ' ור' בן-ארי (עורכים), שיטות הוראה בכתה הטרוגנית. אבן יהודה: רכס. (000595660)

שרן, ש' ושרן, י' (1975). הוראה בקבוצות קטנות. תל אביב: שוקן. עמ' 18-25, 46-53, 72-81. (000168654) (חינוך 371.25  שרן.)