ד"ר בנטל ישראלי איילת 77-337-01 ייעוץ למשפחה- מתיאוריה ליישום
ייעוץ למשפחה- מתיאוריה ליישום
77-337-01
ד"ר איילת בנטל ישראלי
סוג הקורס: שיעור
שנת לימודים: תשע"ד סמסטר: א' היקף שעות: 2
א. מטרות הקורס
מטרת על
מטרת היועץ הנה לפתח דפוסי אינטראקציה יעילים וחיוביים בין הילד להוריו ומוריו. זאת באמצעות בניית אווירה נכונה, תיאור של הבעיה בבית-הספר ללא תוויות, מידע מההורים אודות אחים וסגנון הורות, תיאור הבעיה בבית ועוד'.
בקורס זה נסקור בקצרה את התיאוריות המרכזיות בטיפול משפחתי ונתמקד בדרכי שיתוף פעולה אפשריות, בנסיון ליישמן בשטח.
מטרות ספציפיות
- לתת סקירה כללית אודות היסודות מהם צמח הטיפול המשפחתי: תחום הטיפול המשפחתי פיתח דרכים רבות, יעילות וחדשניות, לעבודה עם משפחות, זוגות ויחידים.
- לחזור בקצרה על התפיסה המערכתית והדרכים השונות בהן ניתן לגשת לטיפול בזוגות ומשפחות.
- להבין מהי הגישה האקלקטית בטיפול וכיצד ניתן ליישם גישה זו בטיפול משפחתי.
- יוצגו ויתורגלו מיקרים להדגמת הדרכים בהן תיאוריות שונות, פועלות באופן שונה והתאמת השיטה למשפחה ולמקרה.
- הסטודנטים ירכשו בקורס קונספציות תיאורטיות ומעשיות בטיפול משפחתי. נתמקד בהדגמת הגישות השונות כיועצים בבתי ספר: בעבודה עם הצוות החינוכי ובייעוץ המערכתי לילד ומשפחתו.
ב. תוכן הקורס:
שתי המערכות המרכזיות והבסיסיות של הילד הנן המשפחה והכתה. הקורס יתמקד בדפוסי האינטראקציה המתרחשים בכל אחת מהן. שיתוף פעולה בין בית-הספר והמשפחה, הנו אחד הנושאים המרכזיים להצלחת התערבות חינוכית.
מהלך השיעורים:
הקורס בנוי על שילוב בין הוראה פרונטלית, דיונים, עבודה בקבוצות והוראת עמיתים. כמו כן יעברו הסטודנטים התנסות בניתוח הצעה למקרה טיפולי והצגתו.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
הערות |
1-2
|
לרכוש הבנה בסיסית של תיאוריות המערכת המשפחתית והבעיות הייחודיות למשפחות בנות זמננו |
Gladding, S.T. (2002).
מינוחין, ס. (1997). משפחות ותרפיה משפחתית |
מוכנות למפגש: קריאת מאמר Family Therapy-Introduction (סרוק) |
3-4
|
להשוות בקצרה בין גישות טיפול שונות וזרמים בטיפול המשפחתי/מערכתי |
סאטיר, ו. (1985).
ווייט, מ. ואפסטון, מ. (1999). |
מוכנות למפגש: קריאת מאמר Family Therapy-Bowen (סרוק) |
5-7
|
לתרגל בכיתה גישות טיפוליות שונות, תוך הכרת סוגי משפחות - מאמצות, חד הוריות ועוד' |
|
|
8-9 |
לחזור להנחות והפילוסופיה שעומדות מאחורי התפיסה הטיפולית מערכתית |
Gladding, S.T. (2002). |
|
10-11
|
לתרגל את שלב ההצטרפות למערכת (joining) |
|
|
12
|
לתרגל סוגיות הנוגעות במערכתיות וקשרים בין דוריים (בואן (Bowen) ג'נוגרם)-ניתוח מאמרים |
דאלוס, ר. (2004( |
|
13 |
לתרגל סוגיות נוספות כמו קשר בין מטפל ומטופלים ואמנות שאילת שאלות מסוגים שונים-ניתוח מאמרים |
קסלר, ע. וטטר, מ. (2007).
אייל, ח., (2004). |
|
14
|
לנתח דוגמאות של מחקרים בתחום הטיפול המשפחתי היישומי |
Nicoll, W.G. (1992). |
|
ג. חובות הקורס:
1. קריאת כל החומר הנדרש לקראת כל מפגש.
2. נוכחות והשתתפות פעילה בשעורים - כולל הגשת תרגיל אמצע ניתוח מאמר.
3. הגשת תרגיל יישומי מסכם- ניתוח מקרה.
חובות / דרישות / מטלות: .
1. קריאת כל החומר הנדרש לקראת כל מפגש-מוכנות לשיעור.
2. נוכחות והשתתפות פעילה בשעורים.
3. תרגיל אמצע: (יערך בקבוצות של עד- 4 סטודנטים) ניתוח מאמר משפחתי מערכתי, מרשימת מאמרים שתימסר.
4. הגשת תרגיל עיוני מסכם (זוגות):
לסכם מקורות על גישה אחת:
- א. סיכום הגישה המערכתית בטיפול ככלל (עמוד).
- ב. הצגת הגישה הטיפולית/הזרם שבחר, מתוך הזרמים השונים הקיימים בטיפול המערכתי (שני עמודים).
- ג. הסבר וניתוח ההשלכות/האפשרויות היישומיות, של התפיסה הטיפולית מערכתית שנבחרה, בעבודת היועץ החינוכי.
- ד. מקורות (חמישה-שניים מתוכם באנגלית)
ההגשה תתבצע עד חודש מסיום הקורס, דרך האתר בלבד.
הגשה באיחור תיגרע 5 נק' מהציון הסופי.
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):
- נוכחות והשתתפות פעילה בשעורים - כולל תרגילים (חובת נוכחות והשתתפות בתרגילים-ללא תנאי זה לא ניתן לעבור את הקורס).
- קריאת החומרים לקראת המפגש והדיון.
- הגשת תרגיל יישומי מסכם- ניתוח מקרה והצגתו בכיתה (100%).
ד. ביבליוגרפיה:
אייל, ח' (2004). יישום עקרונות הטיפול המשפחתי בעבודת היועץ. בתוך א' קליגמן ור' ארהרד (עורכים), ייעוץ בבית-ספר בחברה משתנה (עמ' 295-316). תל-אביב: רמות. (001070581)
אפטר, א', הטב, י' ויצמן, א' וטיאנו, ש' (1999). פסיכיאטריה של הילד והמתבגר. תל אביב: דיונון. (עמ' 488-480, 512-499 - 2356503).
ברגמן, ז. וכהן, א. (1994). המשפחה - מסע אל עמק השווה. תל אביב: עם עובד. (000261278) (חינוך 155.924 ברג)
דאלוס, ר' (2004). מבוא לטיפול משפחתי: תיאוריה ושיטות עבודה מערכתיות. קרית-ביאליק: אח. (588313) (חינוך 616.89156 דלו)
סטיר, ו' (1985). המשפחה המודרנית. תל-אביב: ספרית-פועלים. (דפוסי תקשורת, עמ' 62-79 - 001098364).
מייקל וויט, מ. ואפסטון, ד. (1999). אמצעים סיפוריים למטרות טיפוליות. תל אביב: צ'ריקובר. (פרק 2, החצנת הבעיה עמ' 82-52 - 000597217).
ליטבק-הירש, ט. ובר-און, ד. (2007). לבנות את החיים מחדש: מחקר מעקב על העברה בין-דורית של טראומת השואה. מגמות, מ"ה, 271-243. (001146488)
מוניץ, ח. (2000). פרקים נבחרים בפסיכיאטרייה. תל-אביב: פפירוס. (עמ' 458-457, 573-561 - 002356022)
מנוחין, ס. (1987). קליידוסקופ משפחתי. תל-אביב: ספרית פועלים. (060747) (חינוך 616.8915 מנו)
מנוחין, ס' (1982). משפחות ותרפיה משפחתית. תל-אביב: רשפים. (000109833) (חינוך 616.8915 מנו) (הנושאים יצויינו בכיתה)
סולברג, ש' (2007). פסיכולוגיה של הילד והמתבגר: מבוא לפסיכולוגיה התפתחותית. ירושלים: מאגנס. (עמ' 21-14 - 2356291, עמ' 45-41 - בתוך 000568586, עמ' 263-254 - בתוך 000268665).
סרוף, א', קופר, ר' ודהארט, ג' (1997). התפתחות הילד טבעה ומהלכה. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. 763-758. (000392162) (חינוך305.231 סרו.)
ענבר, א. ועיד, ח. (2003). הטמעת הגישה הנרטיבית בתהליכי ייעוץ בגישור רב תרבותי ורב לאומי: תכנית לפיתוח חוסן נפשי-חברתי-לאומי. בתוך ר' לזובסקי וצ' בראל (עורכות), מסע של תקווה . אבן יהודה: רכס. (001099155)
קסלר, ע. וטטר, מ. (2007). תפיסות תלמידים את המורים המשמעותיים עבורם: השפעותיהן של איכות הקשר עם ההורים ותחושת ניכור מבית הספר. הייעוץ החינוכי, י"ד, 104-76. (001175910)
Gladding, S. T. (2002). Family therapy: History, theory, and practice. New Jersey: Pearson Education. (Bowenian Family Therapy, 126-135). (אין בבר אילן)
Harris, S. M., & Glade, L. T. (2004). Assessment and treatment trauma from a Bowen family systems theory perspective. In D. Catherall (Ed.), Handbook of stress, trauma and the family (pp. 453-471). New York: Brunner-Routledge. (001107807)
Horne, B. K., & Mary, W. H. (2002). All in the Family: A belated response to Knudson-Martin's feminist revision of Bowen Theory. Journal of Marital and Family Therapy, 28, 103-113. (001105732)
Nicoll, W. G. (1992). A family counseling and consultation: Model for school counselors. School Counselor, 39(5), 351-362. (001154451)
Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2002). A child's world. New York: McGraw-Hill. (pp. 359-353). (אין בבר אילן)
Penn, P. Suggestions for Adding Letter Writing to Conversation (The Ackerman Institute for the Family). (אין את הספר הזה בבר אילן)
Whaler, R. G., & Vigilante, V.A (2004). Generalization in Child's oppositional behavior across home and school setting. Journal of Applied Behavior Analysis, 37, 43-51. (2355875)