ד"ר אלטמן כרמית 77-844-01 התמודדות מערכתית עם שונות תרבותית

 

                                                      

שם ומספר הקורס:  התמודדות מערכתית עם שונות תרבותית    77-844-01

מרצה: דר' כרמית אלטמן

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים:    תשע"ג                  סמסטר:    ב '                      היקף שעות:  2

אתר הקורס באינטרנט:lemida.biu.ac.il

 

מטרות הקורס:

אחת מהמטרות היא לפתח רגישות תרבותית ולהבין את הקשר בין הבדלים על רקע תרבות,  דת, עדה, גזע, מגדר, מעמד, צרכים מיוחדים לשילוב חברתי, בריאות נפשית, הישגים לימודיים. בנוסף, במהלך הקורס נתרגם הבנה ורגישות זו להגדרה והבנה מחודשת של תפקיד היועץ ונשליך הבנה זו לעבודת הייעוץ הלכה למעשה.

 

תוכן הקורס: החברה הישראלית מורכבת מקבוצות שונות בעלות רקע תרבותי שונה בגלל תהליכי הגירה מואצים. מחקרים מראים כי קיימים הבדלים גדולים במדדי הסתגלות, בריאות נפשית, הישגים לימודיים והתפתחות מיטבית בקרב תלמידים על רקע של שייכות לקבוצות תרבות שונות. הדרכים המסורתיות לייעוץ וחינוך מתקשות להתמודד עם פערים אלו ואף חלק מהחוקרים טוענים כי הם תורמים להגברת הפערים הקיימים בין הקבוצות השונות.  על רקע זה התפתחו גישות חדשות לייעוץ שקוראות להגדרה מחודשת של הייעוץ ופתוח תאוריות חדשות בתחום זה.

 

מהלך השיעורים: הרצאות מלוות במצגות ודיונים בקבוצות

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

1-2

מבוא

הכרת מושגי יסוד הקשורים לייעוץ רב-תרבותי, שונות תרבותית , זהות תרבותית, והתמודדות עם שונות תרבותית במערכת החינוך

מאוטנר, שגיא  ושמיר (1998) 

2-3

תהליכים של התאמה תרבותית של יחידים וקבוצות במפגש הבין-תרבותי והקשר של עמדות תירבות להסתגלות

Sam & Berry (2006)

4-5

 

מדיניות של מערכת החינוך כלפי שונות תרבותית :כור היתוך מול רב-תרבותיות. אבחנה בין סוגים שונים של רב-תרבותיות השפעה של מדיניות מערכת החינוך כלפי שונות תרבותית על ההתפתחות המיטבית של תלמידים מרקעים תרבותיים מגוונים.

סבר (2004)

יונה (2005)

Sternberg  (2004)

6

שונות על רקע סוציואקונומי וכישורים

VanTassel-Baska (2008)

7-8

מערכות חינוך רגישות תרבות  אינטגרטיביות ומעצימות

 

Vedder,  et al. (2006)

ינון (2005)

מסאלחה' (2004)  

Sue et al. (2007)

Vera & Speight (2003)

Liu & Arguello (2006)

9

שלבים בהתפתחות של זהות תרבותית, הקשר בין שלבים בין זהות תרבותית ליחסים בין קבוצות שפור יחסים בין קבוצות והפחתת דעות קדומות במערכת החינוך

Banks (2001).

שבתאי (2001)

טטר, (2004)

10-13

 מודעות התייחסות והתמודדות עם רב תרבותיות 

Shohamy (2010)

Armon-Lotem (in press)

אמארה (2006)

בן-פורת (2009)

ולדן (2005)

 

 

    

חובות הקורס:

 

חובות הקורס: הצגת מאמר בקבוצה ועבודה סופית.

חומר מחייב לעבודה: השיעורים הנלמדים והמאמרים הרלוונטיים.

מרכיבי הציון הסופי:  

משקל הצגת המאמר 20%, המאמר יופיע כשבועיים לפני באתר.

משקל העבודה הסופית- 80% מהציון. דרישות מדוייקות יימסרו בתחילת אפריל. יש להגיש את העבודה באימייל  ובתא מספר 27  עד 31.7.2012

 

 

 

 

ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

 

 

אמארה, מ. (2006). החיוניות של השפה הערבית בישראל מנקודת השקפה סוציולינגוויסטית. הירחון האלקטרוני של עדאלה, 29. נדלה מ http://adalah.org/newsletter/heb/oct06/ar2.pdf (2361500)

בן-פורת, א. (2009). להיות רוסי בישראל - תהליכי עיצוב זהות והגדרה עצמית בקרב מתבגרים מברית המועצות לשעבר בישראל. אלפיים, 34, 159-181. (2362264)

גורלניק, א. (1995). מבחן גורלניק לסינון שפה. אבן יהודה: מתן. (אין בבר אילן)

ולדן, צ. (2005). מדיניות לשונית. עברית באמהרית? אמהרית ועברית כמכלול? - הצעת מדיניות לשונית בהוראה לעולים מאתיופיה. הד האולפן החדש, 87, 3-17. (2361502)

טטר, מ' (2004). ייעוץ בקהילות חינוכיות קולטות עלייה. בתוך ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית ספר בחברה משתנה. תל-אביב: רמות. (001099157)

טננבאום, מ. (2002). יחסי משפחה ושימור שפת אם בקרב ילדי מהגרים. הד האולפן החדש, 85, 39-48.(2361504)

יונה, י' (2005). בזכות ההבדל: הפרוייקט הרב תרבותי בישראל. ירושלים: מכון ואן ליר. (פרק שלישי, עמ' 55-121, על מדיניות חינוך ותרבות - 001108865)

ינון, א' (2005). השלכותיה של תוכנית רב תרבותית הכוללת את העמקת החנוך היהודי והמורשת התרבותית של העדות השונות, על תפקודם הלמודי וההשגי של תלמידים שהוריהם יוצאי צפון אפריקה. בתוך מ' אורפלי וא' חזן (עורכים). התחדשות ומסורת:  יצירה, הנהגה ותהליכי תרבות ביהדות צפון אפריקה. ירושלים: מוסד ביאליק. (001121948)

מאוטנר, מ', שגיא, א' ושמיר, ר' (1998). הרהורים על רב-תרבותיות בישראל. בתוך מ' מאוטנר, א' שגיא ור' שמיר (עורכים), רב תרבותיות במדינה דמוקרטית ויהודית (עמ' 67-76). תל-אביב: רמות. (001099247)

מסאלחה, ש' (2004). ייעוץ פרטני בחברה רב-תרבותית. בתוך ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית ספר בחברה משתנה. תל-אביב: רמות. (000603480)

סבר, ר' (2004). מדיניות קליטת העליה במערכת החינוך. מגמות, מ"ג(1), 145-169. (001103648)

שבתאי, מ' (2001). לחיות עם זהות מאוימת: חווית החיים עם שוני בצבע עור בקרב צעירים יוצאי אתיופיה בישראל. מגמות, מ"א(2-1) , 97-112. (000567385)

Armon-Lotem, S., Altman, C., Burstein, Z., & Walters, J. (in press). Sociolinguistic aspects of the language of immigrant Hebrew speaking children.  (2361929)

Banks, J. A. (2001). Cultural diversity and education: Foundations, curriculum and teaching (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon. (Ch. 7 - בתוך 000577512, Ch. 16 - 000577515)

Banks, J. A., & McGee-Banks, C. A. (2004). Handbook of research on multicultural education (2nd ed.). San Francisco, CA: Wiley. (Ch. 32, pp. 682-698 - 001145702; Ch. 38, pp. 782-794 - 001131289; Ch. 40, pp. 813-825 - 001131295; Ch. 41, pp.828-840 - 001131296).

Berry, J. W. (2006). Contexts of acculturation. In D. L. Sam & J. W. Berry (Eds.), The Cambridge handbook of acculturation psychology (pp. 27-42). Cambridge: Cambridge University Press. (001125764)

Liu, W. M., & Arguello, J. (2006). Using Social class and classism in counseling. Counseling and Human Development, 39(3), 1-12.

Sam, D. L., & Berry, J. W. (Eds.) (2006) The Cambridge handbook of acculturation psychology. Cambridge: Cambridge University Press. (Ch. 2, Sam: Acculturation conceptual background and core components - 001125760; Ch. 4, Berry: Stress perspectives on acculturation - 001125766; Ch. 6, Ethnic identity and acculturation - 001125776; Ch. 25, Velder and Horenczyk: Acculturation and the schools - 001125563; Ch. 28, Immigration and resilience - 001125561; Ch. 29, Intercultural relations in plural societies - 001125558; Ch. 30, Intercultural training - 001125554; Ch. 31, Conclusions - 001125551).

Shohamy, E. (2010). Cases of language policy resistance in Israel's centralized educational system. In K. Menken & O. Garcia (Eds.), Negotiating language policies in schools: Educators as policy makers (pp. 182-197). Routledge: New York. (001222799)

Stavans, A., Olshtain, E., & Goldzweig, G. (2009). Parental perceptions of children's literacy and bilingualism: The case of Ethiopian immigrants in Israel. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 30(2), 111-126. (2361498)

Sue, D. W.,  Capodilupo, C. M., Torino, G. C., Bucceri, J. M., Holder A. M. B., Nadal, K. L., & Esquilin,  M. (2007). Racial microaggressions in everyday life: Implications for clinical practice. American Psychologist, 62(4), 271-286. (001144332)

Sterenberg, R. J. (2004). Culture and intelligence. American Psychologist, 59(5), 325-338. (001124565)

VanTassel-Baska, J. (2008). Disadvantaged learners with talent. Counseling and Human Development, 41 (4), 1-12. (1223242)

Vera, E. M., & Speight, S. L. (2003). Multicultural competence, social justice, and counseling psychology: Expanding our roles. The Counseling Psychologist, 31(3), 253-272. (000580368)

Vedder, P., Horencyzk, K., & Nickmans, G. (2006). Ethno-culturally diverse education settings: Problems, challenges and solutions. Educational Research Review, 1(2), 157-168. (001124563)