ד"ר רוזנטל-סובלמן ורדה 79-004-01 הוראה לילדים עם צרכים מיוחדים - סמסטר ב'

 

 

הוראה לילדים עם צרכים מיוחדים 79-004

ד"ר אסתי איזמן, ד"ר סובלמן-רוזנטל, ורדה

 

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים:    תשע"ג                  סמסטר:    ב'                      היקף שעות:  1 ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il/ /      

 

א. מטרות הקורס:

  • הסטודנטים יכירו מושגים מרכזיים בתחום החינוך המיוחד.
  • הסטודנטים יכירו את עיקרי חוק השילוב.
  • הסטודנטים יחשפו ללקויות השונות, תוך התמקדות בילדים המשולבים.
  • הסטודנטים יחשפו לדרכים מעשיות לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים.
  • הסטודנטים ירכשו כלים בסיסיים להתמודדות עם קשיים בשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים.
  • הסטודנטים יפתחו עמדות חיוביות ורגישות כלפי הילד עם הצרכים המיוחדים.

 

ב. רציונאל הקורס:

חוק חינוך מיוחד, תשמ"ח  - 1988 קובע כי מערכת החינוך חייבת לתת עדיפות לשילובו של ילד עם צרכים ייחודיים במסגרת רגילה. הזכות ללמוד במסגרת נורמטיבית, היא חלק מזכותו של אדם עם מוגבלות לחיות בקהילה ולהשתתף בפעילות הנערכת בה באופן פעיל ושוויוני, תוך יצירת חברה סובלנית יותר. בשנת 2002 תוקן חוק חינוך מיוחד ונוסף אליו הפרק על שילוב ילד עם צרכים ייחודיים בחינוך הרגיל. תהליך הטמעת החוק הינו תהליך מורכב. על מנת לאפשר הטמעה נכונה של התהליך יש צורך לחשוף בפני הסטודנט את הרקע לתיקון החוק, לעדכונים המופיעים בו, להתייחס למאפייניהם הייחודיים של תלמידי השילוב ולאמצעים המאפשרים שילוב של התלמיד בעל הצרכים הדיפרנציאליים.

 

    מהלך השיעורים:

הרצאות, דיונים, הדגמות, סימולציות וצפיה מודרכת.

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

1

מבוא: חינוך מיוחד וחינוך משלב- הגדרות, מטרות ורציונל

 

2

חוק השילוב

תכנית השילוב (2005)

3

סוגי שילוב; מסגרות חינוכיות בחינוך המיוחד והמשלב; הצוות הפרא-רפואי

טלמור (2007)

רונן (2007)

4

מתי"א

קליין וסובלמן-רוזנטל (2010)

5

שילוב ילדים בעלי לקויות למידה- מבוא

 

6

שילוב ילדים בעלי לקויות למידה- דיסלקסיה

 

7

שילוב ילדים בעלי לקויות למידה- דיסגרפיה

 

8

שילוב ילדים בעלי  ADHD / ADD

 

9

שילוב ילדים בעלי לקות שמיעה

ויזל וזנדברג (2002)

10

שילוב ילדים בעלי לקות ראיה

 

11

שילוב ילדים הילד בעלי ASD

מישורי (1992)

12

שילוב ילדים בעלי נכויות פיזיות

 

13

שילוב ילדים בעלי פיגור שכלי

 

14

כתיבת תח"י- תכנית חינוכית יחידנית

 

 

ג. חובות הקורס:

    

דרישות קדם: אין

 

חובות / דרישות / מטלות:

  • 1. נוכחות בקורס והשתתפות פעילה בשעורים--חובה
  • 2. קריאת קטעי החובה ברשימה הביבליוגרפית
  • 3. מבחן מסכם

 

 

 מרכיבי הציון הסופי:

100% מבחן

 

ד. ביבליוגרפיה:

קריאת חובה

טלמור, ר. (2007). עמדות מורים באשר לשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכות), שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 157-196). חיפה: אחווה.   (001177940)

פלוטניק, ר. (2008). לגדול אחרת: עולמם הרגשי והחברתי של ילדים בעלי לקויות למידה, קשב וריכוז. חולון: יסוד. (עמ' 11-22, 68-118) (1175385)

קליין, פ.ש. וסובלמן-רוזנטל, ו. (2010). ביחד ולבד: שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרת חינוך רגילות לגיל הרך. אבן יהודה: רכס. (עמ' 162-175 -  002356009)

רונן, ח. (2007). סוגיות ומחלוקות בנושא השילוב וההכלה במסגרות חינוך פורמליות. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 27-56). חיפה: אחווה.  (002355669)

 

קריאת רשות

אורגן, פ.ג. (2008). ADHD: גישות התייחסות לתלמידים שאובחנו כסובלים מהפרעת קשב וריכוז. קריית ביאליק: אח. (001156388) (חינוך 371.93  אור)

הלפרין, א. (2006). שיקום התקשורת של ילדים עם לקות בשמיעה במערכת החינוך: מדריך לצוות החינוכי בבית הספר. ירושלים: מעלות. (001145495) (מכון פדגוגי E371.912  שקו)

ויזל, א. וזנדברג, ש. (2002). סוגיות בחינוך המיוחד: יחידה 8. חירשות ולקות שמיעה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (עמ' 48-54, 62-65, 94-103). (000108163) (חינוך  371.9 אונ)

מישורי, ע. (1992). אוטיזם ולקויות תקשורת. ישראל: אלו"ט. (עמ' 75-78: בניית תכנית אישית עבור הילד, עמ' 117-130: ארגון תהליך הלמידה. - 000568604)

פלוטניק, ר. (2009). לגדול אחרת: עולמם הרגשי והחברתי של ילדים בעלי לקויות למידה, קשב וריכוז. חולון: יסוד. (001175385) (חינוך 371.9  פלו.)

קרן, מ., מנור, א. וטיאנו, ש. (2001). הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך: אפיוניה הייחודיים ומהלכה מינקות עד גיל הגן. הרפואה, 140(י"א), 1021-1025. (2361271)

רביד, ד. (2011). כותבים מורפו(פונו)לוגיה: הפסיכולינגוויסטיקה של הכתיב העברי. בתוך ד. ארם וע.קורת (עורכות), אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (עמ' 190-210). ירושלים: מאגנס. (001219459)

ריף, ס.פ. (2009). כיצד לחנך ילדים עם ADD/ADHD - הפרעות קשב והתנהגות: שיטות, אסטרטגיות והתערבויות מעשיות. קריית ביאליק: אח. (001162659 ) (חינוך 618.928589  ריף)

שני, ד. ונבו, ב. (2006). סוגיות מרכזיות באבחון פסיכולוגי של לקויי למידה - ההגדרה של הפרעת לקות למידה. מפגש לעבודה חינוכית סוציאלית, 24, 74-70. (001222968)

משרד החינוך (2009). תכנית השילוב במסגרות החינוך הרגיל לטיפול בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים בכיתות רגילות ובכיתות חינוך. בתוך חוזר מנכ"ל, נט/8(ג). ירושלים: המחבר. (2361273)

Martel, M. M., Gremillion, M., Roberts, B., von Eye, A., & Nigg, J. T. (2010). The structure of childhood disruptive behaviors. Psychological Assessment, 22(4), 816-826. (2361270)