ד"ר אלטמן כרמית 77-752-01 תהליכי התפתחות נורמלית ואב-נורמלית - חלק ב'

 

 

                                                          

תהליכי התפתחות נורמלית ואב-נורמלית - חלק ב'

ד"ר כרמית אלטמן

77-752-01

סוג הקורס: שיעור

תשע"ג, סמסטר ב',  2 ש"ש

אתר הקורס באינטרנט:lemida.biu.ac.il

 

 

מטרת הקורס

מטרת הקורס הינה לעסוק בהבנת תהליכי ההתפתחות הרגשית-חברתית-שפתית ובהפרעות קליניות של ילדים עם התפתחות לא-תקינה.

תוכן הקורס

הקורס יבחן היבטים מרכזיים בתהליכי התפתחות חברתית-רגשית-שפתית של ילדים עם התפתחות לא-תקינה, תוך בחינה של נקודות המבט השונות המיוצגות בתיאוריות המרכזיות ובמחקר. בנוסף, יעסוק קורס זה בבחינת תרומתם של גורמים מרכזיים המשפיעים על מהלך התפתחותו של ילד, כגון איכות האינטראקציה והתקשורת הורה-ילד ויחסי עמיתים. לאורך הקורס יושם דגש על הקישור בין התיאוריה והמחקר לבין יישומם בשדה החינוכי-טיפולי.

 

מהלך השיעורים:

       הקורס יעסוק בטווח רחב של קשיים והפרעות בהתפתחותם של ילדים ומתבגרים. תחילה נבחן את נקודת המבט ההתפתחותית של בעיות רגשיות וחברתיות לאורך הילדות ונעסוק בסוגיית ההגדרה מיהו ילד בסיכון ומהי משפחה בסיכון? לאחר מכן נעמיק במגוון של קשיים והפרעות לאורך הילדות וההתבגרות כגון דיכאון והפרעות אכילה. במהלך הקורס תשולב התייחסות למודלים של התערבות במסגרת המערכת הבית-ספרית.


 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מספר השיעור

נושא

קריאה נדרשת

1

הערכת הנורמלי והחריג - חשיבותה של נקודת המבט ההתפתחותית

סרוף, קופר, ודהארט, 1998

 

 

2

ילדים ומשפחות בסיכון התפתחותי

התפתחות TOM

 

 

Gopnik (2009)

3

לחצים ומשברים בחיי ילדים צעירים

רביב וכצנלסון, 2003

4

קשיים בתפקוד הרגשי-חברתי בגיל גן ובי"הס: פחדים וחרדות

עומר וליבוביץ' , 2007

5

קשיים בתפקוד הרגשי-חברתי בגיל גן וביה"ס: הפרעות התנהגות

Campbell, 2003

6-7

קשיים בתפקוד הרגשי-חברתי בגיל ההתבגרות: הפרעות אכילה

בכר, 2002

8-10

הפרעות חרדה, OCD  בקרב מתבגרים

Sadock, Sadock, &  Kaplan, 2003

March et al., 2004

Farbstein et al. 2009

 

11

PTSD

אליצור, טיאנו, מוניץ, נוימן. (2010).

12-13

 

קשיים ברכישת שפה ולקות שפה-מה המקור?

Friedman & Novogrodsky (2008)

 

חובות הקורס:

•  נוכחות בשיעורים.                         

קריאה שוטפת בהתאם לנושאי השיעור.

מטלה (20%)

מבחן מסכם (80%).

 

מרכיבי הציון הסופי: ציון במטלה ובמבחן המסכם.

 

 ביבליוגרפיה:

        

אליצור, א', טיאנו, ש', מוניץ, ח' ונוימן, מ' (2010). פרקים נבחרים בפסיכיאטריה. תל-אביב: דיונון. (000534685) (חינוך 616.89  פרק)

2. בכר, א. (2002). הפחד לתפוס מקום - אנורקסיה ובולמיה: טיפול לפי גישת הפסיכולוגיה של העצמי. ירושלים: מאגנס. (פרק 2 - 1222714).

3. גולדהירש, א. (1998). התנהגות תוקפנית וביטויי זעם של ילדים בגן. הד הגן, ס"ב (ד), 433-441. (001199156)

4. סרוף, א., קופר, ר. ודהארט, ג. (1998). התפתחות הילד: טבעה ומהלכה. תל-אביב: האונברסיטה הפתוחה. (פרק 15 - 1205115).

5. עומר, ח. וליבוביץ', א. (2007). פחדים של ילדים - איך לתמוך במקום לגונן. צפת: ספרים. (פרק ראשון - 1208218).

6. רביב, ע. וכצנלסון, ע. (2003). משבר ושינוי בחיי הילד ומשפחתו. נתניה: עמיחי. (פרק 3, 127-172 - 2366271).

1. Abramowitz, J. S., Whiteside, S. P., & Deacon, B. J. (2005). The effectiveness of treatment for pediatric OCD: A meta- analysis. Behavior Therapy, 36, 55-63. (1222846)

2. Campbell, S. B. (2003). Behavior problems in preschool children: Clinical and developmental issues. New York: Guilford. (chapter 6, pp. 172-202 - 1124551).

3. Farbstein, I., Kleinfeld, I. N., Levinson, D., Goodman, D., Levav, I., Vograft, I. et al. (2009). Prevalence and Correlates of mental disorders in Israeli adolescents: Results from a national health survey. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51 (5), 630-639. (1222843)

4. Friedman, N., & R. Novogrodsky (2008). Subtypes of SLI: SySLI, PhoSLI, LeSLI, and PraSLI. In A. Gavarró Algueró & M. João Freitas (Eds.), Language Acquisition and Development (pp. 205-217). Newcastle: Cambridge Scholars. (1235110)

5. Gazzaniga, M. S., Ivry, R. B., & Mangun, G. R. (2002). Cognitive Neuroscience: The biology of the mind (2nd ed.). New York: Norton. (000590196) (אנגלית, לא להשאלה 612.82 GAZ c2 RES/LING)

6. Gopnik, A., & Seiver, E. (2009). Reading minds: How infants come to understand others. Zero to Three, 30(2), 28-32. (2360849)

7. March, J. S., Gammon, P., Chrisman, A., Curry, J., Fitzgerald, D., Sullivan, K. et al. (2004). Cognitive-behavior therapy, serrtraline, and their combination for children and adolescents with obsessive-compulsive-disorder. Journal of American Medical Association, 292 (16), 1969-1976. (1222847)

8. Sadock, B. J., Sadock, V. A., & Kaplan, H. (2003). Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinical psychiatry. Philadelphia, PA: Williams & Wilkins. (000444735) (מדעי החברה 616.89 KAP)

9. Robert-Tissot, C., Cramer, B., Stern, D. N., Serpa-Ruscony, S., Bachmann, J., Palacio-Espasa, F. et al. (1996). Outcome evaluation in brief mother-infant psychotherapies: Report on 75 cases. Infant Mental Health Journal, 17 (2), 97-114. (1222840)