ד"ר סרי נורית סדנה לפסיכולוגיה חינוכית 79-234-01

 

 

                                                        

                                                             סדנה לפסיכולוגיה חינוכית (79-234)

ד"ר נורית סרי

משרד: בניין 905, חדר 511; שעות קבלה: יום ה' 1030-1130 (בתיאום מראש) דוא"ל: nuritseri@gmail.com

שנת לימודים:  תשע"ג                   סמסטר: ב'                            היקף שעות:  2 ש"ש

אתר הקורס באינטרנט: באתר הקורסים המתוקשבים (moodle).         

א. מטרות הקורס

העשרה והעמקה של ידע בתחומי הפסיכולוגיה חינוכית

הקניית כלים ודרכי התמודדות בתחומי הפסיכולוגיה החינוכית

התנסות בחוויית מורה ותלמיד

ב. תוכן הקורס

פסיכולוגיה חינוכית

תחום של הפסיכולוגיה המתמקד בתהליכי ההוראה והלמידה והמתייחס להתנהגותם של תלמידים ומורים. תחום זה חוקר את התהליכים המתרחשים בכיתה, תהליכים אשר משפיעים על התנהגות התלמיד ועל התנהגות המורה. (מתוך: בר-אל, צ' (1996). פסיכולוגיה חינוכית. אבן יהודה: רכס).

 

הקורס יעסוק בנושאים שונים הקשורים בפסיכולוגיה חינוכית (כמפורט בהמשך) באמצעות הרצאה, דיון, וניתוח מקרים מהשדה.

מספר השיעור

הנושאים

אופן השיעור

1-6

יחסי הורים-מורים

התמודדות עם אלימות במשפחה

התמודדות במצבי חירום

גיל ההתבגרות

תפקיד המורה

הרצאה ודיון

7-12

אקלים כיתה

בעיות משמעת בכיתה

אלימות בכיתה

חרדת בחינות

התלמיד לקוי הלמידה

תלמיד עם קשיי קשב וריכוז

לחץ חברתי

ציפיות מורים ודעות קדומות

ללמד כיצד ללמוד

ללמד לחשוב

חשיבה יצירתית

מקרים מחיי הכיתה: גניבה / חרם / העתקות וכדו'

שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים

תלמידים מחוננים

הכיתה כקבוצה חברתית

הצגת רפרטים בשלשות

13

סיכום

 

 

 

ג. חובות הקורס

א. נוכחות פעילה

ב. עבודת הגשה (בזוגות או בשלשות)

בחירת אחד מנושאי הפסיכולוגיה החינוכית הנ"ל, או נושא אחר בתחום, המאושר על ידי המרצה.

פרקי העבודה:

  1. רקע תיאורטי על נושא העבודה (5-4 עמ').
  2. תיאור מקרה של התמודדות בכיתה עם הנושא (1/2-1 עמ').
  3. הצגת דילמות, שאלות, אתגרים ונקודות למחשבה בנוגע להתמודדות עם המקרה (1-2 עמ').
  4. הצגת דרכי התמודדות עם המקרה בכיתה (כ-3 עמ').
  5. ביבליוגרפיה

יש להגיש עבודה מודפסת. ניתן להגיש בתא 64. אין להגיש עבודות בדוא"ל.

ג. הצגת רפרט בכיתה בנושא העבודה (בזוגות או בשלשות)

הרפרט צריך לכלול תמצית של פרקי העבודה.

משך ההצגה - 30 ד'.

משוב על ההצגה - 15 ד'.

חובה להגיש למרצה את מערך השיעור כתוב שבוע לפני העברת השיעור בכיתה.

יש להגיש משוב אישי על הרפרט, דרך האתר. הגשת המשוב האישי - עד שבוע מהצגת הרפרט.

ד. ראיון עם תלמיד או עם מורה על אחד מהנושאים הנלמדים בחלקו הראשון של הקורס. פרטים מלאים על עבודה זו יינתנו במהלך הקורס.

 

מרכיבי הציון הסופי :

עבודת הגשה - 55%; רפרט בכיתה -10%; משוב אישי על הרפרט - 5%; ראיון - 30%.

 

ד. ביבליוגרפיה

אדמונד, א' והנטר, א' (תשכ"ט). דרכים לשיפור ההוראה. תל-אביב: גומא. (221098) (חינוך 371.3 אמי)

אילון, ע' (תש"ס). התעללות בילדים במשפחה. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (000433774) (מכון פדגוגי  362.76 איל.)

אליאור, א' (תש"ס). חושבים אחרת: האתגר בחשיבה היצירתית. קריית ביאליק: אח. (0443644) (חינוך 153.42 אלי)

אריקסון, א' (1987). זהות: נעורים ומשבר. תל-אביב: ספרית הפועלים. (065182) (חינוך 155.2 ארי.)

בר אל, צ' (1996). פסיכולוגיה חינוכית. אבן יהודה: רכס. (0317043) (חינוך 370.15 בר-אל)

ברט, א' ושויצקי, צ' (תש"ס). צמתים בדרך: מודל לפתרון בעיות בכיתה. תל-אביב: מכון מופת. (454100) (חינוך 371.1024 ברט.)

בר-לב, א' (תשס"ז). אקלים בית הספר: מציאות וחזון. באר שבע: בית יציב ומכללת קיי. (1127288) (חינוך 371.2 בר-לב)

הורוביץ, ד', בן-יהודה, י' וחובב, מ' (תשס"ז). התעללות והזנחה של ילדים בישראל: הנפגעים, אכיפת החוק והמשפט, רפואה, חינוך ורווחה. ירושלים: אשלים. (001126031) (חינוך E362.76  התע)

זיו, א' (1984). התבגרות. גבעתיים: מסדה. (020556) (חינוך 155.5 זיו.)

זיו, א' וזיו, נ' (תשס"א). פסיכולוגיה בחינוך 2001. תל-אביב: יחדיו. (000490770) (חינוך 370.15 זיו.)

חן-גל, ש' (תשס"ב). היערכות והתמודדות בית ספרית בשעת אסון. תל-אביב: מאה. (000580309) (חינוך E371.71  חן-גל)

חן-גל, ש' (תשס"ג). התמודדות בית ספרית עם ארועי טרור ומתח בטחוני מתמשכים. תל-אביב: מאה. (000580311) (חינוך E371.71  חן-גל)

יערי, א' (1998). חרדת בחינות: מהות וטיפול. תל-אביב: דיונון. (294333) (חינוך 371.26019 יער)

יריב, א' (1996). שיחת משמעת. אבן יהודה: רכס. (323907) (חינוך E371.5 ירי.)

יריב, א' (1999). שקט בכיתה, בבקשה! מדריך לטיפול בבעיות משמעת ואלימות. אבן יהודה: רכס. (0427675) (חינוך E371.1024 ירי.)

כהן, א' (1995). שיטות הוראה מפעילות: מדריך ידידותי למורה. קרית ביאליק: אח. (0294384) (חינוך 371.3 כהן.)

מור, פ' לוריא, א' חן-גל, ש' סימן-טוב, י' (2008). משא הטראומה - התמודדות מתמשכת עם נפגעי משבר וטראומה בין כותלי בית הספר. ירושלים: השירות הפסיכולוגי הייעוצי, משרד החינוך, התרבות והספורט. (001149104) (חינוך E371.71  משא)

נייל, ש' וקסוול, כ' (1997). שפת הגוף למורים. קרית ביאליק: אח. (000348066) (חינוך 371.1022 ניל.)

סגל, ש' ושמעוני, ש' (תש"ס). חרדת בחינות. אבן יהודה: רכס. (0446446) (חינוך 371.26019 סגל)

סולברג, ש' (תשנ"ה). פסיכולוגיה של הילד והמתבגר. ירושלים: מאגנס. (258843) (חינוך 155.4 סול)

סימן טוב, י' וחן-גל, ש' (תשע"א). לצמוח ממשבר: היערות והתמודדות בית ספרית עם אירועי חירום ומשבר. ירושלים: משרד החינוך. (001222342) (חינוך E371.71  סימ)

סמילנסקי, מ' (1991). אתגר ההתבגרות. תל-אביב: רמות. (69165) (חינוך 155.5 סמי)

סמילנסקי, ש', פישר, נ' ושפטיה, ל' (1986). המערכת המשפחתית והמערכת הבית ספרית. תל אביב: עם עובד. (000066706) (חינוך 371.192  סמי)

עזר, ח', גילת, י' ושגיא, ר' (תשע"א). "אני מרגיש לגמרי לבד בסיפור הזה": התמודדות צעירים עם מצבי לחוץ ומצוקה. תל-אביב: מכון מופ"ת. (001203520) (חינוך 155.5  אני.)

עינת, ע' (תשנ"ב). ליקויי למידה - האתגר. תל-אביב: איתאב. (187022) (חינוך 371.9 עינ)

פייבר, א' ומייזליש, א' (2000). איך לדבר כך שהילדים ילמדו בבית ובבית הספר. אלקנה: לייף סנטר. (001164887) (חינוך 649.1  פיב)

פלום, ח' (עורך) (1995). מתבגרים בישראל: היבטים אישיים, משפחתיים וחברתיים. אבן יהודה: רכס.  (327512) (חינוך 155.5 מתב)

צינמון, ג' וריץ', י' (2004). עבודה ומשפחה: הכנת מתבגרים לשילוב בין תפקידי החיים. בתוך ר' ארהרד, וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית הספר בחברה משתנה (עמ' 159-180). תל-אביב: רמות. (583615)

קובובי, ד' (תשנ"ב). בין מורה לתלמיד: המורה הטוב בעיני תלמידו. ירושלים: אקדמון, האוניברסיטה העברית. (0140199) (חינוך  371.1  קוב)

קלינגמן, א', רביב, ע' ושטיין, ב' (תש"ס). ילדים במצבי חרום ולחץ: מאפיינים והתערבויות פסיכולוגיות. ירושלים: משרד החינוך, שפ"י. (000463939) (חינוך 618.92852  ילד)

קסלר, ע' וטטר מ' (תשס"ז). תפיסות תלמידים את המורים המשמעותיים עבורם: השפעותיהן של איכות הקשר עם ההורים ותחושת ניכור מבית הספר. הייעוץ החינוכי, יד, 104-76. (001175910)

ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית, חינוך והוראה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (0306240) (חינוך E371.395 ריץ')

שמאי, ש' (תשע"ב). כי הרי לשתות אפשר רק מן החצי המלא: המפגש הבין תרבותי של הורים ומחנכים עם מתבגרים. תל-אביב: המנהל לחינוך התיישבותי פנימייתי ועליית הנוער. (001222905) (חינוך 155.5  שמא)

שמאק, ר"א ושמאק, פ"א (תשל"ח). תהליכים קבוצתיים בכיתה. חיפה: אח. (0219575) (חינוך 371.25 שמק)