ד"ר סובלמן-רוזנטל ורדה 77-402-01 הוראה מתקנת בקריאה

 

                                                                                                                  

שם ומספר הקורס: הוראה מתקנת בקריאה77-402-01

 

סוג הקורס:

ד"ר ורדה סובלמן-רוזנטל

שנת לימודים:תשע"ג                     סמסטר:ב'                            היקף   28שעות

 אתר הקורס באינטרנט:          

 

 

•א.     מטרות הקורס 

מטרות על

הבנת קשיי קריאה של ילדים על רקע הבנת תהליכי קריאה

התאמת תכנית טיפולית לילדים מתקשים

 

מטרות ספציפיות

הכרת גורמים אפשריים שונים לקשיים בקריאה

הכרת כלים אבחוניים

הכרת שיטות בהוראה מתקנת

הקניית כלים לאבחון ואיתור קשיים ובניית תכנית טיפולית

 

 

ב.רציונל ותוכן הקורס:

לקשיים ברכישת הקריאה השפעה כבדת משקל על הילד מההיבט האקדמי-לימודי, מההיבט הרגשי, מההיבט החברתי ועוד.לאיתור ולטיפול מוקדם של קשיים בקריאה חשיבות רבה.

הקורס מתייחס לנושאים הבאים:

גישות להגדרת תהליך הקריאה

מוכנות לקריאה

תמונות קריאה של ילדים מתקשים

גורמים לקשיי קריאה:קשיים בתפקוד קוגנטיבי,קשיים בתהליכי תפיסה, קשיים בעיבוד תהליכים פונולוגיים ומורפולוגיים,קשיים במיומנויות מטה-לינגוויסטיות ועוד

אבחוני קריאה

שיטות בהוראה מתקנת

אסטרטגיות בהבנת הנקרא

ניתוח מקרים תוך התייחסות לקשיים (על סמך איבחונים) ולדרכי טפול

 

 

 

 

 

    מהלך השיעורים:הרצאות,דיונים במליאה,סרטים

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

גישות בהגדרת תהליך הקריאה

1

 

2

אוריינות ומוכנות לקריאה

,5,10

 

3

תמונות קריאה של ילדים מתקשים

2,7,9

 

               4  5,  

 

גורמים לקשיי קריאה

6,8

 

6

סרט העוסק בילדים מתקשים

 

 

7,8

אבחוני קריאה

2,4

 

           

               9,10,  

 

שיטות בהוראה מתקנת

3

 

11,12

אסטרטגיות בהבנת הנקרא

 

 

13,14

נתוח מקרים בהתייחס לקשיים ולדרכי טפול

 

 

  

                    

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם:אין

 

 חובות / דרישות / מטלות:השתתפות פעילה בשעורים,מבחן

 

 מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):ציון מספרי הנקבע עפ"י המבחן

 

ד. ביבליוגרפיה:

בראון, ע' (2011). מודל התפתחותי ברכישת הקריאה בעברית. ד"ש - דבור, שפה ושמיעה, 30,      1-25. (2360107)

גביעון, א' ופרידמן, נ' (2004). הדיסלקציות: סוגים, מאפיינים וכיוונים טיפוליים. שיקומדע, בטאון האיגוד הישראלי לרפואה פיזיקלית ושיקום, 22, 3-6. (אין את כתב העת הזה בבר אילן)

כץ, צ' (1976). מעשה ההוראה: רכישת הקריאה והכתיבה עפ"י הגישה ההתפתחותית. תל-אביב: המחברת. (000218364) (חינוך 372.4  כץ)

כל הספר פרט לפרקים העוסקים בכתיבה.

שני, מ', זייגר, ט' ורביד, ד' (2001). פתוח ותיקוף של כלי איבחון לתהליכים בסיסיים בקריאה ובכתיב: ממצאים על תפקוד קוראים תקינים והצעות לשילוב כלי האיבחון בהערכת קוראים מתקשים. סקריפט, 2, 167-203. (1106061)

שני, מ' ובן דרור, א' (2011). מאפייני התפקוד בקריאה ובתהליכים קוגנטיביים הקשורים בה: השוואה בין קוראי עברית איטיים עם ובלי כשל בדיוק. בתוך ע' קורת וד' ארם (עורכות), אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (עמ' 445-467). ירושלים: מאגנס. (2360041)

 

Aram, D., & Levin, I. (2002). Mother-child joint writing and storybook reading; relation with literacy among low SES kindergartners. Merrill Palmer Quarterly, 48(2), 202-224. (001174262)

Badiam, N. A. (2005). Does a visual-orthographic deficit contribute to reading disability? Annuals of Dyslexia, 55(1), 9-27. (001105625)

Speece, D. L., & Richey, K. D. (2005). A longitudinal study of the development of oral reading fluency in young children at risk for reading fluency. Journal of Learning Disabilities, 38(5), 387-399. (1105623)

Stanovich, K. E. (1988). Explaining the differences between the dyslectic and garden- variety poor reader: The phonological core variable-differences model. Journal of Learning Disabilities, 21(10), 590-612. (000338150)

Stanovich, K. E. (2000). Progress in understanding reading. New York: Guilford. (pp. 41-54 - 2360121)

Torr, J. (2008). Mother's beliefs about literacy development: Indigenous and Anglo-Australian mothers from different education backgrounds. The Alberta Journal of Education Research, 54(1), 65-82. (001174094)