ד"ר רוזנטל-סובלמן ורדה 79-004-01,05 הוראה לילדים עם צרכים מיוחדים
הוראה לילדים עם צרכים מיוחדים 79-004
ד"ר רוזנטל-סובלמן ורדה
סוג הקורס: שיעור
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: א' היקף שעות: 1 ש"ש
אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il/ /
א. מטרות הקורס:
- הסטודנטים יכירו מושגים מרכזיים בתחום החינוך המיוחד.
- הסטודנטים יכירו את עיקרי חוק השילוב.
- הסטודנטים יחשפו ללקויות השונות, תוך התמקדות בילדים המשולבים.
- הסטודנטים יחשפו לדרכים מעשיות לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים.
- הסטודנטים ירכשו כלים בסיסיים להתמודדות עם קשיים בשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים.
- הסטודנטים יפתחו עמדות חיוביות ורגישות כלפי הילד עם הצרכים המיוחדים.
ב. רציונאל הקורס:
חוק חינוך מיוחד, תשמ"ח - 1988 קובע כי מערכת החינוך חייבת לתת עדיפות לשילובו של ילד עם צרכים ייחודיים במסגרת רגילה. הזכות ללמוד במסגרת נורמטיבית, היא חלק מזכותו של אדם עם מוגבלות לחיות בקהילה ולהשתתף בפעילות הנערכת בה באופן פעיל ושוויוני, תוך יצירת חברה סובלנית יותר. בשנת 2002 תוקן חוק חינוך מיוחד ונוסף אליו הפרק על שילוב ילד עם צרכים ייחודיים בחינוך הרגיל. תהליך הטמעת החוק הינו תהליך מורכב. על מנת לאפשר הטמעה נכונה של התהליך יש צורך לחשוף בפני הסטודנט את הרקע לתיקון החוק, לעדכונים המופיעים בו, להתייחס למאפייניהם הייחודיים של תלמידי השילוב ולאמצעים המאפשרים שילוב של התלמיד בעל הצרכים הדיפרנציאליים.
מהלך השיעורים:
הרצאות, דיונים, הדגמות, סימולציות וצפיה מודרכת.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
1 |
מבוא: חינוך מיוחד וחינוך משלב- הגדרות, מטרות ורציונל |
|
2 |
חוק השילוב |
תכנית השילוב (2005) |
3 |
סוגי שילוב; מסגרות חינוכיות בחינוך המיוחד והמשלב; הצוות הפרא-רפואי |
טלמור (2007) רונן (2007) |
4 |
מתי"א |
קליין וסובלמן-רוזנטל (2010) |
5 |
שילוב ילד עם צרכים מיוחדים בכתה הרגילה |
|
6 |
ילדים עם לקויות למידה |
|
7 |
לקויות למידה- המשך |
|
8 |
ילדים עם לקות שמיעה |
ויזל וזנדברג (2002) |
9 |
ילדים עם לקות ראיה |
|
10 |
הילד עם ASD |
מישורי (1992) |
11 |
ילדים עם פיגור שכלי |
|
12 |
ילדים עם נכויות פיזיות |
|
13 |
כתיבת תח"י |
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: אין
חובות / דרישות / מטלות:
- 1. נוכחות בקורס והשתתפות פעילה בשעורים--חובה
- 2. קריאת קטעי החובה ברשימה הביבליוגרפית
- 3. מבחן מסכם
מרכיבי הציון הסופי: מבחן
ד. ביבליוגרפיה: (חובה)
ויזל, א. וזנדברג, ש. (2002). סוגיות בחינוך המיוחד: יחידה 8. ליקויי שמיעה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (עמ' 48-54, 62-65, 94-103) (0108163) (371.9 אונ)
טלמור, ר. (2007). עמדות מורים באשר לשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך(עמ' 157-196). חיפה: אחווה. (001177940)
רונן, ח. (2007). סוגיות ומחלוקות בנושא השילוב וההכלה במסגרות חינוך פורמליות. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 27-56). חיפה: אחווה. (2355669)
מישורי, ע. (1992). אוטיזם ולקויות תקשורת. ישראל: אלו"ט. (עמ' 75-78 - בניית תוכנית אישית עבור הילד; עמ' 117-130 - ארגון תהליך הלמידה. - 000568604)
קליין, פ"ש וסובלמן-רוזנטל, ו' (2010). ביחד ולבד- שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרת חינוך רגילות לגיל הרך. אבן יהודה: רכס. (עמ' 162-175 - 2356009)
משרד החינוך והתרבות (2005). חוזר המנהל הכללי - הוראות קבע, ס"ה/9 (ב). ירושלים: המחבר. (תכנית השילוב במסגרות החינוך הרגיל) (000384952) (חינוך - מדף כ"ע)