ד"ר בוזגלו אהרן 77-252-01 טיפול מנהל הצוות באוכלוסיות תת משיגות

 

 

טיפול מנהל הצוות באוכלוסיות  תת משיגות (77-252-01)

הרב ד"ר אהרן בוזגלו

שנת לימודים:  תשע"ג         סמסטר: ב'              היקף שעות:  1 ש"ש

•א.      מטרות הקורס:

 

1. הכרות עם קבוצות תת משיגות במערכת החינוך.

2. למידת דרכי ההתמודדות של מערכת החינוך עם אוכלוסיות תת משיגות במישור החינוכי והלימודי.

3. הבנה והתמודדות עם היבטים אפקטיביים וקוגניטיביים ביחס הצוות החינוכי בבית הספר עם תלמידים מאוכלוסיות תת משיגות.

 

•ב.       תוכן השיעורים (רציונל, נושאים):

אוכלוסיית התלמידים הפוקדת את מערכת החינוך בישראל הינה מגוונת ביותר. על אוכלוסייה זו נמנים תלמידים מרקע סוציו - אקונומי נמוך ובעלי קשיים שונים. אוכלוסייה זו מאופיינת בעיקר בבתי ספר באזורי פריפריה ובשכונות מצוקה בערים שונות. מערכת החינוך בישראל הציעה מספר כיווני התמודדות עם אוכלוסייה זו, עם זאת לצוות החינוכי עדיין לא ברורה הדרך להתמודדות עם תלמידים אלו הן בהיבט החברתי - כלכלי והן בהיבט החינוכי. בקורס זה נכיר, אפוא, אוכלוסיות אלו ואת דרכי ההתמודדות וההכלה של המנהל והצוות החינוכי עמם.

 

אופי הקורס: הרצאות, דיונים ושו"ת.

      תוכנית הוראה מפורטת:

 

שעור מס'

נושא השיעור

קריאה נדרשת: פריטים מס'

1

מתלמידים טעוני טיפוח ועד לתלמידים תת משיגים - הגדרות

1

2-3

תרבות חברתית ומציאות תרבותית כבסיס להתפתחות תת משיגיות חינוכית: מודל שליטה בגורל, גישת השעתוק החברתי

2,18

4

מדיניות משרד החינוך לטיפול באוכלוסיות תת משיגות לאורך השנים (מבחני מיון וסקר, הסללה, חינוך מקצועי, מיון והקבצות) 

3,12

5

אינטגרציה ושוויון הזדמנויות במבחן חברתי וכלכלי (נוסחאות דיפרנציאליות למימון החינוך, טיפוח מצוינות, העדפה מתקנת, הקצאת משאבים לאוכלוסיות תת משיגות)   

10,13,14

7

הבדלים ביחס המורים לתלמידים חזקים לעומת תלמידים תת הישגיים: אפקט פיגמליון ויישומו החינוכי, השפעת מבחני אינטליגנציה על גישתם החינוכית של מורים

20,21

8-10

גישות להתמודדות עם תלמידים תת משיגים:

ההוראה המשקמת ותורת האישיות - קרל פרנקנשטיין

הלמידה המתווכת וההעשרה האינסטרומנטאלית - ראובן פוירשטיין

דילמות מוסריות - לורנס קוהלברג

בתי ספר מואצים (ASP) - הנרי לוי

9,11,15,19,22

11

עקרונות ההוראה בשיטה הטרוגנית כמפתח לקידום תלמידים תת משיגים

7

12

החמ"ד והתלמידים טעוני הטיפוח: קליטה, בעיות ודרכי התמודדות 

4,5,6

13

תוכניות לקידום תלמידים תת משיגים:

שח"ר, מב"ר, הזדמנות שניה, מלב"מ, פר"ח, גרעיני שח"ר, זהב"י, יח"ד, מעברים, תכנית עשר, שח"ק, נח"מ

8

 

•ג.       חובות הקורס:

השתתפות פעילה בשיעורים ובדיונים

הגשת מטלה

מבחן מסכם

•ד.       מרכיבי הציון הסופי

80%: בחינה בסוף הקורס.

20%: הגשת מטלה  

 

•ה.                  ביבליוגרפיה (*חובה)

1. *אדלר, ח' (1999). מדיניות הטיפוח בחינוך. בתוך א' פלד (עורך), יובל למערכת החינוך בישראל (עמ' 135-150). ירושלים: משרד הביטחון. (000500603)

2. *בולטין, ס', שביט, י' ואיילון, ח' (2000). התרחבות ההשכלה והשלכותיה הריבודיות בישראל 1980-1996. סוציולוגיה ישראלית, ד(2), 217-345. (121974)

3. *גורדון, ד' ונשר, פ' (1996). ממערכת חינוך ממיינת למערכת מקדמת. בתוך ע' ברנדס (עורך), הקפיצה השלישית: שינויים ורפורמות במערכת החינוך בשנות התשעים (עמ' 155-170). ירושלים: משרד החינוך. (2357060)

4. דגן, מ' (1987). פעולות ותוכניות טיפוח בחינוך הדתי. בשדה חמ"ד, ל(ג'-ד'), 185-192. (001066540)

5. דגן, מ' (2006). החינוך הציוני הדתי במבחן הזמן והתקופה. ירושלים: משרד הבטחון ומכללת ליפשיץ. (עמ' 84-89, 111-127, 165-169, 214-220 - 2357345).

6. *דגן, מ' (1987). התפתחויות בחינוך הממלכתי-דתי למען אוכלוסיית המצוקה. בתוך י' עזריאלי (עורך), החינוך הדתי בגבורותיו: שמונים שנה לחינוך הדתי (עמ' 237-248). ירושלים: המרכז לחינוך דתי. (2357062)

7. *זוסמן, מ', כץ, י', רומנוב, ד' ורימון, ע' (2005). יעילות הקצאת משאבים לתלמידי תיכון, בנתיב הטכנולוגי לעומת העיוני במונחי הישגים לימודיים. ירושלים: בנק ישראל ומשרד החינוך, מח' פרסומים. (001091931) (חינוך E379.11 יעי)

•8  *טלר, ל' (2003). למה הקבצות? מה מטרותיה של שיטת ההקבצה ומה היא באמת משיגה. חברה, 9, 9-11. (2356936)

9. *כהן, א' ונתן, ס' (2002). צמצום הפער ברמת השיפוט המוסרי בין תלמידים טעוני טיפוח לתלמידים מבוססים. בתוך י' עירם ונ' מסלובטי (עורכים), חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 119-135). תל אביב: רמות. (000603461)

10. *לוי, א' (1999). קידום תלמידים מאוכלוסיות חלשות. בתוך א' פלד (עורך), יובל למערכת החינוך בישראל (עמ' 109-134). ירושלים: משרד הביטחון. (001066596)

11. *לוין, ה' (1997). בתי ספר מואצים - רקע פילוסופיה ועקרונות. בתוך א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן (עמ' 132-143). תל-אביב: רמות. (2357035)

12. מאור, ע' (2004). העדפה מתקנת והבטחת ייצוג בישראל. תל אביב: רמות. (001067700) (מדעי החברה E305 העד)

13. *מברך, ז' וליברמן, ג' (2004). בשם השיוויון בשם המצוינות: האם קידום המצוינות פוגע בשוויון בחינוך? השתמעויות לקביעת מדיניות חינוכית. מגמות, מ'(1), 195-216. (000580924)

14. עובדיה, ע' (2006). צדק ושיוויון: צריך העדפה מתקנת. בני ברק: הקיבוץ המאוחד. (001119469) (מדעי החברה E305 עזר.)

15. פויירשטיין, ר' (1998). האדם כישות משתנה. על תורת הלמידה המתווכת. תל אביב: משרד הביטחון, האוניברסיטה המשודרת. פרקים: ב', ד', ה', י', יב'. (000386969) (חינוך 370.1523 פוי.)

16. צוריאל, ד' (עורך) (1999). התנסות בלמידה מתווכת. קרית ביאליק: אח. (000398607) (חינוך 370.1523 התנ)

17. רש, נ' ודר, י' (2000). הפרדה ומיזוג חינוכי- מי מרוויח ומי מפסיד? עיונים בחינוך, 4(ד), 5-29. (001066567)

18. *שושנה, א' (2006). המצאתה של קטגוריה חברתית חדשה: "מחוננים טעוני טיפוח". תיאוריה וביקורת, 29, 125-147. (2358029)

19. *שרמר, ע' וקמון, א' (1999). ההוראה המשקמת: התיאוריה והשיטה בתפתחותן. בתוך ר' גלובמן וי' עירם (עורכים), התפתחותה של ההוראה במוסדות החינוך בישראל. תל אביב: רמות. (2357128)

20. Freedle, R. O. (2003). Correcting the SAT's ethnic and social-class bias: A method for reestimating SAT scores. Harvard Educational Review, 73(1), 1-43. (001066917)

21. Gibson, A. M. (1991). Minorities and schooling: Some implications. In A. M. Gibson & J. U. Ogbu (Eds.), Minority status and schooling: A comparative study of immigrant and involuntary minorities (pp. 357-382). New York: Garland. (2357033)

22. Levin, H. (1988). Accelerated schools for at-risk students (CPRE Research Report Series RR-010). New Brunswick, NJ: Rutgers University Center for Policy Research in Education. (2357452)