ד"ר בוזגלו אהרן 77-231-01 זרמים ומגמות במערכת החינוך
זרמים ומגמות במערכת החינוך (77-231-01)
הרב ד"ר אהרן בוזגלו
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: ב' היקף שעות: 1 ש"ש
•א. מטרות הקורס:
1. הכרת היסודות האידיאולוגיים של המגמות והזרמים השונים במערכת החינוך הישראלית.
2. הכרת אידיאולוגיות החינוך של זרמי החינוך השונים והשפעתן על סוגיות יסוד בחינוך כגון: חינוך לערכים, אקלים בית ספרי, תוכניות לימודים ומגמות בהכשרת המורים.
3. הכרות ספציפית עם מגוון זרמים המרכיבים את מערכת החינוך הישראלית תוך התמודדות עם בעיות יסוד במשנתם החינוכית.
•ב. תוכן השיעורים (רציונל, נושאים):
מערכת החינוך בישראל מורכבת ומושפעת מזרמים מגוונים המונעים מתוך תפיסות עולם אידיאולוגיות המכוונות ומכוננות את פעולתם החינוכית הלכה למעשה. מורים ומנהלים צריכים להכיר את השיח החינוכי והחברתי הרב גוני הקיים במערכת החינוך הייחודית של מדינת ישראל. במהלך הקורס נכיר את אידיאולוגיות החינוך השונות, את זרמי החינוך ושאיפתם לאוטונומיה חינוכית ומנהלית, את מערכת היחסים ביניהם ואת משנתם החינוכית במבחר סוגיות יסוד בחינוך, בפוליטיקה ובאקטואליה בהקשרים חינוכיים.
אופי הקורס: הרצאות, דיונים ושו"ת.
תוכנית הוראה מפורטת:
שעור מס' |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת: פריטים מס' |
1 |
במערבולת האידיאולוגיות : סוציאליזציה, אקולטורליזציה ואינידוידואציה ומה שביניהם |
13 |
2-3 |
הזרמים החינוכיים במערכת החינוך של מדינת ישראל והשפעתם על החינוך - מתקופה היישוב ועד לחוק חינוך ממלכתי תשי"ג (1953) |
17 |
4 |
זרמים ומגמות בחינוך הממלכתי, היחס ללימודי היהדות, החינוך המשולב דתי- חילוני, בתי הספר תל"י |
11,21 |
5-6 |
סוגיות יסוד וקווים מנחים לחינוך הממלכתי דתי. רב גוניות של החמ"ד והתמודדות עם שאלות של חילון (דתלשי"ם) |
5,6,7,15,20,22 |
7 |
החינוך החרדי והמדינה הציונית - שאיפה לבדלנות? מבחן בית הספר בעמנואל כמודל להתנגשות אידיאולוגית |
23 |
8 |
החינוך הערבי - מקומו של זרם מיעוט במרחב האידיאולוגי של החינוך בישראל בבחינה לאומית - המנון וזהות חינוכית ציונית ובבחינה פדגוגית - הכשרת המורים הערביים |
1,12,18,24 |
9-10 |
סגנונות חינוך המשופעים ממשנה חינוכית אידיאולוגית - החינוך הקיבוצי, החינוך המקצועי והחינוך הפנימייתי הדתי והחילוני |
2,8,16 |
11 |
עולם הערכים - מהם ערכים? זכות או חובה בחינוך לערכים (נטרול ערכי), חינוך אינדוקטרינרי מול חינוך ערכי. |
9,10,19 |
12 |
מערכות ערכים כמשקפות את אידיאולוגיות החינוך, מערכות הערכים של מרצים וסטודנטים להוראה בשלושה זרמים: ממלכתי ממלכתי דתי וערבי. |
3,28 |
13 |
השתקפות אידיאולוגיות החינוך של זרמי החינוך השונים בתוכניות הלימודים, הלכה למעשה, בדגש על החינוך המוסרי ערכי |
27,26,25 |
•ג. חובות הקורס:
השתתפות פעילה בשיעורים ובדיונים
הגשת מטלה
מבחן מסכם
•ד. מרכיבי הציון הסופי
80%: בחינה בסוף הקורס.
20%: הגשת מטלה
•ה. ביבליוגרפיה (*חובה)
1. *אבו עסבא, ח' (2006). סוגיות בלתי פתורות במערכת החינוך הערבית: לפני דו"ח דברת ואחריו. בתוך ד' ענבר (עורך), לקראת מהפכה חינוכית (עמ' 248-261). ירושלים: מכון ואן ליר והקיבוץ המאוחד. (2357021)
2. אילן, ט' (2007). החינוך בקיבוץ הדתי - ערכים ודילמות. בתוך ש' רז (עורך), מאה שנות חינוך ציוני דתי (עמ' 583-599). ירושלים: המחלקה לחינוך, הפועל מזרחי. (002357005)
3. *בוזגלו, א' (2010). הכשרת מורים לחינוך מוסרי במכללות לחינוך בישראל. עבודת מחקר לשם קבלת תואר דוקטור, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001211479) (חינוך E370.114 בוז)
4. גור זאב, א' (2001). פוסטמודרניזם, ערכים וחינוך ערכי בישראל. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 91-155). ירושלים: משרד החינוך. (2357130)
5. *גרוס, ז' (2004). החינוך הממלכתי דתי בישראל - בין מסורת למודרנה. בתוך ז' גרוס וי' דרור (עורכים), החינוך כאתגר חברתי (עמ' 85-99). תל אביב: רמות. (000595385)
6. *דגן מ', לאבל, מ' וגרינבוים, נ' (1992). קווים מנחים למדיניות החינוך הממלכתי-דתי. ירושלים: משרד החינוך, התרבות והספורט, החינוך הדתי. (000205893) (חינוך E377 דגן.)
7. דגן, מ' (2006). התפתחותו של החמ"ד בחמישים השנים האחרונות. בתוך מ' דגן (עורך), החינוך הציוני דתי במבחן הזמן והתקופה (עמ' 60-133). ירושלים: מכללת ליפשיץ ומשרד הבטחון. (001113774)
8. *דרור, י' (1999). בחינוך הקיבוצי בין המשכיות לשינוי. בתוך א' פלד (עורך), יובל למערכת החינוך בישראל (עמ' 1131-1156). ירושלים: משרד הביטחון. (2357343)
9. יוגב, א' (2001). גישות לחינוך ערכי בחברה פלורליסטית. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 355-379). ירושלים: משרד החינוך. (001067892)
10. *יזהר, ס' (1975). על חינוך ועל חינוך לערכים. תל אביב: עם עובד. (000249889) (חינוך 370.114 סמי.)
11. *כץ, י' (2006). תוכנית ליבה בישראל: מכנה משותף חינוכי לכל מגזרי החינוך. בתוך ד' ענבר (עורך), לקראת מהפכה חינוכית (עמ' 186-195). תל אביב: הקיבוץ המאוחד ומכון ון ליר. (001175682)
12. *לומסקי-פדר, ע' (2003). מסוכן זיכרון לאומי לקהילת אבל מקומית: טקס יום הזיכרון בבתי ספר בישראל. מגמות, מ"ב(3), 353-387. (000568109)
13. *לם, צ' (2000). אידיאולוגיות ומחשבת החינוך. בתוך י' הרפז (עורך), לחץ והתנגדות בחינוך (עמ' 217-254). תל אביב: ספריית פועלים. (000561872)
14. משרד החינוך והתרבות (1994). דוח שנהר - "עם ועולם": תרבות יהודית בעולם משתנה - המלצות הוועדה לבדיקת לימודי היהדות בחינוך הממלכתי. ירושלים: משרד החינוך, התרבות והספורט. (000288311)
15. פישרמן, ש' (1999). דתלשי"ם - נוער הכיפות הזרוקות. אלקנה: אורות ישראל. (000403416) (חינוך A681.2 פיש.)
16. צוקר, ד' (1985). החינוך המקצועי - מערכת בלחצים צולבים. בתוך ו' אקרמן, א' כרמון וד' צוקר (עורכים), חינוך בחברה מתהווה (עמ' 447-473). תל אביב: הקיבוץ המאוחד ומוסד ואן ליר. (2357017)
17. *צמרת, צ' (2007). השאיפה ליצור חינוך אחיד לדתיים ולחילונים בימי המנדט הבריטי. בתוך ש' רז (עורך), מאה שנות חינוך ציוני דתי (עמ' 421-476). ירושלים: המחלקה לחינוך, הפועל מזרחי. (2357002)
18. *צרצור, ס' (1999). החינוך הערבי, תמונת מצב ומבט לעתיד. בתוך א' פלד (עורך), יובל למערכת החינוך בישראל (עמ' 1061-1085). ירושלים: משרד הביטחון. (000569132)
19. *קליינברגר, א"פ (1960). הזכות לחנך לערכים מחייבים. מגמות, יא(4), 332-337. (000566921)
20. שוורצוואלד, י' (1990). החינוך הממלכתי דתי: מציאות ומחקר. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (פרק ב'- קווי יסוד במדיניות, עמ' 22-46 - 2357129).
21. שיקולי, א' (2004). חינוך תל"י (תגבור לימודי יהדות): התפתחותו ומימושו של רעיון חינוכי בתנאי מציאות משתנה. עבודת מחקר לשם קבלת תואר דוקטור, מכון שכטר בשיתוף עם JTS. נמצא ב: http://www.tali.org.il/what_images/version%20finale.doc
22. שפירא, ש' ובארי, ד' (2006). מבט שני לרב גוניות במשנת החמ"ד. בתוך ש' רז (עורך), מאה שנות חינוך ציוני דתי (עמ' 307-328). ירושלים: המחלקה לחינוך, הפועל מזרחי. (2357342)
23. *שצ'רנסקי, ב' (1999). החינוך החרדי - מורשת סיני בימנו. בתוך א' פלד (עורך), יובל למערכת החינוך בישראל (עמ' 1035-1059). ירושלים: משרד הביטחון. (001096826)
24. *Abu-Saad, I. (1995). Bedouin Arab Education in the context of Radical Social Game: What is the future? Compare, 25(2), 149-161. (2357227)
25. Kohlberg, L. (1981). The philosophy of moral development. New York: Harper and Row. (אין בבר אילן)
26. Lickona, T. (2004). Character matters: How to help our children develop good judgment, integrity and other essential virtues. New York: Simon & Schuster. (אין בבר אילן)
27. Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In J. Sikula (Ed.), Handbook of research on teaching education (2nd ed., pp. 102-119). New York: The Association of Teacher Educators. (2357059)
28. Schwartz. S. H., & Bilsky, W. (1987). Toward a universal psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53(3), 550-562. (001129822)