ד"ר בוזגלו אהרן 77-227-01 מדידה וערכה של מורים ומנהלים

 

 

 

מדידה וערכה של מורים ומנהלים (77-227-01)

הרב ד"ר אהרן בוזגלו

שנת לימודים:  תשע"ג         סמסטר:  א+ב              היקף שעות:  2 ש"ש

אתר הקורס באינטרנט: אתר הקורסים המתוקשבים אוניברסיטת בר אילן       

 

•א.      מטרת הקורס

  1. הבנת תפקיד המדידה וההערכה, בכלל ובחינוך בפרט, כחלק מתפיסת מערכת חינוך מתקדמת ומקצועית.
  2. הכרות עם רמות ההערכה במערכת החינוך בישראל: הרמה הארצית והרמה הבית ספרית: המנהל וצוותו.
  3. הכרות עם תיאוריות מרכזיות בתחום ההערכה בחינוך והתנסות בכלי מדידה והערכה מבוססי מחקר כחלק מעבודת המורה ומהנהל.

•ב.      תוכן הקורס:

אופי הקורס: הרצאות, דיונים ושו"ת, התנסות מעשית וסימולציות.

 

תכנית הוראה מפורטת:

 

שעור מס'

נושא השיעור

קריאה נדרשת: פריטים מס'

1

הקדמה: הערכה בחינוך מהי?

החשיבות והצורך במדידה והערכת מורים ומנהלים.

- מדידה והערכה במקורות היהדות.

11, 12

2-4

מדדים לניתוח ההיבטים המרכזיים ההערכה.

גיבוש תפיסה וחזון המשקפים צרכים בעת הערכה.

הגדרת הערכה, מושאי ההערכה, תפקידיה , המידע המשמש לצורך ההערכה, קריטריונים לשיפוט מושא ההערכה, לקוחות ההערכה וקהלי היעד שלה, תהליך ההערכה, שיטות חקר (מדידה) כחלק מתהליך ההערכה, אמות המידה לבחינת הערכה.

 

15, 18, 5,6,27,28

 

5-6

הערכת מורים:

ההוראה כפרופסיה?

דמות המורה הראוי.

תיאום ציפיות ויצירת שפה משותפת בין המעריך למוערך .

 

20, 30

7-8

שימושים, דרכים ותפקידים להערכת מורים (בארץ ובעולם).

 

14, 15, 25,

9-13

שיטות וכלים להערכת מורים בשלבי התפתחות שונים(מתחילים וותיקים/חינוך פורמאלי וחינוך לא פורמאלי). הערכת עמיתים מול הערכה עצמית, הערכה מעצבת מול הערכה מסכמת, הערכה בזיקה לשיפור הישגים, הערכה על פי תוצר, הערכת פיקוח מול הערכת טיפוח פרופסיה. 

 

יתרונות, חסרונות, מהמנות ותוקף של הכלים להערכת מורים.

 

7, 8, 9, 10, 15, 19,  23, 24, 26

14

הערכת עבודת המנהל:

כלים להערכת מנהלים:

משוב על תפקוד המנהל והצוות הניהולי. הערכה עצמית.

משוב בית ספרי רב-מימדי (הערכת בית הספר כמכלול).

רכז המדידה וההערכה בבית הספר.

9,15, 3,22

15

המיצ"ב, הבגרות והמבחנים הבין לאומיים כמשוב, ברמת המיקרו  לבית ספר לשיפור ולהתמקצעות, וברמת המקרו למערכת החינוך  

1

16-19

תגובות קוגניטיביות ואפקטיביות של מושאי ההערכה לתהליך ההערכה ולתוצאותיו

מה בין הערכה לביקורת? המשוב על עבודת המורה, אחריות ואחריותיות המורה להישגי תלמידיו.    

2, 17

20-21

הערכה חיצונית והערכה פנימית.

 

4, 21, 29, 30

 

23-24

שיח ותרבות בית ספרית - דיאלוג בהערכה בית ספרית (חיצונית ופנימית).

 

15, 16, 25

25-26

הצגת התנסות הסטודנטים בביצוע הערכה, מדידה ומשוב 

 

27-28

סיכום:

הפקת תועלת ממצאי ההערכה (מורים ומנהלים).

- ספירלת משוב: תכנון מול ביצוע והערכה; ניתוח ממצאי ההערכה, הפקת תובנות ומסקנות לצורך שיפור; הערכה המשכית של יישום ממצאי ההערכה והתובנות.

13,

 

 

•ג.       חובות הקורס:

השתתפות פעילה בשיעורים, בדיונים ובסימולציות.

הצגת מאמר מתוך רשימת הקריאה בפני הכיתה

ביצוע תרגיל הערכה, מדידה ומשוב ודיווח בכיתה  

מבחן מסכם

 

מרכיבי הציון הסופי

60%: בחינה בסוף הקורס.

30%: תרגיל

20%: הצגת מאמר

 

  • ד. ביבליוגרפיה: (פריטי חובה מסומנים בכוכבית)

 

  1. אבידב, א', אורן, ר' ויוסף, א' (2001). העצמת בתי ספר באמצעות משוב על תכנית עבודה הבית ספרית; הצעה לתהליך הערכה. מעוף ומעשה, 7, 97-117. (001217961)
  2. * אדן, ד' (1997). מי מבקר את עבודת המורים? פיקוח סמוי בבתי הספר. עיונים במנהל ובארגון החינוך,21, 60-31. (001218268)
  3. ברנדן, נ' (1996). הערכה עצמית - המדריך העיוני והמעשי להערכה עצמית, מידותיה, בנייתה, ביסוסה והנחלתה. ירושלים: כרטא. (000327835) (מדעי החברה 155.232  ברנ.)
  4. *גזיאל, ח' (1979). המפקח הכולל בעיני עצמו, בעיני הממונים עליו והכפופים לו. עיונים בחינוך, 22, 90-73. (000331502)
  5. גלוברזון, א' וגלוברזון, ש' (1991). בקרה והערכה באירגונים. תל אביב: רמות. (000130348) (מדעי החברה 658.4013  גלו.)
  6. גלובמן, ר' וקולא, ע' (2005). הערכה מרובת פנים במערכת החינוך. חולון: יסוד. (001068117) (חינוך E371.27  גלו)
  7. * גוטרמן, י' (2006). בדרך למנהיגות חינוכית: מנהל בית הספר כמנהיג של תהליכי הוראה ולמידה באמצעות צפייה ומשוב. החינוך וסביבו, כ"ח, 26-11. (001218176)
  8. * חיון-קרמר, ל' (1991). הערכה עצמית של מורים: מנוף להתפתחות מקצועית. דפים, 13, 23-9. (001218129)
  9. * לוי, א' (1990). הערכה בית ספרית. ירושלים: משרד החינוך. (000135358) (חינוך 371.264  לוי.)
  10. * לוי, א' (1990). הערכה בית ספרית ואוטונומיה של בית הספר. בתוך י' פרידמן (עורך), אוטונומיה בחינוך, מסגרות מושגיות ותהליכי ביצוע (עמ' 178-145). ירושלים: מכון הנריטה סאלד.  (001156639)
  11. * לוי, י' (1988). הערכת הישגים בלימודי היהדות. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (000064818) (חינוך A073  לוי)

12. * נבו, ד' (1982). הערכה בחינוך מהי? תל אביב: אוניברסיטת תל-אביב, היחידה למחקרי הערכה ומדידה.     (אין בבר אילן)

  1. * נבו, ד' (1989). הערכה המביאה תועלת: הערכת פרויקטים חינוכיים וחברתיים. גבעתיים: מסדה. (000105642) (חינוך E379.154  נבו)
  2. * נבו, ד' (1992). הערכה ככלי לשיפור ההוראה והלמידה. בתוך מ' זילברשטיין (עורך), הערכה בתכנון לימודים ובהוראה, פרספקטיבה של המורה (עמ' 12-5). ירושלים: משרד החינוך, המינהל הפדגוגי, האגף לתוכניות לימודים. (000464866)
  3. * נבו, ד' (2001). הערכה בית-ספרית: דיאלוג לשיפור בית הספר. אבן יהודה: רכס. (פרקים: 1, 3, 8, 9, 11). (000512501) (חינוך, מכון פדגוגי 379.158  נבו)
  4. * נבו, ד' (2003). הערכה כדיאלוג: הצעה לשינוי מדיניות הערכה של בית הספר. בתוך י' דרור, ד' נבו ור' שפירא (עורכים), תמורות בחינוך: קווים למדיניות החינוך בישראל לשנות האלפיים (עמ' 330-315). תל אביב: רמות. (001158126)
  5. * נבו, ד' (2009). לדבר בגנותה של אחריותיות. בתוך י' קשתי (עורך), הערכה, חינוך יהודי ותולדות החינוך: אסופה לזכרו של פרופ' אריה לוי ז"ל (עמ' 76-61). תל אביב: רמות. (001218180)
  6. * פרידמן, י' (2005). מדידה והערכה של תכניות חברתיות וחינוכיות. ירושלים: מכון הנריטה סאלד. (חלק שלישי: מושגים ותנאי יסוד במדידה - 001218183).
  7. * פרנקל, פ' (1995). הפורטפוליו ככלי להערכת מורים. דפים, 21, 49-35. (001218188)
  8. * צבר-בן יהושע, נ' וגבתון, ד' (1995). דרושים: מכוונות לידע וקוד אתי, הערות אחדות על פרופסיונליזציה של ההוראה. בתוך א' בן-עמוס ווי' תמיר (עורכים), המורה בין שליחות למקצוע (עמ' 149-123). תל אביב: רמות. (001218607)
  9. * קליין, י' (2008). בית הספר בניהול מבוזר: האצלת סמכויות מתיאוריה ומחקר למעשה. תל-אביב: צ'ריקובר. (001143662) (חינוך 371.2  קלי)

 

  • 22. Greene, J. C. (2001). Dialogue in evaluation, a relational perspective. Evaluation, 7(2), 181-187. (001217957)
  • 23. *Danielson, C. (2001). New trends in teacher evaluation. Educational Leadership, 58(5), 12-15. (001218126)
  • 24. Nevo, D. (2001). School evaluation: Internal or external? Studies in Educational Evaluation, 27, 95-106. (001218029)
  • 25. *Peterson, K. D. (2000). Problems of teacher evaluation. In K. D. Peterson (Ed.), Teacher evaluation (2nd ed., pp. 61-87). Thousand Oaks: Corwin. (אין בבר אילן את המהדורה הזו)
  • 26. *Peterson, K. D., & Wahlquist, C. (2001). Using more data sources to evaluate teachers. Educational Leadership, 58(5), 40-43. (001218668)
  • 27. *Stake, R. E. (2004). Standards-based and responsive evaluation. Thousand Oaks: Sage. (אין בבר אילן)
  • 28. *Stufflebeam, D. L., & Nevo, D. (1994). Evaluation of educational personnel. In T. Hussen & T. N. Postlethwaite (Eds.), The international encyclopedia of education (2nd ed., vol. 4, pp. 2123-2132). Oxford: Pergamon. (1218291)
  •  

אתרי אינטרנט

       

  1. ראמ"ה: הרשות הארצית למדידה והערכה

http://cms.education.gov.il/educationcms/units/rama/odotrama/odot.htm

  1. *National Board for Professional Teaching Standards

http://www.nbpts.org/