ד"ר מיכלסקי טובה 79-508-01-05 מבחנים והערכות
מבחנים והערכות: 79-508-01/02/03/04/05
ד"ר אריאל לוין, ד"ר טובה מיכלסקי, ד"ר שירה אילוז
סוג הקורס: סדנה
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: א/ב היקף שעות: 1 ש"ש
אתר הקורס באינטרנט:
א. מטרות הקורס
- 1. הכרת כלי מדידה והערכה מקובלים וחלופיים.
- 2. התנסות פעילה בבניית מבחני הישגים.
- 3. פיתוח יכולת לפרש ממצאים ולהסיק מסקנות מתוצאות מבחנים.
ב. תוכן הקורס:
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
1 |
מהי הערכה: מטרות, מעגל הוראה-למידה-הערכה, תרבות בחינה, תרבות הערכה. |
2 |
ניסוח מטרות על, ניסוח מטרות אופרטיביות, שיקולים בבחירת מבחן. |
3-8 |
חיבור מבחן- כללים בחיבור: טבלת מתאר, סוגי שאלות, הרכב שאלות, כמות, סדר, ניקוד. תוקף מבחן, מהימנות מבחן. העברת מבחן - על מה יש להקפיד. בדיקת מבחן-בניית מחוון, אפקט ההילה. ניתוח תוצאות מבחן בהקשר ל: לכיתה-התפלגות ציונים ומדדי פיזור, לתלמיד, לפריטי המבחן ומטרות ההוראה. |
9-11 |
חלופות בהערכה: הערכה מעצבת הלכה למעשה, כלים: פורטפוליו, יומנים, פוסטרים, מטלות ביצוע מגוונות (על פי התיאוריה של גארדנר) |
12 |
מנב"ס: הצגת יכולות, תפקיד רכז הערכה בית ספרי |
13 |
מבחנים חיצוניים: בגרות, בינלאומיים, מיצ"ב. |
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: פיתוח יחידות הוראה.
חובות הקורס: נוכחות בשיעורים, קריאת החומר הביבליוגרפי
מרכיבי הציון הסופי: 50% עבודה מסכמת ו- 50% מבחן.
ד. רשימה ביבליוגרפית
בירנבוים, מ' (1997). חלופות בהערכת הישגים. תל אביב: רמות. (עמ' 9-51 - 2356832).
בירנבוים, מ' (1999). הערכה מושכלת: מתיאוריה למעשה. תל אביב: רמות. (000436342) (חינוך E371.26 הער) שני פרקים לפי בחירתכם.
וגנר, מ' (1991). יש מבחן. ירושלים: מכון סאלד ומשרד החינוך והרבות. (פרקים, 1-3; פרקים 4-7 - 001131470; פרקים 8-9) (000173518) (חינוך 371.26 וגנ)
לוי, א' (2006). פוסטמודרניזם בתחום מבחני הישגים. בתוך ת' זהר (עורכת), חלופות בהערכת הישגים (עמ' 3-29). רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (000407816)
סבר, ר' (2005). על הערכה פנימית, הערכה חיצונית ומה שביניהן. בתוך ז' בן עמי (עורכת), מדידה והערכה, אחריותיות ושקיפות ככלי ניהול לשירות מערכת החינוך (עמ' 93-76). תל אביב: כליל, מכון מופ"ת. (2356830)
קליגר, א' (2009). בין המיצ"ב למצב: תפיסות מנהלים ומורים את מטרות המיצ"ב לעומת המטרות המוצהרות. דפים, 74, 142-185. (001218265)
Mills, P. A., Sweeney, W. V., Stephen DeMeo, S., Marino, R., & Clarkson, S. (2000). Using poster sessions as an alternative to written examinations: The poster exam. Journal of Chemical Education, 77(9), 1158-1161. (000597223)
קריאת רשות
גבעון, ש' (2008). תהליכים קוגניטיביים ורגשיים שחווים תלמידים עם לקויות למידה וסגנונות התמודדותם במהלך לימודיהם להשגת תעודת בגרות. הייעוץ החינוכי, 15, 67-98. (2356833)
זהר, ת' (2006). חלופות בהערכת הישגים. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (001117484) (חינוך 371.26 חלו)
לוי, י' (1990). הישגים לימודיים: הערכה ומדידה (חלק א'). תל אביב: דקל. (000218301) (חינוך 371.26 לוי.)
רש, נ' וקרמרסקי, ב' (2005). צדק בבית הספר: תפיסות של תלמידים ומורים בדבר חלוקה צודקת של ציונים. ירושלים: המכון לחקר הטיפוח בחינוך ליד המועצה הארצית של נשים יהודיות ארה"ב, האוניברסיטה העברית בירושלים. (001104490) (חינוך 371.272 רש)
Darling-Hammond, L. (2004). Standards, accountability and school reform. Teachers College Record, 106(6), 1047-1085. (2356733)
Sternberg, R. J. (2007). Assessing what matters. Educational Leadership, 65(4), 20-26. (2356735)