ד"ר לוין אריאל 79-508-01-05 מבחנים והערכות

 

מבחנים והערכות:  79-508-01/02/03/04/05

ד"ר אריאל לוין, ד"ר טובה מיכלסקי, ד"ר שירה אילוז

סוג הקורס: סדנה

שנת לימודים:   תשע"ג  סמסטר:   א/ב                          היקף שעות: 1 ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט:        

 

 

א. מטרות הקורס

  • 1. הכרת כלי מדידה והערכה מקובלים וחלופיים.
  • 2. התנסות פעילה בבניית מבחני הישגים.
  • 3. פיתוח יכולת לפרש ממצאים ולהסיק מסקנות מתוצאות מבחנים.

 

 

ב. תוכן הקורס:

 

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור

1

מהי הערכה: מטרות, מעגל הוראה-למידה-הערכה, תרבות בחינה, תרבות הערכה.

2

ניסוח מטרות על, ניסוח מטרות אופרטיביות, שיקולים בבחירת מבחן.

3-8

חיבור מבחן- כללים בחיבור: טבלת מתאר, סוגי שאלות, הרכב שאלות, כמות, סדר, ניקוד. תוקף מבחן, מהימנות מבחן.

העברת מבחן - על מה יש להקפיד.

בדיקת מבחן-בניית מחוון, אפקט ההילה.

ניתוח תוצאות מבחן בהקשר ל: לכיתה-התפלגות ציונים ומדדי פיזור, לתלמיד, לפריטי המבחן ומטרות ההוראה.

9-11

חלופות בהערכה: הערכה מעצבת הלכה למעשה, כלים: פורטפוליו, יומנים, פוסטרים, מטלות ביצוע מגוונות (על פי התיאוריה של גארדנר)

12

מנב"ס:  הצגת יכולות, תפקיד רכז הערכה בית ספרי

13

מבחנים חיצוניים: בגרות, בינלאומיים, מיצ"ב.

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם: פיתוח יחידות הוראה.

 

 חובות הקורס: נוכחות בשיעורים, קריאת החומר הביבליוגרפי

 מרכיבי הציון הסופי: 50% עבודה מסכמת ו- 50%  מבחן.

 

 

ד. רשימה ביבליוגרפית

בירנבוים, מ' (1997). חלופות בהערכת הישגים. תל אביב: רמות. (עמ' 9-51 - 2356832).

בירנבוים, מ' (1999). הערכה מושכלת: מתיאוריה למעשה. תל אביב: רמות. (000436342) (חינוך E371.26  הער) שני פרקים לפי בחירתכם.

וגנר, מ' (1991). יש מבחן. ירושלים: מכון סאלד ומשרד החינוך והרבות. (פרקים, 1-3; פרקים 4-7 - 001131470; פרקים 8-9) (000173518) (חינוך 371.26  וגנ)

לוי, א' (2006). פוסטמודרניזם בתחום מבחני הישגים. בתוך ת' זהר (עורכת), חלופות בהערכת הישגים (עמ' 3-29). רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (000407816)

סבר, ר' (2005). על הערכה פנימית, הערכה חיצונית ומה שביניהן. בתוך ז' בן עמי (עורכת), מדידה והערכה, אחריותיות ושקיפות ככלי ניהול לשירות מערכת החינוך (עמ' 93-76). תל אביב: כליל, מכון מופ"ת. (2356830)

קליגר, א' (2009). בין המיצ"ב למצב: תפיסות מנהלים ומורים את מטרות המיצ"ב לעומת המטרות המוצהרות. דפים, 74, 142-185. (001218265)

 

 Mills, P. A., Sweeney, W. V.Stephen DeMeo, S., Marino, R., &   Clarkson, S. (2000). Using poster sessions as an alternative to written examinations: The poster exam. Journal of Chemical Education, 77(9), 1158-1161. (000597223)

 

קריאת רשות

גבעון, ש' (2008). תהליכים קוגניטיביים ורגשיים שחווים תלמידים עם לקויות למידה וסגנונות התמודדותם במהלך לימודיהם להשגת תעודת בגרות. הייעוץ החינוכי, 15,  67-98.  (2356833)

זהר, ת' (2006). חלופות בהערכת הישגים. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (001117484) (חינוך 371.26  חלו)

לוי, י' (1990). הישגים לימודיים: הערכה ומדידה (חלק א'). תל אביב: דקל. (000218301) (חינוך 371.26  לוי.)

רש, נ' וקרמרסקי, ב' (2005). ‫צדק בבית הספר: תפיסות של תלמידים ומורים בדבר חלוקה צודקת של ציונים. ירושלים: המכון לחקר הטיפוח בחינוך ליד המועצה הארצית של נשים יהודיות ארה"ב, האוניברסיטה העברית בירושלים. (001104490) (חינוך 371.272  רש)

 

Darling-Hammond, L. (2004). Standards, accountability and school reform. Teachers College Record, 106(6), 1047-1085. (2356733)

Sternberg, R. J. (2007). Assessing what matters. Educational Leadership, 65(4), 20-26. (2356735)