ד"ר איזמן אסתי 77-409-01 דידקטיקה בכתה ההטרוגנית

 

                                      

 

 

דידקטיקה בכתה ההטרוגנית: 77-409-01

ד"ר אסתר איזמן, ביה"ס לחינוך

 

סוג הקורס: תרגיל

שנת לימודים: תשע"ג                      סמסטר: ב'                            היקף שעות: 1 

אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il                 

 

א. מטרות הקורס:

1. הסטודנט ירכוש ידע מתודי בנושא התהליכים הדידקטיים המתרחשים בכיתה ההטרוגנית.

2. הסטודנט יפתח את היכולת ליישם את ידע התיאורטי שנצבר, למצבי למידה שונים וחוויות למידה מגוונות המותאמות לילדים בעלי צרכים דיפרנציאליים.

3. הסטודנט יתנסה בשילוב למידה שיתופית בהוראה, תוך התמקדות בבניית משימות שיתופיות והפעלתן

4. הסטודנט יפעל כדמות חינוכית הפועל בשיקול דעת אחראי.

5. הקורס ישמש במה לצורך דיון בנושאים המועלים על ידי הסטודנטים בנושא העבודה המעשית.

 

 

ב. תוכן הקורס:

 

מהלך השיעורים:

הרצאות בליווי מצגות, תרגול מגוון שיטות הוראה

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה מומלצת

1

הטרוגניות- מהי? מקורות ביהדות, השקפות בעבר ובהווה

 

2-3

תהליך איסוף מידע ומיפויים כיתתיים

 

 

4

תכנון ההוראה בעקבות המיפוי הכיתתי

 

5

התמודדות עם ילדים שוני צרכים בכתה הרגילה- השקפת עולם

ריץ', י' (1996)

6-7

שיטות להוראה בכתה ההטרוגנית

מחלב, ח' (2003)

8-9

הצעות אופרטיביות לתכנון שיעור תוך התייחסות לתלמידים בעלי צרכים דיפרנציאליים

Roseth, C. J., Johnson, D. W. &  Johnson, R. T. (2008)

10

תרגול למידה שיתופית- התנסות בכתה

שחר , ח' (1994)

11

תרגול למידה שיתופית באמצעות דיון

 

12

תרגול למידה שיתופית באמצעות חקר

זהר, ע' (2006)

13

תרגול למידה שיתופית באמצעות שיטת ההרכבה

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

דרישות קדם:

77-408-01: דידקטיקה כללית

77-414: עבודה מעשית שלב א' (צמוד)

 

חובות / דרישות / מטלות:

נוכחות והשתתפות פעילה

השתתפות בפרזנטציה קבוצתית

הגשת 10 מערכים, מתוכם מערך מורחב אחד. הנחיות להגשה ינתנו בנפרד.

 

מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי):

תרגול קבוצתי- 20%

הגשת 10 מערכי שיעור- 10%

הגשת מערך מורחב- 70%

נוכחות והשתתפות עשויות להעלות או להוריד או הציון.

 

ד. ביבליוגרפיה מומלצת:

הרץ לזרוביץ, ר' ופוקס, א' (1987). למידה שיתופית בכיתה. חיפה: אח. (000057466) (חינוך 371.395 הרץ-לז)

זהר, ע' (2006). למידה בדרך החקר: אתגר מתמשך. ירושלים: מאגנס. (001124102) (חינוך 570.712  למי)

כהן, א' (1995). שיטות הוראה מפעילות: מדריך ידידותי למורה. חיפה: אח. (000294384) (חינוך 371.3  כהן)

מחלב, ח' (2003). בחירת שיטת הוראה בכיתה הטרוגנית. היבטים בהוראת מדעי המחשב, 30-42. (001163356)

ענבר, ד' (2000). ניהול שונות: האתגר החינוכי. אבן יהודה: רכס. (465117) (חינוך E371.2 ענב)

קרמר-חיון, ל' (1986). שיקולי דעת בהוראה. תל-אביב: גומא-צ'ריקובר. (000044940) (חינוך 371.1 קרמ)

קשתי, י' (2000). עשר הצעות ועוד אחת לשיווי פני החינוך בישראל. פנים, 15, 3-9. (537347)

קשתי, י', אלפרט, ב', יוסיפון, מ' ומנור, א' (1997). בית ספר הטרוגני- אחדות בתוך שונות. תל-אביב: רמות. (000358966) (חינוך E370.19342 בית)

קשתי, י' פרידמן, א' שמש, מ', בן-יהודה, ט' אלרועי, א' ושקולניק, א' (2001). שיטות הוראה חלופיות ומחקרים על תכניות התערבות בכיתה ההטרוגנית. בתוך הערכת תכניות התערבות בחט"ב. תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, בית-הספר לחינוך.  (1173698)

ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (0306240) (חינוך E371.395 ריץ')

שחר, ח' (1994). למידה שיתופית בכיתה הטרוגנית. בתוך י' ריץ ור' בן-ארי (עורכים), שיטות הוראה לכתה הטרוגנית (עמ' 157-185). אבן יהודה: רכס. (595660)

 

Adams-Byers, J., Squiller Whitsell, S., & Moon, S. M. (2004). Gifted students' perceptions of the academic and social/emotional effects of homogeneous and heterogeneous grouping. Gifted Child Quarterly, 48, 7-20. (001163464)

Roseth, C. J., Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2008). Promoting early adolescents' achievement and peer relationships: The effects of cooperative, competitive, and individualistic goal structures. Psychological Bulletin, 134, 223-246. (1163256)

Seidel, T., & Shavelson, R. J. (2007). Teaching effectiveness research in the past decade: The role of theory and research design in disentangling meta-analysis results. Review of Educational Research, 77, 454-499. (1163250)