ד"ר איזמן אסתי 77-408-01 דידקטיקה כללית

 

                                             

 

דידקטיקה כללית:  77-408-01 

ד"ר אסתר איזמן, ביה"ס לחינוך

 

סוג הקורס: תרגיל

שנת לימודים: תשע"ג                    סמסטר: א'                            היקף שעות: 1

אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il        

 

 

א. מטרות הקורס:

הסטודנטים יכירו יסודות מרכזיים של דידקטיקה, כבסיס לחשיבה ולשיקול דעת בתכנון ההוראה ובדרכי ביצועה.

הסטודנטים יתנסו בכלים ראשוניים לקראת ההתנסות בעבודה מעשית בביה"ס.

 

 

 

ב. תוכן הקורס:

 

   מהלך השיעורים: הרצאות בליווי מצגות, תרגול כלים בדידקטיקה כללית

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה מומלצת

1

אופן תכנון שנת הלימודים

 

 

2

תכנון נושא בהתאם לתכניות לימודים- הכרות והתנסות

Scoen, L., & Fusarelli, L. D. (2008)

3

תכנון מערכי שיעור- הכרות עם סוגי מטרות ותרגול כתיבתן

אבינון, י' (2002)

4

תכנון מערכי שיעור- הכרות עם מבנה שיעור

ארי-עם, ח' ומידן, א' (2003)

5-6

שכתוב והתאמת דפי עבודה וחומרי למידה לרמת קריאות ותרגול

 

7

השימוש באמצעי המחשה

 

 

8-9

הכרות עם שיטות הוראה- חשיפה ראשונית

חטיבה, נ' (2003)

10

שיעורי בית- כיצד? דיון בקשיים והצעה לדרכי התמודדות ופתרון בעיות

 

11

בניית מבחנים- כיצד? שאלון פתוח מול שאלונים סגורים

 

12

עריכת משוב- כיצד? התמקדות ברמת מורה/תלמיד, סטודנט/מורה מאמן

 

13

כתיבת תרגיל מסכם

 

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם:

 בצמוד לדרישות עבודה מעשית שלב א'

 

 חובות / דרישות / מטלות:

 השתתפות פעילה

 הגשת תרגיל מסכם

 

 מרכיבי הציון הסופי:

 תרגיל מסכם

    נוכחות והשתתפות עשויות להעלות או להוריד או הציון.

 

ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

אבינון, י' (2002). מטרות וערכים בחינוך: מושגים בדיון החינוכי. קרית ביאליק: אח. (עמ' 9-26 - 001157662).

אדן, ש' (1991). פרקים בתכנון לימודים. ירושלים: משרד החינוך. (פרק 2, עמ' 31-127  -  1157895)

אילן, מ' (1996). הכרעות קוריקולריות של מורים. הלכה למעשה בתכנון לימודים, 11,   24-34. (577164)

ארי-עם, ח' ומידן, א' (2003). ניהול כיתה: כלים לעידוד התנהגות נאותה במסגרת חינוכית. ירושלים: משרד החינוך (001154253) (מכון פדגוגי 371.1024  מיד)

בן פרץ, מ' (1995). המורה ותכנית הלימודים - התרת כבלי הטקסט הכתוב. בתוך מ' בן פרץ (עורכת), הכשרת מורים לתכנון לימודים ופיתוחם במוסדות להכשרת עובדי הוראה. תל-אביב: מכון מופ"ת, משרד החינוך התרבות והספורט. (1167242)

בן-פרץ, מ' (2001). מגמות חדשות בתכנון לימודים: בעיות ודילמות. עיונים בחינוך, 5,   60-67. (000561864)

בן יוסף, א' (1998). קווים לתכנית ליבה בבית הספר היסודי: שיקולי דעת, רעיונות, הצעות. ירושלים: מעלות. (000477769) (חינוך E372.19  בן-יוס)

הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). אחרית דבר: תכניות לימודים ושינוי חברתי. בתוך ע' הופמן וי' שנל (עורכים), ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל (עמ'       327-332). אבן יהודה: רכס. (1157864)

חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל-אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל בהוראה. (עמ' 302-300, 273-276 - 1158683)

לוין, ת' ונבו, י' (1997). פיתוח חשיבה של ילדים ומורים באמצעות תכנית לימודים דינאמית ועל תחומית. ירושלים: משרד החינוך. (אין בבר אילן)

מרגלית, י' וקשתי, י' (1998). ההשפעה של תכנון הלימודים וההדרכה על עיצובם של דפוסי הוראה חדשים. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבנייה חברתית. תל-אביב: רמות. (000446914)

שרן, ש', שחר, ש' ולוין, ת' (1998). בית הספר החדשני, ארגון ההוראה. תל-אביב:  רמות. (פרק 2 - בתוך 000564119; ופרק 7 - 000577850)

Dronkers, J., & Robert, P. (2008). Differences in scholastic achievement of public, private government-dependent, and private independent schools: A cross-national analysis. Educational Policy, 22 (4), 541-577. (1173594)

Schoen, L., & Fusarelli, L. D. (2008). Innovation, NCLB, and the fear factor: The challenge of leading 21st-century schools in an era of accountability. Educational Policy, 22 (1), 181-203. (1173593)