ד"ר איזמן אסתי 77-408-01 דידקטיקה כללית
דידקטיקה כללית: 77-408-01
ד"ר אסתר איזמן, ביה"ס לחינוך
סוג הקורס: תרגיל
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: א' היקף שעות: 1
אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il
א. מטרות הקורס:
הסטודנטים יכירו יסודות מרכזיים של דידקטיקה, כבסיס לחשיבה ולשיקול דעת בתכנון ההוראה ובדרכי ביצועה.
הסטודנטים יתנסו בכלים ראשוניים לקראת ההתנסות בעבודה מעשית בביה"ס.
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים: הרצאות בליווי מצגות, תרגול כלים בדידקטיקה כללית
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה מומלצת |
1 |
אופן תכנון שנת הלימודים
|
|
2 |
תכנון נושא בהתאם לתכניות לימודים- הכרות והתנסות |
Scoen, L., & Fusarelli, L. D. (2008) |
3 |
תכנון מערכי שיעור- הכרות עם סוגי מטרות ותרגול כתיבתן |
אבינון, י' (2002) |
4 |
תכנון מערכי שיעור- הכרות עם מבנה שיעור |
ארי-עם, ח' ומידן, א' (2003) |
5-6 |
שכתוב והתאמת דפי עבודה וחומרי למידה לרמת קריאות ותרגול |
|
7 |
השימוש באמצעי המחשה
|
|
8-9 |
הכרות עם שיטות הוראה- חשיפה ראשונית |
חטיבה, נ' (2003) |
10 |
שיעורי בית- כיצד? דיון בקשיים והצעה לדרכי התמודדות ופתרון בעיות |
|
11 |
בניית מבחנים- כיצד? שאלון פתוח מול שאלונים סגורים |
|
12 |
עריכת משוב- כיצד? התמקדות ברמת מורה/תלמיד, סטודנט/מורה מאמן |
|
13 |
כתיבת תרגיל מסכם
|
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם:
בצמוד לדרישות עבודה מעשית שלב א'
חובות / דרישות / מטלות:
השתתפות פעילה
הגשת תרגיל מסכם
מרכיבי הציון הסופי:
תרגיל מסכם
נוכחות והשתתפות עשויות להעלות או להוריד או הציון.
ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)
אבינון, י' (2002). מטרות וערכים בחינוך: מושגים בדיון החינוכי. קרית ביאליק: אח. (עמ' 9-26 - 001157662).
אדן, ש' (1991). פרקים בתכנון לימודים. ירושלים: משרד החינוך. (פרק 2, עמ' 31-127 - 1157895)
אילן, מ' (1996). הכרעות קוריקולריות של מורים. הלכה למעשה בתכנון לימודים, 11, 24-34. (577164)
ארי-עם, ח' ומידן, א' (2003). ניהול כיתה: כלים לעידוד התנהגות נאותה במסגרת חינוכית. ירושלים: משרד החינוך (001154253) (מכון פדגוגי 371.1024 מיד)
בן פרץ, מ' (1995). המורה ותכנית הלימודים - התרת כבלי הטקסט הכתוב. בתוך מ' בן פרץ (עורכת), הכשרת מורים לתכנון לימודים ופיתוחם במוסדות להכשרת עובדי הוראה. תל-אביב: מכון מופ"ת, משרד החינוך התרבות והספורט. (1167242)
בן-פרץ, מ' (2001). מגמות חדשות בתכנון לימודים: בעיות ודילמות. עיונים בחינוך, 5, 60-67. (000561864)
בן יוסף, א' (1998). קווים לתכנית ליבה בבית הספר היסודי: שיקולי דעת, רעיונות, הצעות. ירושלים: מעלות. (000477769) (חינוך E372.19 בן-יוס)
הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). אחרית דבר: תכניות לימודים ושינוי חברתי. בתוך ע' הופמן וי' שנל (עורכים), ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל (עמ' 327-332). אבן יהודה: רכס. (1157864)
חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל-אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל בהוראה. (עמ' 302-300, 273-276 - 1158683)
לוין, ת' ונבו, י' (1997). פיתוח חשיבה של ילדים ומורים באמצעות תכנית לימודים דינאמית ועל תחומית. ירושלים: משרד החינוך. (אין בבר אילן)
מרגלית, י' וקשתי, י' (1998). ההשפעה של תכנון הלימודים וההדרכה על עיצובם של דפוסי הוראה חדשים. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבנייה חברתית. תל-אביב: רמות. (000446914)
שרן, ש', שחר, ש' ולוין, ת' (1998). בית הספר החדשני, ארגון ההוראה. תל-אביב: רמות. (פרק 2 - בתוך 000564119; ופרק 7 - 000577850)
Dronkers, J., & Robert, P. (2008). Differences in scholastic achievement of public, private government-dependent, and private independent schools: A cross-national analysis. Educational Policy, 22 (4), 541-577. (1173594)
Schoen, L., & Fusarelli, L. D. (2008). Innovation, NCLB, and the fear factor: The challenge of leading 21st-century schools in an era of accountability. Educational Policy, 22 (1), 181-203. (1173593)