ד"ר איזמן אסתי 79-009-03 הוראה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים - מחוננים

 

 

 

 

 

 

79-009-03

 הוראה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים - מחוננים

ד"ר טובה מיכלסקי, ד"ר אסתי איזמן

סוג הקורס: הרצאה

שנת לימודים:תשע"ג                      סמסטר:    א'            היקף שעות:  1 ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט:  hl2.biu.ac.il          

 

 

א. מטרות הקורס:

הסטודנטים יחשפו להגדרות השונות ביחס למחוננות, למאפייניהם ולצרכיהם היחודיים.

הסטודנטים יפתחו מודעות לצורך לתת מענה הולם לתלמידים ברוכי כישרון במסגרת הקיימת בכתה ההטרוגנית.

הסטודנטים ירכשו כלים תיאורטיים ודידקטיים בסיסיים לטיפוח תלמידים ברוכי כישרון.

הסטודנטים יתנסו בניתוח חומרי למידה והתאמתם לאוכלוסיות של תלמידים ברוכי כישרון.

 

ב. תוכן הקורס:

    מהלך השיעורים: הרצאות, דיונים וניתוח חומרי למידה.

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

1

אפיון תלמידים מחוננים ומצטיינים

 

2

הגדרת המחוננות והתמורות שחלו בה לאורך השנים,

המודל של Renzulli להגדרת מחוננים

 

3

מאפיינים אישיותיים של מחוננים, מחוננים ומגדר

 

4

ממחוננות לתת-הישגיות: הקשר בין מחוננות לבין מוטיבציה

 

5

מחוננים לקויי למידה

 

 

6

מחוננים והבית- יחסי הגומלין בין הילד, ההורים והאחים

כצנלסון, ע. (2012). אחים לילדים מחוננים. פסיכו-אקטואליה: רבעון הסתדרות הפסיכולוגים בישראל. יולי, עמ' 12-15.

7

מחקר האורך של Terman

 

 

8

תהליכים לאיתור מחוננים בארץ ובעולם

 

9

הוראת מחוננים- מאפייני מורי מחוננים ותהליך הכשרתם

 

10

סוגי מסגרות לטיפוח מחוננים

דויד, ח. (1997). חינוך תלמידים מחוננים - בכיתות מיוחדות או בכיתות רגילות? דפים, 25, 126-149.

11-12

הוראת מחוננים בכתה ההטרוגנית- כיצד? היכרות עם אסטרטגיות להתאמת חומרי למידה לתלמידים ברוכי כישרון

זיו, א., (1991). תכניות מיוחדות לטיפוח מחוננים. מחוננים. ירושלים: הוצאת כתר, פרק 5, עמ' 157-191.

מברך ז. ליברמן ג., (2004). בשם השוויון בשם המצוינות: מגמות, 1, 195-216.

13

מפגש מסכם עם תלמידים מחוננים

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

א. השתתפות פעילה.

ב. מבחן בסוף הקורס.

 

מרכיבי הציון הסופי: % 100  מבחן בסיום הקורס.

 

 

ד. ביבליוגרפיה:

    

ביבליוגרפיה חובה:

1. דויד, ח. (1997). חינוך תלמידים מחוננים - בכיתות מיוחדות או בכיתות רגילות? דפים, 25, 126-149. (2355667)

2. כצנלסון, ע. (2012). אחים לילדים מחוננים. פסיכואקטואליה, יולי, עמ' 12-15. (2355489)

3. מברך, ז. וליברמן, ג. (2004). בשם השוויון בשם המצוינות: האם קידום המצוינות פוגע בשוויון החינוך? השתמעויות לקביעת מדיניות חינוכית. מגמות, מג(1), 195-216. (000580924)

4. זיו, א. (1991). מחוננים. ירושלים: כתר. (פרק 5, תכניות מיוחדות לטיפוח מחוננים, עמ' 157-191 - 2355668).

 

ביבליוגרפיה רשות:

1. זורמן, ר. (1998). השגים מדעיים בקרב בנות מחוננות בישראל. בתוך ר. זורמן נ. קרונגולד (עורכות), טיפוח בנות מחוננות בתחומי המדעים. ירושלים: מכון סאלד. (000384035) (חינוך E371.95 טפו)

2. פורת נ. (תשס"ה). דרכים לטיפוח יצירתיות. הלכה למעשה בתכנון לימודים, 15, 32-49. (000113642) (חינוך - כ"ע)

3. פרידלנדר, א. (2007). שלושה היבטים בעבודה עם מורים של תלמידים מתקדמים. בתוך ה. גל (עורכת), מקצה את קצה - הוראת מתמטיקה לתלמידי הקצוות: ספר הכינוס השנתי ה-5 למורי מורים למתמטיקה בחינוך היסודי. ירושלים: המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין. (הספר לא קיים בבר אילן)

4. זיו, א. (1991). מחוננים. ירושלים: כתר. (000135799) (חינוך 371.95 זיו.)

5. נבו, ב. (1997). אינטליגנציה אנושית. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (פרק 9) (000356084) (חינוך 153.9 נבו.)

6. Reed, C. (2004). Mathematically gifted in the heterogeneously grouped mathematics classroom: What is a teacher to do? The Journal of Secondary Gifted Education, 15(3), 89-95. (2355527)

7. Renzulli, J. S. (2002). Expanding the conception of giftedness to include co-cognitive traits and to promote social capital. Phi Delta Kappan, 84(1), 33-58. (2355529)

8. http://cfge.wm.edu/jlvantassel-baska/jvantassel-baska.htm