ד"ר בנטל ישראלי איילת 77-040-08 יסודות במחקר איכותי

 

    

שם ומספר הקורס: יסודות במחקר איכותי

77-040-08

ד"ר איילת בנטל ישראלי

 

סוג הקורס: שיעור - מתוקשב

שנת לימודים: תשע"ג                     סמסטר:  א'                           היקף שעות:  2

 

א. מטרות הקורס

מטרת על

הכרת מושגי היסוד של המחקר המדעי בהדגשת המחקר הלא כמותי , האיכותי,על גישותיו,כמובחן מן המחקר הכמותי.

מטרות ספציפיות

  • 1. פרדיגמות המחקר: כמותיות ואיכותיות
  • 2. שיטות המחקר הלא כמותי,האיכותי: מחקר אתנוגראפי, חקר מקרה, חקר נרטיבים (ביוגרפיות), מחקר פעולה, מחקר עיוני- היסטורי, מחקר פרשני לסוגיו.
  • 3. מושגים ראשיים במחקר בכלל ובמחקר האיכותי בפרט: תוקף, מהימנות, טריאנגולציה, אתיקה.
  • 4. כלי המחקר לאיסוף המידע: תצפית, איסוף מסמכים.
  • 5. כלי המחקר לניתוח המידע: ניתוח תוכן פרשני- איכותי וניתוח תוכן אמפירי (סטטיסטיקה תיאורית).
  • 6. אתיקה במחקר.

 

ב. תוכן הקורס:

מטרת הקורס היא להכיר לסטודנטים את המחקר האיכותי: מושגי יסוד, שיטות לאיסוף וניתוח של נתונים איכותיים, ההבדלים בין מחקר איכותי למחקר כמותי, והשימוש במחקר איכותי לחקירה ולהבנה של בעיות מעשיות בשטח החינוך.

הקורס יעסוק בכלים לאיסוף נתונים איכותיים, מושגים מרכזיים הקשורים למחקר האיכותי, כגון מהימנות ותוקף, דגימה, אקראיות, הכללה, טריאנגולציה. תצפיות: סוגים, ביצוע, ניתוח מסמכים, אתנוגרפיה, מחקר פעולה/יומן שדה, ניתוח תוכן ואתיקה במחקר איכותי.

 

מהלך השיעורים:

בכפתור מאגר הידע ניתן יהיה למצוא את חומרי הקורס.

בכפתור מרכז תקשורת יופיע פורום הקורס.

בכפתור מטלות יופיעו מטלות הקורס עליהם תתקבל הודעה במהלך הקורס.

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1-2

 

מבוא למחקר איכותי

 

 

3-4

 

סקירת הכלים לאיסוף נתונים במחקר איכותי תצפיות, ראיונות וניתוח מסמכים

 

 

5

 

מהמנות ותוקף במחקר איכותי; דגימה 

 

 

6-8

התמקדות בביצוע וניתוח תצפיות

אלאור, ת. (1992)

סוקר, ז. (1993)

שוקד, מ. (1991)

Coie, J.D.,  Kenneth, A. D. & Dodge K. A. (1988).

הכלי המרכזי בו נעסוק זו התצפית

9-10

 

ניתוח נתנים איכותיים - ניתוח תוכן 

להב, ע. ולמיש, ד. (2003)

 

11-12

 

ראיון, מחקר אתנוגרפי, מחקר פעולה, מחקר נראטיבי

היימן, ר. (2004)

 

 

13

אתיקה במחקר

 

 

14

 

סיכום וחזרה

 

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 חובות / דרישות / מטלות: .

1. השתתפות פעילה בשעורים המתוקשבים, דרך הפורום, וקריאת מאמרים באופן שוטף

2. הגשת ארבעה תרגילים במהלך הסמסטר (40%): ציון עובר/נכשל. לא יתקבלו תרגילים/עבודות שיוגשו לאחר המועד שמצויין ליד כל מטלה באתר. הארכות לא תינתנה, אלא במקרים חריגים ובאישור מראש של המרצה.

3. עבודה מסכמת/מבחן בית (60%): הגשה תוך 48 שעות מפתיחת המטלה: ציון מספרי (0-100). אי הגשה במועד תגרע 5 נקודות מהציון הסופי.

 

מרכיבי הציון הסופי:

40% תרגילים

60% עבודה מסכמת/מבחן בית

 

 

 

ד. ביבליוגרפיה:

קריאה חובה

אלאור, ת' (1992). תינוקות שנשבו: תפיסת החילוניות בקהילה החרדית. מגמות, לד (1), 104-121. (ניתוח מסמכים+תצפית) (391937)

היימן, ר' (2004). מורה-חוקר: שני כובעים לאחד או שני כובעים שהם אחד? מחקר, הוראה והתפתחות מקצועית במחקר פעולה. דפים, 37, 96-119.  (מחקר פעולה) (592532)

זקס, א' ופלד, ע' (2005). גבורות עצובות: תפיסתן העצמית של נשים החיות עם בן זוג המכור לאלכוהול. חברה ורווחה, כ"ה (2), 223-248. (1105475) (ראיון)

סוקר, ז. (1993). משחק ולמידה: מה באמת רוצים ילדים ללמוד באמצעות המשחק? מגמות, ל"ד (4), 497-520. (תצפית). (000430819)

פסטה-שוברט, ע' (2005). אני יוצאת וכאילו ממששת את העולם, רואה את הדברים ברור יותר: נשים, השכלה גבוהה והחברה הבדואית בנגב. מגמות, מג (4), 659-681.  (ראיון) (1116290)

שוקד, מ' (1991). יורדים בניו-יורק: אתניות ישראלית. מגמות, לג (2), 163-145.  (תצפית) (391903)

 

 

קריאה רשות

אלבז, ג. (2000). תפיסת התלמידים את היועץ בהשוואה למורה היועץ: ההשפעה על כפילות התפקיד. הייעוץ החינוכי, ט, 53-36. (000561968)

בנטל ישראלי, א. ושגיא, ש. (2010). חוויות חיים התורמות להתפתחות תחושת קוהרנטיות. עיונים בחינוך, 2-1, 241-215. (001192185)

גרוס, ז' (1995). יהדות ובני קיבוץ: קשר אפשרי. תל-אביב: רמות.  (000272736) (חינוךE307.776  גרו)

דיין, י. (2002). המתודולוגיה של מחקר איכותני. בתוך א' שי וי' בר שלום (עורכים), המחקר האיכותני בחקר חינוך (עמ' 96-79). ירושלים: המכללה ע"ש דוד ילין. (517272)

זקס, א' ופלד, ע' (2005). גבורות עצובות: תפיסתן העצמית של נשים החיות עם בן זוג המכור לאלכוהול. חברה ורווחה, כ"ה (2), 223-248. (1105475) (ראיון)

טוקאיר, ל' (2002). חיפוש משמעות: זכרונות ילדות של ניצולי גטו טריזנשטאט. מחקר נרטיבי. עבודת מחקר לתואר שני. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך. (545980) (D474 טוק) (פרק השיטה- נראטיב)

לוי-פלדמן, א' וליברמן, צ' (2004). הראיון ככלי הערכה ומיון במכללה להכשרת מורים. דפים, 37, 41-64.  (592537)

ליבליך, ע' (1991). הכניסה לבגרות במהלך השירות הסדיר בצה"ל. בתוך ב' קלמן (עורך), עיון ויישום בפסיכולוגיה (עמ' 281-271). ירושלים: מגנס. (ראיון) (000391898)

ליבליך, ע', זילבר, ת' ותובל-משיח, ר' (1995). מחפשים ומוצאים: הכללה והבחנה בסיפורי חיים. פסיכולוגיה, ה (1), 84-95. (נרטיב) (000397862)

ליטבק-הירש, ט' ובר-און, ד' (2007). לבנות את החיים מחדש: מחקר מעקב על העברה בין-דורית של טראומת השואה. מגמות, מ"ה, 271-243. (1146488)

פסטה-שוברט, ע' (2005). אני יוצאת וכאילו ממששת את העולם, רואה את הדברים ברור יותר: נשים, השכלה גבוהה והחברה הבדואית בנגב. מגמות, מג (4), 659-681.  (ראיון) (1116290)

צלרמאיר, מ' (1994). הוראת כתיבה כתהליך, האם הדבר אפשרי? חקר מקרה. עיונים בחינוך, 59-60, 299-321. (חקר מקרה) (1124019)

רובין, נ' ופאר, ד' (1999). טקסי פרישה מצה"ל - טקסים רשמיים וטקסים פרטיים. מגמות, מ (1), 103-130. (ראיונות) (000595386)

רפופורט, ת' (1999). ההבניה הפדגוגית של אישה מסורתית בעידן המודרניות: מחקר אתנוגרפי של "שיעור קדושה". מגמות, לט (4), 492-516. (חקר מקרה) (001072137)

שבתאי, מ' (2001). לחיות עם זהות מאוימת: חוויות החיים עם שוני בצבע עור בקרב צעירים ומתבגרים יוצאי אתיופיה בישראל. מגמות, מא (2-1), 112-97. (000567385)

 

Casey, K. (1995). The new narrative research in education. Review of Research in Education, 1, 211-253. (1098841)

Coie, J. D., Kenneth, A. D., & Dodge K. A. (1988). Multiple sources of data on social behaviour and social status in the school: A cross age comparison. Child Development, 59, 819-829. (000393925)

Court, D. (2004). Education in troubled democracy: Voices from Israel. Curriculum Inquiry, 34 (1), 47-69. (1095654)

Denzin, N. (1997). Interpretive ethnography: Ethnographic practices for the 21st century. Thousand Oaks, CA: Sage. (001155101) (חינוך 305.8001 DEN)

Elbaz, F. (2005). Teachers' voices: Storytelling and possibility. Greenwich, CO: IAP. (001155111 ) (חינוך 371.1 ELB)

Fetterman, D. (1998). Ethnography: Step by step (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage. (135249) (306.018 FET מדעי החברה)

Glesne, C., & Peshkin, A. (1992). Becoming qualitative researchers: An introduction. New York: Longman. (259855) (300.18 GLE)

LeCompte, M., Preissle, J., & Tesch, R. (1993). Ethnography and qualitative design in educational research (2nd ed.). New York: Academic Press. (0356568) (370.78 LE-COM)

Lieblich, A., Tuval-Mashiach, R., & Zilber, T. (1998). Narrative research: Reading, analysis and interpretation. Thousand Oaks, CA: Sage. (000467521)  (401.41 LIE)

Lofland, J., & Lofland, L.H. (1995). Analyzing social settings (3rd ed.). Belmont, CA: Wadsworth. (000416781)  (301.018 LOF מדעי החברה)

McEwan, H., & Egan, K. (Eds.) (1995). Narrative in teaching, learning and research. New York: Teachers College Press. (000346742)  (371.3 NAR)

Miles, M., & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.  (234320)  (300.72 MIL)

Miller, B.M., Yorgason, B.J., Sandberg, G.J., & White, B.M. (2003). Problems that couples bring to therapy: A view across the family life cycle. The American Journal of Family Therapy, 31, 395-407.

Spradley, J. (1979). The ethnographic interview. New York: Holt, Rinehart and Winston. (169799) (Reserved SOC. under: SPR שמורים)

Spradley, J. (1980). Participant observation. New York: Holt, Rinehart and Winston. (000169794)  (306.072 SPR)

Stake, R. (1995). The art of case study research. Thousand oaks, CA: Sage. (275643) (370.78 STA מדעי החברה, פסיכולוגיה)

Weingarten, K. (1998). The small and the ordinary: The daily practice of a postmodern narrative therapy. Family Process, 37, 3-14. (1121950)

Yin, R. (1994). Case study research - Design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage. (254716) (Reserved: POL. under YIN שמורים מדעי החברה, כלכלה )

   

    חומר מחייב למבחנים ספרי הלימוד (textbooks) וספרי עזר נוספים:

צבר בן-יהושע, נ' (2001). מסורות וזרמים במחקר האיכותי. לוד: דביר. (497611) ( 370.72 מסו)

שקדי, א' (2003). מילים המנסות לדעת: מחקר איכותני - תאוריה ויישום. תל-אביב: רמות. (568786) (שקד 001.42 שקד)

Denzin, N., & Lincoln, Y. (2005). The Sage handbook of qualitative research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (001094997) (300.72 SAG)

Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (000561556) (300.723 PAT פסיכולוגיה)