ד"ר בנטל ישראלי איילת 77-904-02 מבוא למחקר איכותי

 

 

שם ומספר הקורס: מבוא למחקר איכותי

77-904-02

ד"ר איילת בנטל ישראלי

 

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים: תשע"ג                     סמסטר:  א'                           היקף שעות:  2

 

א. מטרות הקורס

מטרת על

מטרת הקורס היא להכיר לסטודנטים את המחקר האיכותי: הפרדיגמה האיכותית, השורשים ההיסטוריים של המחקר האיכותי, המושגים, השיטות והטכניקות, הסוגיות, ובעיקר שימושם  ברמה מתקדמת במחקר חינוכי.

 

מטרות הקורס:

מטרות ספציפיות

  1. לבדוק את ההנחות ואת הפילוסופיה שעומדות מאחורי הפרדיגמה האיכותית.        
  2. ללמוד סוגיות של מחקר איכותי, במיוחד מחקר נרטיבי וחקר מקרה.
  3. ללמוד שיטות שונות לניתוח נתונים איכותיים, בניית תיאוריה ותיאוריה המעוגנת בשדה.
  4. לקרוא ולבקר דוגמאות של מחקר איכותי.
  5. לפתח ידע ומיומנויות  בתכנון, ביצוע וניתוח של ראיונות עומק.

 

ב. תוכן הקורס:

הכירות הסטודנטים עם המחקר האיכותי לעומקו, כולל הרציונל וגישות שוות המלוות אותו לאורך השנים. יתמקד ביישום הנלמד, שלב אחר שלב, עד לכתיבת עבודה מסכמת בשיטת המחקר האיכותי.  

 

מהלך השיעורים:

הרצאות: פרונטליות ומקוונות, תרגילים מקוונים: תרגיל ניתוח מאמר ועוד', הוראת עמיתים ופרזנטציות קצרות.

 

 

ג. חובות הקורס:

1.  קריאת כל החומר הנדרש.

 

2.  נוכחות והשתתפות במפגשים הכיתתיים: יערכו ארבע מפגשים פרונטליים. תאריכי המפגשים הכיתתיים: 22/10, 5/11, 3/12, 14/1. במפגשים הפרונטליים תערך בדיקת נוכחות.

* הערה חשובה: יתכנו שינויים בסדר לפי הצרכים/חגים במהלך הסמסטר. על הסטודנטים להתעדכן בהודעות ובפורום של האתר!

 

3.  תרגיל ניתוח כלי מתודולוגי במאמר: הגשה בפורום-בקבוצה של 4 סטודנטים:

א. כל קבוצה בוחרת מאמר שבו שיטת המחקר הייתה איכותנית: יש לקבל אישור מהמרצה, דרך הפורום/מייל, למאמר שנבחר.

ב. הקבוצה סורקת את המאמר (ללא הבבליוגרפיה בסופו) ומעלה אותו לפורום.

ג. הקבוצה מוסיפה ניתוח של המאמר (כעמוד) - על פי ההנחיות שנלמד ונדגים בכיתה.

ד. הקבוצה מעלה שאלה לסטודנטים, בה ידונו בפורום, בהקשר לשיטת המחקר במאמר שניתחה.

* הערה חשובה: חובה להשתתף בדיונים בנוגע למאמרים שמועלים בפורום!

 

4. מטלת אמצע- הגשה בזוגות: המטלה עוסקת בשלבים ראשוניים של בניית עבודת החקר האיכותית.

 

5. הגשת עבודת סיכום קורס בזוגות=כתיבת עבודת חקר איכותנית:

א. כל סטודנט מחוייב בכתיבת פרוטוקול נפרד: כלומר, על כל אחד מחברי הקבוצה לצאת לשטח ולאסוף נתונים באמצעות כלי מחקר איכותי (ראיון, תצפית, ניתוח מסמכים). סך הכל תכלול העבודה לפחות שני פרוטוקולים. הפרוטוקולים יוגשו למרצה כנספחים לעבודת הסיום ויכללו גם יומן שדה/רפלקטיבי.

ב. יש לשלב במחקר לפחות שני כלים שונים לאיסוף נתונים (לדוגמא ראיון ותצפית או ראיון ומסמך, שני סוגי ראיונות וכו').

ג. הבבליוגרפיה הסופית של העבודה תכלול 4 מאמרים באנגלית עליהם התבסס המחקר וכמו כן 4 מקורות בעברית. הבבליוגרפיה תוגש מוארת.

 

  דרישות קדם:

קורס יסודות במחקר איכותי/תואר ראשון

 חובות / דרישות / מטלות: .

1. השתתפות פעילה בשעורים וקריאת מאמרים באופן שוטף

2. הגשת תרגילים במהלך הסמסטר

3. עבודה מסכמת

 

מרכיבי הציון הסופי:

עבודה מסכמת 100%

התרגילים במהלך הסמסטר מהווים תנאי לסיום הקורס: בלעדיהם הציון הנו ט.נ.

 

ד. ביבליוגרפיה:

קריאה חובה

אלפרט, ב., בכר, ש. היוש ט. מירו-יפה, א. ופאול-בנימין, א. (2010). שיתופיות בהערכה של תהליכים חינוכיים: דגמים ומקרים בין היררכיה לשוויוניות. עיונים בחינוך, 2-1, 194-162. (001197470)

בנטל ישראלי, א. ושגיא, ש. (2010). חוויות חיים התורמות להתפתחות תחושת קוהרנטיות. עיונים בחינוך, 2-1, 241-215. (001192185)

דיין, י. (2002). המתודולוגיה של מחקר איכותני. בתוך א' שי וי' בר שלום (עורכים), המחקר האיכותני בחקר חינוך (עמ' 96-79). ירושלים: המכללה ע"ש דוד ילין. (517272)

זקס, א' ופלד, ע' (2005). גבורות עצובות: תפיסתן העצמית של נשים החיות עם בן זוג המכור לאלכוהול. חברה ורווחה, כ"ה (2), 223-248. (1105475) (ראיון)

לוי-פלדמן, א' וליברמן, צ' (2004). הראיון ככלי הערכה ומיון במכללה להכשרת מורים. דפים, 37, 41-64.  (592537)

ליבליך, ע', זילבר, ת' ותובל-משיח, ר' (1995). מחפשים ומוצאים: הכללה והבחנה בסיפורי חיים. פסיכולוגיה, ה (1), 84-95. (נרטיב) (000397862)

ליטבק-הירש, ט' ובר-און, ד' (2007). לבנות את החיים מחדש: מחקר מעקב על העברה בין-דורית של טראומת השואה. מגמות, מ"ה, 271-243. (1146488)

שבתאי, מ' (2001). לחיות עם זהות מאוימת: חוויות החיים עם שוני בצבע עור בקרב צעירים ומתבגרים יוצאי אתיופיה בישראל. מגמות, מא (2-1), 112-97. (000567385)

 

 

קריאה רשות

אלאור, ת' (1992). תינוקות שנשבו: תפיסת החילוניות בקהילה החרדית. מגמות, לד (1), 104-121. (ניתוח מסמכים+תצפית) (391937)

גרוס, ז' (1995). יהדות ובני קיבוץ: קשר אפשרי. תל-אביב: רמות.  (000272736) (חינוךE307.776  גרו)

היימן, ר' (2004). מורה-חוקר: שני כובעים לאחד או שני כובעים שהם אחד? מחקר, הוראה והתפתחות מקצועית במחקר פעולה. דפים, 37, 96-119.  (מחקר פעולה) (592532)

טוקאיר, ל' (2002). חיפוש משמעות: זכרונות ילדות של ניצולי גטו טריזנשטאט. מחקר נרטיבי. עבודת מחקר לתואר שני. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך. (545980) (D474 טוק) (פרק השיטה- נראטיב)

להב, ע' ולמיש, ד' (2003). רומנטי, רגיש ובעל חוש הומור? דימויי גברים בפרסומת הישראלית. מגמות, מב (4), 671-691. (ניתוח תוכן) (592517)

ליבליך, ע' (1991). הכניסה לבגרות במהלך השירות הסדיר בצה"ל. בתוך ב' קלמן (עורך), עיון ויישום בפסיכולוגיה (עמ' 281-271). ירושלים: מגנס. (ראיון) (000391898)

ליבליך, ע', זילבר, ת' ותובל-משיח, ר' (1995). מחפשים ומוצאים: הכללה והבחנה בסיפורי חיים. פסיכולוגיה, ה (1), 84-95. (נרטיב) (000397862)

סוקר, ז. (1993). משחק ולמידה: מה באמת רוצים ילדים ללמוד באמצעות המשחק? מגמות, ל"ד (4), 497-520. (תצפית). (000430819)

פסטה-שוברט, ע' (2005). אני יוצאת וכאילו ממששת את העולם, רואה את הדברים ברור יותר: נשים, השכלה גבוהה והחברה הבדואית בנגב. מגמות, מג (4), 659-681.  (ראיון) (1116290)

צלרמאיר, מ' (1994). הוראת כתיבה כתהליך, האם הדבר אפשרי? חקר מקרה. עיונים בחינוך, 59-60, 299-321. (חקר מקרה) (1124019)

רובין, נ' ופאר, ד' (1999). טקסי פרישה מצה"ל - טקסים רשמיים וטקסים פרטיים. מגמות, מ (1), 103-130. (ראיונות) (000595386)

רפופורט, ת' (1999). ההבניה הפדגוגית של אישה מסורתית בעידן המודרניות: מחקר אתנוגרפי של "שיעור קדושה". מגמות, לט (4), 492-516. (חקר מקרה) (001072137)

שוקד, מ' (1991). יורדים בניו-יורק: אתניות ישראלית. מגמות, לג (2), 163-145.  (תצפית) (391903)

 

 

Casey, K. (1995). The new narrative research in education. Review of Research in Education, 1, 211-253. (1098841)

Coie, J. D., Kenneth, A. D., & Dodge K. A. (1988). Multiple sources of data on social behaviour and social status in the school: A cross age comparison. Child Development, 59, 819-829. (000393925)

Court, D. (2004). Education in troubled democracy: Voices from Israel. Curriculum Inquiry, 34 (1), 47-69. (1095654)

Cortazzi, M. (1993).  Narrative analysis. London: Falmer. (000304602 ) (חינוך 371.10072 COR)

Court, D. (2006). Foolish dreams in a fabled land: Living co-existence in an Israeli Arab middle school. Curriculum Inquiry, 36(2), 189-208. (001116482)

Creswell, J. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage. (000361288 ) (חינוך 300.72 CRE)

Denzin, N. (1997). Interpretive ethnography: Ethnographic practices for the 21st century. Thousand Oaks, CA: Sage. (001155101) (חינוך 305.8001 DEN)

Elbaz, F. (2005). Teachers' voices: Storytelling and possibility. Greenwich, CO: IAP. (001155111 ) (חינוך 371.1 ELB)

Fetterman, D. (1998). Ethnography: Step by step (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage. (135249) (306.018 FET מדעי החברה)

Glesne, C., & Peshkin, A. (1992). Becoming qualitative researchers: An introduction. New York: Longman. (259855) (300.18 GLE)

LeCompte, M., Preissle, J., & Tesch, R. (1993). Ethnography and qualitative design in educational research (2nd ed.). New York: Academic Press. (0356568) (370.78 LE-COM)

Lieblich, A., Tuval-Mashiach, R., & Zilber, T. (1998). Narrative research: Reading, analysis and interpretation. Thousand Oaks, CA: Sage. (000467521)  (401.41 LIE)

Lofland, J., & Lofland, L.H. (1995). Analyzing social settings (3rd ed.). Belmont, CA: Wadsworth. (000416781)  (301.018 LOF מדעי החברה)

McEwan, H., & Egan, K. (Eds.) (1995). Narrative in teaching, learning and research. New York: Teachers College Press. (000346742)  (371.3 NAR)

Miles, M., & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.  (234320)  (300.72 MIL)

Miller, B.M., Yorgason, B.J., Sandberg, G.J., & White, B.M. (2003). Problems that couples bring to therapy: A view across the family life cycle. The American Journal of Family Therapy, 31, 395-407.

Polkinghorne, D. (1988). Narrative knowing in the human sciences. Albany: State University of New York Press. (אין בבר אילן)

Sabar, N. (2002). Kibbutz L.A: A paradoxical social network. Journal of Contemporary Ethnography, 31(1), 68-94. (000592719)

Seidman, I. (1998). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. New York: Teachers College Press. (000328526)

Spradley, J. (1979). The ethnographic interview. New York: Holt, Rinehart and Winston. (169799) (Reserved SOC. under: SPR שמורים)

Spradley, J. (1980). Participant observation. New York: Holt, Rinehart and Winston. (000169794)  (306.072 SPR)

Stake, R. (1995). The art of case study research. Thousand oaks, CA: Sage. (275643) (370.78 STA מדעי החברה, פסיכולוגיה)

Weingarten, K. (1998). The small and the ordinary: The daily practice of a postmodern narrative therapy. Family Process, 37, 3-14. (1121950)

Yin, R. (1994). Case study research - Design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage. (254716) (Reserved: POL. under YIN שמורים מדעי החברה, כלכלה )

   

    ספרי עזר נוספים:

צבר בן-יהושע, נ' (2001). מסורות וזרמים במחקר האיכותי. לוד: דביר. (497611) ( 370.72 מסו)

שקדי, א' (2003). מילים המנסות לדעת: מחקר איכותני - תאוריה ויישום. תל-אביב: רמות. (568786) (שקד 001.42 שקד)

Denzin, N., & Lincoln, Y. (2005). The Sage handbook of qualitative research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (001094997) (300.72 SAG)

Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (000561556) (300.723 PAT פסיכולוגיה)