ד"ר איזקסון עטרה 79-505-01-03 ניווט כתה ופתרון בעיות משמעת
קורס מס. 79-505-01/02/03 : ניווט כתה ופתרון בעיות משמעת
סוג הקורס: הרצאה
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: א' או ב' היקף שעות: 1 ש"ש
מרצה: ד"ר עטרה איזקסון
מועד: ס"א יום ד' 14-16 או ס"ב יום ב' 10-12 או יום ד' 14-16 (בניין 1005 חדר 109)
שעת קבלה: יום ב' 1345-16 (בתיאום מראש)
א. מטרות הקורס:
- הסטודנט יכיר דרכים להתמודד באופן יעיל עם מערכת היחסים היום-יומית בינו ובין התלמידים
- הסטודנט יכיר את מקורות הכוח והסמכות שלו בעיני עצמו ובעיני תלמידיו
- הסטודנט יתוודע לגישות המסייעות להפחתה בהיקף האלימות המילולית והפיזית בכיתה ובסביבה הבית ספרית, בין התלמידים עצמם ובינם לבין המורה
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים - תכנית הוראה מפורטת:
מס' השיעור |
נושא השיעור וטכניקות פעולה |
|
1-4 |
* מודל לניתוח יחסי מורה-תלמיד: "10 הדברות להידברות" * ניתוח דמות המורה המעולה - המורה המקצועי כמחנך והשלכות התנהלותו על תפקוד התלמיד בכיתה
|
|
5-6 |
* שיטות והמלצות לדיאלוג יעיל: אופציות, דייג, עיתונאי, אורח, חיסון, עקיפה, שיקוף * בעיות משמעת והבנת המקור שלהן, המניעים להתנהגות פרועה, פתרונות ודרכי תגובה
|
|
7 |
* ניתוח עמדות אסטרטגיות ותגובות אפקטיביות של מורים דוגמאות מתצפיות בשדה
|
|
8 |
* איך מתמודדים עם כישלון? * טכניקות מעשיות לניהול כתה: אחריות / הגשמה / סדר ישיבה / עידוד / מערך שיעור * קשר בין הצלחה ודימוי עצמי לתפקוד התלמיד |
|
9 |
* תגובות תלויות מצב ולא אישיות * תיאור ההתנהגות, הרגשות וההשפעות * טיפוסי תלמידים והתייחסות מעשית כלפיהם
|
|
10 |
* חיזוקים ויזואליים, מילוליים ונון ורבליים * תרגול משוב מילולי בכתב במבחנים * כיצד להמריץ למידה?
|
|
11 |
* כישורי האזנה ועימות * טכניקת ריפוי המציאות [עריכת תכנית לשינוי ההתנהגות והתחייבות לביצועה] * ניהול מו"מ של התנהגות * שיטות להקניית הרגלי למידה, הצבת גבולות ויצירת אקלים חברתי תומך * "צפייה" בארכיטיפים ומשחק תפקידים
|
|
12-13 |
* תפקיד ההורה בסכסוך בין תלמיד ומורה * סיכום יחסי מורה-תלמיד |
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: אין
חובות ומטלות:
- נוכחות פעילה בקורס כתנאי לגשת לבחינה
- בחינה - ניתוח סיטואציות + חומר קריאת חובה כמפורט ברשימה הביבליוגרפית המצ"ב
ד. ביבליוגרפיה:
•· חומר מחייב למבחן: קריאת חובה
אורן, י. (1993). המחנך וחברת הכתה. ראשון לציון: יחד. רשות: עמ' 36-20. (218181) (חינוך 371.1024 ארן)
ארליך-רון, ר. וכהן-ג'וור, א. (2003). איתי או בלעדי העולם אינו אותו עולם - ואני המורה.ישראל: המחבר. (עמ' 17-15, 34-27, 52-49, 59-58, 71-67, 143-140 - 1177781).
בנש"ק, א' (1977). התלמיד הבעייתי. תל-אביב: אוצר המורה. רשות: עמ' 92-81. (248205) (חינוך 370.15 תלמ)
ברומברגר, א' (תשנ"ד). אלימות ובעיות משמעת בביה"ס. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (258918) (מידענות 371.58 אלי)
ברט, א' ושויצקי, צ' (2000). צמתים בדרך - מודל לפתרון בעיות בכיתה. תל-אביב: כליל ומופ"ת. (454100) (חינוך 371.1024 ברט)
גינות, ח' (1978). בין הורים למורים. תל-אביב: עם עובד. (0120682) (חינוך 371.103 גנו)
גרוסמן, ד' (1986). ילדים בעייתיים בכיתות רגילות. תל-אביב: צ'ריקובר. (000052345) (חינוך 371.9046 גרו)
דליות, מ' (תשס"ח). אין ילדים רעים. תל-אביב: קשת. (001210712) (חינוך 649.1 דלי)
הורביץ, ת' (תש"ס). אלימות כתופעה אנטי חברתית - תיאוריה ומעשה. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (רשות: עמ' 42-40, 69-62). (000462937) (חינוך 303.6 הור)
ויקוף, ג' יונל, ב' (תשס"ב). לחנך בלי צעקות ובלי מכות: פתרונות מעשיים לבעיות ההתנהגות האופייניות ביותר אצל ילדים (מאנגלית: אמה ברוורמן). תל-אביב: מטר. (000544451) (חינוך 649.64 ויק.)
חטיבה, נ. (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל-אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה. (רשות: עמ' 326-316, 338-329). (000572256) (מכון פדגוגי 371.1 חטי)
- יריב, א. (2010). יש לי עיניים בגב!: טיפול בבעיות התנהגות בבית הספר. אבן יהודה: רכס. (קריאת חובה עמ' 50-139) (001207979) (חינוך E371.5 ירי) (עמ' 50-83, 89-101 בתדפיס 02356500)
יריב, א' (1996). שיחת משמעת. אבן יהודה: רכס. (רשות: עמ' 96-88). (000323907) (חינוך E371.5 ירי)
יריב, א' (1999). שקט בכיתה בבקשה. אבן יהודה: רכס. (עמ' 174-163, 225-220, 243-231 - 1173940).
•· לאבוי, ר. (2008). פריצת דרך במוטיבציה (תרגום: לילית ברקת). חיפה: אמציה. (עמ' 120-135, 139-172, 175-185, 189-195, 217-224, 227-244, 247-251- 1177035).
לוין, א. (2011). דרך לכל ילד: שיעורים גדולים מבית ספר קטן (מאנגלית: רוני אידלשטיין). ירושלים: מכון ברנקו וייס. (001214275) (חינוך 371.256 לוי.)
ליסוולד, ר' מילר, ג' ורוביסון, ג' (תשס"ז). עכשיו גלה את חוזקותיך - למורים: כיצד תהפכו ממורים רגילים למורים מעולים (מאנגלית: אודי תגרי). תל-אביב: מטר. (001125900) (חינוך 371.1 ליס)
מור, מ. (2003). מידה כנגד מידה: מסות על מבחנים, הערכה ומחקר. חיפה: מכלול אקדמיה. (001066369) (חינוך 371.26 מור)
- מידן, א. ואריעם, ח. (2003). נהול כתה: כלים לעידוד התנהגות נאותה. מושב גן חיים: מתי"א. (עמ' 29-38, 67-94 - 2356012)
מק'קורט, פ. (2005). המורה (תרגום: עדית שורר). תל-אביב: מטר. (01133430) (חינוך 371.10092 מקק)
נלסון, ג' (תשס"א). משמעת טובה ילדים טובים: גישה מועילה וחדשנית למשמעת (מאנגלית: אורלי אגרנט). נתניה: שמעוני. (000494462) (מכון פדגוגי 649.64 נלס.)
סמילנסקי ש', פישר, נ' ושפטיה, ל' (1987). המערכת המשפחתית והמערכת הבית-ספרית. תל-אביב: עם עובד. (66706) (חינוך 371.192 סמי)
סמילנסקי י' ובר-לב, מ' (1991). שיקול דעת בפיתרון בעיות משמעת בכיתה. ירושלים: האוניברסיטה העברית, המכון לחקר הטיפוח בחינוך. (רשות: עמ' 24-16, 48-40 - 1174381).
ספיר, ל' (תשס"ז). התאמה בין הורים ומורים בסגנון המשמעת ותרומתה להתנהגות התלמידים בבית הספר. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001138987) (חינוך E371.5 ספי.)
עומר, ח' (2002). המאבק באלימות ילדים: התנגדות לא אלימה. תל-אביב: מודן. (526563) (חינוך 155.418 עמר)
- עומר, ח. (2008). הסמכות החדשה: במשפחה, בבית הספר, בקהילה. תל-אביב: מודן. (עמ' 149-175 - 1175060).
עמית, ח. (2006). הורים כמנהיגים: להיות הורה משפיע. מושב בן-שמן: מודן. (רשות: עמ' 165-209, הצבת גבולות - 001220647)
פוקס-שבתאי, א. ובלנק, ש. (2004). הורים טובים מדי: לדעת לחבק לדעת לדרוש. אור יהודה: כנרת. (000590129) (חינוך 649.64 פוק)
פיבר, א., מייזליש, א., (2005). איך לדבר כך שהילדים יקשיבו ולהקשיב כך שהילדים ידברו. אלקנה: לייף סנטר. (01164887) (חינוך 649.1 פיב)
פרידמן, י. (1999). מורים ותלמידים: יחסים של כבוד הדדי. ירושלים: מכון סאלד. (0411609) (חינוך 371.1023 פרי)
פרידמן, י. ולוטן, א. (1993). לחץ ושחיקה בהוראה - גורמים ודרכי מניעה. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. רשות: עמ' 148-135. (229287) (חינוך 371.1 פרי)
קובובי, ד. (1978). בין מורה לתלמיד: המורה הטוב בעיני תלמידו. תל-אביב: ספריית הפועלים. (000140199) (חינוך 371.1 קוב)
קומבס, ב. וניומן, ו. (1981). חינוכם המקצועי של מורים. תל-אביב: מסדה. (רשות: עמ' 116-114) (000233563) (חינוך 370.7 חנו)
קינן, ע. (1996). חדר המורים. באר-שבע: אוניברסיטת בן גוריון. (0303019) (חינוך E371.14 קינ)
קרמר-חיון, ל. (1990). שיקולי דעת בהוראה. תל-אביב: צ'ריקובר. (000044940) (חינוך 371.1 קרמ)
רפינו, ג"פ (1985). משמעת. תל-אביב: אור-עם. (47146) (חינוך 371.5 רפי)
שון, ס' (תשס"ט). גבול לפניך! לך ההורה וגם לך הילד. תל-אביב: סער. (001168853) (מכון פדגוגי C5 שון.)
שמעוני, ש., סגל, ש. ושרוני, ו. (1996). משמעת בכתה: הבטים פסיכולוגיים וחינוכיים. תל-אביב: מכון מופ"ת. רשות: עמ' 16-10, 30-20. (308584) (מכון פדגוגי E371.5 שמע)
Barth, I. (2005). The influence of conventional and distance learning environments. Unpublished doctoral dissertation, Bar-Ilan University, Ramat Gan. (1072690) (חינוך 378.17 BAR)
Bowers, C.A. (1990). Responsive teaching: An ecological approach to classroom patterns of language, culture, and thought. New York: Teachers College, Columbia University. (215155) (חינוך 371.1024 BOW)
Canfield, J., Hansen, M. V., and Newmark, A. (2009). Chicken soup for the soul: teacher tales: 101 inspirational stories from great teachers and appreciative students. Cos Cob, CT: Chicken Soup for the Soul Publications. (001213635) (חינוך 371.1023 CHI)
Clark, R. (2011). The end of molasses classes: getting our kids unstuck: 101 extraordinary solutions for parents and teachers. New York: Simon & Schuster. (001213634) (חינוך 371.192 CLA)
Greer, R. D. (2002). Designing teaching strategies: An applied behavior analysis systems approach. San Diego, CA: Academic. (1072934) (חינוך 371.1024 GRE)
Jagla, V. M. (1994). Teachers' everyday use of imagination and intuition: In pursuit of the elusive image. Albany: State University of New York. (263858) (חינוך 371.1 JAG)
Martin, G.L. (1992). Behavior modification: What it is and how to do it. Englewood Cliffs: Prentice-Hall. (00181580) (פסיכולוגיה 616.89142 MAR)
Noddings, N. (2005). The challenge to care in schools. New York: Teachers College, Columbia University. (001153692) (חינוך 370.114 NOD)
Olsen, J. (2001). Dealing with disruptive students in the classroom. London: TES. (1092238) (חינוך 371.93 OLS)
Riley, P. (2011). Attachment theory and the teacher-student relationship: A practical guide for teachers, teacher educators and school leaders. New York: Routledge. (001213638) (חינוך 371.1023 RIL)
Thompson, J. G. (2011). Discipline survival guide for the secondary teacher. San Francisco: Jossey-Bass. (001213637) (חינוך 373.11024 THO)
Vandenberghe, R., & Huberman, M.A. (Eds.) (1999). Understanding and preventing teacher burnout: A sourcebook of international research and practice. Cambridge: Cambridge University Press. (000490832) (חינוך 371.10019 UND)
Vitto, J. M. (2003). Relationship-driven classroom management: strategies that promote student motivation. Thousand Oaks: Corwin. (001213639) (חינוך 371.1024 VIT)
Watkins, C. (2005). Classrooms as learning communities: What's in it for schools? London: Routledge. (1092434) (חינוך 371.1024 WAT)