ד"ר שפירא-לשצ'ינסקי אורלי 77-769-01 ניהול יזמות והדרכת צוותים בארגוני חינוך

 

    

ניהול יזמות והדרכת צוותים בארגוני חינוך (769)

ד"ר אורלי שפירא-לשצ'ינסקי

shapiro4@mail.biu.ac.il

 

סוג הקורס: הרצאה+סדנה

שנת לימודים: תשע"ג                     סמסטר: שנתי                        היקף שעות:  2 ש"ש

 

 

שנת הלימודים: תשע"א                  סמסטר ב'                  היקף שעות: 2 ש"ש

 

Shapiro4@mail.biu.ac.il

 

רקע: בכל בתי הספר מתנהלים תהליכי עבודה המחייבים את מנהלי בתי הספר ובעלי התפקידים בבית הספר לעסוק בהדרכה וביזמות חינוכית. בקורס ידונו תיאוריות שונות בנושא ההדרכה והלמידה, סגנונות הדרכה, הנחית והנהגת צוותים, גישות להערכת צרכי הנחיה, גישות להערכת האפקטיביות של ההנחיה והאסטרטגיות השונות להנחיית מורים ופיתוחם. קורס זה שואף להקנות ידע תיאורטי רחב, מיומנות מקצועית גבוהה ואפקטיבית בהנחיית צוותים בית ספריים לקראת יזמות חינוכית.

מטרות הקורס:                       

  • הקניית ידע תיאורטי בסיסי בהדרכה והובלת צוותים בארגוני חינוך.
  • תכנון ובנייה עצמאית של תוכניות להנחיית צוותים בית ספריים (צוות הנהלה, צוות רכזי מקצוע, צוות מחנכים ועוד).
  • ניתוח תהליכי הנחייה והובלת צוותים.
  • הובלת יוזמות חינוכיות

 

 

מתודולוגיות

  • הרצאות ודיונים

 

  • בכל מפגש,זוג משתתפים יציג פעילות הדרכתית .

 

  • למידה מסימולציות קבוצתיות.

 

דרישות והרכב הציון:

עבודה סופית                                                                                                        (80% )

  הצגה בזוגות                                                                                                          (20%)

נוכחות חובה

נושא

נושא

 

מהי הדרכה? איך מנהיגים צוותים?

 

1

הדרכה בגישה מערכתית

 

2

היסודות הפסיכולוגיים של ההדרכה

 

3

איך להנחות מנהיגים חינוכיים?

4

סגנונות הדרכה

5

תרבות  בית ספרית ותרבות צוותית בהקשר ההדרכתי -גישת הערכים הסותרים.

6

הקשרים שבין סגנונות ההנחייה לתרבות הבית ספרית.

7

הקשרים שבין סגנונות ההנחייה ותרבות הבית ספרית  לבין אפקטיביות ההנחייה

8

עיצוב תוכניות הדרכה: הטקסונומיה של בלום

9

דילמות אתיות בהנחיה והובלת צוותים

10

הערכת אפקטיביות ההנחיה  והובלת הצוותים

11

הובלת יוזמות במערכת החינוך

12

שיווק יזמות חינוכית

13

 

 

ביבליוגרפיה:

Shapira-Lishchinsky, O. (2009). Israeli teachers' perceptions of mentoring effectiveness. International Journal of Educational Management, 23 (5), 390-403.  (1204022)

*Wang, J. (2001). Contexts of mentoring and opportunities for learning to teach: A comparative study of mentoring practice. Teaching and Teacher Education, 17 (1), 51-73. (1204094)

Daresh, J. C. (2004). Mentoring school leaders: Professional promise or predictable  problems?  Educational Administration Quarterly, 40, 495-517. (1204091)

Alsbury, T. L., & Hackmann, D. G. (2006). Learning from experience: Initial findings of a mentoring/induction program for novice principals and superintendents. Planning and Changing, 37 (3/4), 169-190. (1204111)

O'Neill, R. M., & Quinn, R. E. (1993). Applications of the competing values framework. Human Resource Management, 32 (1), 1-7. (1204103)

Tilman, L. C. (2005). Mentoring new teachers: Implications for leadership practice in an  urban school. Educational Administration Quarterly, 41 (4), 609-629. (1204102)

Fagenson-Eland, E. A., Marks, M. A., & Amendola, K. L. (1997). Perception of mentoring relationships. Journal of Vocational Behavior, 51, 29-42. (1204099)

Cunningham, B. (2007). All the right features: Towards "architecture" for mentoring trainee teachers in UK further education colleges. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 33 (1), 83-97. (1204112)

Shapira-Lishchinsky, O. (2012). Mentors' ethical perceptions: Implications for       practice. Journal of Educational Administration, 50(4), 437-462. (2355267)

Starrat, R. J. (2004). Ethical leadership. San Francisco, CA: Jossey Bass.  (001231609 ) (חינוך 001231609 )

Fairbanks, C. M., Freedman, D., & Courtney, K. (2000). The role of effective mentors in learning to teach. Journal of Teacher Education, 51 (2), 102-112. (1204095)

Agrell, A., & Gustafson, R. (1996). Innovation and creativity in work groups. In M.  West (Ed.), Handbook of work group psychology (pp. 317-343). Chichester: Wiley. (אין בבר אילן)

West, M. (2000) Creativity and Innovation at work. In M. Vartiainen, F. Avallone & N. Anderson (Eds.), Innovative theories, tools, and practices in work and Organizational Psychology (pp. 1-14). Seattle, Wash: Hogrefe & Huber. (אין בבר אילן)

 

 

 

אבירם, א. (2006). הדרכה. תל-אביב: פקר (עמ' 153-208 - 1205801).

קוטלר, פ. והורניק, י. (2000). ניהול השיווק: המהדורה הישראלית. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (000456131) (מדעי החברה - שמורים - לפי קוט.נה)