פרופ' באומינגר-צביאלי נירית 77-749-01 אוטיזם ובעיות התפתחותיות רחבות היקף - סמסטר א'
קורס: אוטיזם ובעיות התפתחותיות רחבות היקף
77-749-01
פרופ' נירית באומינגר-צביאלי
סוג הקורס: שיעור
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: א היקף שעות: 1
אתר הקורס באינטרנט: אין
א. מטרות הקורס:
הבנה מעמיקה של הספקטרום האוטיסטי (ASD). בסמסטר הנוכחי נדון בהבנת המאפיינים המרכזיים של ילדים אלה, ודרכי איבחון והערכה מקובלות.
ב. תוכן הקורס:
ילדים עם ASD-- מאפיינים מרכזיים, אבחנה מבדלת, DSM-V
ASD - תאוריות מרכזיות
אוטיזם -- מאפיינים מרכזיים בתחום חברתי-רגשי
אוטיזם -- מאפיינים בתיפקוד תקשורתי
אוטיזם -- מאפיינים מרכזיים בתחום ההתנהגותי
אוטיזם - קומורבידיות
אוטיזם - הצגת עקרונות באבחון והערכה
אוטיזם - הצגת כלי איתור ואבחון דיאגנוסטיים: ADI, ADOS
אוטיזם - אבחון - תרגול ADI והצגת כלי הערכה בתחומי תפקוד שונים
אוטיזם - הדגמה של תהליך אבחון קוגניטיבי
מהלך השיעורים:
הוראה פרונטאלית, דיונים פתוחים, שימוש במצגות, הרצאות אורח בתחום הרפואה, וויסות עצמי
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
1 21/10 |
מאפיינים מרכזיים, המעבר מ IV-DSM ל V-DSM |
2-3 28/10-4/11 |
תיאוריות מרכזיות להבנת ASD: רגשיות, סוציו קוגניטיביות וקוגניטיביות
|
4 11/11 |
ASD תפקוד חברתי-רגשי:קוגניציה חברתית |
5 18/11. |
ASD תפקוד חברתי רגשי - אינטראקציה חברתית |
6 25/11. |
ASD תפקוד תקשורתי |
7 2/12. |
ASD מאפיינים התנהגותיים |
8 16/12. |
ASD קומורבידיות |
9 30/12. |
אבחון והערכה בספקטרום האוטיסטי--עקרונות |
10 6/1. |
אבחון--הצגת כלי איתור אבחון ותרגולם |
11-12 13/1-20/1. |
הערכה תפקודית-הצגת כלי הערכה בתחומי תפקוד שונים ותרגולם סיכום |
ג. חובות הקורס:
1. קריאה והגשה של מאמר מעודכן (אך ורק מן השנים 2013--2010) באחד הנושאים תוך סיכום ביקורתי של המאמר וקישור המאמר לאחד הנושאים שנלמדו בקורס (עד חמישה עמודים)
ניתן למצוא מאמרים בנושא בכתבי העת הבאים: Journal of Autism and Developmental Disorders; Journal of Child Psychology and Psychiatry, Development and Psychopathology
2. קריאת חובה
3. בחינת גמר
4. השתתפות ונוכחות בשעורים חובה
מרכיבי הציון הסופי:
25% ציון עבודה
75% ציון מבחן
ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)
קריאת חובה
Lord, C., & Jones, R.M. (2012). Annual research review: Re-thinking the classification of autism spectrum disorders. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53, 490-509. (2355653)
Yirmiya, N., & Charman, T. (2010). The prodrome of autism: Early behavioral and biological signs, regression, peri- and post-natal development and genetics. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51, 432-458. (1223602)
Goldstein, S., Naglieri, J.A., & Ozonoff, S. (2009). Assessment of autism spectrum disorders. New York: Guilford. (Chapter 3: pp. 55-90, Psychometric issues and current scales for assessing ASD - 2355717; Chapter 5, pp 117-137, Age related issues in the assessment of ASD - 2355720; Chapter 8 - pp. 222-238, types of measures to evaluate intellectual functioning in ASD - 001179105).
קריאה מומלצת
Amaral, G.D., Dawson, G., & Geschwind, D.H. (2011). Autism Spectrum Disorders. New York: Oxford University Press. (001209592) (חינוך 616.85882 AUT)
American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: Text revision (4th ed., revised).Washington, DC: Author. (000466044) (חינוך 616.89 DIA)
American Psychiatric Association. (2012). Working definition of ASD: Diagnostic and statistical manual of mental disorders: Text revision (5th ed.).Washington, DC: Author. (אין בבר אילן)
Boucher, J. (2012). Research review: Structural language in autistic spectrum disorder: Characteristics and causes. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53, 219-233. (2355620)
Tager-Flusberg, H. (2010). The origins of social impairments in autism spectrum disorder: Studies of infants at risk. Neural Networks, 23, 1072-1076. (2355623)
Stefanatos, G. A., & Baron, I. S. (2011). The ontogenesis of language impairment in autism: A neuropsychological perspective. Neuropsychology Review, 21, 252-270. (2355624)