פרופ' באומינגר-צביאלי נירית 77-749-01 אוטיזם ובעיות התפתחותיות רחבות היקף - סמסטר א'

 

    

קורס: אוטיזם ובעיות התפתחותיות רחבות היקף

 

 77-749-01

פרופ' נירית באומינגר-צביאלי

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים:     תשע"ג                 סמסטר:   א                          היקף שעות:  1

 אתר הקורס באינטרנט:     אין     

 

א. מטרות הקורס:

הבנה מעמיקה של הספקטרום האוטיסטי  (ASD). בסמסטר הנוכחי נדון בהבנת המאפיינים המרכזיים של ילדים אלה, ודרכי איבחון והערכה מקובלות.

 

ב. תוכן הקורס:

 

ילדים עם ASD-- מאפיינים מרכזיים, אבחנה מבדלת, DSM-V

ASD - תאוריות מרכזיות

אוטיזם -- מאפיינים מרכזיים בתחום חברתי-רגשי

אוטיזם -- מאפיינים בתיפקוד תקשורתי             

אוטיזם -- מאפיינים מרכזיים בתחום ההתנהגותי

אוטיזם - קומורבידיות

אוטיזם - הצגת עקרונות באבחון והערכה

אוטיזם - הצגת כלי איתור ואבחון דיאגנוסטיים:    ADI, ADOS

אוטיזם  -  אבחון - תרגול ADI והצגת כלי הערכה בתחומי תפקוד שונים

אוטיזם - הדגמה של תהליך אבחון קוגניטיבי

 

 

    מהלך השיעורים:

הוראה פרונטאלית, דיונים פתוחים, שימוש במצגות, הרצאות אורח בתחום הרפואה, וויסות עצמי

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

1

21/10

מאפיינים מרכזיים, המעבר מ IV-DSM ל V-DSM

2-3

28/10-4/11

תיאוריות מרכזיות להבנת ASD: רגשיות, סוציו קוגניטיביות וקוגניטיביות

 

4

11/11

ASD תפקוד חברתי-רגשי:קוגניציה חברתית

5

18/11.

ASD תפקוד חברתי רגשי - אינטראקציה חברתית

6

25/11.

ASD תפקוד תקשורתי

7

2/12.

ASD מאפיינים התנהגותיים

8

16/12.

ASD קומורבידיות

9

30/12.

אבחון והערכה בספקטרום האוטיסטי--עקרונות

10

6/1.

אבחון--הצגת כלי איתור אבחון ותרגולם

11-12

13/1-20/1.

הערכה תפקודית-הצגת כלי הערכה בתחומי תפקוד שונים ותרגולם

סיכום

 

 

ג. חובות הקורס: 

1. קריאה והגשה של מאמר מעודכן (אך ורק מן השנים   2013--2010) באחד הנושאים תוך סיכום ביקורתי של המאמר וקישור המאמר לאחד הנושאים שנלמדו בקורס (עד חמישה עמודים)

ניתן למצוא מאמרים בנושא בכתבי העת הבאים: Journal of Autism and Developmental Disorders; Journal of Child Psychology and Psychiatry, Development and Psychopathology

2. קריאת חובה

3. בחינת גמר

4. השתתפות ונוכחות בשעורים  חובה

 

מרכיבי הציון הסופי:

25% ציון עבודה

75% ציון מבחן


 

ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

קריאת חובה

 

Lord, C., & Jones, R.M. (2012). Annual research review: Re-thinking the classification of autism spectrum disorders. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53, 490-509. (2355653)

Yirmiya, N., & Charman, T. (2010). The prodrome of autism: Early behavioral and biological signs, regression, peri- and post-natal development and genetics. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51, 432-458. (1223602)

Goldstein, S., Naglieri, J.A., & Ozonoff, S. (2009). Assessment of autism spectrum disorders. New York: Guilford. (Chapter 3: pp. 55-90, Psychometric issues and current scales for assessing ASD - 2355717; Chapter 5, pp 117-137, Age related issues in the assessment of ASD - 2355720; Chapter 8 - pp. 222-238, types of measures to evaluate intellectual functioning in ASD - 001179105).

 

 

קריאה מומלצת

 

Amaral, G.D., Dawson, G., & Geschwind, D.H. (2011). Autism Spectrum Disorders. New York: Oxford University Press. (001209592) (חינוך 616.85882 AUT)

American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: Text revision (4th ed., revised).Washington, DC: Author. (000466044) (חינוך 616.89 DIA)

American Psychiatric Association. (2012). Working definition of ASD: Diagnostic and statistical manual of mental disorders: Text revision (5th ed.).Washington, DC: Author. (אין בבר אילן)

Boucher, J. (2012). Research review: Structural language in autistic spectrum disorder: Characteristics and causes. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53, 219-233. (2355620)

Tager-Flusberg, H. (2010). The origins of social impairments in autism spectrum disorder: Studies of infants at risk. Neural Networks, 23, 1072-1076. (2355623)

Stefanatos, G. A., & Baron, I. S. (2011). The ontogenesis of language impairment in autism: A neuropsychological perspective. Neuropsychology Review, 21, 252-270. (2355624)