פרופ' דוד צוריאל 77-979-01 תוכניות התערבות חינוכית לטיפוח החשיבה

 

 

שם ומספר הקורס:  77-979-01

תוכניות התערבות חינוכית לטיפוח החשיבה

פרופ' דוד צוריאל

סוג הקורס: קורס

שנת לימודים:  תשע"ג                    סמסטר:  ב                           היקף שעות: 2

 אתר הקורס באינטרנט: http://lemida.biu.ac.il

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

  • הבנת תכניות שונות של פתוח החשיבה
  • הבנת עקרונות שביסוד התכניות לפתוח החשיבה
  • הבנת שאלות מחקריות של תכניות התערבות חינוכיות לפתוח החשיבה
  • עיון בתוצאות של מחקרי פתוח חשיבה

 

ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)

  • קריאה בקורתית של מקורות
  • סרטים דידקטיים
  • הדגמות של הוראה מפתחת חשיבה

 

    מהלך השיעורים:

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

תכנית העשרה אינסטרומנטלית-1

5

 

2

תכנית העשרה אינסטרומנטלית-2

7

 

3

השפעת אסטרטגיות תיווך הורים על כשר השתנות קוגניטיבי של ילדים

1, 2

 

4

תכנית התחלה מבריקה-1

4, 8, 9

 

5

תכנית התחלה מבריקה-2

4, 8, 9

 

6

תכנית התחלה מבריקה-3

4, 8, 9

 

7

תבנית פילוסופיה לילדים-1

6

 

8

תבנית פילוסופיה לילדים-2

6

 

9

הוראת מיומנויות של אוריינות מדע וחשיבה בקורתית

3

 

10

תכנית לתיווך עמיתים בגיל הרך-1

10, 11, 14

 

11

תכנית לתיווך עמיתים בגיל הרך-2

10, 11, 14

 

12

תכנית לתיווך עמיתים בגיל הרך-3

10, 11, 14

 

13

תכנית שכילה אנאלוגית (ARP)

12

 

14

תכנית לפתוח רוטציה מנטלית

13

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם: קורסי סטטיסטיקה ומחקר

 

 חובות / דרישות / מטלות:

  • השתתפות בשיעורים

 

 מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):

•·         מבחן סופי (100%)

 

 

ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

 צוריאל, ד' (1998). השתנות שכלית: אבחון דינמי של יכולת הלמידה. תל-אביב: ספרית פועלים. (פרק י"א - 001107709, פרק י"ב - 000562249, פרק יג-י"ד). (000381297) (חינוך 370.1523 צור)

צוריאל, ד' (עורך) (1998). התנסות בלמידה מתווכת: תיאוריה מחקר ויישום. חיפה: אח, המרכז הבינלאומי לקדום פוטנציאל הלמידה וסמינר אורנים. (000398607) (חינוך 370.1523  התנ.)

שורץ, ר' (1998). הוראת מיומנויות של אוריינות מדע וחשיבה בקורתית באמצעות חשיבה המבוססת על בעיות. חנוך החשיבה, 11, 64-74. (000365492)

הייווד, ק', ברוקס, ה' ובורנס, ס' (1995). The bright start - מבוא לתכנית הלמודים וסביבה התאורטי ותוצאות מחקרים בארץ, 1-29. (000385053)

פוירשטיין, ר' וג'נסן, ר' (1980). ההעשרה האינסטרומנטלית: בסיס תיאורטי מטרות וכלים. תרגום לעברית של מאמר שפורסם ב-The Educational Forum. (000385227)

 

Lipman, M. (1985). Thinking skills fostered by philosophy for children. In S. S. Chipman, J. W. Segal & R. Glaser (Eds.), Thinking and learning skills. Hillsdale, NJ: Erlbaum. (2355471)

Shamir, A., & Tzuriel, D. (2004). Children's mediational teaching style as a function of intervention for cross-age peer-mediation. School Psychology International, 25, 58-97. (000583711)

Tzuriel, D. (2011). Revealing the effects of cognitive education programs by dynamic assessment. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 18, 115-131. (001208566)

Tzuriel, D., & Alfassi, M. (1994). Cognitive and motivational modifiability as a function of the Instrumental Enrichment (1E) Program.  Journal of Special Services in the Schools, 8, 91-128. (2355726)

Tzuriel, D., & Egozi, G. (2010). Gender differences in spatial ability of young children: The effects of training and processing strategies. Child Development, 81, 1417-1430. (001197818)

Tzuriel, D., & George, T. (2009). Improvement of analogical reasoning and academic achievements by the Analogical Reasoning Program (ARP). Educational and Child Psychology, 29, 71-93. (001189890)

Tzuriel, D., Kaniel, S., Kanner, E., & Haywood, H. C. (1999). Effects of the "Bright Start" program in kindergarten on transfer and academic achievement. Early Childhood Research Quarterly, 114, 111-141. (000527751)

Tzuriel, D., Kaniel, S., Zeliger, M., Friedman, A., & Haywood, H. C. (1998). Effects of the "Bright Start" program in kindergarten on teachers' use of mediation and children's cognitive modifiability. Early Child Development and Care, 143, 1-20. (2355873)

Tzuriel, D., & Shamir, A. (2007). The effects of peer mediation with young children (PMYC) on children's cognitive modifiability. British Journal of Educational Psychology, 77, 143-165. (001167044)

Tzuriel D., & Shamir, A. (2010). Mediation strategies and cognitive modifiability in young children as a function of peer mediation with young children program and training in analogies versus math tasks. Journal of Cognitive Education and Psychology, 9, 48-72. (002355429)

Tzuriel, D. (2013). Mediated Learning Experience and cognitive modifiability. Journal of Cognitive Education and Psychology. 12(1) 59-80. (002362611)   

 

 

 

 

 

 

 

)