פרופ' דוד צוריאל 77-979-01 תוכניות התערבות חינוכית לטיפוח החשיבה
שם ומספר הקורס: 77-979-01
תוכניות התערבות חינוכית לטיפוח החשיבה
פרופ' דוד צוריאל
סוג הקורס: קורס
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: ב היקף שעות: 2
אתר הקורס באינטרנט: http://lemida.biu.ac.il
א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):
- הבנת תכניות שונות של פתוח החשיבה
- הבנת עקרונות שביסוד התכניות לפתוח החשיבה
- הבנת שאלות מחקריות של תכניות התערבות חינוכיות לפתוח החשיבה
- עיון בתוצאות של מחקרי פתוח חשיבה
ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)
- קריאה בקורתית של מקורות
- סרטים דידקטיים
- הדגמות של הוראה מפתחת חשיבה
מהלך השיעורים:
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
הערות |
1 |
תכנית העשרה אינסטרומנטלית-1 |
5 |
|
2 |
תכנית העשרה אינסטרומנטלית-2 |
7 |
|
3 |
השפעת אסטרטגיות תיווך הורים על כשר השתנות קוגניטיבי של ילדים |
1, 2 |
|
4 |
תכנית התחלה מבריקה-1 |
4, 8, 9 |
|
5 |
תכנית התחלה מבריקה-2 |
4, 8, 9 |
|
6 |
תכנית התחלה מבריקה-3 |
4, 8, 9 |
|
7 |
תבנית פילוסופיה לילדים-1 |
6 |
|
8 |
תבנית פילוסופיה לילדים-2 |
6 |
|
9 |
הוראת מיומנויות של אוריינות מדע וחשיבה בקורתית |
3 |
|
10 |
תכנית לתיווך עמיתים בגיל הרך-1 |
10, 11, 14 |
|
11 |
תכנית לתיווך עמיתים בגיל הרך-2 |
10, 11, 14 |
|
12 |
תכנית לתיווך עמיתים בגיל הרך-3 |
10, 11, 14 |
|
13 |
תכנית שכילה אנאלוגית (ARP) |
12 |
|
14 |
תכנית לפתוח רוטציה מנטלית |
13 |
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: קורסי סטטיסטיקה ומחקר
חובות / דרישות / מטלות:
- השתתפות בשיעורים
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):
•· מבחן סופי (100%)
ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)
צוריאל, ד' (1998). השתנות שכלית: אבחון דינמי של יכולת הלמידה. תל-אביב: ספרית פועלים. (פרק י"א - 001107709, פרק י"ב - 000562249, פרק יג-י"ד). (000381297) (חינוך 370.1523 צור)
צוריאל, ד' (עורך) (1998). התנסות בלמידה מתווכת: תיאוריה מחקר ויישום. חיפה: אח, המרכז הבינלאומי לקדום פוטנציאל הלמידה וסמינר אורנים. (000398607) (חינוך 370.1523 התנ.)
שורץ, ר' (1998). הוראת מיומנויות של אוריינות מדע וחשיבה בקורתית באמצעות חשיבה המבוססת על בעיות. חנוך החשיבה, 11, 64-74. (000365492)
הייווד, ק', ברוקס, ה' ובורנס, ס' (1995). The bright start - מבוא לתכנית הלמודים וסביבה התאורטי ותוצאות מחקרים בארץ, 1-29. (000385053)
פוירשטיין, ר' וג'נסן, ר' (1980). ההעשרה האינסטרומנטלית: בסיס תיאורטי מטרות וכלים. תרגום לעברית של מאמר שפורסם ב-The Educational Forum. (000385227)
Lipman, M. (1985). Thinking skills fostered by philosophy for children. In S. S. Chipman, J. W. Segal & R. Glaser (Eds.), Thinking and learning skills. Hillsdale, NJ: Erlbaum. (2355471)
Shamir, A., & Tzuriel, D. (2004). Children's mediational teaching style as a function of intervention for cross-age peer-mediation. School Psychology International, 25, 58-97. (000583711)
Tzuriel, D. (2011). Revealing the effects of cognitive education programs by dynamic assessment. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 18, 115-131. (001208566)
Tzuriel, D., & Alfassi, M. (1994). Cognitive and motivational modifiability as a function of the Instrumental Enrichment (1E) Program. Journal of Special Services in the Schools, 8, 91-128. (2355726)
Tzuriel, D., & Egozi, G. (2010). Gender differences in spatial ability of young children: The effects of training and processing strategies. Child Development, 81, 1417-1430. (001197818)
Tzuriel, D., & George, T. (2009). Improvement of analogical reasoning and academic achievements by the Analogical Reasoning Program (ARP). Educational and Child Psychology, 29, 71-93. (001189890)
Tzuriel, D., Kaniel, S., Kanner, E., & Haywood, H. C. (1999). Effects of the "Bright Start" program in kindergarten on transfer and academic achievement. Early Childhood Research Quarterly, 114, 111-141. (000527751)
Tzuriel, D., Kaniel, S., Zeliger, M., Friedman, A., & Haywood, H. C. (1998). Effects of the "Bright Start" program in kindergarten on teachers' use of mediation and children's cognitive modifiability. Early Child Development and Care, 143, 1-20. (2355873)
Tzuriel, D., & Shamir, A. (2007). The effects of peer mediation with young children (PMYC) on children's cognitive modifiability. British Journal of Educational Psychology, 77, 143-165. (001167044)
Tzuriel D., & Shamir, A. (2010). Mediation strategies and cognitive modifiability in young children as a function of peer mediation with young children program and training in analogies versus math tasks. Journal of Cognitive Education and Psychology, 9, 48-72. (002355429)
Tzuriel, D. (2013). Mediated Learning Experience and cognitive modifiability. Journal of Cognitive Education and Psychology. 12(1) 59-80. (002362611)
)