פרופ' דוד צוריאל 77-978-01 בעיות יסוד בטיפוח חשיבה
שם ומספר הקורס: 77-978-01
בעיות יסוד בטיפוח חשיבה
פרופ' דויד צוריאל
סוג הקורס: קורס
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: א היקף שעות: 2
אתר הקורס באינטרנט: http://lemida.biu.ac.il
א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):
- הבנת תיאוריות של פתוח החשיבה
- הבנת מושגים יסוד בפתוח החשיבה
- שאלות יסוד של תכניות התערבות חינוכיות לפתוח החשיבה
- הבנת דילמות חינוכיות ופסיכולוגיות בפתוח חשיבה
ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)
- קריאה בקורתית של מקורות
- הצגת נושא בכתה
- סרט דידקטי
- הדגמות של הוראה מפתחת חשיבה
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
הערות |
1 |
גישות תיאורטיות לפיתוח חשיבה |
5,7 |
|
2 |
גישות תיאורטיות לפיתוח חשיבה |
5,7 |
|
3 |
התנסות בלמידה מתווכת |
1 |
|
4 |
התנסות בלמידה מתווכת |
1 |
|
5 |
אסטרטגיות למידה |
1,10 |
|
6 |
פונקציות חשיבה פגומות |
1 |
|
7 |
התנסות בלמידה מתווכת |
1 |
|
8 |
העברת למידה |
2 |
|
9 |
העברת למידה |
2 |
|
10 |
היצירתיות וטפוחה |
4,5,6 |
|
11 |
היצירתיות וטפוחה |
4,5,6 |
|
12 |
מטפורה סוציולוגית לחשיבה |
3 |
|
13 |
שפת החשיבה |
8,9 |
|
14 |
אבחון דינמי של פוטנציאל הלמידה |
1 |
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם:
חובות / דרישות / מטלות:
- השתתפות בשיעורים
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):
•· מבחן סופי ( 100%)
•·
ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)
גארדנר, ה' (1994). דפוסי היוצרים. חנוך החשיבה, 3, 17-24. (602540)
גארדנר, ה' (1995). מוח חשיבה ויצירתיות. תל-אביב: ספרית פועלים. (פרקים ד' - 1199442; פרק ז' - 1199441).
טישמן, ש' ופרקינס, ד' (1997). שפת החשיבה. חנוך החשיבה, 11-12, 19-26. (0577142)
סטרנברג, ר' (2002). מטפורות לחשיבה. ירושלים: מכון ברנקו-וייס. (פרק 10: המטפורה הסוציולוגית, עמ' 297-319 - 2355430)
פוירשטיין, ר' (1999). אסטרטגיות למידה המסייעות בהתמודדות עם השינויים המתחוללים בעולם. חינוך החשיבה, 16-17, 9-11. (414539)
פרקינס, ד' (1990). טבעה של היצירתיות וטפוחה. חנוך החשיבה, 3, 2-14. (471709)
סלומון, ג' ופרקינס, ד' (2000). דרכי החתחתים המוליכות להעברה. בתוך ד' פרקינס (עורך), נופי החשיבה (עמ' 341-375). ירושלים: מכון ברנקו-וייס. (000575534)
פרקינס, ד' וגרוצר, ט' (1999). הוראת האינטליגנציה. חינוך החשיבה, 16-17, 81-94. (472380)
צוריאל, ד' (1998). השתנות שכלית: אבחון דינמי של יכולת הלמידה. תל-אביב: ספרית פועלים. (0381297) (חינוך 370.1523 צור) (פרקים א'-ו')
קוסטה, א' ומרזנו, ר' (1997). הוראת שפת החשיבה. חנוך החשיבה, 11, 14-18. (577141)