פרופ' דוד צוריאל 77-978-01 בעיות יסוד בטיפוח חשיבה

 

                                                             

שם ומספר הקורס:  77-978-01

 בעיות יסוד בטיפוח חשיבה

פרופ' דויד צוריאל

סוג הקורס: קורס

 

שנת לימודים:  תשע"ג                    סמסטר:  א                           היקף שעות: 2

 אתר הקורס באינטרנט: http://lemida.biu.ac.il

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

  • הבנת תיאוריות של פתוח החשיבה
  • הבנת מושגים יסוד בפתוח החשיבה
  • שאלות יסוד של תכניות התערבות חינוכיות לפתוח החשיבה
  • הבנת דילמות חינוכיות ופסיכולוגיות בפתוח חשיבה

 

ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)

  • קריאה בקורתית של מקורות
  • הצגת נושא בכתה
  • סרט דידקטי
  • הדגמות של הוראה מפתחת חשיבה

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

גישות תיאורטיות לפיתוח חשיבה

5,7

 

2

גישות תיאורטיות לפיתוח חשיבה

5,7

 

3

התנסות בלמידה מתווכת

1

 

4

התנסות בלמידה מתווכת

1

 

5

אסטרטגיות למידה

1,10

 

6

פונקציות חשיבה פגומות

1

 

7

התנסות בלמידה מתווכת

1

 

8

העברת למידה

2

 

9

העברת למידה

2

 

10

היצירתיות וטפוחה

4,5,6

 

11

היצירתיות וטפוחה

4,5,6

 

12

מטפורה סוציולוגית לחשיבה

3

 

13

שפת החשיבה

8,9

 

14

אבחון דינמי של פוטנציאל הלמידה

1

 

 

 

 

    ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם:

 

 חובות / דרישות / מטלות:

  • השתתפות בשיעורים

 

 מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):

•·         מבחן סופי ( 100%)

•·          

 

ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

גארדנר, ה' (1994). דפוסי היוצרים. חנוך החשיבה, 3, 17-24. (602540)

גארדנר, ה' (1995). מוח חשיבה ויצירתיות. תל-אביב: ספרית פועלים. (פרקים ד' - 1199442; פרק ז' - 1199441).

טישמן, ש' ופרקינס, ד' (1997). שפת החשיבה.  חנוך החשיבה, 11-12, 19-26. (0577142)

סטרנברג, ר' (2002). מטפורות לחשיבה. ירושלים: מכון ברנקו-וייס. (פרק 10: המטפורה הסוציולוגית, עמ' 297-319 - 2355430)

פוירשטיין, ר' (1999). אסטרטגיות למידה המסייעות בהתמודדות עם השינויים המתחוללים בעולם. חינוך החשיבה, 16-17, 9-11. (414539)

פרקינס, ד' (1990). טבעה של היצירתיות וטפוחה. חנוך החשיבה, 3, 2-14. (471709)

סלומון, ג' ופרקינס, ד' (2000). דרכי החתחתים המוליכות להעברה. בתוך ד' פרקינס (עורך), נופי החשיבה (עמ' 341-375). ירושלים: מכון ברנקו-וייס. (000575534)

פרקינס, ד' וגרוצר, ט' (1999). הוראת האינטליגנציה. חינוך החשיבה, 16-17, 81-94. (472380)

צוריאל, ד' (1998). השתנות שכלית: אבחון דינמי של יכולת הלמידה. תל-אביב: ספרית פועלים. (0381297) (חינוך 370.1523 צור) (פרקים   א'-ו')

קוסטה, א' ומרזנו, ר' (1997). הוראת שפת החשיבה. חנוך החשיבה, 11, 14-18. (577141)