פרופ' דוד צוריאל 77-892-01 שיטות באבחון דינמי

 

                                                  

שיטות באבחון דינמי

 77-892-01

פרופ' דוד צוריאל

סוג הקורס: סמינריון

שנת לימודים:  תשע"ג                    סמסטר:  א-ב                           היקף שעות: 2

 אתר הקורס באינטרנט: http://lemida.biu.ac.il        

 

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

•·       הבנת תיאוריות ושאלות יסוד של האבחון הדינמי

•·       הבנת בעיות במתודולוגיה המחקרית

•·       הבנת תהליכי עיבוד הנתונים ושיטות סטטיסטיות

•·       כתיבה מדעית של מחקר פסיכולוגי-חינוכי

 

ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)

  • קריאה בקורתית של מקורות
  • בניית בעיית המחקר
  • התנסות באסוף נתונים
  • התאמת שיטות סטטיסטיות לניתוח הנתונים
  • כתיבה מדעית

    מהלך השיעורים:

  • שיעורים פרונטליים
  • תצפיות והדגמות
  • מרצים אורחים

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

בקורת על מבחנים סטנדרטיים

1+5

 

2

מאפייני האבחון הדינמי

1+2+5

 

3

תיאוריית התנסות בלמידה מתווכת

1+2+5

 

4

תיאוריית התנסות בלמידה מתווכת

1+2+5

 

5

פונקציות חשיבה לקויות

1+2

 

6

הדגמה של אבחון דינמי

 

 

7

גורמים לא - אינטלקטיבים

2

 

8

בחירת נושא מחקר

3

 

9

איומים פנימיים וחיצוניים לתקפות

3

 

10

דגימה ומהימנות

3

 

11

ניתוחים סטטיסטיים

 

 

12

ניתוחים סטטיסטיים

 

 

13

ניתוחים סטטיסטיים

 

 

14

כתיבה מדעית

3

 

15

כתיבה מדעית

3

 

16

כתיבה מדעית

3

 

17

הרצאת אורח - חשיבה מתמטית

 

 

18

היבטים חינוכיים של אבחון דינמי

1+2+5

 

19

כשר השתנות קוגניטיבי - מחקר

5+6+7+8

 

20

התנסות בלמידה מתווכת - מחקר

1+2+5

 

21

התנסות בלמידה מתווכת - מחקר

1+2+5

 

22

התנסות בלמידה מתווכת - מחקר

1+2+5

 

23

הרצאת אורח ניצני אוריינות

 

 

24

יכולת מרחבית בגיל הרך

12

 

25

תווך עמיתים - מחקר

9

 

26

תווך עמיתים - מחקר

9

 

27

בקורת על האבחון הדינמי

1+2+5

 

28

סכום

1+2+5

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם: קורסי סטטיסטיקה ומחקר

 

 חובות / דרישות / מטלות:

  • השתתפות בשיעורים
  • הגשת הצעת מחקר
  • אסוף נתונים
  • ניתוח נתונים
  • הגשת עבודה סופית

 

 מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי):

•·         עבודה סופית (100%)


ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

    

צוריאל, ד' (1998). השתנות שכלית: אבחון דינמי של יכולת הלמידה. תל-אביב: ספרית פועלים.

צוריאל, ד' (עורך) (1998). התנסות בלמידה מתווכת: תיאוריה מחקר ויישום. קרית ביאליק: אח. (398607) (חינוך 370.1523 התנ)

קניאל, ש' (1997). כתיבת עבודות מחקר בחנוך הגבוה. תל-אביב: דקל. (326603) (חינוך 378.242 קני)

 

APA Manual - American Psychological Association (2001). Publication manual of the American Psychological Association (5th ed.). Washington, DC: Author. (0494266) (חינוך 808.02 PUB )

Halpern, D.F., Benbow, C.P., Geary, D.C., Gur, R.C., Hyde, J.S., & Gernsbacher, M.A. (2007). The science of sex differences in science and mathematics. Psychological Science in the Public Interest, 8, 1-51. (1197577)

Haywood, H. C., & Lidz, C. S. (2007). Dynamic assessment in practice: Clinical and educational applications. New York: Cambridge University Press. (אין בבר אילן)

Tzuriel, D. (2000). Dynamic assessment of young children: Educational and intervention perspectives. Educational Psychology Review, 12, 385-435. (0464343)

Tzuriel, D. (2001). Dynamic assessment of young children. New York: Kluwer Academic/Plenum Press. (0494254) (חינוך 155.41393 TZU)

Tzuriel, D. (2002). Dynamic assessment of learning potential. In J.W. Guthrie (Ed.), Encyclopedia of education (2nd ed., pp. 127-131). New York: McMillan Press. (1167295)

Tzuriel, D. (2011). Mediated learning and cognitive modifiability. In N. M. Seel (Ed.), Encyclopedia of the sciences of learning (pp. 2154-2157). New York: Springer. (2355616)

Tzuriel, D. (2011). Mediators of learning. In N. M. Seel (Ed.), Encyclopedia of the sciences of learning (pp. 2157-2161). New York: Springer. (2355617)

Tzuriel, D., & Egozi, G. (2010). Gender differences in spatial ability of young children: The effects of training and processing strategies. Child Development, 81, 1417-1430. (1197818)

Tzuriel, D., & Kaufman, R. (1999). Mediated learning and cognitive modifiability: Dynamic assessment of young Ethiopian immigrants in Israel. Journal of Cross-Cultural Psychology, 30, 359-380. (1167057)

Tzuriel, D., & Shamir, A. (2007). The effects of peer mediation with young children (PMYC) on children's cognitive modifiability. British Journal of Educational Psychology, 77, 143-165. (1167044)

Tzuriel, D., & Shamir, A. (2010). Mediation strategies and cognitive modifiability in young children as a function of Peer Mediation with Young Children (PMYC): Program and training in analogies versus math tasks. Journal of Cognitive Psychology and Education, 9, 48-72. (2355429)

Webb, R.M., Lubinski, D., & Benbow, C.P. (2007). Spatial ability: A neglected dimension in talent searches for intellectually precocious youth. Journal of Educational Psychology, 99, 397-420. (1197576)