פרופ' דוד צוריאל 77-892-01 שיטות באבחון דינמי
שיטות באבחון דינמי
77-892-01
פרופ' דוד צוריאל
סוג הקורס: סמינריון
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: א-ב היקף שעות: 2
אתר הקורס באינטרנט: http://lemida.biu.ac.il
א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):
•· הבנת תיאוריות ושאלות יסוד של האבחון הדינמי
•· הבנת בעיות במתודולוגיה המחקרית
•· הבנת תהליכי עיבוד הנתונים ושיטות סטטיסטיות
•· כתיבה מדעית של מחקר פסיכולוגי-חינוכי
ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)
- קריאה בקורתית של מקורות
- בניית בעיית המחקר
- התנסות באסוף נתונים
- התאמת שיטות סטטיסטיות לניתוח הנתונים
- כתיבה מדעית
מהלך השיעורים:
- שיעורים פרונטליים
- תצפיות והדגמות
- מרצים אורחים
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
הערות |
1 |
בקורת על מבחנים סטנדרטיים |
1+5 |
|
2 |
מאפייני האבחון הדינמי |
1+2+5 |
|
3 |
תיאוריית התנסות בלמידה מתווכת |
1+2+5 |
|
4 |
תיאוריית התנסות בלמידה מתווכת |
1+2+5 |
|
5 |
פונקציות חשיבה לקויות |
1+2 |
|
6 |
הדגמה של אבחון דינמי |
|
|
7 |
גורמים לא - אינטלקטיבים |
2 |
|
8 |
בחירת נושא מחקר |
3 |
|
9 |
איומים פנימיים וחיצוניים לתקפות |
3 |
|
10 |
דגימה ומהימנות |
3 |
|
11 |
ניתוחים סטטיסטיים |
|
|
12 |
ניתוחים סטטיסטיים |
|
|
13 |
ניתוחים סטטיסטיים |
|
|
14 |
כתיבה מדעית |
3 |
|
15 |
כתיבה מדעית |
3 |
|
16 |
כתיבה מדעית |
3 |
|
17 |
הרצאת אורח - חשיבה מתמטית |
|
|
18 |
היבטים חינוכיים של אבחון דינמי |
1+2+5 |
|
19 |
כשר השתנות קוגניטיבי - מחקר |
5+6+7+8 |
|
20 |
התנסות בלמידה מתווכת - מחקר |
1+2+5 |
|
21 |
התנסות בלמידה מתווכת - מחקר |
1+2+5 |
|
22 |
התנסות בלמידה מתווכת - מחקר |
1+2+5 |
|
23 |
הרצאת אורח ניצני אוריינות |
|
|
24 |
יכולת מרחבית בגיל הרך |
12 |
|
25 |
תווך עמיתים - מחקר |
9 |
|
26 |
תווך עמיתים - מחקר |
9 |
|
27 |
בקורת על האבחון הדינמי |
1+2+5 |
|
28 |
סכום |
1+2+5 |
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: קורסי סטטיסטיקה ומחקר
חובות / דרישות / מטלות:
- השתתפות בשיעורים
- הגשת הצעת מחקר
- אסוף נתונים
- ניתוח נתונים
- הגשת עבודה סופית
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי):
•· עבודה סופית (100%)
ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)
צוריאל, ד' (1998). השתנות שכלית: אבחון דינמי של יכולת הלמידה. תל-אביב: ספרית פועלים.
צוריאל, ד' (עורך) (1998). התנסות בלמידה מתווכת: תיאוריה מחקר ויישום. קרית ביאליק: אח. (398607) (חינוך 370.1523 התנ)
קניאל, ש' (1997). כתיבת עבודות מחקר בחנוך הגבוה. תל-אביב: דקל. (326603) (חינוך 378.242 קני)
APA Manual - American Psychological Association (2001). Publication manual of the American Psychological Association (5th ed.). Washington, DC: Author. (0494266) (חינוך 808.02 PUB )
Halpern, D.F., Benbow, C.P., Geary, D.C., Gur, R.C., Hyde, J.S., & Gernsbacher, M.A. (2007). The science of sex differences in science and mathematics. Psychological Science in the Public Interest, 8, 1-51. (1197577)
Haywood, H. C., & Lidz, C. S. (2007). Dynamic assessment in practice: Clinical and educational applications. New York: Cambridge University Press. (אין בבר אילן)
Tzuriel, D. (2000). Dynamic assessment of young children: Educational and intervention perspectives. Educational Psychology Review, 12, 385-435. (0464343)
Tzuriel, D. (2001). Dynamic assessment of young children. New York: Kluwer Academic/Plenum Press. (0494254) (חינוך 155.41393 TZU)
Tzuriel, D. (2002). Dynamic assessment of learning potential. In J.W. Guthrie (Ed.), Encyclopedia of education (2nd ed., pp. 127-131). New York: McMillan Press. (1167295)
Tzuriel, D. (2011). Mediated learning and cognitive modifiability. In N. M. Seel (Ed.), Encyclopedia of the sciences of learning (pp. 2154-2157). New York: Springer. (2355616)
Tzuriel, D. (2011). Mediators of learning. In N. M. Seel (Ed.), Encyclopedia of the sciences of learning (pp. 2157-2161). New York: Springer. (2355617)
Tzuriel, D., & Egozi, G. (2010). Gender differences in spatial ability of young children: The effects of training and processing strategies. Child Development, 81, 1417-1430. (1197818)
Tzuriel, D., & Kaufman, R. (1999). Mediated learning and cognitive modifiability: Dynamic assessment of young Ethiopian immigrants in Israel. Journal of Cross-Cultural Psychology, 30, 359-380. (1167057)
Tzuriel, D., & Shamir, A. (2007). The effects of peer mediation with young children (PMYC) on children's cognitive modifiability. British Journal of Educational Psychology, 77, 143-165. (1167044)
Tzuriel, D., & Shamir, A. (2010). Mediation strategies and cognitive modifiability in young children as a function of Peer Mediation with Young Children (PMYC): Program and training in analogies versus math tasks. Journal of Cognitive Psychology and Education, 9, 48-72. (2355429)
Webb, R.M., Lubinski, D., & Benbow, C.P. (2007). Spatial ability: A neglected dimension in talent searches for intellectually precocious youth. Journal of Educational Psychology, 99, 397-420. (1197576)