ד"ר שוחט צילי 78-703-01 מיומנויות הדרכה בגיל-הרך
מיומנויות הדרכה בגיל-הרך תשע"ג
78-703-01
ד"ר צילי שוחט
מושגי יסוד להגדרת מהות ההדרכה
- מהי הדרכה - הגדרות ומטרות
- היבטים שונים בהדרכה (פקוחי, חינוכי תמיכתי)
- תפקידי ההדרכה ומטרותיה במסגרות לגיה"ר
קריאת חובה:
זילברמן, י., כהן, א., ודטנר, נ. (1995). כלים שלובים. ירושלים: משרד העבודה והרווחה, ביה"ס המרכזי לעובדים בשירותים חברתיים. (הדרכה מהי? - פרק א' - 1234689) *
סטנדרטים להפעלת מסגרות חינוכיות לפעוטות (2009). דו"ח ועדה מייעצת בראשותה של פרופ' רוזנטל. משרד התעשייה המסחר והתעסוקה. אגף מעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך. **
Howes, C., James, J., & Ritchie, S. (2003). Pathways to effective teaching. Early Childhood Research Quarterly, 18, 104-120.*** (1234304)
Fenichel, E. (1992). Learning through supervision and mentorship to support the development of infants, toddlers, and their families. Washington: Zero to three. (pp. 9-17 - 1234609) .*
Kadushin, A., & Harkness, D. (2002). Supervision in social work. New York: Colombia University Press. (The functions of supervision - Ch. 1, pp. 18-26 - 1234630) *
Shanok, S. R. (1992). The supervisory relationship: integrator, resource and guide. In E. Fenichel (Ed.), Learning through supervision and mentorship to support the development of infants, toddlers, and their families (pp. 37-41). Washington: Zero to three.* (1234610)
Whitebook, M., & Bellm, D. (1996). Mentoring for early childhood teachers and providers: Building upon and extending tradition. Young Children, 52(1), 59-64.* (1234613)
גישות ומודלים בהדרכה
- מודלים תיאורטיים כלליים להדרכה
- הדרכה כתיווך
- הדרכה רפקלטיבית
קריאת חובה:
טל, ק., בכר, א., וייסבורט, ד., סנדרוביץ, ר. ושמר, א. (2001). הדרכה כתיווך לקראת אוטונומיה. מכון מופ"ת (פרק 1 - 001234625; פרק 4 - 1234626). (ספריה לחינוך)
קרון, ת' (1994). מהי הדרכה, דילמות, גישות ודגמים. בתוך ת' קרון וח' ירושלמי (עורכים), הדרכה בפסיכותרפיה (עמ' 11-22). ירושלים: מאגנס. *(2355040)
Gilkerson, L. (2004). Reflective supervision in infant-family programs: Adding clinical process to nonclinical setting. Infant Mental Health Journal, 25, 429-439.*** (1234306)
Schafer, W. M. (2007). Models and domains of supervision and their relationship to professional development. Zero to three, 28(2), 10-16.* (1234308)
קריאת רשות:
Foley, G. M. (2010). Recollection, "reality", and reflective supervision. Zero to three 31(2), 58-60. * (002355009)
Johnston, K., & Brinamen, C. (2006). Mental health consultation in child care. Washington: Zero to three. (pp. 1-35 - 2355006).*
Pajak, E. (1993). Approaches to clinical supervision: alternatives for improving instruction. Norwood, MA: Christopher-Gordon. (Introduction: The evolution of clinical supervision - pp. 1-19 - 2355041).*
Wiegard, R. F. (2007). Reflective supervision in child care: The discoveries of an accidental tourist. Zero to Three, 28(2), 31-36. * (1234311)
נושאי ההדרכה במסגרות לגיל-הרך
- תכנים אופייניים
- מיפוי צרכים
- התאמת אופנויות ההדרכה לתכנים
- אינטראקציה מבוגר-ילד כתוכן הדרכה
קריאת חובה:
קליין, ש"פ וסובלמן-רוזנטל, ו' (2010). ביחד ולבד: שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות חינוך רגילות לגיל-הרך. אבן-יהודה: רכס. (עמ' 30-56 - 001217263) *
קליין, פ"ש (2008). מאפייני האינטראקציה החינוכית התיווכית, והשפעותיהם על ילדים בגיל הרך. בתוך פ"ש קליין וי"ב יבלון (עורכים), ממחקר לעשייה בחינוך לגיל-הרך (עמ' 91-113). האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. (001179030)
http://www.academy.ac.il/data/egeret/86/EgeretArticles/early-childhood-education-hebrew.pdf
Copple, C., & Bredekamp, S. (Eds.) (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs. Washington, DC: National Association for Education of Young Children.** (000357696) (חינוך 372.21 DEV)
Fukkink, R. G., & Tavecchio, L. W. C. (2010). Effects of video interaction guidance on early childhood teachers. Teaching and Teacher Education, 26, 1652-1659. ** (002355089)
קריאת רשות:
פוירשטיין, ר., פוירשטיין, ר. ושור, י. (1999). תיאורית יכולת ההשתנות הקוגניטיבית המבנית. אצל ד. צוריאל (עורך), התנסות בלמידה מתווכת (עמ' 9-27). קרית ביאליק: אח. (001127067) **
ציוני דרך במפת ההדרכה
- החוזה
- הריאיון
- הערכת איכות המסגרת
- האקלים הארגוני
- שינוי והתנגדות
- הערכת המודרך, המדריך ותהליך ההדרכה
- אתיקה מקצועית
קריאת חובה:
זילברמן, י., כהן, א. ודטנר, נ. (1995). כלים שלובים. ירושלים: משרד העבודה והרווחה, ביה"ס המרכזי לעובדים בשירותים חברתיים. (פרק ח' - 1234693) *
צדוק, א. הוראת אתיקה בקורסי הכשרה לעובדי הגיל הרך בישראל. נדלה מ *** http://earlychildhood.huji.ac.il/Multimedia/upl_doc/teaching%20ethics.pdf
יצחקי, ח' ואלוני, ר"ת (1993). התנגדות בהדרכה ושימוש בטכניקות דידקטיות, ככוח חיובי לפיתוח מנגנוני התמודדות. חברה ורווחה, יג, 403-416. * (1234617)
פוקס, ש' (1999). הפסיכולוגיה של ההתנגדות לשינוי. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. * (פרק א', עמ' 27-43 - 1234621; פרק ד', עמ' 70-89 - 1234622)
קדושין, א' (1986). הערכה. בתוך נ' רייכמן (עורכת), הדרכה - מקראה (עמ' 219-240). ירושלים: האוניברסיטה העברית. * (1235100)
Harms, T., Cryer, D., & Clifford, R. M. (2006). Infant/Toddler Environment Rating Scale (Rev. ed.). New York: Teachers College Press. (001119798) (חינוך 372.12 HAR)
מתורגם לעברית. ניתן להזמין באוניברסיטת חיפה
קריאת רשות:
Harms, T., Clifford, R. M., & Cryer, D. (1998). Early Childhood Environment Rating Scale (Rev. ed.). New York: Teachers College Press. (000500124) (חינוך 372.21028 HAR)
Sergiovanni, T. J., & Starratt, R. J., (1988). Supervision: Human perspective (4th ed.). New York: McGraw-Hill.* (000154394 ) (חינוך 371.2 SER)
המודרך כלומד מבוגר
- עקרונות יסוד בלמידת מבוגרים
- סגנונות למידה
- אבחנה חינוכית
- שחיקה
- שלבי התפתחות מקצועית של המודרך
קריאת חובה:
זילברמן, י., כהן, א. ודטנר, נ. (1995). כלים שלובים. ירושלים: משרד העבודה והרווחה, ביה"ס המרכזי לעובדים בשירותים חברתיים. (פרק ג' - 1234691; פרק ד' - 1235098, פרק ו' - 1234692) *
Caruso, J., & Fawcett, M. J. (1986). Supervision in early childhood education. New York: Columbia University Press. (Supervision as adult education - pp. 55-69 - 1234635) *
Caruso, J. & Fawcett, M. J. (1986). Supervision in early childhood education: A developmental perspective. New York: Columbia University Press. (Supervisee development - pp. 81-91 - 2355088). *
Kadushin, A., & Harkness, D. (2002). Supervision in social work. New York: Colombia University Press. (Principle and problem in implementing educational supervision - Ch. 5, pp. 175-193 - 001234631) *
קריאת רשות:
Knowles, M. (1984). Andragogy in action. San Francisco: Jossey Bass. (Introduction - pp. 8-21 - 2355010). *
מיומנויות הדרכה
- מגוון מרכיבי שיחת ההדרכה והשימוש בהם:
הקשבה, שיקוף, אמפטיה
הכוונה ומתן מידע, משוב, עימות
קריאת חובה:
גליקסמן, ד. (2009). כל אחד ביחד: מדריך פרקטי להנחיית קבוצות בשפה של כבוד. ישראל: עלו-עט. (עמ' 91-97 - 2354986). *
זילברמן, י., כהן, א. ודטנר, נ. (1995). כלים שלובים. ירושלים: משרד העבודה והרווחה, ביה"ס המרכזי לעובדים בשירותים חברתיים. (פרק י', עמ' 69-71 - 1234694) *
קריאת רשות:
בנבנישתי, ר. (1984). האזנה ודיבוב בראיון. ירושלים: מועצת בתי הספר לעבודה סוציאלית. (000033452 ) (חינוך 361.322 בנב )*
Freeman, E. M. (1985). The importance of feedback in clinical supervisions: Implications for direct practice. The Clinical Supervisor, 3(1), 5-26. * (2354990)
קשר ההדרכה
- תהליכים מקבילים בהדרכה
- קונפליקטים ומתחים בתהליך ההדרכה
- התפתחות מקצועית של המדריך/ה
- הדרכה רגישת תרבות
קריאת חובה:
זילברמן, י., כהן, א. ודטנר, נ. (1995). כלים שלובים. ירושלים: משרד העבודה והרווחה, ביה"ס המרכזי לעובדים בשירותים חברתיים. (פרק יא' - 1234696; פרק יב' - 1234697; פרק יג' - 1234698) *
קרון, ת. וחיימסון, ט. (1999). אפיוני הדרכה משמעותיים מנקודת מבטם של מדריכים ומודרכים. בתוך ח. ירושלמי ות. קרון (עורכים), בין מדריך למודרך (עמ' 170-203). ירושלים: מאגנס. * (1235101)
רובינשטיין, ג. (1988). הגבול בין הדרכה וטיפול ורמת האוטנטיות של המודרך והמטופל. חברה ורווחה, ט(1), 64-76.* (1234618)
רוזנטל, מ., גת, ל. וצור, ח. (2008). לא נולדים אלימים: החיים הרגשיים והחברתיים של ילדים קטנים. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד - קו אדום. (פרק 7, עמ' 156-160 - 1235102). *
Caruso, J., & Fawcett, M. J. (1986). Supervision in early childhood education: A developmental perspective. New York: Columbia University Press. (Myths about supervision - pp. 3-10 - 1234633).*
Caruso, J., & Fawcett, M. J. (1986). Supervision in early childhood education: A developmental perspective. New York: Columbia University Press. (The developmental dynamic - pp. 43-54 - 1234636). *
Caruso, J., & Fawcett, M. J. (1986). Supervision in early childhood education: A developmental perspective. New York: Columbia University Press. (Supervisor development - pp. 70-80 - 1234637). *
Heller, S. S., & Gilkerson, L. (Eds.) (2009). A practical guide to reflective supervision. Washington, DC: Zero to three. (Chapter 4, pp. 63-83 - 2355038)
הספר בספריה לחינוך
Kadushin, A., & Harkness, D. (2002). Supervision in social work. New York: Colombia University Press. (Supervisees' games - Ch. 6, 266-277 - 1234631)*
Stroud, B. (2010). Honoring diversity through a deeper reflection. Zero to Three, 31(2), 46-50. * (1234611)
קריאת רשות:
Hefron, M. C., & Murch, T. (2010). Reflective supervision and leadership. Washington, DC: Zero to there (Chapter 6) * (אין את הספר בבר אילן)
Heller, S. S., & Gilkerson, L. (Eds.) (2009). A practical guide to reflective supervision. Washington DC: Zero to three. (Chapters 3, 5, 6) (001183204) (חינוך 361.00683 PRA)
הספר בספריה לחינוך
* עותק מצולם במשרד
** קיים בקובץ