ד"ר שוחט צילי 78-703-01 מיומנויות הדרכה בגיל-הרך

 

מיומנויות הדרכה בגיל-הרך תשע"ג

78-703-01

ד"ר צילי שוחט

 

מושגי יסוד להגדרת מהות ההדרכה

- מהי הדרכה - הגדרות ומטרות

- היבטים שונים בהדרכה (פקוחי, חינוכי תמיכתי)

- תפקידי ההדרכה ומטרותיה במסגרות לגיה"ר

           

קריאת חובה:

זילברמן, י., כהן, א., ודטנר, נ. (1995).  כלים שלובים. ירושלים: משרד העבודה והרווחה, ביה"ס המרכזי לעובדים בשירותים חברתיים. (הדרכה מהי? - פרק א' - 1234689) *

 

סטנדרטים להפעלת מסגרות חינוכיות לפעוטות (2009). דו"ח ועדה מייעצת בראשותה של פרופ' רוזנטל. משרד התעשייה המסחר והתעסוקה. אגף מעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך. **

 

Howes, C., James, J., & Ritchie, S. (2003). Pathways to effective teaching. Early Childhood Research Quarterly, 18, 104-120.*** (1234304)

 

Fenichel, E. (1992). Learning through supervision and mentorship to support the development of infants, toddlers, and their families. Washington: Zero to three. (pp. 9-17 - 1234609) .*

 

Kadushin, A., & Harkness, D. (2002). Supervision in social work. New York: Colombia University Press. (The functions of supervision - Ch. 1, pp. 18-26 - 1234630)        * 

Shanok, S. R. (1992). The supervisory relationship: integrator, resource and guide. In E. Fenichel (Ed.), Learning through supervision and mentorship to support the development of infants, toddlers, and their families (pp. 37-41). Washington: Zero to three.* (1234610)

 

Whitebook, M., & Bellm, D. (1996). Mentoring for early childhood teachers and providers: Building upon and extending tradition. Young Children, 52(1), 59-64.* (1234613)

 

 

 

גישות ומודלים בהדרכה

- מודלים תיאורטיים כלליים להדרכה

- הדרכה כתיווך

- הדרכה רפקלטיבית

 

            קריאת חובה:

טל, ק., בכר, א., וייסבורט, ד., סנדרוביץ, ר. ושמר, א. (2001). הדרכה כתיווך לקראת אוטונומיה. מכון מופ"ת (פרק 1 - 001234625; פרק 4 - 1234626). (ספריה לחינוך)

 

קרון, ת' (1994). מהי הדרכה, דילמות, גישות ודגמים. בתוך ת' קרון וח' ירושלמי (עורכים), הדרכה בפסיכותרפיה (עמ' 11-22). ירושלים: מאגנס. *(2355040)

 

Gilkerson, L. (2004). Reflective supervision in infant-family programs: Adding clinical process to nonclinical setting. Infant Mental Health Journal, 25, 429-439.*** (1234306)

 

Schafer, W. M. (2007). Models and domains of supervision and their relationship to professional development. Zero to three, 28(2), 10-16.* (1234308)

 

קריאת רשות:

Foley, G. M. (2010). Recollection, "reality", and reflective supervision. Zero to three 31(2), 58-60. * (002355009)

 

Johnston, K., & Brinamen, C. (2006). Mental health consultation in child care. Washington: Zero to three. (pp. 1-35 - 2355006).*  

 

Pajak, E. (1993). Approaches to clinical supervision: alternatives for improving instruction. Norwood, MA: Christopher-Gordon. (Introduction: The evolution of clinical supervision - pp. 1-19 - 2355041).*

 

Wiegard, R. F. (2007). Reflective supervision in child care: The discoveries of an accidental tourist. Zero to Three, 28(2), 31-36. * (1234311)

 

 

נושאי ההדרכה במסגרות לגיל-הרך

- תכנים אופייניים

- מיפוי צרכים

- התאמת אופנויות ההדרכה לתכנים

- אינטראקציה מבוגר-ילד כתוכן הדרכה 

           

קריאת חובה:

 

קליין, ש"פ וסובלמן-רוזנטל, ו' (2010). ביחד ולבד: שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות חינוך רגילות לגיל-הרך. אבן-יהודה: רכס. (עמ' 30-56 - 001217263)  *   

 

קליין, פ"ש (2008). מאפייני האינטראקציה החינוכית התיווכית, והשפעותיהם על ילדים בגיל הרך. בתוך פ"ש קליין וי"ב יבלון (עורכים), ממחקר לעשייה בחינוך לגיל-הרך (עמ' 91-113). האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. (001179030)

http://www.academy.ac.il/data/egeret/86/EgeretArticles/early-childhood-education-hebrew.pdf

 

Copple, C., & Bredekamp, S. (Eds.) (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs. Washington, DC: National Association for Education of Young Children.** (000357696) (חינוך 372.21 DEV)

 

Fukkink, R. G., & Tavecchio, L. W. C. (2010). Effects of video interaction guidance on early childhood teachers. Teaching and Teacher Education, 26, 1652-1659. ** (002355089)

 

 

קריאת רשות:

 

פוירשטיין, ר., פוירשטיין, ר. ושור, י. (1999). תיאורית יכולת ההשתנות הקוגניטיבית המבנית.  אצל ד. צוריאל (עורך), התנסות בלמידה מתווכת (עמ' 9-27). קרית ביאליק: אח.  (001127067)     **  

 

ציוני דרך במפת ההדרכה

- החוזה

- הריאיון

- הערכת איכות המסגרת

- האקלים הארגוני

- שינוי והתנגדות

- הערכת המודרך, המדריך ותהליך ההדרכה

-  אתיקה מקצועית

 

קריאת חובה:

זילברמן, י., כהן, א. ודטנר, נ. (1995).  כלים שלובים. ירושלים: משרד העבודה והרווחה, ביה"ס המרכזי לעובדים בשירותים חברתיים. (פרק ח' - 1234693) *

 

צדוק, א. הוראת אתיקה בקורסי הכשרה לעובדי הגיל הרך בישראל. נדלה מ *** http://earlychildhood.huji.ac.il/Multimedia/upl_doc/teaching%20ethics.pdf

 

יצחקי, ח' ואלוני, ר"ת (1993). התנגדות בהדרכה ושימוש בטכניקות דידקטיות, ככוח חיובי לפיתוח מנגנוני התמודדות. חברה ורווחה, יג, 403-416. * (1234617)

 

פוקס, ש' (1999). הפסיכולוגיה של ההתנגדות לשינוי. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. * (פרק א', עמ' 27-43 - 1234621; פרק ד', עמ' 70-89 - 1234622) 

 

קדושין, א' (1986). הערכה. בתוך נ' רייכמן (עורכת), הדרכה - מקראה (עמ' 219-240). ירושלים: האוניברסיטה העברית. * (1235100)

 

Harms, T., Cryer, D., & Clifford, R. M. (2006). Infant/Toddler Environment Rating Scale (Rev. ed.). New York: Teachers College Press. (001119798) (חינוך 372.12 HAR)

מתורגם לעברית. ניתן להזמין באוניברסיטת חיפה

 

 

קריאת רשות:

 

Harms, T., Clifford, R. M., & Cryer, D. (1998). Early Childhood Environment Rating Scale (Rev. ed.). New York: Teachers College Press. (000500124) (חינוך 372.21028 HAR)

 

Sergiovanni, T. J., & Starratt, R. J., (1988). Supervision: Human perspective (4th ed.). New York: McGraw-Hill.* (000154394 ) (חינוך 371.2 SER)

 

 

המודרך כלומד מבוגר

- עקרונות יסוד בלמידת מבוגרים

- סגנונות למידה

- אבחנה חינוכית

- שחיקה

- שלבי התפתחות מקצועית של המודרך

           

קריאת חובה:

זילברמן, י., כהן, א. ודטנר, נ. (1995).  כלים שלובים. ירושלים: משרד העבודה והרווחה, ביה"ס המרכזי לעובדים בשירותים חברתיים. (פרק ג' - 1234691; פרק ד' - 1235098, פרק ו' - 1234692) *

 

Caruso, J., & Fawcett, M. J. (1986). Supervision in early childhood education. New York: Columbia University Press. (Supervision as adult education - pp. 55-69 - 1234635) *  

 

Caruso, J. & Fawcett, M. J. (1986). Supervision in early childhood education: A developmental perspective. New York: Columbia University Press. (Supervisee development - pp. 81-91 - 2355088). *

 

Kadushin, A., & Harkness, D. (2002). Supervision in social work. New York: Colombia University Press. (Principle and problem in implementing educational supervision - Ch. 5, pp. 175-193 - 001234631) *

            קריאת רשות:

Knowles, M. (1984). Andragogy in action. San Francisco: Jossey Bass. (Introduction - pp. 8-21 - 2355010). *

 

מיומנויות הדרכה

- מגוון מרכיבי שיחת ההדרכה והשימוש בהם:

            הקשבה, שיקוף, אמפטיה

            הכוונה ומתן מידע, משוב, עימות

           

קריאת חובה:

גליקסמן, ד. (2009).  כל אחד ביחד: מדריך פרקטי להנחיית קבוצות בשפה של כבוד. ישראל: עלו-עט.  (עמ' 91-97 - 2354986). *

 

זילברמן, י., כהן, א. ודטנר, נ. (1995).  כלים שלובים. ירושלים: משרד העבודה והרווחה, ביה"ס המרכזי לעובדים בשירותים חברתיים. (פרק י', עמ' 69-71 - 1234694) *

 

      קריאת רשות:

בנבנישתי, ר. (1984). האזנה ודיבוב בראיון. ירושלים: מועצת בתי הספר לעבודה סוציאלית. (000033452 ) (חינוך 361.322  בנב )*

 

Freeman, E. M. (1985). The importance of feedback in clinical supervisions: Implications for direct practice. The Clinical Supervisor, 3(1), 5-26.  * (2354990)

 

קשר ההדרכה

- תהליכים מקבילים בהדרכה

- קונפליקטים ומתחים בתהליך ההדרכה

- התפתחות מקצועית של המדריך/ה

- הדרכה רגישת תרבות

 

קריאת חובה:

זילברמן, י., כהן, א. ודטנר, נ. (1995).  כלים שלובים. ירושלים: משרד העבודה והרווחה, ביה"ס המרכזי לעובדים בשירותים חברתיים. (פרק יא' - 1234696; פרק יב' - 1234697; פרק יג' - 1234698) *

 

קרון, ת. וחיימסון, ט. (1999). אפיוני הדרכה משמעותיים מנקודת מבטם של מדריכים ומודרכים. בתוך ח. ירושלמי ות. קרון (עורכים), בין מדריך למודרך (עמ' 170-203). ירושלים: מאגנס. * (1235101)

 

רובינשטיין, ג. (1988). הגבול בין הדרכה וטיפול ורמת האוטנטיות של המודרך והמטופל. חברה ורווחה, ט(1), 64-76.* (1234618)

 

רוזנטל, מ., גת, ל. וצור, ח. (2008). לא נולדים אלימים: החיים הרגשיים והחברתיים של ילדים קטנים. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד - קו אדום. (פרק 7, עמ' 156-160 - 1235102). *

 

Caruso, J., & Fawcett, M. J. (1986). Supervision in early childhood education: A developmental perspective. New York: Columbia University Press. (Myths about supervision - pp. 3-10 - 1234633).*  

 

Caruso, J., & Fawcett, M. J. (1986). Supervision in early childhood education: A developmental perspective. New York: Columbia University Press. (The developmental dynamic - pp. 43-54 - 1234636). *

 

Caruso, J., & Fawcett, M. J. (1986). Supervision in early childhood education: A developmental perspective. New York: Columbia University Press. (Supervisor development - pp. 70-80 - 1234637). *

 

Heller, S. S., & Gilkerson, L. (Eds.) (2009). A practical guide to reflective supervision. Washington, DC: Zero to three. (Chapter 4, pp. 63-83 - 2355038)

הספר בספריה לחינוך

 

Kadushin, A., & Harkness, D. (2002). Supervision in social work. New York: Colombia University Press. (Supervisees' games - Ch. 6, 266-277 - 1234631)*

 

Stroud, B. (2010). Honoring diversity through a deeper reflection. Zero to Three, 31(2), 46-50. * (1234611)

קריאת רשות:

Hefron, M. C., & Murch, T. (2010). Reflective supervision and leadership. Washington, DC: Zero to there (Chapter 6) * (אין את הספר בבר אילן)

 

Heller, S. S., & Gilkerson, L. (Eds.) (2009). A practical guide to reflective supervision. Washington DC: Zero to three. (Chapters 3, 5, 6) (001183204) (חינוך 361.00683 PRA)

הספר בספריה לחינוך

 

* עותק מצולם במשרד

** קיים בקובץ