ד"ר אפל זאב 77-762-01 הנחיית קבוצות

 

                                                           

                                                            הנחיית קבוצות (סדנה) 77-762-01

תשע"ג סמסטר א' ו ב' יום  ה'  10   - 12

ד"ר זאב אפל apelsam@netvision.net.il

zeevapel@gmail.com

 

  • א. מטרות הקורס

לקדם מודעות של היועצת החינוכית לנוכחות המגדר בעבודת הייעוץ. הסדנה תעודד פיתוח מודעות אישית למושג המגדר בכלל ולחוויה האישית של היועצת בפרט. הסדנה תתבסס על סיפורי חיים של המשתתפים.  כל משתתף יתבקש לבנות מפה אישית באמצעות סיפור מחייו האישיים. מפה זו תעוגן באמצעות חברי הקבוצה, וכן באמצעות ספרות מקצועית מתאימה.

 

  • ב. תוכן הקורס:

שאלות שעשויות לעלות במפגשי הסדנה:

  • - מה במהלכי החיים הביא אותי למקום בו אני נמצאת כיום?
  • - עבודה וחיי המשפחה - איך הם הולכים ביחד?
  • - האם אפשר לדבר על זהות מגדרית של המקצוע? אם כן, איך היא התעצבה?
  • - האם לנושא המגדר יש השלכה כלשהי על עבודתך? אם כן, מהי?
  • - באיזו מידה עולים עניינים הקשורים לעבודתך בשיחות במשפחה?
  • - קידום בעבודה וחיי משפחה - איך מסתדרים ביניהם?
  • - מה פמיניזם אומר לך? מהו יחסך לנושא זה?

 

 

מהלך השיעורים

נושא: זהות מגדרית - משפחה - עבודה

שיטה: פגישות המבוססות על דינמיקה קבוצתית; יומן אישי של המשתתפים, המתייחס לאירועים ולרפלקציות הקשורים לנושא הסדנה; קישור בין התנסות אישית לבין פרקי תיאוריה; אפשרות של ראיונות אישיים עם המשתתפים. הדיונים בסדנה יתועדו. מכלול החומרים שייאסף במסגרת הסדנה ישמש לצורכי מחקר.

המשתתפים יתבקשו לקרוא פריטים ביבליוגרפים הקשורים לנושא מגדר, משפחה ועבודה.

הסדנה של הנחיית קבוצות מבוססת על תהליכים בקבוצה ולכן לא מפורט מראש מה יקרה בכל מפגש.

 

 

 

ג. משימות סיום, חובות הקורס:

1. כתיבת יומן אישי של הסדנה , בהקדמה ליומן המשתתף מתבקש לכתוב "כרטיס ביקור" אישי המתאר אותו ואת סביבתו הקרובה.

2. סיכום של אחד המקורות שבביבליוגרפיה תוך קישורו עם נושא שעלה בסדנה ותוך התייחסות אישית אליו.

3. יומן הקורס,וכן "כרטיס הביקור" יישלחו לדוא"ל המופיע בעמוד מס' 1

4. חובת השתתפות ונוכחות בכל המפגשים.

ד. ביבליוגרפיה

אלאור, ת' (1998). בפסח הבא: נשים ואוריינות בציונות הדתית. תל אביב: עם עובד. (000396988) (מדף A076  אלא; מדעי החברה - שמורים)

אלאור, ת' (2001). תנאים של אהבה: עבודת האימהות מסביב למחנה. תיאוריה וביקורת, 19,    79-114. (1099392)

אפל, א' (2011). "אני בטחוניסטית"- זהות נשים הממלאות תפקידי בטחון בשב"ס. צהר לבית הסוהר, 14, 77-90. (001215997)

אפל, ז' ושלסקי, ש' (2007). עבודה, משפחה וזהות מגדרית: היכן נמצאת המורה-היועצת הדתית? בתוך ט' כהן (עורכת), להיות אשה יהודייה (עמ' 249-263). ירושלים: קולך - פורום נשים דתיות. (1133497)

בורדייה, פ' (2007). השליטה הגברית. תל-אביב: רסלינג. (עמ' 20 בתוך הקדמה של ז'יזל, - 001147027)

בירנבוים, ש' (תשנ"ג). הקמת משפחה בישראל כדגם לגאולת העם. שמעתין, 113, 108-116. (01117359)

גיליגן ק' (1995). בקול שונה: התיאוריה הפסיכולוגית והתפתחות האישה. תל-אביב: ספרית פועלים. (000296086) (ספרות, פילוסופיה, פסיכולוגיה 155.633  גיל; ‫ מדעי החברה - שמורים)

דגן, מ' (1991). חינוך להתנהגות על פי אורח חיים דתי באוכלוסיות מסורתיות. שמעתין, 103, 73-65. (1117353)

דגלס, מ' (2010). טוהר וסכנה (מהדורה מחודשת). תל-אביב: רסלינג. (בבר אילן מהדורה מ- 2004) (589962) (פילוסופיה390  דגל, חברה - שמורים)

הרצוג, ח' (1994). נשים ריאליות: נשים בפוליטיקה המקומית בישראל. ירושלים: מכון ירושלים לחקר ישראל. (242625) (חברה - שמורים)

 (במיוחד הפרקים: הקדמה - 242625, פר' 2 - 1139105, פר' 3 - 1139104, פר' 4-5 - 1139103).  

הוקס, ב' (2002). פמיניזם זה לכולם. תל-אביב: ספרות עכשיו. (536284) (מדעי החברה - שמורים)

זורמן, ר' ודויד, ח' (2000). אפשר גם אחרת - בנות ונשים: הישגים ואתגרים. ירושלים: מכון סאלד ומשרד החינוך. (000472224) (חינוך E305.4  זור)

יאלום, א' (2006). טיפול קבוצתי: תיאוריה ומעשה. אור יהודה: כנרת, מאגנס. (1123859) (חינוך 616.89152 ילו)

יזרעאלי, ד' (1999). המיגדור בעולם העבודה. בתוך ד' יזרעאלי (עורכת), מין מיגדר פוליטיקה (עמ'        167-216). תל-אביב: הקיבוץ המאוחד. (570211)

יזרעאלי, ד' וכהן, ט' (2001). אתגר הפמיניזם במדינת ישראל. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, המרכז לחקר האשיה ביהדות. (000489452) (מדף, מדעי החברה E305.42  אתג)

ינאי, נ' ופרידמן, א' (1995). זהות וג'נדר: מהות פסיכולוגית או שיח תרבותי? פסיכולוגיה, ה (1), 7-15. (000570210)

פרידמן, א' (2011). מחוברות: אמהות ובנות. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד. (001214499) (מדעי החברה, פסיכולוגיה 306.8743  פרי)

כהן, ט' וריץ', י' (2000). אתגרים בחינוך הבת הדתית בעידן המודרני. רמת- גן: המרכז לחקר האשה ביהדות, אוניברסיטת בר-אילן. (000447853) (חינוך A076  אתג)

מיל, ס"ג (2009). שעבוד האישה. תל-אביב: רסלינג. (1183078) (חינוך 305.409 מיל)

סטוקמן, א' (2007). הכול אודות סנטימטר של עור: הגוף הנשי ורטוריקת הצניעות בבניית זהותן של בנות דתיות. בתוך ט' כהן (עורכת), להיות אשה יהודייה (עמ' 247-237).ירושלים: קולך. (001146817)

רפופורט, ת' (1999). ההבניה הפדגוגית של אישה מסורתית בעידן המודרניות: מחקר אתנוגרפי של "שיעור קדושה". מגמות, לט, 492-516. (001072137)

עצמון, י' (עורכת) (2001). התשמע קולי? ייצוגים של נשים בתרבות הישראלית. ירושלים: מכון ון-ליר והקיבוץ המאוחד. (000484039) (מדעי החברה - שמורים מכון פדגוגי, ספרות E305.4  התש)

פישמן, ש' (2000). על מה אבדה: זהותן האמונית של דתל"שיות. אלקנה: מכללת אורות. (000472930) (חינוך A681.2 פיש)

פלגי-הקר, ע' (2003). מאי­-מהות לאימהות. תל-אביב: עם עובד. (1100284) (חינוך 155.6463 פלג)

פוקס, א' והרץ-לזרוביץ, ר' (1997). להיות מנהלת בבית-ספר בישראל. מגמות, לז (3), 313-292.  (000570109)

צלרמאיר, מ' ופרי, פ' (עורכות) (2002). מורות בישראל: מבט פמיניסטי. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד. (0530283) (חינוך E370.82  מור)

רבין, ק' ואפל, ז' (2004). מגדר: משמעויות בתהליך הייעוץ. בתוך ד' ארהרד וא' קליגמן (עורכים), ייעוץ בבית ספר בחברה משתנה. תל אביב: רמות. (000580329)

רוזמרין, מ' (2001). הקדמה - בין חזרה לשכתוב: ג'ודית באטלר והפרפורמטיביות של הזהות. בתוך ג' באטלר (עורכת), קוויר באופן ביקורתי. תל-אביב: רסלינג. (000575134)

ריץ', א' (1989). ילוד אשה. תל-אביב: עם עובד. (000103932) (חינוך - באיתור, ספרות 306.8743  ריץ')

שילה מ' (עורכת) (2001). להיות אשה יהודיה. ירושלים: קולך, אורים. (000491651) (מדף פתוח A76 כנס, מדעי החברה)

שלג, י' (2000). הדתיים החדשים: מבט עכשווי על החברה הדתית בישראל. ירושלים: כתר. (453047) (מדף, חברה, חינוך ‫ E305.6 שלג)

שלסקי, ש' (עורך) (2000). מיניות ומגדר בחינוך. תל-אביב: רמות. (476853) (חינוך E379.26 מינ.ומ)

Adler, S., Lanely, J., & Packer, M. (1993). Managing women: Feminism and power in educational management. Buckingham: Open University Press. (אין בבר-אילן)

Blackmore, J. (1993). "In the shadow of men": The historical construction of educational administration as a "masculinist" enterprise. In J. Blackmore & J. Kenway (Eds.), Gender matters in educational administration and policy (pp. 27-48). London: Falmer. (000572352)

Clough, P.T. (1994). Feminist thought. Oxford: Blackwell. (000267471) (חברה 305.4201 CLO)

Chodorow, N.J. (1978). The reproduction of mothering. Berkeley: University of California Press. (000031208) פילוסופיה)  306.87 CHO)

Coffey, A., & Delamont, S. (2000). Feminism and the classroom teacher: Research, praxis, pedagogy. London: Routledge/Falmer. (אין בבר-אילן)

Dillabough, J.A. (2000). Degrees of freedom and deliberations of "self": The gendering of identity in teaching. In P.P. Trifonas (Ed.), Revolutionary pedagogies (pp. 312-351). New York: Routledgefalmer. (001099588)

Francis, B., & Skelton, C. (Eds.) (2002). Investigating gender: Contemporary perspectives in education. Buckingham: Open University Press. (אין בארץ)

Frankel, J. (Ed.) (2000). Jews and gender: The challenge of hierarchy. New York: Oxford University Press. (483032) יהדות)  A08 SCJ v.16)

Freeman, P.R., & Zlotnik-Schmidt, J. (Eds.) (2000). Wise women: Reflections of teachers at mid-life. New York: Routledge. (001141362) (אנגלית 371.10082 WIS, לא להשאלה)

Lather, P. (1994). The absent presence: Patriarchy, capitalism and the nature of teacher work. In L. Stone (Ed.), The education feminist reader (pp. 242-251). London: Routledge. (000572805)

Marx Ferree, M., Lorber J., & Hess, B.B. (Eds.) (2000). Revisioning gender. Walnut Creek: AltaMira Press. (000507457) מדעי החברה)  305.3 REV)

Munro, P. (1998). Subject to fiction: Women teachers' life history narratives and the cultural politics of resistance. Buckingham: Open University Press. (אין בבר-אילן)

Noddings, N. (1984). Caring: A feminine approach to ethics and moral education. Berkeley: University of California Press. (000037421) (חינוך פילוסופיה 170 NOD)

Rogers, C. R. (1973). On  encounter groups. New York: Harper & Row.   

(ch. 2-3 - 2355722)

Witz, A. (1992). Professions and patriarchy. London: Routledge. (486378) (פסיכולוגיה, מדעי החברה 305.553 WIT)

 

הערה: בכל מקום בו מופיעה פנייה בלשון נקבה יש לקרוא גם בלשון זכר, ופנייה בלשון זכר - יש לקרוא גם בלשון נקבה.

 

רשות

אפל, ז', שלום, ח' ואהרון, א' (2008). תכנית התערבות להעשרת הזוגיות בקרב אסירים. טללי אורות, י"ד, 286-273. (1197145)

אפל, ז' ושלום, ח' (2010). זוגיות בשלט רחוק - העשרת הנישואין בכלא הישראלי על פי גישת PAIRS. צוהר לבית הסוהר, 13, 77-90 (1189539)

שלסקי, ש'  ואפל, ז' (2010). נרטיבים בקבוצה בשירות ההבניה מחדש של העצמי: אסירים מספרים על זוגיותם. בתוך ר' תובל-משיח וג' ספקטור-מרזל (עורכות), מחקר נרטיבי: תאוריה, יצירה ופרשנות (עמ' 349-378). תל-אביב : מכון מופ"ת. (1197471)

שלסקי, ש'  ואפל, ז' (2010).אני חייב ללמוד שפה שמקרבת אותי לאנשים...": אסירים מתנסים בדיבור אחר עם בנות הזוג. מגמות, מז (1), 130-148 (1197135)

Rabin, C., & Appel, Z. (2004). Psycheducational treatment of stressed and traumatized couples. In D. Catherall (Ed.), Handbook of stress, trauma and the family (pp. 453-471). New York: Brunner-Routledge. (1198711)