ד"ר סרי נורית 79-503-01-05 המורה כמחנך

 

                                           

תאריך עדכון: תשרי תשע"ג

המורה כמחנך (79-503)

ד"ר נורית סרי, nuritseri@gmail.com

 

שנת לימודים: תשע"ג                     סמסטר: א'/ב'                          היקף שעות: 1 ש"ש

אתר הקורס באינטרנט: באתר הקורסים המתוקשבים

א. מטרות הקורס:

חיזוק ההכרה בחשיבות החינוך

פיתוח תפיסת עולם חינוכית

הקניית כלים ומיומנויות לסיוע בעבודה החינוכית

ב. תוכן הקורס:

"הוראה מחנכת מעניקה לתלמיד, בנוסף לידע, ובנוסף להבנה ולמיומנויות בשימוש בידע, גם התייחסות ערכית וקישור לקיומו ולעולמו הפנימי של התלמיד. הוראה כזאת היא מתפקידו של כל מורה". (ישעיהו תדמור, מלים מחנכות (תשנ"ט), עמ' 18).

הקורס יעסוק בנושאים שונים הקשורים בעבודתו של המורה כמחנך באמצעות הרצאה, דיון, וניתוח מקרים מהשדה.

מספר השיעור

נושאים

אופן השיעור

2-1

להיות מחנך -

מהו חינוך? מטרות החינוך

הרצאה, סדנה, ניתוח מקרים ודיון

5-3

כיצד מחנכים?

אמצעים לחינוך מוסרי

חינוך לערכים בשיעור

ערכים ותכניות לימודים

שעת חינוך

6

חווית למידה משמעותית

10-7

המורה כמחנך - המפגש האנושי

הדיאלוג החינוכי

חינוך תלמידים בסיכון

11

המורה המקצועי, המחנך והמערך המסייע

12

דילמות בחינוך

13

סיכום - המורה כמחנך

 

 

ג. חובות הקורס:

  • א. נוכחות פעילה
  • ב. ראיון עם איש חינוך על הצלחה חינוכית שחווה כמחנך. פרטים במהלך הקורס
  • ג. כתיבת "אני מאמין חינוכי". פרטים במהלך הקורס
  • ד. מבחן

 

 מרכיבי הציון הסופי

  10% - ראיון עם איש חינוך,  10% - אני מאמין חינוכי,  80% - מבחן

 

ד. ביבליוגרפיה:

*=קריאת חובה

אבינון, י' (תשס"ב). מטרות וערכים בחינוך. קרית ביאליק: אח. (000524563) (חינוך 370.1 א בי.)

ארנד, מ' (תשנ"ה).  חינוך יהודי בחברה פתוחה. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן. (000267528) (חינוך A07  ארנ)

ארנד, מ' (תש"ס). חינוך יהודי בחברה פתוחה: ציוני דרך. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן. (000498317) (חינוך A07  ארנ.)

בברסקי, מ', יונה, ג' פסלר, ד' שילד, ג' תמיר, ט' (תשנ"ה). ניתוח אירועים: יחסים בין אישיים בבית הספר. תל-אביב: קדם ושות'. (000289560) (חינוך ‫ E370.115 נתו.)

בר-לב, א' (תשס"ז). אקלים בית הספר: מציאות וחזון. באר שבע: בית יציב ומכללת קיי. (001127288) (חינוך ‫ 371.2 בר-לב)

חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה. (000572256) (חינוך 371.1  חטי)

* יאיר, ג' (תשס"ו). מחוויות מפתח לנקודות מפנה: על עוצמת ההשפעה החינוכית. בני ברק: ספריית פועלים. (פרק חמישי, עמ' 193-149 - 001219546)

יריב, א' (1999). שקט בכיתה, בבקשה! מדריך לטיפול בבעיות משמעת ואלימות. אבן יהודה: רכס. (000427675) (חינוך E371.1024  ירי.)

ישראלאשוילי, מ' שילה, ב' גרוס, א' ואלמוג, א' (תשנ"ז). רב-שיח: המחנך והמערך המסייע בבית הספר - יחסי-גומלין. בתוך א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן (עמ' 167-156). תל-אביב: רמות. (ספר אלקטרוני - 001212470)

כהן, א' (1996). חינוך לערכים בשיעור. בת-ים: ספרי נועם. (000313080) (חינוך E370.114  כהן.)

לם, צ' (תשס"א). ערכים וחינוך. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים) צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 651-664). ירושלים: משרד החינוך. (000580575)

מור, פ' (2006). לראות את הילדים: מדריך ליצירת סביבה חינוכית מגדלת לתלמידים בסיכון. ירושלים: מאור ולך. (001194822) (חינוך 371.93  מור)

מור, פ' ומנדלסון, י' (2006). לדבר עם מתבגרים בסיכון: התפיסה החינוכית הפסיכו-חברתית. ירושלים: מאור ולך. (001151910) (חינוך 371.93  מור)

עמית, ח' (תשס"ה). להיות מורה משפיע. בתוך א' פלדי (עורך) החינוך במבחן הזמן 2 (עמ' 337-350). אבן יהודה: רכס. 001104218) (חינוך E370.1  חנו.)

פייבל, א' ומייזליש, א' (2000). איך לדבר כך שהילדים ילמדו: בבית ובבית הספר. אלקנה: לייף סנטר. (000456376) (חינוך  371.1023 פיב)

פלג, ח' וברנהולץ, י' (תשס"ד). ניהול דיוני דילמה לקידום החשיבה המוסרית. ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט. (001171052) (מכון פדגוגי ‫ 371.37 פלג)

* צבר-בן יהושע, נ' ודושניק, ל' (תשנ"ז). "לעשות את הדבר הנכון" - דילמות אתיות של מורים בישראל. בתוך: א' פלדי (עורך) החינוך במבחן הזמן (עמ' 410-391). תל-אביב: רמות. (ספר אלקטרוני - 001212470)

צבר-בן יהושע, נ' דושניק, ל' וביאליק, ג' (תשס"ז). מי אני שאחליט על גורלם? דילמות אתיות של מורים. ירושלים: מאגנס. (001130358) (חינוך 370.114  צבר)

צדקיהו, ש' פישרמן, ש' עילם, נ' רונן, ח' (תשס"ח). חינוך כיתה. תל-אביב: מכון מופת. (001144531) (חינוך  E371.1024 חנו.)

* תדמור, י' (תשנ"ט). מילים מחנכות. תל-אביב: קדם. (פרק ראשון, עמ'18-11 - 001220901)

 

אתר משרד החינוך, תכניות לימודים