פרופ' עדן סיגל 77-432-01 מבוא להפרעות בתקשורת

 

                                                    

מבוא להפרעות בתקשורת 77-432-01

פרופ' סיגל עדן

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים:    תשע"ג                  סמסטר:    שנתי                      היקף שעות:  2

 אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il/ /      

 

•א.      מטרות הקורס:

מטרת הקורס לספק תשתית רחבה להבנת הפרעות בהתפתחות תקינה של תקשורת ושפה, ולהכיר את האטיולוגיה והאפיונים של הפרעות התפתחותיות מרכזיות בתחום זה. מטרה נוספת הינה לערוך הכרות כללית עם דרכים בשיקום וטיפול, תוך מתן כלים, והגברת  המודעות לאיתור מוקדם של ילדים עם הפרעות בהתפתחות תקשורת ושפה.

בנוסף, נדון בתפקידו של המטפל החינוכי באיתור, הפניה לטיפול ושותפות בטיפול במסגרת המערך המסייע לילדים עם הפרעות תקשורת, שפה או דיבור.  

 

ב. תוכן הקורס:

הקורס בנוי משני מוקדים עיקריים: א. הבנת המהלך התקין של התפתחות התקשורת והשפה, תוך הקניית מושגי יסוד בתחום, כולל היכרות עם תיאוריות מרכזיות אודות התפתחות תקינה של שפה, ב. הצגת מודלים כלליים של הפרעות בתקשורת, הצגת האטיולוגיה והאפיונים של הפרעות שונות בהתפתחות תקשורת שפה ודיבור, דיון בהשלכות חינוכיות.

 

    מהלך השיעורים:

השיעורים כוללים הרצאות פרונטאליות ודיונים, תוך שימוש במצגות והדגמות באמצעות סרטונים.

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

מבוא

הבהרת מושגי יסוד: מהי שפה אנושית ומה ייחודה? מה בין תקשורת, שפה ודיבור? מהם רכיבי השפה?

רום, סגל וצור (2003). פרק 1

 

2

התשתית הביולוגיות:

 מוח ושפה

 

Hoff-Ginsberg (1997)

פרק 9. רשות.

 

3

שלבים בהתפתחות שפה- מבוא;

השלב הקדם מילי בהתפתחות השפה - התבססות תקשורת דיאדית ותקשורת טריאדית

דרומי ורינגוולד-פרימרמן (1996).

ניתוח הדגמות וידיאו

4.

המשך השלב הקדם מילי: ערוצי התקשורת- הפקות קוליות, תפיסה שמיעתית, ג'סטות, קשר עין

רום, סגל וצור (2003). פרק 3. רשות.

 

5.

השלב החד-מילי בהתפתחות השפה: מהי מילה בשפת הילד, היבטים כמותיים ואיכותיים בהתבססות אוצר המילים לאורך שנת החיים השנייה.

רום, סגל וצור (2003). פרק 4.

 

6.

השלב החד-מילי:  אסטרטגיות ברכישת הלקסיקון

 

 

7.

השלב הדקדוקי המוקדם: מהופעת הצירופים הראשונים ועד ניצני התחביר המורכב.

רום, סגל וצור (2003). פרקים 5-6.

 

8.

השלב הדקדוקי המוקדם: תהליכים ועקרונות רכישה ואסטרטגיות ברכישה טבעית של כללים לשוניים

כנ"ל

 

9.

השלב הדקדוקי המאוחר: התרחבות הלקסיקון, הופעת התחביר המורכב, הבנית השיח האוטונומי

רום, סגל וצור (2003). פרק 7.

רביד (2002). רשות

ניתוח הדגמת אודיו

10.

תיאוריות בהתפתחות שפה: תיאורית המולדות מול התיאוריה החברתית מבנית

רום, סגל וצור (2003).  פרק 2.

 

11.

המשך

כנ"ל

 

12.

תיאורית השלבים של פיאז'ה בהקשר להתפתחות השפה

כנ"ל

 

13.

תיאורית מערכות מתפתחות ותיאורית רשתות עצביות בהקשר התפתחות שפה

כנ"ל

 

14.

שיעור חזרה וסיכום

 

 

 

סמסטר ב'

 

 

1

המודל התיאורי והמודל האטיולוגי בהפרעות תקשורת, שפה ודיבור. מה בין לקות ראשונית ולקות משנית בהפרעות שפה.

Lahey (1988). פרק 2. 

Paul (1995).  פרק1. רשות.

 

2

לקות שפה ספציפית (SLI): הגדרה ואפיונים

דוידסון (2002).

רום, צור וקריזר (2009) פרק 7

 

3

הקשר בין לקות שפה ספציפית ולקות למידה. קשיים אופייניים בשפה של ילדים עם ליקויי-למידה.

Bishop & Leonard (2000).

פרק 7 רשות

 

4

אפיוני תקשורת, שפה ודיבור של ילדים עם לקות בשמיעה: רקע - מבנה האוזן ותהליך השמיעה. סוגים של לקות בשמיעה, שיטות תקשורת מרכזיות בחינוך ליקויי-שמיעה

דרומי ורינגוולד-פרימרמן (1996).  פרקים 2 , 3

רום, צור וקריזר (2009) פרק 14

 

הדגמות וידיאו

5

ילדים עם לקות בשמיעה: אפיוני השפה האוראלית וקשיים בהתפתחותה על רצף הגילאים

כנ"ל

 

6

אפיוני שפה של ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית: מושגי יסוד- גיל מנטאלי, גיל שפתי, גיל כרונולוגי.

רום, צור וקריזר (2009) פרק 8

Lahey ( 1988) פרק 6

הדגמות וידיאו

7

אפיוני שפה של ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית: סקירת גישות בטיפול

Barrett (1999). פרק 12

 

8

אפיוני תקשורת ושפה של ילדים עם ASD

כשר ומלכסון (2002) רשות

רום, צור וקריזר (2009) פרק 2

 

הדגמות וידיאו

9

ילדים עם ASD: סקירת גישות בטיפול

 

 

10

אפיוני שפה של ילדים ממיצב חברתי-כלכלי נמוך והשלכות לגיל בי"ס

Bishop & Leonard (2000). פרק 4, רשות

 

 

11

לקויות דיבור: תיאור מסלול הפקת הקול ותהליך הפקת הדיבור.

הצגת אפיוני דיספקרסיה התפתחותית וגמגום

מלניק www.ambi.org.il/hebrew005.html)

רום, צור וקריזר (2009) פרק 12

 

 

12

דרכים בהערכה ואבחון של לקויות תקשורת ושפה

 

Paul (1995).

פרק 2

 

13

דרכים בהערכה ואבחון של לקויות תקשורת ושפה

כנ"ל

 

14

תפקיד המטפל החינוכי בצוות הבין מקצועי.

חזרה וסיכום

 

 

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם: אין

 

    חובות / דרישות / מטלות:

 

  1. נוכחות והשתתפות פעילה בכל פעילויות הקורס.
  2. קריאה שוטפת של הביבליוגרפיה.
  3. מבחן בסמסטר א', מבחן בסמסטר ב'

 

מרכיבי הציון הסופי:

מבחן א':  (50%)

מבחן ב':  (50%)

 

ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

דרומי, א. ורינגוולד-פרימרמן, ד. (1996). התערבות תקשורת ושפה לילדים לקויי שמיעה, השלב הקדם מילי. תל-אביב: רמות. (329093) (חינוך E371.912  דרו.)

רום, א. סגל, מ. וצור, ב. (2003). ילד מה הוא אומר? תל-אביב: מכון מופ"ת. (0553663) (חינוך 401.93 רום)

רום, א. סגל, מ. קריזר, ו. (2009). שפה וקוץ בה. תל-אביב: מכון מופ"ת. (1180657) (חינוך 618.92855  רום)

לוינגר, ס. וקליין, פ. (עורכות) (2002). הכשר לקשר. קרית ביאליק: אח. (0515590)  (חינוך 618.9285  כשר)

Barrett, M. (Ed.) (1999). The development of language. Hove: Psychology Press. (אין בבר אילן)

Bishop, D.V.M., & Leonard, L.B. (2000). Speech and language impairment in children: Causes characteristics and outcome. Hove: Psychology Press. (0485275) (פסיכולוגיה 618.92855 SPE)

Hoff-Ginsberg, E. (1997). Language development (5th ed.). Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company.    -   רשות(596103) (אנגלית 401.93 HOF)

Lahey, M. (1988). Language disorders and language development. New york: Macmillan. (ch. 6 - 1098737; ch. 2 - 1098734)

- פרקי חובה מצוינים בפירוט השיעורים

Paul, R. (1995). Language disorders: From infancy through adolescence: Assessment and intervention. St. Louis, MO: Mosby. (ch. 2 - 001139940)

- פרקי חובה מצוינים בפירוט השיעורים

Tomasello, M., & Bates, E. (Eds.) (2001). Language development: The essential readings. Malden: Blackwell. (0491360) (אנגלית 401.93 LAN)

- רשות  

 

מאמרים להרחבה

Chapman, R.S., Sindberg, H., Bridge, C., Gigstead, K., & Hesketh, L. (2006). Effect of memory support and elicited production on fast mapping of new words by adolescents with Down Syndrome. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 49 (1), 3-15. -רשות (1177981)

Kang, E., Lee, D.S., Kang, H., Lee, J.S., Oh, S.H., Lee, M.C., & Kim, C.S. (2004). Neural changes associated with speech learning in deaf children following cochlear implantation. Neuroimage, 22 (3), 1173-1181.-רשות  (1177989)

Kay-Raining Bird, E., Cleave, P.L., White, D., & Pike, H. (2008). Written and oral narratives of children and adolescents with Down Syndrome. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 51 (2), 436-450. -רשות (01177982)

                       

מאמר רשות מקוון בעברית על שפה ומוח מאת פרופ' פיטר הילמן באתר סנונית: 

הילמן, פ' (1995). שפה והמוח. כמעט אלפיים, 7, 2-8.  (1199019)

http://www.snunit.k12.il/heb_journals/kimat2000/007002.html