פרופ' עדן סיגל 77-474-01 טכנולוגיות לקידום שפה, חשיבה ולמידה

 

                                  

טכנולוגיות לקידום שפה, חשיבה ולמידה: התפתחות תקינה ולקויות

 77-474-01

סוג הקורס: סמינריון

ד"ר סיגל עדן

שנת לימודים:  תשע"ג                    סמסטר:   א+ב                     היקף שעות

           

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

הסמינריון יעסוק בחקר שימוש בטכנולוגיות מגוונות, המשמשות לקידום כישורים שונים של ילדים בכלל ושל ילדים עם צרכים מיוחדים בפרט. נתמקד בפיתוח אקטיבי, הערכה ומחקר של יישומים טכנולוגיים במערכת החינוך הן בגיל הרך והן בגילאי ביה"ס.

במהלך הסמינריון נציג מחקרים שנעשו בנושא, ונציין סוגיות תיאורטיות משמעותיות בתחום תוכניות התערבות טכנולוגיות, תוך קריאת מאמרים ביקורתית. בהתבסס על סוגיות אלה, יחקרו המשתתפים קשרים בין משתנים של הלומדים וסביבתם לבין יישומים טכנולוגיים שונים, במטרה לקדם שפה, חשיבה ולמידה. כמו כן, נכיר טכנולוגיות חומרה ותוכנה, המשמשות ככלי עבודה בחינוך הרגיל והמיוחד.

במהלך הסמינריון יכירו הסטודנטים כלי אבחון, שיטות ודרכי התערבות בסיוע טכנולוגי למימוש הפוטנציאל של הילד, כמו גם הקניית מיומנויות מתוקשבות וממוחשבות. הסטודנטים ילמדו עקרונות לכתיבת עבודה מדעית ויקבלו הדרכה לכתיבת העבודה הסמינריונית אותה יגישו בסיום השנה.

 

ב. תוכן הקורס:

נושאים

  • מונחים והגדרות בתחום הטכנולוגי בלמידה
  • שילוב המחשב בהוראה בחינוך הרגיל והמיוחד
  • סוגיות תיאורטיות בתוכניות התערבות המשלבות טכנולוגיה
  • טיפוח החשיבה בעזרת טכנולוגיה
  • קידום כישורי שפה בעזרת טכנולוגיה
  • שיפור הלמידה בסביבות טכנולוגיות
  • היבטים מחקריים של תוכניות התערבות ממוחשבות קיימות לפי מחוונים מהימנים
  • טכנולוגיות סיוע
  • חשיפה והתנסות בלומדות מתחומי דעת שונים
  • פיתוח עצמי של יישומים טכנולוגיים
  • יישום עקרונות לקידום כשרים שונים של הילד בתוכניות התערבות טכנולוגיות
  • התפתחות הילד בגיל הרך
  • מבנה עבודה ומחקר מדעי
  • שלב ההיערכות: גיבוש שאלת מחקר, חיפוש ביבליוגרפי, סקירת ספרות וכללי הכתיבה המדעית
  • רציונל ומתודולוגיה: השערות ושאלות המחקר, בחירת המדגם, מכשירי מדידה, איסוף ארגון וניתוח הנתונים
  • אופן ההצגה והדיון בממצאים

 

    מהלך השיעורים: חלק מהשיעורים יועברו במליאה וחלק בקבוצות על פי נושאי הסמינריון.

 

   

סמסטר  א'

 

סמסטר א' יוקדש להצגת מספר נושאים תיאורטיים הרלבנטיים לנושאי הסמינריון. בנוסף, נכיר טכנולוגיות שונות, המשמשות ככלי עבודה בחינוך הרגיל והמיוחד, נלמד לשפר אמצעים טכנולוגיים קיימים ונפתח חדשים.

במהלך הסמסטר יגבשו הסטודנטים שאלת מחקר ויבנו את הרקע התיאורטי לעבודתם. בסוף הסמסטר כל סטודנט יציג את הצעת המחקר.

 

סמסטר ב'

 

סמסטר ב' יוקדש לליווי ביצוע המחקר וכתיבת העבודה הסמינריונית. ייערכו פגישות אישיות וקבוצתיות. בסוף הסמסטר כל סטודנט יציג את המחקר שערך.

 

ג. חובות הקורס:

 

  • § נוכחות חובה
  • § השתתפות פעילה
  • § הצגת נושא המחקר תוך התמקדות במאמר עדכני
  • § הגשת הצעת מחקר עד סוף סמסטר א'
  • § ביצוע מחקר מקורי
  • § הצגת עבודת המחקר בסוף סמסטר ב

 

 מרכיבי הציון הסופי:  

  • סקירת ספרות מחקרית והצגת מאמר בכיתה: 10%
  • הגשת הצעת מחקר עד לסוף סמסטר א': 20%
  • הצגת עבודת המחקר בסוף סמסטר ב': 5%
  • הגשת עבודה סמינריונית: 65%

 

ד. ביבליוגרפיה:

    

בייט-מרום, ר' (2001). שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (000559211) (חינוך 300.72  ביט)

 גיטאית א. (2009). פיתוח תוכנית התערבות ממוחשבת לקידום מודעות פונולוגית וקריאה, ובדיקת השפעתה על היכולת הפונולוגית, הישגים בקריאה ותפיסת המשמעות הכמותית של המספר אצל ילדים והורים עולים מאתיופיה. עבודת מחקר לתואר שלישי, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001174622) (חינוך E372.218  גיט) לא להשאלה

 חצרוני, א' (2007). טכנולוגיות סיוע לילדים עם צרכים מיוחדים המשולבים במסגרות חינוך. בתוך ש' רייטר, י' לייזר וג' אבישר (עורכים), שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 321-356). חיפה: אחוה. (001163073)

עדן, ס' (2003). השפעת התלת מימד כדרך ייצוג על תפיסת רצף הזמן אצל ילדים לקויי שמיעה ושומעים. עבודת מחקר לתואר שלישי, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (000583774)

קורת, ע' ושמיר, ע' (2010). הספר האלקטרוני ככלי לקידום ניצני אוריינות: עדויות ממחקר בקרב ילדים דוברי עברית. אוריינות ושפה, 3, 71-90. (001217912)

קניאל, ש' (1997). כתיבת עבודות מחקר בחינוך הגבוה. תל-אביב: דקל. (000326603) (חינוך 378.242  קני)

Bouck, E. C., & Flanagan, S. (2009). Assistive technology and mathematics: What is there and where can we go in special education. Journal of Special Education Technology, 24(2), 17-30. (1234243)

Eden, S. (2008). The effect of 3D virtual reality on sequential time perception among deaf and hard-of-hearing children. European Journal of Special Needs Education, 23(4), 349-363. (001215864)

Eden, S., & Betzer, M. (2011). Three-dimensions vs. two-dimensions intervention programs: The effect on the mediation level and behavioral aspects of children with intellectual disability. European Journal of Special Needs Education, 26 (3), 337-353.  (1215863)

Eden, S., & Heiman, T. (2011). Computer mediated communication: Social support for students with and without learning disabilities. Educational Technology and Society, 14(2), 89-97. (1234247)

Eden, S., Shamir, A., & Fershtman, M. (2011). The effect of using laptops on the spelling skills of students with learning disabilities. Educational Media International, 48(4), 249-259. (1234253)

Ingber, S., & Eden, S. (2011). Enhancing sequential time perception and storytelling ability among deaf and hard-of-hearing children. American Annals of the Deaf, 156(4), 391-401. (1234256)

Passig, D., & Eden, S. (2010). Enhancing time-connectives with 3D Immersive Virtual Reality (IVR). Journal of Educational Computing Research, 42(3), 307-325. (001199020)

Qing, L., & Xin, M. (2010). A meta-analysis of the effects of computer technology on school students' mathematics learning. Educational Psychology Review, 22(3), 215-243. (1234257)

Shamir, A., Korat, O., & Shlaffer, I. (2011). The effect of activity with e-book on vocabulary and story comprehension: A comparison between kindergarteners at risk for LD and typically developing kindergarteners. European Journal of Special Needs Education, 26(3), 311-323. (001219211)

Shamir, A., & Margalit, M. (Eds.) (2011). Technology and students with special educational needs: New opportunities and future directions. London: Routledge. (001219531) (חינוך 371.90246 TEC)

Smith, S., & Okolo, C. (2010). Response to intervention and evidence based practices: Where does technology fit? Learning Disability Quarterly, 33(4), 257-272. (1234259)