ד"ר אורנן אתי 79-138-01 תכניות לימודים בכיתה הרב תרבותית

 

תכניות לימודים  בכיתה הרב תרבותית

 

סוג הקורס: קורס

קורס מס' 79-138-01

 

 

שנת לימודים: תשע"ג                     סמסטר: א                        היקף שעות: 1 ש"ש

 

ד"ר אתי אורנן

 

 

 

ד"ר אתי אורנן

 

יום רביעי 10:00-12:00

 

 

 

מטרות

  • הכרת מושגי היסוד בסוציולוגיה של החינוך
  • טיפוח המודעות לשונות תרבותית בין לומדים: הכיתה ההטרוגנית
  • ניתוח צמתים עיקריים בתולדות החינוך בישראל מן ההיבט הרב-תרבותי
  • הכרת מושגי יסוד בתכניות לימודים
  • ניתוח תכניות לימודים בישראל מההיבט הרב תרבותי
  • התנסות בתכנון יחידת הוראה-למידה לכיתה הרב-תרבותית

 

 

 

 

ב. תוכן הקורס:

 

    מהלך השיעורים: הרצאות, עבודה בקבוצות, דיון, שיעורי עמיתים.

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

שעות

נושא

ביבליוגרפיה

4

הכרת מושגי היסוד  בסוציולוגיה ובתכנון לימודים

 

אריאלי, מ' 1998). הידע של הכיתה ושל בית הספר: כמה היבטים בינתרבותיים ובינדוריים. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 32-15). תל אביב: רמות.  (001126690)

 

בן-אליהו, ש' (1994). מ"כור היתוך" לפלורליזם תרבותי. כיוונים: כתב עת ליהדות וציונות, 6, 151-157. (001105347)

 

גלובמן, ר' ועירם, י' (עורכים) (1999). התפתחותה של ההוראה במוסדות החינוך בישראל. תל אביב: רמות. (000356589) (חינוך E371.3  התפ)

 

פסטרנק, ר' (2003). פרקים בסוציולוגיה של החינוך. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (כרך ג', יחידה 5, עמ' 11-115). (000586287) (חינוך 306.43  פסט)

סרט "לחיות ביחד "

סרט" בין הקירות" -חלקים נבחרים ממנו

 

4

ניתוח  צמתים עיקריים בתולדות החינוך בישראל מן ההיבט הרב- תרבות

 

בן פרץ מ' (2011). עיצוב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובאליים. תל אביב: מכון מופ"ת. (עמ' 28-36)

ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (פרק ד: תוכניות חינוך במסגרות הטרוגניות בבתי ספר, עמ' 78-94 - 001163550).

אלחאג', מ' (1998). חינוך לרב-תרבותיות בישראל לאור תהליך השלום. בתוך מ' מאוטנר, א' שגיא ר' שמיר (עורכים), רב-תרבותיות במדינה דמוקרטית ויהודית: ספר הזיכרון לאריאל רוזן-צבי ז"ל (עמ' 703-715). תל אביב: רמות. (000392366)

*צבר בן-יהושע, נ' וזילברשטיין, מ' (1999). מאחידות לשיניון (DIVERSITY) התפתחות תכנון הלימודים בישראל. בתוך א' פלד (עורך), יובל למערכת החינוך (עמ' 193-203). ירושלים: משרד החינוך והתרבות. (000477754)

 

סרט: "קיבוץ גלויות" מתוך הסדרה "תקומה"

12

התנסות בתכנון תכנית לימודים לכיתה הרב- תרבותית

 

 

סרט "לחיות ביחד -כיצד"

סדנאות קבוצתיות

 

 

חובות הסטודנטים

  • נוכחות בכל השיעורים וקריאה שוטפת של מקורות.
  • בחינה על החומר בקורס ועל מבחר מקורות מן הביבליוגרפיה המומלצת.

 

 

ביבליוגרפיה

אלחאג', מ' (1998). חינוך לרב-תרבותיות בישראל לאור תהליך השלום. בתוך מ' מאוטנר, א' שגיא ר' שמיר (עורכים), רב-תרבותיות במדינה דמוקרטית ויהודית: ספר הזיכרון לאריאל רוזן-צבי ז"ל (עמ' 703-715). תל אביב: רמות. (000392366)

אריאלי, מ' 1998). הידע של הכיתה ושל בית הספר: כמה היבטים בינתרבותיים ובינדוריים. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 32-15). תל אביב: רמות.  (001126690)

בן-אליהו, ש' (1994). מ"כור היתוך" לפלורליזם תרבותי. כיוונים: כתב עת ליהדות וציונות, 6,       151-157. (001105347)

בן-פרץ, מ' (2011). עיצוב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל אביב: מכון מופ"ת. (001219618) (חינוך 379  בן-פרץ)

גלובמן, ר' ועירם, י' (עורכים) (1999). התפתחותה של ההוראה במוסדות החינוך בישראל. תל אביב: רמות. (000356589) (חינוך E371.3  התפ)

הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל. אבן יהודה: רכס. (000534607) (חינוך E375.006  ערכ)

יונה, י' (2006). ליבה משותפת: מרשם לשליטה חברתית? בתוך ד' ענבר (עורך), לקראת מהפכה חינוכית? בעקבות כנס ון ליר לחינוך על יישום דוח דוברת (עמ' 203-213). ירושלים: מכון ון ליר בירושלים והוצאת הקיבוץ המאוחד.  (1116488)

יוסיפון, מ' ושמידע, מ' (2005). לקראת פרדיגמה חינוכית חדשה במערכת החינוך הישראלית בעידן הפוסט-מודרני. תל-אביב: מטח. (חינוך 370.1E יוס) (001104494)

לם, צ' (2001). במערבולת האידיאולוגיות. תל אביב: רמות. (000522037) (חינוך 370.1  לם.)

מלמד-כהן, ר' (1999). אחדות וייחודיות - תכנית לימודים לחינוך הדתי. בתוך י' הקלמן (עורך), לזבולון: עיון ומעש - אסופת מאמרים לזכרו של זבולון המר (עמ' 320-335). ירושלים: משרד החינוך והתרבות, מינהל החינוך הדתי. (001107827)

סבר ר' (2001). בוללים או שוזרים? מסגרת מושגית לבחינת סוגיות של רב-תרבותיות. גדיש: שנתון לחינוך מבוגרים, ז, 45-54. (001167821)

פסטרנק, ר' (2003). פרקים בסוציולוגיה של החינוך. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (כרך ג', יחידה 5, עמ' 11-115). (000586287) (חינוך 306.43  פסט)

צבר בן-יהושע, נ' וזילברשטיין, מ' (1999). מאחידות לשיניון (DIVERSITY) התפתחות תכנון הלימודים בישראל. בתוך א' פלד (עורך), יובל למערכת החינוך (עמ' 193-203). ירושלים: משרד החינוך והתרבות. (000477754)

קופ, י' (2000). פלורליזם בישראל: מכור היתוך ל"מעורב ירושלמי". ירושלים: המכון לחקר המדיניות החברתית בישראל. (000461369) (חינוך E305  פלו.)

ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן. (000306240) (חינוך E371.395  ריץ')

ריץ', י' ובן ארי, ר' (עורכים) (1994). שיטות הוראה לכיתה ההטרוגנית. אבן יהודה: רכס. (000237350) (חינוך E371.395  שיט)

שמידע, מ' ורומי, ש' (2007). מהות החינוך הבלתי פורמלי, גישות תאורטיות והגדרות. בתוך ש' רומי ומ' שמידע (עורכים), החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה (עמ' 11-28). ירושלים: מאגנס.  (1130300)