ד"ר אורנן אתי 79-138-01 תכניות לימודים בכיתה הרב תרבותית
תכניות לימודים בכיתה הרב תרבותית
סוג הקורס: קורס
קורס מס' 79-138-01
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: א היקף שעות: 1 ש"ש
ד"ר אתי אורנן
ד"ר אתי אורנן
יום רביעי 10:00-12:00
מטרות
- הכרת מושגי היסוד בסוציולוגיה של החינוך
- טיפוח המודעות לשונות תרבותית בין לומדים: הכיתה ההטרוגנית
- ניתוח צמתים עיקריים בתולדות החינוך בישראל מן ההיבט הרב-תרבותי
- הכרת מושגי יסוד בתכניות לימודים
- ניתוח תכניות לימודים בישראל מההיבט הרב תרבותי
- התנסות בתכנון יחידת הוראה-למידה לכיתה הרב-תרבותית
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים: הרצאות, עבודה בקבוצות, דיון, שיעורי עמיתים.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
שעות |
נושא |
ביבליוגרפיה |
4 |
הכרת מושגי היסוד בסוציולוגיה ובתכנון לימודים
|
אריאלי, מ' 1998). הידע של הכיתה ושל בית הספר: כמה היבטים בינתרבותיים ובינדוריים. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 32-15). תל אביב: רמות. (001126690)
בן-אליהו, ש' (1994). מ"כור היתוך" לפלורליזם תרבותי. כיוונים: כתב עת ליהדות וציונות, 6, 151-157. (001105347)
גלובמן, ר' ועירם, י' (עורכים) (1999). התפתחותה של ההוראה במוסדות החינוך בישראל. תל אביב: רמות. (000356589) (חינוך E371.3 התפ)
פסטרנק, ר' (2003). פרקים בסוציולוגיה של החינוך. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (כרך ג', יחידה 5, עמ' 11-115). (000586287) (חינוך 306.43 פסט) סרט "לחיות ביחד " סרט" בין הקירות" -חלקים נבחרים ממנו
|
4 |
ניתוח צמתים עיקריים בתולדות החינוך בישראל מן ההיבט הרב- תרבות
|
בן פרץ מ' (2011). עיצוב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובאליים. תל אביב: מכון מופ"ת. (עמ' 28-36) ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (פרק ד: תוכניות חינוך במסגרות הטרוגניות בבתי ספר, עמ' 78-94 - 001163550). אלחאג', מ' (1998). חינוך לרב-תרבותיות בישראל לאור תהליך השלום. בתוך מ' מאוטנר, א' שגיא ר' שמיר (עורכים), רב-תרבותיות במדינה דמוקרטית ויהודית: ספר הזיכרון לאריאל רוזן-צבי ז"ל (עמ' 703-715). תל אביב: רמות. (000392366) *צבר בן-יהושע, נ' וזילברשטיין, מ' (1999). מאחידות לשיניון (DIVERSITY) התפתחות תכנון הלימודים בישראל. בתוך א' פלד (עורך), יובל למערכת החינוך (עמ' 193-203). ירושלים: משרד החינוך והתרבות. (000477754)
סרט: "קיבוץ גלויות" מתוך הסדרה "תקומה" |
12 |
התנסות בתכנון תכנית לימודים לכיתה הרב- תרבותית
|
סרט "לחיות ביחד -כיצד" סדנאות קבוצתיות |
חובות הסטודנטים
- נוכחות בכל השיעורים וקריאה שוטפת של מקורות.
- בחינה על החומר בקורס ועל מבחר מקורות מן הביבליוגרפיה המומלצת.
ביבליוגרפיה
אלחאג', מ' (1998). חינוך לרב-תרבותיות בישראל לאור תהליך השלום. בתוך מ' מאוטנר, א' שגיא ר' שמיר (עורכים), רב-תרבותיות במדינה דמוקרטית ויהודית: ספר הזיכרון לאריאל רוזן-צבי ז"ל (עמ' 703-715). תל אביב: רמות. (000392366)
אריאלי, מ' 1998). הידע של הכיתה ושל בית הספר: כמה היבטים בינתרבותיים ובינדוריים. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 32-15). תל אביב: רמות. (001126690)
בן-אליהו, ש' (1994). מ"כור היתוך" לפלורליזם תרבותי. כיוונים: כתב עת ליהדות וציונות, 6, 151-157. (001105347)
בן-פרץ, מ' (2011). עיצוב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל אביב: מכון מופ"ת. (001219618) (חינוך 379 בן-פרץ)
גלובמן, ר' ועירם, י' (עורכים) (1999). התפתחותה של ההוראה במוסדות החינוך בישראל. תל אביב: רמות. (000356589) (חינוך E371.3 התפ)
הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל. אבן יהודה: רכס. (000534607) (חינוך E375.006 ערכ)
יונה, י' (2006). ליבה משותפת: מרשם לשליטה חברתית? בתוך ד' ענבר (עורך), לקראת מהפכה חינוכית? בעקבות כנס ון ליר לחינוך על יישום דוח דוברת (עמ' 203-213). ירושלים: מכון ון ליר בירושלים והוצאת הקיבוץ המאוחד. (1116488)
יוסיפון, מ' ושמידע, מ' (2005). לקראת פרדיגמה חינוכית חדשה במערכת החינוך הישראלית בעידן הפוסט-מודרני. תל-אביב: מטח. (חינוך 370.1E יוס) (001104494)
לם, צ' (2001). במערבולת האידיאולוגיות. תל אביב: רמות. (000522037) (חינוך 370.1 לם.)
מלמד-כהן, ר' (1999). אחדות וייחודיות - תכנית לימודים לחינוך הדתי. בתוך י' הקלמן (עורך), לזבולון: עיון ומעש - אסופת מאמרים לזכרו של זבולון המר (עמ' 320-335). ירושלים: משרד החינוך והתרבות, מינהל החינוך הדתי. (001107827)
סבר ר' (2001). בוללים או שוזרים? מסגרת מושגית לבחינת סוגיות של רב-תרבותיות. גדיש: שנתון לחינוך מבוגרים, ז, 45-54. (001167821)
פסטרנק, ר' (2003). פרקים בסוציולוגיה של החינוך. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (כרך ג', יחידה 5, עמ' 11-115). (000586287) (חינוך 306.43 פסט)
צבר בן-יהושע, נ' וזילברשטיין, מ' (1999). מאחידות לשיניון (DIVERSITY) התפתחות תכנון הלימודים בישראל. בתוך א' פלד (עורך), יובל למערכת החינוך (עמ' 193-203). ירושלים: משרד החינוך והתרבות. (000477754)
קופ, י' (2000). פלורליזם בישראל: מכור היתוך ל"מעורב ירושלמי". ירושלים: המכון לחקר המדיניות החברתית בישראל. (000461369) (חינוך E305 פלו.)
ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן. (000306240) (חינוך E371.395 ריץ')
ריץ', י' ובן ארי, ר' (עורכים) (1994). שיטות הוראה לכיתה ההטרוגנית. אבן יהודה: רכס. (000237350) (חינוך E371.395 שיט)
שמידע, מ' ורומי, ש' (2007). מהות החינוך הבלתי פורמלי, גישות תאורטיות והגדרות. בתוך ש' רומי ומ' שמידע (עורכים), החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה (עמ' 11-28). ירושלים: מאגנס. (1130300)