ד"ר אורנן אתי 77-836-01 בעיות מתקדמות בהערכת תכניות לימודים

 

                                                             

שם ומספר הקורס:

בעיות מתקדמות בהערכת תכניות לימודים  77-836-01

 

סוג הקורס:  סדנה

שנת לימודים:   תשע"ג                   סמסטר: א'                           היקף שעות: 1

ד"ר אתי אורנן

                                                        natornan@netvision.net.il

 

א. מטרות הקורס

  הכרת התחום של תכניות לימודים כתחום מרכזי בחינוך,

  חקירת בעיות, גישות ופרדיגמות להערכה.

 

ב. הנושאים

  • 1. "תכניות לימודים": מקומם של התכנון, הביקורת וההערכה שלהן
  • 2. הגדרות שונות של "תכניות לימודים" לפי חוקרים מרכזיים בתחום
  • 3. המושג "צורך": צרכי הדעת, החברה והלומד, כמקורות למטרות חינוכיות
  • 4. מודלים של תכניות לימודים, ובדיקת הקשר בן תכנון להערכה
  • 5. גישות להערכה מעצבת ומסכמת של תכניות לימודים
  • 6. שיטות איכותניות ושיטות כמותיות להערכת תכניות לימודים.
  • 7. הפרדיגמות והתפיסות החינוכיות העומדות בבסיס שיטות שונות
  • 8. התפקידים של בעלי עניין שונים בפיתוח והערכה תכניות לימודים.
  • 9. ניתוח וביקורת של תכניות לימודים קיימות.

 

 

    מהלך השיעורים: הרצאות ועבודה קבוצתית

 

 

 

 

 

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

22.10.2012

מה היא תכנית לימודים?

 סקירה היסטורית של תחום תכניות לימודים

שרמר עודד (1993). - 000561778

אלפרט ברכה (2002). - 000603210

Tyler, R. (1949) - 000150858

 

29.10.2012

מודלים של פיתוח תכניות לימודים:

המודל הקלסי של טיילר

 

 

5.11.2012

מודלים של תכנון לימודים

 

הילדה טבה (1977). - 1234747

 

12.11.2012

מודלים מרכזיים להערכת תכנ"ל

 

 

19.11.2012

מודלים מרכזיים להערכת תכנ"ל

צבר-בן יהושע נעמה (1988). עמ' 11-42 - 1234733

 

26.11.2012

שלבי הערכת  תכנית לימודים-פרקטיקה

 

 

3.12.2012

כתיבת דו"ח הערכה-כיצד?

אורנן-מעייני אתי (2001) - 00516026

חלפין אילת (2011) - 01223609

קשוע-מנסור חאולה (2010) - 01192133

ריבקינד אפרת (2011) - 01221087

 

10.12.2012

פגישות אישיות

(חנוכה)

 

 

17.12.2012

2 פרדיגמות לתכניות לימודים ולהערכה

 

 

24.12.201

תרגיל בהערכת תכנ"ל

 

 

31.12.2012

הערכה כמחקר; תכניות לימודים בתחום אקדמי בוגר

בן-פרץ מרים (2001) - 00561864

 

7.1.2013

פרזנטציות

 

 

14.1.2013

פרזנטציות

 

 

 

 

ג. חובות הקורס:

  • 1. נוכחות בשיעורים והשתתפות פעילה בהם.
  • 2. קריאת כל החומר הנדרש.

•3.     הערכה ביקורתית של תכנית לימודים, וכתיבת עבודה.                                                                                                           

   

 מרכיבי הציון הסופי: פרזנטציה 10%, עבודה 90%

 

 

ד. ביבליוגרפיה

 

 

אורנן-מעייני, א' (2001). תכניות הלימודים במקצוע הספרות לחטיבות הביניים בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי בשנים 1992-1971 - מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שלישי, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (000516026) (חינוך E375.006  ארנ)

אלפרט, ב' (2002). מושגים ורעיונות בתכניות לימודים כטקסטים מובילים. מתוך ע' הופמן וי' שנל (עורכים), ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל (עמ'   9-29). אבן יהודה: רכס. (000603210)

בן-פרץ, מ' (2001). מגמות חדשות בתכנון לימודים: בעיות ודילמות. עיונים בחינוך, 5(1), 59-67. (000561864)

בן-פרץ, מ' (2011). עיצוב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל אביב: מכון מופ"ת. (001219618) (חינוך 379  בן-פרץ)

דול, ו' (1993). השקפה פוסט-מודרנית על החינוך. תל-אביב: ספרית פועלים. (000428909) (חינוך 375.01  דול)

 גורי-רוזנבליט, ש' (1996). תוכניות לימודים כתחום אקדמי: שינוי דגשים בתיאוריה ובמעשי בשנות השמונים והתשעים. בתוך ש' גורי-רוזנבליט (עורכת), תכנון, פיתוח ויישום תוכניות לימודים - מקראה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (000392379)

הילדה, ט' (1977). תפקודי המסגרת הקונספטואלית בעיצוב תכנית לימודים (תרגום עמי שמיר). בתוך ד' חן וש' גורי-רוזנבליט (עורכים), תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים- מהדורה ניסיונית (עמ' 109-118). תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (1234730)

מאק-דונלד, ד' (1983). תכנון לימודים - חזונות ודימויים. בתוך צ' לם (עורך), זרמים חדשים בחינוך (עמ' 174-152). תל-אביב: יחדיו. (000392385)

פרידמן, י' (2010). הערכת תכניות חברתיות וחינוכיות: ממודל הקופסה השחורה להערכה דינאמית מבוססת תיאוריה. בתוך מ' לוין-רוזליס ור' סויה (עורכות), סוגיות בהערכה בישראל (עמ' 13-71). באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון בנגב. (001194574)

צבר-בן יהושע, נ' (1988). תכנית לימודים בגלגוליה. תל אביב: יחדיו. (000087141) (חינוך E375  צבר)

צבר-בן יהושע, נ' ולירון, ד' (1998). סוגיות המחכות להכרעה - תכנון לימודים על סוף האלף השלישי. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 164-137). תל אביב: רמות. (000561718)

שרמר, ע' (1993). תכנית לימודים - עיון מושגי. הלכה למעשה בתכנון לימודים, 8, 20-1. (000561778)

 

Court, D. (2005). Curriculum in search of a soul. Educational Practice and Theory 27(2), 81-86. (001117363)

Dillon, J. T. (2009). The questions of curriculum. Journal of Curriculum Studies, 41(3), 343-359. (001190147)

Eisner, E. (1991). The enlightened eye. New York: MacMillan. (Chapter 4 - 000561813; Chapter 5 - 000393897).

Goodlad, J. I., Klein, M. F., & Tye, K. A. (1979). The domains of curriculum and their study. In J. I. Goodlad, M. P. Ammons, E. A. Buchanan, G. A. Griffin, H. W. Hill, A. Iwansk et al. (Eds.), Curriculum inquiry: The study of curriculum practice (pp. 43-76). New York: McGraw Hill. (000466703)

Iram, Y., & Scmida, M. (1998). The educational system of Israel. Wesport, Conn: Greenwood. (pp. 111-145 - 000561769).

Pinar, W. F., Reynold, W. M., Slattery, P., & Taubman, P. M. (1996). Understanding curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York: P. Land. (pp. 1-63 - 000561763).

Tyler, R. (1949) Basic principles of curriculum and instruction. Chicago, Ill: University of Chicago Press. (000150858) (חינוך 375 TYL)

 

עבודות מ"א - תיזות, שכתבו סטודנטית בהן העריכו תכניות לימודים, בהנחיית ד"ר אתי אורנן בביה"ס לחינוך בר אילן

 

אלטר-שמש, ליאת (2011). תכניות לימודים של החינוך המיוחד בישראל         1959-2007: חקר מקרה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001211287) (חינוך E371.9  אלט.)

חלפין, אילת (2011). הפעלתה של תכנית הלימודים חינוך לשוני: עברית-שפה, ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי-דתי (תשס"ג) בכיתות ג'-ו. בדיקת ההלימה בין התכנית הכתובה לבין יישומה בכיתה: חקר מקרה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001223609) (חינוך E372.6  חלפ.)

מילכיקר, תמר (2008). סטריאוטיפים מגדריים בתכניות הלימודים בספרות לחינוך העל-יסודי הדתי והכללי בשנים 1957-2008: מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001163800) (חינוך E807.12  מיל)

מלר, מיכל (תשס"ה). תכניות הוראה-למידה להוראת הסיפור הקצר בכיתה ההטרוגנית בחטיבת הביניים-מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001066138) (חינוך C207.12  מלר)

סורקין, אינה (תשס"ח). תכניות הלימודים החדשות להוראת המתמטיקה בכיתה א': מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001167591) (חינוך 372.7  סור.)

קשוע-מנסור, חאולה (2010). מאפייני תכנית הלימודים החדשה עברית כשפה שנייה בבתי הספר הערביים לשלוש חטיבות הגיל: ג'-י"ב בשנת 2006: חקר מקרה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001192133) (חינוך B407  קשו)

רבקינד, אפרת (2011). תכנית הלימודים במתמטיקה לחט"ב, תשס"ט, בדיקת ההלימה בין הסילבוס לבין ספרי הלימוד במתמטיקה לכיתה ז: חקר מקרה.  עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001221087) (חינוך 510.7  רבק)