ד"ר אורנן אתי 77-836-01 בעיות מתקדמות בהערכת תכניות לימודים
שם ומספר הקורס:
בעיות מתקדמות בהערכת תכניות לימודים 77-836-01
סוג הקורס: סדנה
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: א' היקף שעות: 1
ד"ר אתי אורנן
א. מטרות הקורס
הכרת התחום של תכניות לימודים כתחום מרכזי בחינוך,
חקירת בעיות, גישות ופרדיגמות להערכה.
ב. הנושאים
- 1. "תכניות לימודים": מקומם של התכנון, הביקורת וההערכה שלהן
- 2. הגדרות שונות של "תכניות לימודים" לפי חוקרים מרכזיים בתחום
- 3. המושג "צורך": צרכי הדעת, החברה והלומד, כמקורות למטרות חינוכיות
- 4. מודלים של תכניות לימודים, ובדיקת הקשר בן תכנון להערכה
- 5. גישות להערכה מעצבת ומסכמת של תכניות לימודים
- 6. שיטות איכותניות ושיטות כמותיות להערכת תכניות לימודים.
- 7. הפרדיגמות והתפיסות החינוכיות העומדות בבסיס שיטות שונות
- 8. התפקידים של בעלי עניין שונים בפיתוח והערכה תכניות לימודים.
- 9. ניתוח וביקורת של תכניות לימודים קיימות.
מהלך השיעורים: הרצאות ועבודה קבוצתית
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
הערות |
22.10.2012 |
מה היא תכנית לימודים? סקירה היסטורית של תחום תכניות לימודים |
שרמר עודד (1993). - 000561778 אלפרט ברכה (2002). - 000603210 Tyler, R. (1949) - 000150858 |
|
29.10.2012 |
מודלים של פיתוח תכניות לימודים: המודל הקלסי של טיילר |
|
|
5.11.2012 |
מודלים של תכנון לימודים
|
הילדה טבה (1977). - 1234747 |
|
12.11.2012 |
מודלים מרכזיים להערכת תכנ"ל |
|
|
19.11.2012 |
מודלים מרכזיים להערכת תכנ"ל |
צבר-בן יהושע נעמה (1988). עמ' 11-42 - 1234733 |
|
26.11.2012 |
שלבי הערכת תכנית לימודים-פרקטיקה |
|
|
3.12.2012 |
כתיבת דו"ח הערכה-כיצד? |
אורנן-מעייני אתי (2001) - 00516026 חלפין אילת (2011) - 01223609 קשוע-מנסור חאולה (2010) - 01192133 ריבקינד אפרת (2011) - 01221087 |
|
10.12.2012 |
פגישות אישיות (חנוכה) |
|
|
17.12.2012 |
2 פרדיגמות לתכניות לימודים ולהערכה |
|
|
24.12.201 |
תרגיל בהערכת תכנ"ל |
|
|
31.12.2012 |
הערכה כמחקר; תכניות לימודים בתחום אקדמי בוגר |
בן-פרץ מרים (2001) - 00561864 |
|
7.1.2013 |
פרזנטציות |
|
|
14.1.2013 |
פרזנטציות |
|
|
ג. חובות הקורס:
- 1. נוכחות בשיעורים והשתתפות פעילה בהם.
- 2. קריאת כל החומר הנדרש.
•3. הערכה ביקורתית של תכנית לימודים, וכתיבת עבודה.
מרכיבי הציון הסופי: פרזנטציה 10%, עבודה 90%
ד. ביבליוגרפיה
אורנן-מעייני, א' (2001). תכניות הלימודים במקצוע הספרות לחטיבות הביניים בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי בשנים 1992-1971 - מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שלישי, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (000516026) (חינוך E375.006 ארנ)
אלפרט, ב' (2002). מושגים ורעיונות בתכניות לימודים כטקסטים מובילים. מתוך ע' הופמן וי' שנל (עורכים), ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל (עמ' 9-29). אבן יהודה: רכס. (000603210)
בן-פרץ, מ' (2001). מגמות חדשות בתכנון לימודים: בעיות ודילמות. עיונים בחינוך, 5(1), 59-67. (000561864)
בן-פרץ, מ' (2011). עיצוב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל אביב: מכון מופ"ת. (001219618) (חינוך 379 בן-פרץ)
דול, ו' (1993). השקפה פוסט-מודרנית על החינוך. תל-אביב: ספרית פועלים. (000428909) (חינוך 375.01 דול)
גורי-רוזנבליט, ש' (1996). תוכניות לימודים כתחום אקדמי: שינוי דגשים בתיאוריה ובמעשי בשנות השמונים והתשעים. בתוך ש' גורי-רוזנבליט (עורכת), תכנון, פיתוח ויישום תוכניות לימודים - מקראה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (000392379)
הילדה, ט' (1977). תפקודי המסגרת הקונספטואלית בעיצוב תכנית לימודים (תרגום עמי שמיר). בתוך ד' חן וש' גורי-רוזנבליט (עורכים), תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים- מהדורה ניסיונית (עמ' 109-118). תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (1234730)
מאק-דונלד, ד' (1983). תכנון לימודים - חזונות ודימויים. בתוך צ' לם (עורך), זרמים חדשים בחינוך (עמ' 174-152). תל-אביב: יחדיו. (000392385)
פרידמן, י' (2010). הערכת תכניות חברתיות וחינוכיות: ממודל הקופסה השחורה להערכה דינאמית מבוססת תיאוריה. בתוך מ' לוין-רוזליס ור' סויה (עורכות), סוגיות בהערכה בישראל (עמ' 13-71). באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון בנגב. (001194574)
צבר-בן יהושע, נ' (1988). תכנית לימודים בגלגוליה. תל אביב: יחדיו. (000087141) (חינוך E375 צבר)
צבר-בן יהושע, נ' ולירון, ד' (1998). סוגיות המחכות להכרעה - תכנון לימודים על סוף האלף השלישי. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 164-137). תל אביב: רמות. (000561718)
שרמר, ע' (1993). תכנית לימודים - עיון מושגי. הלכה למעשה בתכנון לימודים, 8, 20-1. (000561778)
Court, D. (2005). Curriculum in search of a soul. Educational Practice and Theory 27(2), 81-86. (001117363)
Dillon, J. T. (2009). The questions of curriculum. Journal of Curriculum Studies, 41(3), 343-359. (001190147)
Eisner, E. (1991). The enlightened eye. New York: MacMillan. (Chapter 4 - 000561813; Chapter 5 - 000393897).
Goodlad, J. I., Klein, M. F., & Tye, K. A. (1979). The domains of curriculum and their study. In J. I. Goodlad, M. P. Ammons, E. A. Buchanan, G. A. Griffin, H. W. Hill, A. Iwansk et al. (Eds.), Curriculum inquiry: The study of curriculum practice (pp. 43-76). New York: McGraw Hill. (000466703)
Iram, Y., & Scmida, M. (1998). The educational system of Israel. Wesport, Conn: Greenwood. (pp. 111-145 - 000561769).
Pinar, W. F., Reynold, W. M., Slattery, P., & Taubman, P. M. (1996). Understanding curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York: P. Land. (pp. 1-63 - 000561763).
Tyler, R. (1949) Basic principles of curriculum and instruction. Chicago, Ill: University of Chicago Press. (000150858) (חינוך 375 TYL)
עבודות מ"א - תיזות, שכתבו סטודנטית בהן העריכו תכניות לימודים, בהנחיית ד"ר אתי אורנן בביה"ס לחינוך בר אילן
אלטר-שמש, ליאת (2011). תכניות לימודים של החינוך המיוחד בישראל 1959-2007: חקר מקרה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001211287) (חינוך E371.9 אלט.)
חלפין, אילת (2011). הפעלתה של תכנית הלימודים חינוך לשוני: עברית-שפה, ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי-דתי (תשס"ג) בכיתות ג'-ו. בדיקת ההלימה בין התכנית הכתובה לבין יישומה בכיתה: חקר מקרה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001223609) (חינוך E372.6 חלפ.)
מילכיקר, תמר (2008). סטריאוטיפים מגדריים בתכניות הלימודים בספרות לחינוך העל-יסודי הדתי והכללי בשנים 1957-2008: מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001163800) (חינוך E807.12 מיל)
מלר, מיכל (תשס"ה). תכניות הוראה-למידה להוראת הסיפור הקצר בכיתה ההטרוגנית בחטיבת הביניים-מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001066138) (חינוך C207.12 מלר)
סורקין, אינה (תשס"ח). תכניות הלימודים החדשות להוראת המתמטיקה בכיתה א': מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001167591) (חינוך 372.7 סור.)
קשוע-מנסור, חאולה (2010). מאפייני תכנית הלימודים החדשה עברית כשפה שנייה בבתי הספר הערביים לשלוש חטיבות הגיל: ג'-י"ב בשנת 2006: חקר מקרה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001192133) (חינוך B407 קשו)
רבקינד, אפרת (2011). תכנית הלימודים במתמטיקה לחט"ב, תשס"ט, בדיקת ההלימה בין הסילבוס לבין ספרי הלימוד במתמטיקה לכיתה ז: חקר מקרה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001221087) (חינוך 510.7 רבק)