ד"ר רובוביץ משה 77-784-01 מיומנויות ניהול ומנהיגות בחינוך החברתי-קהילתי

 

                             

מיומנויות ניהול ומנהיגות

 בחינוך החברתי-קהילתי

77-784-01

ד"ר משה רובוביץ

 

סוג הקורס: סדנה

שנת לימודים:   תשע"ג                   סמסטר: א +ב                         היקף שעות: 2 ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט:           

 

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

תוכנית זאת מתייחסת ללימודים אשר יתקיימו באוניברסיטת בר-אילן במסלול תואר שני במנהיגות במערכות חינוך -התמחות בניהול ופיתוח מערכות חינוך בלתי פורמליות.

קורס זה הוא חלק בלתי נפרד מלימודי ההכשרה לתפקידי מנהיגות וניהול בח"ח וחינוך לא פורמלי, המתחייבים מהחקיקה הרלוונטית וממדיניות מינהל חברה ונוער במשרד החינוך .

הקורס מיועד למערכת החינוך כולה, ממלכתי וממ"ד, ויינתן בו דגש על החינוך העל-יסודי.

מטרות הקורס

  • הבנת מהותו של החינוך הל"פ בכלל ושל החברתי - ערכי - קהילתי בפרט.
  • היכרות עם תיאוריות תומכות וגישות ביקורתיות.
  • היכרות עם תכנים, תוכניות והפדגוגיה של החל"פ והחינוך החברתי - ערכי - קהילתי.
  • היכרות עם דרכי הערכה ומשוב העומדים לשרות בעלי התפקידים במערכת.

בהיות הקורס סדנת מיומנויות ניהול, ייבחנו התכנים בו מהיבט זה באופן מיוחד.

 

ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)

רציונל הקורס

    החינוך החברתי- ערכי- קהילתי, בבית הספר ובמסגרות החינוך החוץ בית ספריות, הוא ביטוי לאורח החיים של המוסד החינוכי ומגשים את תפישת העולם והחזון החינוכי שלו.

   לאור מרכזיותו וחשיבותו הרבה של הצוות החינוכי, רואה בו מערכת החינוך אוכלוסיית יעד בפני עצמה, אותה יש לקדם, לטפח ולהעשיר. מעמדם של רכזי החינוך החברתי ורכזי הנוער, כעומדים בראש הצוות החינוכי, מחייב את הפיכת התפקיד שלהם לפרופסיה מוכרת ומוערכת, גם בזכות ההכשרה והמעמד הניתן לה באקדמיה. פרופסיה זאת קיבלה מישנה תוקף עם השלמת החקיקה בנושא ודרישת משרד החינוך בעיקבותיה.

   נסיון העבר מלמד כי חלק מן הסטודנטים כבר מועסקים בתפקיד ניהולי וחלק יעשו זאת בעתיד, בבתי הספר ובמערכות החינוך החוץ בית ספריות. על כן, הנחת היסוד של הקורס היא כי הצמחת מנהלים במערכת החינוך מחייבת למידה, הטמעה ויישום של ערכים, ידע המערכת ותכנים ותוכניות, בד בבד עם אסטרטגיות הנחייה וניהול במערכות ציבוריות.

   במסגרת הקורס יוצגו גישות והתנסויות חינוכיות הדוגלות בתפישה זו בחינוך בעולם ובישראל. כמו כן יוצגו מתודות ואסטרטגיות המתרגמות את הגישה לעשייה שיטתית יום-יומית במוסד החינוכי, ויתקיימו מפגשים עם מרצים אורחים הפועלים בזירות החינוך הרלוונטיות לקורס.

תפוקות הקורס יבואו לידי ביטוי בהצגת יכולתם של הלומדים לנתח את המוסד החינוכי בו הם עובדים ואותו הם מנהלים (או ינהלו בעתיד), לבחון את תוכניות העבודה ואת המכוונות של העובדים לאבני היסוד של התפישה החינוכית ושל החזון הממלכתי, מוניציפאלי או מוסדי.

 

 

מהלך השיעורים: (שיטות ההוראה, שימוש בטכנולוגיה, מרצים אורחים)

פרקי הקורס

  • א. מבואות

      היבט פילוסופי: סקירה היסטורית של הוגים כגון קאנט, דיואי, קורצ'אק, סולובייצ'יק וכו'.

היבט פסיכולוגי: ריבוי אינטליגנציות, פרקים בפסיכולוגיה חברתית.

היבט סוציולוגי: כהנא ואחרים.

היבט פוסטמודרני עם הצצה לעולמה של האנתרופולוגיה.

החינוך הבלתי פורמלי - תפיסת עולם עם אסטרטגיות חינוכיות.

החינוך הערכי - גישות ועקרונות בבית הספר הממלכתי ובבית הספר הממלכתי-דתי.

החשיבה המוסרית וההתנהגות המוסרית - פגישה עם קולברג ואחרים.

          נושאי המבואות יילמדו לאורך כל פרקי הלימוד בהתאם לתכני ההוראה.

 

ב. מהות החינוך החברתי

- פתיחת קורס, הצגת הרציונאל, היכרות ראשונית עם הסטודנטים, תיאום ציפיות.

- מטרות ורציונל על פי ניתוח מסמכים כגון: חוקי יסוד, חוק החינוך הממלכתי 2000, חוקי חינוך וחוקי

  עזר, תקנות ונוהלים - השפעתם על מעמדם של מנהלים, הכפיפים להם והממונים עליהם; החינוך

  החברתי קהילתי בבית הספר העל יסודי, תשס"ו; תוכנית הליבה לשעת החינוך ז' - יב', תשס"ז; "מפתח

  הלב" לכיתות א-ו.

- למידה חברתית כחלק מהתוכנית הכוללת של בית הספר.

- קריאה ביקורתית של תוכנית חברתיות בלתי פורמליות.

- בעלי תפקידים בחינוך החברתי כגון: רכז לחינוך חברתי; מחנך כיתה; מנחה/מלווה מועצת תלמידים;

  רכז מחוייבות אישית; רכז מעורבות חברתית/קהילתית.

- בעלי תפקידים בחינוך הב"פ החוץ בית ספרי כגון: מנהלי יחידות/מחלקות נוער ברשויות המקומיות,

  מדריכי נוער ורכזים במרכזים קהילתיים, מלווי מועצות נוער רשותיות.

ג. אורח החיים הבית ספרי/המוסדי  

- הכיתה/הקבוצה כיחידה חברתית.

- טיפוח שייכות, מעורבות ואחריות חברתית בבית הספר במוסד החינוכי.

- חברת התלמידים/החניכים ומוסדותיה.       

- בית הספר/המוסד החינוכי כקהילה הוגנת.

- אירועים וטקסים בלוח השנה כמטפחים זהות תרבותית-ערכית וסולידריות חברתית.

- דיון באקטואליה.

- בני הנוער, הפנאי והמימסד הציבורי - דילמות, קשיים ואתגרים במערכת החינוך.

 

ד. דרכי הערכה ומשוב

- סטנדרטים של תרבות ואקלים בבית הספר/המוסד החינוכי.

- תוכנית העבודה השנתית - הערכת התחום/הדיסציפלינה.

- התיפקוד המקצועי של הרכז, והתיפקוד החברתי של התלמיד/החניך - הערכת בעלי תפקידים ובני

  הנוער.

- משוב וסיכום קורס.

 

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

 

פרקי הלימוד לקורס 77-784 - בר-אילן - תשע"ג

 ד"ר משה רובוביץ

                    סמסטר 1

 

מס'

תאריך

נ ו ש א

שם המרצה/ים

 

1

22/10/12

פתיחה ותיאום ציפיות

דיון במסמכי יסוד (חקיקה)

ד"ר משה רובוביץ

2

29/10/12

דיון במסמכי יסוד (חוזרי מנכ"ל,אמנות,מדיניות)

ובאבני יסוד

ד"ר משה רובוביץ

3

5/11/12

חינוך מוסרי

ד"ר משה רובוביץ

4

12/11/12

חינוך מוסרי

ד"ר משה רובוביץ

5

19/11/12

חינוך מוסרי

ד"ר משה רובוביץ

6

26/11/12

חינוך מוסרי

ד"ר משה רובוביץ

7

3/12/12

חינוך לא-פורמלי

ד"ר משה רובוביץ

8

17/12/12

חינוך לא-פורמלי

ד"ר משה רובוביץ

9

24/12/12

פנאי וממסד

ד"ר משה רובוביץ

10

31/12/12

פנאי וממסד (בית ספר)

ד"ר משה רובוביץ

קובי זמיר - מרצה אורח

11

7/1/13

פנאי וממסד :מנהיגות נוער

ד"ר משה רובוביץ

רננה רוזן - מרצה אורחת

   12

14/1/13

פנאי וממסד

חל"פ חוץ בי"ס +רשויות

ד"ר משה רובוביץ

איתן טימן - מרצה אורח

 

סמסטר 2

 

 

13

4/3/13

ליבת חח"ק-ביה"ס היסודי

ליבת חח"ק-ביה"ס העי"ס

ד"ר משה רובוביץ

אליזבט יגר סטפ+חנה שורץ מ. אורחות

14

11/3/13

ליבת של"ח וטיולים

ליבת קידום נוער

ד"ר משה רובוביץ

יאיר מדיאל+חדוה בכר-מרצים אורחים

 

15

18/3/13

מחויבות אישית

נוהל אישור והסדרה

ד"ר משה רובוביץ

 

16

8/4/13

מעורבות  חברתית, תעודת בגרות חברתית, התנדבות

ד"ר משה רובוביץ

אתי שיכרצי - מרצה אורחת

 

17

22/4/13

האזרחות כערך במדינה דמוקרטית - להיות אזרח + נכונות ומוכנות לשירות צבאי ואזרחי

ד"ר משה רובוביץ

 

 

18

29/4/13

למידה חברתית-קהילתית

ד"ר משה רובוביץ

ד"ר יעל ברנהולץ - מרצה אורחת

 

19

6/5/13

משוב ,בקרה והערכה

תוכניות ליבה ותוכניות אישיות

ד"ר משה רובוביץ

ד"ר יעל ברנהולץ - מרצה אורחת

 

20

13/5/13

רפראטים:הצגה ודיון

ד"ר משה רובוביץ

 

 

21

20/5/13

רפראטים:הצגה ודיון

ד"ר משה רובוביץ

 

 

22

27/5/13

רפראטים:הצגה ודיון

ד"ר משה רובוביץ

 

23

3/6/13

רפראטים:הצגה ודיון

ד"ר משה רובוביץ

 

24

10/6/13

רפראטים:הצגה ודיון

ד"ר משה רובוביץ

 

25

17/6/13

שיעור סיכום

הערכת קורס ומשובים הדדיים

ד"ר משה רובוביץ

         

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם:

 

 חובות / דרישות / מטלות:

דרישות הקורס

  • - נוכחות על פי דרישות האוניברסיטה בקורסים אלו.
  • - קריאה על פי הנחיית המרצה.
  • - השתתפות פעילה בשיעורים.
  • - רפרט/תרגיל - הצגת מקרה או נושא רלוונטי מעבודת הסטודנט לדיון בכיתה.
  • - עבודת סיכום הכוללת סקירת ספרות וניתוח על פי תכני הסדנה (עד 25 עמ').

 

 

 מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):

רפרט/תרגיל -  25%.

עבודת סיכום - 75%.

 

 

 

ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

ביבליוגרפיה חובה

איכילוב, א' (2001). חינוך לאזרחות בעולם משתנה: מגמות בעולם ובישראל. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית. ירושלים: משרד החינוך. (000595765)  

_____ (2003). הפעלת תלמידים בקהילה והחינוך לאזרחות בדמוקרטיה: הפרויקט "מחויבות אישית - שירות לזולת".  עיונים בחינוך, 5 (2), 237-254. (000595450)

גור-זאב, א' (2001). פוסטמודרניזם, ערכים וחינוך ערכי בישראל. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 91-155). ירושלים: משרד החינוך. (1217136)

זיוון, ג' (תש"ס). הגות יהודית-אורתודוקסית לנוכח עולם פוסט-מודרני: נסיונות התמודדות ראשונים. בתוך א' שגיא, ד' שוורץ וי"צ שטרן (עורכים), יהדות פנים וחוץ: דיאלוג בין עולמות (עמ' 346-387). ירושלים: מאגנס. (1217708)

יוגב, א' (2001). גישות לחינוך ערכי בחברה פלורליסטית. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 355-379). ירושלים: משרד החינוך. (001067892)

כהנא, ר' (2004). לקראת תיאוריה של בלתי-פורמליות והשלכותיה. בתוך ז' גרוס וי' דרור (עורכים), חינוך כאתגר חברתי (עמ' 131-143). תל-אביב: רמות. (001126792)

 

לם, צ' (2001). ערכים וחינוך. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 651-664). ירושלים: משרד החינוך. (000580575)

קולברג, ל' (1980). חינוך לצדק: ניסוח מודרני של ההשקפה האפלטונית. בתוך פ' גוסטאפסון (עורך), החינוך המוסרי (עמ' 55-77). תל-אביב: ספרית פועלים. (000359103)

______ (1982). בחינת האוירה המוסרית של מוסדות: גישור בין השיפוט המוסר לבין הפעולה המוסרית. החינוך המשותף, 106, 338-351. (000561869)   

רובוביץ, מ' (2005). האוטונומיה של היחיד בהגותו של י.ד. סולובייצ'יק ובשיח הפוסטמודרני בחינוך - השתמעויות לחינוך לערכים. עבודת מחקר לתואר שלישי, בית המדרש לרבנים באמריקה, ניו יורק.  (עמ' 154-175 - 1217137).

רובוביץ, מ' (2007). "מחויבות אישית" כפעילות חינוך בלתי פורמלית. בתוך ש' רומי ומ' שמידע (עורכים), החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה (עמ' 399-409). ירושלים: מאגנס. (1216930)

רוזנק, מ' (1997). בין סמכות לאוטונומיה בחינוך הדתי. בתוך ז' ספראי וא' שגיא (עורכים), בין סמכות לאוטונומיה (עמ' 501-511). תל-אביב: הקיבוץ המאוחד. (000558386)

_____  (2001). חינוך לערכים: בין מחויבות לפתיחות. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 665-691). ירושלים: משרד החינוך. (000580341)

שמידע, מ' (1979). חינוך חברתי בבית הספר העל-יסודי. תל-אביב: אחיאסף. (עמ' 9-49 - 000510286).

 

 

Battistoni, R. M. (1997). Service learning and democratic citizenship. Theory Into Practice, 36, 150-156. (1234796)

Chazan, B., & Soltis, J. (1974). Moral education. New York: Teachers College Press, Columbia University. (000246784) (חינוך 170 MOR)       

Good, C. V. (Ed.) (1959). Dictionary of education. New York: McGraw-Hill. (000184922) (חינוך, לא להשאלה - 370.3 DIC)

 

Dickson, A. G., & Batten, T. R. (1959). Community services and the curriculum involving secondary school pupils in meeting human needs: Some British experiences. In Voluntary action and social progress. London: British Council. (אין בבר אילן)

Greenfield, P., & Lave, J. (1982). Cognitive aspects of informal education. In D. A. Wagner & M. W. Stevenson (Eds.), Cultural perspectives on child development. San Francisco: Freeman and Co. (1217017)                                                                                

Romi, S., & Schmida, M. (2009). Non-formal education: a major educational force in the postmodern era. Cambridge Journal of Education, 39 (2), 257-273. (001180648)

 

  ב. קריאת העשרה

אבירם, ר' (1999). לנווט בסערה: חינוך בדמוקרטיה פוסטמודרנית. תל-אביב: מסדה. (000430673) (חינוך 370.1  אבי)

דול, ו' (1999). השקפה פוסט-מודרנית על חינוך: מבט חדש על תכנית הלימודים. תל-אביב: ספרית פועלים. (000428909) (חינוך 375.01  דול)

כהנא, ר' (1974). קווים לניתוח סוציולוגי של ארגוני נוער בלתי פורמליים. ירושלים: האוניברסיטה העברית, בית הספר לחינוך. (000233540) (חינוך E305.23  כהנ)

כהנא, ר' (1986). נוער והתארגנויות בלתי פורמליות. בתוך ת' רפופורט (עורכת), בין שני עולמות: המעמד החברתי של נעורים. ירושלים: האוניברסיטה העברית. (000569361)

ספראי, ז' ושגיא, א' (עורכים) (1997). בין סמכות לאוטונומיה במסורת ישראל. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד. (000360656) (מדף פתוח, פילוסופיה, A501  בין)

עירם, י', שקולניקוב, ש', כהן, י' ושכטר, א' (2001). צמתים: ערכים וחינוך בחברה ישראלית. ירושלים: משרד החינוך. (000494229) (חינוך E370.114  צמת)

רביצקי, א' (1996). חדש מן התורה? על האורתודוקסיה ועל המודרנה. בתוך א' שגיא (עורך), אמונה  בזמנים משתנים (עמ' 444-460). ירושלים: ההסתדרות הציונית העולמית. (001121085)

רוס, ת' (תשס"ב). משמעותם של היגדים דתיים בעידן פוסטמודרני. בתוך א' שגיא ונ' אילן (עורכים), תרבות יהודית בעין הסערה (עמ' 459-483). עין צורים: הקיבוץ המאוחד ומרכז הרצוג ללימודי היהדות. (000539283) (פילוסופיה, מדף פתוח, יהדות A088  אחי(תרב))

רומי, ש' ושמידע, מ' (עורכים) (2007). החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה. ירושלים: מאגנס. (001131262) (חינוך E371.8  חנו)

שגיא, א' (1996). אמונה בזמנים משתנים. ירושלים: ההסתדרות הציונית העולמית. (000334034) (מכון פדגוגי, פילוסופיה, A19  סול(שגי))

שגיא, א', שוורץ, ד' ושטרן, י"צ (תש"ס). יהדות פנים וחוץ: דיאלוג בין עולמות. ירושלים: מאגנס. (000433947) (מדף פתוח, פילוסופיה A08  יהד)

שגיא, א' ואילן, נ' (עורכים) (תשס"ב). תרבות יהודית בעין הסערה. עין צורים: הקיבוץ המאוחד ומרכז הרצוג ללימודי היהדות. (000539283) (פילוסופיה, יהדות, מדף פתוח A088 אחי(תרב))

 

שרמר, ע' (תש"ס). מצע אחר לדיון בפוסטמודרניות ובאתגריה לחינוך הדתי. הגות בחינוך היהודי, 2, 890-128. (000576415)

שרמר, ע' (תשס"ב). המחנך הדתי לנוכח חוויית החופש הפוסט-מודרנית. הגות בחינוך היהודי, 3-4, 187-212. (000403286) (חינוך - מדף כ"ע)

 

 

ספרי הלימוד (textbooks) וספרי עזר נוספים:

 

 חומר מחייב לרפראטים ולעבודת הסיכום:

קריאת החובה

חומר שמחולק בשיעורים או נישלח בדוא"ל

חומר ההרצאות