ד"ר ציון מיכל וד"ר שדלצקי אסתי 79-435-01 מתודיקה להוראת הביולוגיה
אוניברסיטת בר-אילן
הפקולטה לחינוך
בית הספר להכשרת מורים
מתודיקה להוראת הביולוגיה תשע"ג
ד"ר מיכל ציון, ד"ר אסתי שדלצקי
מאמרים (חובה)
1. תמיר, פ' (2006). החקר בהוראת המדעים והשתקפותו בהוראת הביולוגיה בישראל. בתוך ע' זוהר (עורכת), למידה בדרך החקר: אתגר מתמשך (עמ' 15-56). ירושלים: מאגנס.
2. Zion, M., & Sadeh, I. (2007). Curiosity and open inquiry learning. Journal of Biological Education, 41(4), 162-168. (1175834)
מאמר זה תורגם לעברית ל"עלון מורי הביולוגיה" בארץ:
ציון, מ' ושדה, א' (2007). סקרנות ולמידת חקר פתוחה. עלון מורי הביולוגיה, 177, 3-15. (1199748)
3. בכר, ח., עפרת, נ. וגינוסר, ש. (2002). קשיים בהוראת הביולוגיה: מודעות, מעורבות ואסטרטגיות הוראה. סקירת ספרות מקצועית. ירושלים: האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים, משרד החינוך. המרכז הישראלי להוראת מדעים ע"ש עמוס דה שליט. האוניברסיטה העברית, המרכז להוראת המדעים. המרכז הארצי למורי הביולוגיה. (570451) (מגון פדגוגי 570.7 בכר)
- הומיאוסטזיס
- חקר
- ביואתיקה
4. הירש, א. וורטהימר, ש. (2006). סודות הבקרה - מסע אל תוך החקר. בתוך: הוראת הביולוגיה במעבדה ובשדה. ירושלים: משרד החינוך, הפיקוח על הביולוגיה. (1199766)
5. Rowland, G. (2007). Towards a new biology curriculum. Journal of Biological Education, 40(3), 99-101.
6. Barrett, G. W., Peles, J. D., & Odum, E. P. (1997). Transcending processes and the levels-of-organization concept. BioScience 47, 531-535. (1199771)
מאמרים (חובת בחירה 2 מאמרים-לא קבצים):
1. אלקנה, י' (1972). המדע, הפילוסופיה של המדע והוראת המדע. מגמות, יח (3), 279-298. (1199926)
2. מספרות החינוך - קובץ מאמרים מתורגמים בהוצאת ביה"ס לחינוך של האוניברסיטה העברית. ירושלים:
|
תמיר, פ' (עורך) (תשל"ד). ייחודה של המעבדה בהוראת מדעי הטבע [חוברת שלמה]. מספרות החינוך, ח.
א. תמיר, פ' - מקומה של המעבדה בהוראת מדעי הטבע. (1117815)
ב. אוזובל, ד"פ - ייחודה של המעבדה בתורת דרך של הוראה. (1117814)
נוסבוים, י' (עורך) (תשל"ה). גישות פילוסופיות ופסיכולוגיות בהוראת המדעים [חוברת שלמה]. מספרות החינוך, ט.
א. נוסבוים י. - מבוא (1117737)
ב. גאנייה ר.מ. - תנאי הלמידה הנדרשים למחקר. (1117733)
ג. שוואב ג. - מבנה מדעי הטבע. (256710)
3.
אלה נמצאים במכון הפדגוגי |
מאמרים נבחרים מתוך:
מאיר, א"מ ותמיר, פ' (עורכים) (תשמ"ה). הוראת המדעים בישראל: מקורותיה התפתחותה והישגיה. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת המדעים. (70517) (מכון פדגוגי - שמור)
א. מאיר, א"מ - הוראת מדעי הטבע בדרך החקר, הרהורים אחדים. עמ' 88.
ב. נוסבוים, י' - מסגרות חלופיות של התלמיד - אתגר למורה ולחוקר עמ' 325.
4. דריפוס, ע' ויונגוירט, א' (1992). אסטרטגית הקונפליקט הקוגניטיבי כאמצעי לשינוי תפיסות התלמיד: השלכות, קשיים ובעיות. עלון למורי הביולוגיה, 130, 10-29. (1199764)
5. דריפוס, ע' ויונגוירט, א' (1993). מיון תפישות לא תפקודיות של תלמידים בראשית כתה י' לגבי רעיון מופשט: התא החי. עלון למורי הביולוגיה, 134, 60-75. (1199767)
6. דריפוס, ע' ויונגוירט, א' (1991). מיקרו, מקרו, אנלוגיות וצרות אחרות בהוראת הביולוגיה בכיתה ט'. עלון למורי הביולוגיה, 129, 1-15. (1199768)
7. ברנשטיין, ע' (1991). תכנון וביצוע של ניסויי שדה. עלון למורי הביולוגיה, 127, 58-62. (1199770)
8. Schwab, J.J. (1965). Biology teachers' handbook. New York: Willey. (Invitations to enquiry). (אין בבר אילן)
הקדמות לכל קבוצת הזמנות לחקר, דוגמאות וסיכומים.
9. מזוז, י' (1990). התנסות בעיבוד ובהוראת יחידת לימוד בביולוגיה באחת מטכניקות הלמידה השיתופית: שיטת ה- JIGSAW. עלון למורי הביולוגיה, 121, 32-68. (1199763)
10. לורך, י' (1984). טופוגרפיה מוסרית וביולוגיה. עלון למורי הביולוגיה, 96, 1-14. (1199929)
11. ברטוב, ח"ש (1981). האנשה ותכליתיות בהוראת הביולוגיה. מדע, כה (ג), 126-129. (1199750)
12. נוימן, י' (1980). טלאולוגיה וביולוגיה. עלון למורי הביולוגיה, 80 (ה). (אין בבר אילן)
13. זקס, צ' (1993). על הוראת הבוטניקה. עלון למורי הביולוגיה, 134, 1-15. (1199761)
ספרית חינוך |
14. בירנבוים, מ' (1997). חלופות בהערכת הישגים. תל-אביב: רמות. (עמ' 5-29 - בתוך 411199)
מכון פדגוגי |
15.גוטוירץ, י' (2004). קריאת מאמרים מדעיים - כיצד נפיק את המירב? עלון למורי הביולוגיה, 170, 49-60. (1199760)
16. לינק, א' (2005). הנדסה גנטית - אליה וקוץ בה. עלון למורי הביולוגיה, 172, 71-75. (1199755)
ספרי עזר למורה:
1. תמיר, פ' (1989). הערכת הישגים לימודיים במדעי הטבע. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת המדעים. (172230) (מכון פדגוגי507 תמי)
2. נוסינוביץ, ר' ודודי, ו' (2000). הערכה: אפשר גם אחרת. ירושלים: המרכז הארצי למורי הביולוגיה המרכז להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית. (460927) (מכון פדגוגי 570.712 נוס)
3. וגנר, מ' (1991). יש מבחן: בניית מבחני הישגים והערכתם. ירושלים: מכון סאלד. (0173518) (חינוך מכון פדגוגי 371.26 וגנ)
4. ברנשטיין, ע' (1991). ביולוגיה חוקרת: איסוף הצגה וניתוח של נתונים ביולוגיים לבתי הספר התיכוניים. תל-אביב: עם עובד. (170584) (מכון פדגוגי 570.72 ברנ)
5. נוסבוים, י' ויחיאלי, ת' (1999). תפיסות שגויות ושינוי תפיסתי בהוראת המדעים. תל-אביב: מכון מופת. (0287396) (חינוך 507 יחי)
6. אמיר, ר', ברנהולץ, ח' ופלד, ל' (2001). מיפוי מושגים בלמידה, בהוראה ובהערכה, למורה. ירושלים: המרכז להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית. (570453) (מכון פדגוגי - בקיטלוג)
7. אמיר, ר' והירש, א' (2000). תפיסות שגויות והוראת הביולוגיה למורה. ירושלים: המרכז להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית. (479353) (מכון פדגוגי 570.7 אמי)
8. תכנית לימודים בביולוגיה לחטיבה העליונה בכל המגזרים (2003). ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט. (אין בבר אילן)
9. לימודי מדע וטכנולוגיה בחטיבת הביניים: תכנית לימודים למקצוע מדע וטכנולוגיה בכיתות ז'-ט' בבית הספר הממלכתי והממלכתי-דתי (1996). ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט, המזכירות הפדגוגית, המינהל הפדגוגי, האגף לתכניות לימודים. (309924) (מכון פדגוגי 507 למו.)
10. תכנית לימודים מדע וטכנולוגיה בחברה לחטיבה העליונה (1997). ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט. (לא מוצאת)
11. הירש, א' וורטהימר, ש' (1997). אוגדן ניסויים בביולוגיה. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת המדעים. (570408) (מכון פדגוגי 570.712 היר)
12. קלצ'קו, ש', גוטמן, מ', צור, ת' ודיסקין, ש' (2001). מעבדה ממוחשבת בביולוגיה: חוברת פעילויות. רמת-גן: המרכז הישראלי לחינוך מדעי טכנולוגי, אוניברסיטת בר-אילן. (אין בבר אילן)
13. פוליטי, ב' ואשר, א' (1990). מדריך לתכנון מרכז מדעים בית ספרי (2 כר'). ירושלים: משרד החינוך והמכון לפיתוח מבני חינוך ורווחה. (170930) (חינוך 507.1 פול)
14. פרסומי החברה להגנת הטבע, המכון להדרכה בשדה, משחקים לימודיים, הטיול, פעילויות שדה - מקורות לפי נושאים (לא מוצאת בשום ספריה)
15. ברנשטיין, ע' (2001). איך למדוד מה ולמה? מדידת נתונים אביוטיים רלבנטים בשדה. ירושלים: החברה להגנת הטבע, אגף חינוך והדרכה. (לא מוצאת בשום ספריה)
16. ברנשטיין, ע' (1981). אקולוגיה מעשית. תל-אביב: עם עובד. (588144) (מכון פדגוגי 577.076 ברנ)
17. מנדלוביץ, ר' (1990). אוסף הצעות בנושא "העבודה האקולוגית" (ביוטופ) הלקוחים מחוזרים, "עלון למורי הביולוגיה", ורעיונות של מורים. עלון למורי הביולוגיה, 123, 130-132. (1199752)
18. פרסומי אגף הנוער, משרד החינוך והתרבות.
19. אבידור, ע' ותמיר, פ' (1997). הגדרת צמחים. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת מדעים, האוניברסיטה העברית. (39962) (מכון פדגוגי 581.07 אבי)
20. דרייפוס, ע' (1988). שיטה להתאמת מעבדות לרמות שונות של תלמידים. ירושלים: משרד החינוך, הפקולטה לחקלאות. (אין בבר אילן)
21. פלד, ל' וברנהולץ, ח' (1995). איך לקרוא מאמר מדעי. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת מדעים, האוניברסיטה העברית. (292434) (מכון פדגוגי 507 פלד)
22. עלון למורי הביולוגיה. (120481) (מכון פדגוגי - כתב עת אלקטרוני) ראוי לעיין בגיליונות של השנה האחרונה המציגים בעיקר חידושים עדכניים של מורים.
23.Schwab, J.J. (1965). Biology teachers' handbook. New York: Willey. (אין בבר אילן)
24.Morholt, E., Brandwein, P.F., & Joseph, A. (1966). A source book for the biological sciences (2nd ed.). New York: Harcourt, Brace & World. (אין בבר אילן)
25. חוזרי הפיקוח על הוראת הביולוגיה, חוזר 2 בכל שנה העוסק בבחינת הבגרות. באתר הפיקוח על הוראת הביולוגיה.
26. עפרת, נ' ומנדלוביץ, ר' (2000). לקט הזמנות לחקר - למורה. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית. (1132237) (מכון פדגוגי - בקיטלוג)
27. פרידלר, י', ותמיר, פ' (1983). מושגי יסוד במחקר מדעי - לתלמיד. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת המדעים על שם עמוס דה שליט, האוניברסיטה העברית ירושלים. (עמ' 20-3). (151789) (מכון פדגוגי 507.2 פרי)
28. לוי, י' (1994). בחינת הבגרות: ניתוח שאלון בחינת הבגרות בביולוגיה. עלון למורי הביולוגיה, 138, 73-102. (120481) (מכון פדגוגי - כתב עת)
29. מנדלוביץ, ר', נוסינוביץ, ר', רהט, מ' ורייבשטיין, נ' (2003). תכנית ביודע - התנסות תלמידים במחקר. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת מדעים, האוניברסיטה העברית. (570454) (מכון פדגוגי 507.2 תכנ)
30.מנדלוביץ, ר' ונוסינוביץ, ר' (2003). תכנית הביודע - ספר למורה. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית. (כולל תקליטור). (570454) (מכון פדגוגי 507.2 תכנ)
31.הירש, א' וורטהימר, ש' (1977). אוגדן ניסויים בביולוגיה. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית. (מיומנויות חקר בניסויי מעבדה - עמ' 16-28). (570408) (מכון פדגוגי 570.712 היר)
ספרים ומאמרים כלליים (רשות):
1. קציר, א' (תשל"ג). בכור המהפכה המדעית. תל-אביב: עם עובד. (0141153) (חינוך 501 קצי)
2. טיילור, ג"ר (תשל"א). הברכה והאימה שבביולוגיה המודרנית. תל-אביב: מערכות. (1103400) (מכון פדגוגי 570.1 טיל)
3. ברונר, ג' (1965). תהליך החינוך. תל-אביב: יחדיו. (הפרק חשיבותו של מבנה). (217804) (חינוך 370.1 ברו)
4. ליבוביץ, י' (1985). שיחות על מדע וערכים. תל-אביב: משרד הביטחון. (62104) (חינוך 501 ליב)
5. פלק, ר' (1989). רעיונות מרכזיים בביולוגיה. ירושלים: כתר. (105699) (מכון פדגוגי 570 פלק)
6. חסדאי, י' (1992). בן הארץ. סקירה חודשית, 4-5, 88-92. (119458) (מדעי החברה - כ"ע)
7. שטיינברג, ג' (1988). מדע ופוליטיקה: שיתוף פעולה והתנגדות. סקירה חדשית, 35 (9), 39-47. (119458) (מדעי החברה - כ"ע)
8. כץ, י' (1989). על סטריאוטיפים ועל דעות קדומות. סקירה חדשית, 36 (8), 41-45. (553425)
אתרים חינוכיים
אתרי חובה למורים לביולוגיה
אתר הפיקוח על הוראת הביולוגיה: http://cms.education.gov.il/EducationCMS/UNITS/Mazkirut_Pedagogit/Biolo…
אתר המרכז הארצי למורי הביולוגיה www.snunit.k12.il/bioteach
כתובות מוצא לאתרים חינוכיים באינטרנט
סנונית http://www.snunit.k12.il/
משרד החינוך http://www.education.gov.il/
מרכז לטכנולוגיה חינוכית www.cet.ac.il
רשת עמל http://www.amalnet.k12.il/
רשת אורט http://www.ort.k12.il/
AGRSBIB06