פרופ' קורת עפרה 77-764-01 אוריינות במשפחה

 

                                       

שם הקורס: אוריינות במשפחה   77-764-01

מרצה: פרופ' עפרה קורת

סוג הקורס: (סימנריון)

שנת לימודים:     תשע"ג                 סמסטר:    א + ב                  

 

•א.     מטרות הקורס

 

  • א. לפתח הבנה לגבי התפתחות אוריינות הילד בגיל הרך בחיק המשפחה ובהקשר החברתי-תרבותי בו הוא חי.
  • ב. להכיר מחקר קלאסי ועדכני בתחום.
  • ג. ללמוד כיצד לבצע מחקר אמפירי ראשוני בתחום.
  • ד. ללמוד כיצד לחלוק עם אחרים הצעת מחקר וביצוע מחקר.

 

  • ב. תוכן הקורס:

 

הסמינריון עוסק בהיביטים תיאורטיים ופדגוגיים של התפתחות אוריינות הילד בתוך הקשר המשפחתי והתרבותי-חברתי. נתמקד במודלים אינטראקטיביים של שיח אורייני במשפחה, באמונות פדגוגיות של הורים לחינוך אורייני ובמשמעותם של אלה לגבי התפתחות השפה הדבורה והכתובה של הילד הצעיר. הגשרים בין הבית והמוסד החינוכי וחשיבותם להתפתחות וטיפוח אוריינות הילד יהוו מוקד נוסף לדיון במהלך הסימנר.

 

 

  • ג. מהלך השיעורים: (הוראה פרונטאלית, עבודה בקבוצות, שימוש בטכנולוגיה, התנסות בכיתה)

 

תוכנית מהלך הסמינריון

סמסטר א'

העמקה ודיון בנושאי הסמינריון מלווים בקריאת החומר הביבליוגראפי.

מפגשים לתכנון עבודת הסמינריון.

 

סמסטר ב'

א. סטודנטים : הצגת הצעות מחקר

כל סטודנט מציג בכיתה את הצעת המחקר שלו במשך 20 דקות. 10 דקות יוקדשו לדיון בהצעה. מיד לאחר הצגת ההצעה ואישורה ניתן להתחיל בביצוע העבודה.

ב. מפגש אישיים ובזוגות של המרצה עם סטודנטים

ג. מפגשים עם הסטטיסטיקאית שיעור לכל הכיתה .

 

 

נושאים לדיון ומקורות קריאה

א. ניצני אוריינות: פרספקטיבה של התחום

Whitehurst, G. J., & Lonigan, C. J. (2001). Emergent literacy: Development from prereaders to readers.  In S. B. Neuman & D. Dickinson (Eds.), Handbook of early literacy research (pp. 11-30).  New York: The Guilford Press. (001066673)

ב. התפתחות אוריינית ומיצב חברתי-כלכלי

קורת, ע., בכר, א. וסנפיר, מ. (2003). היבטים פונקציונליים-חברתיים והיבטים קוגנטיבי בהתפתחות ניצני אוריינות הילד: הקשר למיצב החברתי-כלכלי ולהצלחה בקריאה כתיבה בכיתה א'. מגמות, מ"ב, 195-218. (000549093)

היט, ש.ב. (1988). כל מה שמעבר לקריאת סיפורים לפני השינה: מיומנויות נראטיביות בבית ובבית הספר. חלקת לשון, 24 , 138-164. (000570780)

 

ג. יחסי-גומלין הורה ילד  והתפתחות אוריינית

 

1. פעילות קריאה משותפת

 

DeTemple, J.M., & Snow, C. (1996). Styles of parent-child book reading as related to mothers' views of literacy and children's literacy outcomes. In J. Shimron (Ed.), Literacy and education: Essays in memory of Dina Fieltelson (pp. 49-68). Cresskill, NJ: Hampton. (000503650)

 

סגל, א. (2004). מאפיינים קוגניטיביים ורגשיים בתיווך אמהות בעת קריאת ספר לילד ותרומתם לניצני הקריאה שלו: השוואה בין שתי קבוצות מיצב. עבודה שהוגשה לקבלת תואר מוסמך, בית-הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן. (000592600) (חינוך 372.4  סגל-דר)

 

2. פעילות כתיבה משותפת

DeBaryshe, D. B., Binder, J. C., & Buell, M. J. (1996). What a parent bring to the table: Young children writing with and without parental assistance? Journal of Literacy Research, 28, 71-90. (000569697)

 

ארם, ד. (2002). אינטראקציה הורים-ילדים והתפתחות ניצני אוריינות: עדויות מחקריות בזכות גיוון הפעילות. בתוך, פ. קליין וד. גבעון (עורכות), שפה, למידה ואוריינות בגיל הרך (עמ' 135-155).  תל-אביב: רמות. (001096990)

 

ד. אמונות הורים, יחסי-גומלין הורים ילדים והתפתחות אוריינות הילד

 

DeBaryshe, D. B. (1995). Maternal belief systems: Lynchpin in the home reading process. Journal of Applied Developmental Psychology, 16, 1-20. (000562265)

 

קורת, ע. (2002). התפתחות כתיבה בראשית בית-הספר בהקשר תרבותי-חברתי: עדויות מקבוצות מיצב שונות. בתוך פ. קליין וד. גבעון (עורכות), שפה, למידה ואוריינות בגיל הרך (עמ' 157-183). תל-אביב: רמות. (001096978)

 

ה. הסיפור האלקטרוני כפוטנציאל לטיפוח אוריינות הילד הצעיר במשפחה

 

קורת, ע. ושמיר, ע. (2010). הספר האלקטרוני ככלי לקידום ניצני אוריינות: עדויות ממחקר בקרב ילדים דוברי עברית. אוריינות ושפה, 3, 71-90. (001217912)

 

Smith, C. R. (2001). Click and turn the page: An exploration of multiple storybook literacy. Reading Research Quarterly, 36, 152-183. (000572534)

אור, ט. (2009). תיווך אמהות לילדים בעת קריאת ספר אלקטרוני וספר מודפס: השוואה בין ספר מסחרי לספר חינוכי. עבודה שהוגשה לקבלת תואר מוסמך, בית הספר לחינוך אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן. (001176076) (חינוך649.58  אור)

 

 

 

ג. חובות הקורס

קריאת חומר ביבליוגראפי - חובה להגיע מוכן לשיעורים לאחר קריאת החומר הנדרש.

הצגת הצעה לעבודת מחקר בפני הכיתה

הגשת עבודה סמינריונית