פרופ' קורת עפרה 77-626-01 ניצני אוריינות

 

 

                                      שם הקורס: ניצני אוריינות     77-626-01

מרצה: פרופסור עפרה קורת

סוג הקורס: (הרצאה)

שנת לימודים: תשע"ג                    סמסטר:     א' + ב'         

 

•א.      מטרות הקורס

 

  • א. ללמוד ספרות מחקר קלאסית ועדכנית לגבי התפתחות נצני אוריינות הילד.
  • ב. להכיר מגוון תחומי ידע וגישות בנושא.
  • ג. ללמוד לבצע מחקר בתחום.

 

ב. תוכן הקורס:

 

הסמינריון עוסק בהתפתחות ניצני אוריינות בגיל הגן ובראשית בית הספר היסודי ובהשתמעויות החינוכיות הקשורות להתפתחות זו. נדון במושגים אוריינות וניצני אוריינות. תוצג פרספקטיבה היסטורית של חקר ניצני האוריינות והמסגרת התיאורטית העומד בבסיס מחקרים אלה. נסקור מודלים של התפתחות הילד בתחום ניצני הכתיבה והקריאה. ויוקדש דיון לדרכים  לטיפוח אורייני בבית, בגן ובראשית בית הספר.  בנוסף, נשלב בסימנריון את הנושא של טיפוח ניצני אוריינות בעזרת טכנולוגית המחשב. 

 

•ד.         חובות התלמידים בסמינר

 

  • - קריאת חומר ביבליוגראפי
  • - הצגת הצעת המחקר בפני הכיתה
  • - הגשת עבודה סמינריונית

 

ד.  מהלך השיעורים: (הוראה פרונטאלית, עבודה בקבוצות, שימוש בטכנולוגיה, התנסות בכיתה)

 

ה.    תכנית הוראה לשיעורים ומקורות לקריאה

תוכנית מהלך הסמינריון

סמסטר א'

העמקה ודיון בנושאי הסמינריון מלווים בקריאת החומר הביבליוגראפי.

מפגשיים לתכנון עבודת הסמינריון.

 

סמסטר ב'

 

א. סטודנטים: הצגת הצעות מחקר

כל סטודנט יציג בכיתה את הצעת המחקר שלו במשך 20 דקות.  10 דקות  יוקדשו לדיון בהצעה.

מיד לאחר הצגת ההצעה ואישורה ניתן להתחיל בביצוע העבודה.

ב. מפגשים אישיים או בזוגות לקידום העבודה הסמינריונית

ג. מפגשים של כל הכיתה- הנחייה לכתיבת העבודה הסימנריונית.

ד. מפגשים של כל הכיתה - הנחיה של הסטטיסטיקאית.

 

פרופסור עפרה קורת: נושאים לדיון בסמינריון ניצני אוריינות ומקורות קריאה

 

הגדרת אוריינות וניצני אוריינות

פרספקטיבה היסטורית ומסגרת תיאורטית

Sulzby, E. (1986). Introduction. In W. H. Teale & E. Sulzby (Eds.), Emergent literacy: Writing and reading (pp. vii-xxv). Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation. (563248)

 

ניצני כתיבה

לוין, א., אמסטרדמר, פ. וקורת, ע. (1996). ניצני כתיבה בגיל הגן: היבטים התפתחותיים והשפעת מבנה הלשון. בתוך י. שימרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל: רכישת לשון, קריאה וכתיבה (עמ' 248-289). ירושלים: מאגנס. (503084)

 

ניצני קריאה

קורת, ע. (1989). הביטים סמנטיים פונטיים ומורפולוגיים בכתיבה וקריאה של ילדי גן. עבודת מחקר לתואר שני. תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב. (368727) (חינוך 372.218 קור.הב - לילה)

 

מודעות פונולוגית

קוזמינסקי, ל. וקוזמינסקי א. (1994). ההשפעה של האימון במודעות פונולוגית בגיל הגן על הצלחה ברכישת הקריאה בבית הספר. חלקת לשון,  15-16, 7-28. (503085)

 

התפתחות לשונית

Biemiller, A. (2004). Teaching vocabulary in the primary grades: Vocabulary instruction needed. In J. F. Baumann & E. J. Kame'enui (Eds.), Vocabulary instruction: Research to practice (pp. 28-40). London: Guilford. (1144405)

 

הסיפור האלקטרוני כפוטנציאל לטיפוח אוריינות הילד הצעיר

קורת, ע. ושמיר, ע. (2010). הספר האלקטרוני ככלי לקידום ניצני אוריינות: עדויות ממחקר בקרב ילדים דוברי עברית. אוריינות ושפה, 3, 71-90. (001217912)

 

De Jong, M. T., & Bus, A. G. (2002). Quality of book-reading matters for emergent readers: An experiment with the same book in a regular or electronic format. Journal of Educational Psychology, 94, 145-155. (571454)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

נוסח להצעת מחקר בסמינריון - ניצני אוריינות

 

דר' עפרה קורת

 

 

 

שם הסטודנט/ית

 

 

שם המחקר

 

 

מטרות המחקר

 

 

שאלה/שאלות המחקר

 

 

השערות המחקר

 

שיטה:

נבדקים

מכשירים (כלי המחקר)

מערך המחקר

מהלך המחקר

 

ביבליוגראפיה: 3 פריטים מרכזיים.