כהן-עזריה יעל 77-227-01 הערכה והדרכה של מורים ומנהלים

 

 

 

הערכה והדרכה של מורים ומנהלים (77-227-01)

יעל כהן-עזריה

 

שנת לימודים:  תשע"ב         סמסטר:  א+ב              היקף שעות:  2 ש"ש

אתר הקורס באינטרנט: אתר הקורסים המתוקשבים אוניברסיטת בר אילן       

 

•א.      מטרת הקורס

  1. הבהרת משמעותה של המדידה וההערכה בחינוך והבנת הרלוונטיות של הערכת עבודתם של מורים ומנהלים במערכת החינוך.
  2. הבנת עקרונות, שיטות והליכי יישום של מדידה והערכת מורים ומנהלים.
  3. קריאה ביקורתית של טקסטים העוסקים בהערכת מורים ומנהלים.

 

•ב.      תוכן הקורס:

מהלך השיעורים: השיעור מלווה במצגות המופיעות באתר הקורס.

אופן הלימוד:

- השתתפות בהרצאות בשילוב עם דיונים.

- קריאת פריטי הביבליוגרפיה.

- פרזנטציות של מאמרים העוסקים בהערכת מורים ומנהלים (מן הביבליוגרפיה באנגלית), על-ידי הסטודנטים, בשילוב שאלות מנחות ודיונים.

- ניתוח ביקורתי של דוגמאות, מסמכים ומערכים להערכת מורים ומנהלים.

 

תכנית הוראה מפורטת:

 

שעור מס'

נושא השיעור

קריאה נדרשת: פריטים מס'

1

הקדמה: הערכה בחינוך מהי?

בדגש על החשיבות והצורך במדידה והערכת מורים ומנהלים.

- מדידה והערכה במקורות היהדות.

11, 12

2-4

עשרת הממדים כמסגרת ניתוח של ההיבטים המרכזיים של מהות ההערכה וגיבוש תפיסה המותאמת לצרכינו בהערכת מורים ומנהלים (יצירת שפה משותפת).

- עשרת הממדים: איך מגדירים ההערכה, מהם מושאי ההערכה, מה תפקידיה של ההערכה, מהו המידע המשמש לצורך ההערכה, מהם הקריטריונים שעל פיהם שופטים את מושא ההערכה, מיהם הלקוחות של ההערכה וקהלי היעד שלה, מהו תהליך ההערכה, שיטות חקר (מדידה) כחלק מתהליך ההערכה ועל-פי אלו אמות מידה מעריכים את ההערכה.

 

15, 18, 20

 

5-6

הערכת מורים:

- ההוראה כפרופסיה?

- דמות המורה הראוי.

 

21, 30

7-8

שימושים, דרכים ותפקידים להערכת מורים (בארץ ובעולם).

 

14, 15, 28 , 33, 39

9-13

- כלים להערכת מורים (מתחילים וותיקים/חינוך פורמאלי וחינוך לא פורמאלי).

 

- יתרונות, חסרונות, מהמנות ותוקף של הכלים להערכת מורים.

 

2, 7, 8, 9, 10, 15, 19, 24, 26, 31, 34

14

ניתוח מסמכים הקשורים להערכת מורים.

 

יוצגו באתר הקורס

15

מרצה אורח: הערכת מורים

 

 

16-19

הערכת עבודת המנהל:

- כלים להערכת מנהלים:

משוב על תפקוד המנהל והצוות הניהולי. הערכה עצמית.

- משוב בית ספרי רב-מימדי (הערכת בית הספר כמכלול).

9,15, 32, 36

20-21

- הערכה חיצונית והערכה פנימית.

- רכז המדידה וההערכה בבית הספר.

4, 22, 23, 30

 

23-24

דיאלוג בהערכה בית ספרית (חיצונית ופנימית).

 

15, 16, 25

25

ניתוח מסמכים הקשורים להערכת מנהלים

 

יוצגו באתר הקורס

26-28

סיכום:

-הפקת תועלת ממצאי ההערכה (מורים ומנהלים).

- ספירלת משוב: תכנון מול ביצוע והערכה; ניתוח ממצאי ההערכה, הפקת תובנות ומסקנות לצורך שיפור; הערכה המשכית של יישום ממצאי ההערכה והתובנות.

- מושג האחריותיות והקשר בינו לבין הערכת מורים ומנהלים.

 

13, 17

 

 

 

•ג.       חובות הקורס:

מטלות

השתתפות פעילה בשיעורים ובדיונים במהלך כל שנת הלימודים.

קריאה שוטפת של הביבליוגרפיה.

ביצוע תרגיל מסכם בסמסטר א'.

פרזנטציה של מאמר מן הביבליוגרפיה באנגלית, וניתוחו לפי שאלות מנחות.

עמידה בבחינת סיכום בסוף הקורס.

 

מרכיבי הציון הסופי

60%: בחינה בסוף הקורס.

20%: תרגיל מסכם.

20%: פרזנטציה של מאמר מן הביבליוגרפיה באנגלית.

 

  • ד. ביבליוגרפיה: (פריטי חובה מסומנים בכוכבית)

 

  • 1. אבידב, א', אורן, ר' ויוסף, א' (2001). העצמת בתי ספר באמצעות משוב על תכנית עבודה הבית ספרית: הצעה לתהליך הערכה. מעוף ומעשה, 7, 97-117. (1217961)
  • 2. * אדן, ד' (1997). מי מבקר את עבודת המורים? פיקוח סמוי בבתי הספר. עיונים במנהל ובארגון החינוך, 21, 31-60. (1218268)
  • 3. ברנדן, נ' (1996). הערכה עצמית - המדריך העיוני והמעשי להערכה עצמית, מידותיה, בנייתה, ביסוסה והנחלתה. ירושלים: כרטא. (000327835) (מדעי החברה 155.232 ברנ)
  • 4. * גזיאל, ח' (1979). המפקח הכולל בעיני עצמו, בעיני הממונים עליו והכפופים לו. עיונים בחינוך, 22, 90-73. (000331502)
  • 5. גלוברזון, א' וגלוברזון, ש' (1991). בקרה והערכה באירגונים. תל-אביב: רמות. (000130348) (מדעי החברה 658.4013 גלו)
  • 6. גלובמן, ר' וקולא, ע' (2005). הערכה מרובת פנים. חולון: יסוד. (001068117) (חינוך E371.27 גלו)
  • 7. * גוטרמן, י' (2006). בדרך למנהיגות חינוכית: מנהל בית הספר כמנהיג של תהליכי הוראה ולמידה באמצעות צפייה ומשוב. החינוך וסביבו, כ"ח, 11-26. (1218176)
  • 8. * חיון-קרמר, ל' (1991). הערכה עצמית של מורים: מנוף להתפתחות מקצועית. דפים, 13, 9-23. (1218129)
  • 9. * לוי, א' (1990). הערכה בית ספרית. ירושלים: משרד החינוך והתרבות. (000135358) (חינוך 371.264 לוי)
  • 10. * לוי, א' (1990). הערכה בית ספרית ואוטונומיה של בית הספר. בתוך י' פרידמן (עורך), אוטונומיה בחינוך, מסגרות מושגיות ותהליכי ביצוע (עמ' 178-145). ירושלים: מכון הנריאטה סאלד. (001156639)
  • 11. * לוי, י' (1988). הערכת הישגים בלימודי היהדות. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (000064818) (חינוך A073 לוי.)
  • 12. * נבו, ד' (1982). הערכה בחינוך מהי? תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, היחידה למחקרי הערכה ומדידה. (אין בבר אילן)
  • 13. * נבו, ד' (1989). הערכה המביאה תועלת: הערכת פרויקטים חינוכיים וחברתיים. גבעתיים: מסדה. (000105642) (חינוך E379.154 נבו)
  • 14. * נבו, ד' (1992). הערכה ככלי לשיפור ההוראה והלמידה. בתוך מ' זילברשטיין (עורך), הערכה בתכנון לימודים ובהוראה, פרספקטיבה של המורה (עמ' 12-5). ירושלים: משרד החינוך, המינהל הפדגוגי, האגף לתוכניות לימודים. (000464866)
  • 15. * נבו, ד' (2001). הערכה בית- ספרית: דיאלוג לשיפור בית הספר. אבן יהודה: רכס. (פרקים: 1, 3, 8, 9, 11). (000512501) (חינוך 379.158 נבו.)
  • 16. * נבו, ד' (2003). הערכה כדיאלוג: הצעה לשינוי מדיניות הערכה של בית הספר. בתוך י' דרור, ד' נבו ור' שפירא (עורכים), תמורות בחינוך: קווים למדיניות החינוך בישראל לשנות האלפיים (עמ' 330-315). תל-אביב: רמות. (001158126)
  • 17. * נבו, ד' (2009). לדבר בגנותה של אחריותיות. בתוך י' קשתי (עורך), הערכה, חינוך יהודי ותולדות החינוך: אסופה לזכרו של פרופ' אריה לוי ז"ל (עמ' 76-61). תל-אביב: רמות. (1218180)
  • 18. * פרידמן, י' (2005). מדידה והערכה של תכניות חברתיות וחינוכיות. ירושלים: מכון סאלד. (חלק שלישי: מושגים ותנאי יסוד במדידה - 1218183).
  • 19. * פרנקל, פ' (1995). הפורטפוליו ככלי להערכת מורים. דפים, 21, 49-35. (1218188)
  • 20. * צבר-בן יהושע, נ' (1995). המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה. תל-אביב: מודן. (פרק ג' - 1218184)
  • 21. * צבר-בן יהושע, נ' וגבתון, ד' (1995). דרושים: מכוונות לידע וקוד אתי, הערות אחדות על פרופסיונליזציה של ההוראה. בתוך א' בן-עמוס וי' תמיר (עורכים), המורה בין שליחות למקצוע (עמ' 149-123). תל-אביב: רמות. (1218607)
  • 22. * קליין, י' (2008). בית הספר בניהול מבוזר: האצלת סמכויות מתיאוריה ומחקר למעשה. תל-אביב: צ'ריקובר. (001143662) (חינוך 371.2 קלי)
  • 23. ראמ"ה: הרשות הארצית למדידה והערכה

http://cms.education.gov.il/educationcms/units/rama/odotrama/odot.htm

 

 

26. * Danielson, C. (2001). New trends in teacher evaluation. Educational Leadership, 58 (5), 12-15. (1218126)

24. * Glass, G. V. (1989). Using student test score to evaluate teachers. In J. Millman & L. Darling-Hammond (Eds.), New handbook of teacher evaluation. Beverly Hills, CA: Sage. (1218186)

25. * Greene, J. C. (2001). Dialogue in evaluation, a relational perspective. Evaluation, 7 (2), 181-187. (1217957)

27.  Hancock, R., & Settle, D. (1990). Teacher appraisal and self evaluation. Oxford: Blackwell Education. (ch. 4, 5). (000148340) (חינוך 371.144 HAN t)

28. * Hargreaves, D. H. (2000, May). How to design and implement a revolution in teacher education and training: Some lessons from England. Paper presented at the Teacher Education and Policies in the European Union, Conference held at Algarve. (1217990)

29. House, E. R. (1994). Integrating the quantitative and qualitative. New Directions for Program Evaluation, 61, 13-22. (1218039)

30. * National Board for Professional Teaching Standards http://www.nbpts.org/

31. * Nevo, D. (2001). School evaluation: Internal or external? Studies in Educational Evaluation, 27, 95-106. (1218029)

32.* Ouston, J., & Fidler, B. (1996). OFSTED inspections. London: D. Fulton. (pp. 33-96 - 000595372).

33. * Peterson, K. D. (2000). Problems of teacher evaluation. In K. D. Peterson (Ed.), Teacher evaluation (2nd ed., pp. 61-87). Thousand Oaks: Corwin Press. (אין בבר אילן)

34. * Peterson, K. D., & Wahlquist, C. (2001). Using more data sources to evaluate teachers. Educational Leadership, 58 (5), 40-43. (1218668)

35. Shinkfield, J. A., & Stufflebeam, D. L. (1995). Teacher evaluation. Dordrecht: Kluwer Academic. (pp. 173-187 - 1218107).

36. * Simons, H. (2002). School self evaluation in a democracy. In D. Nevo (Ed.), School based evaluation: An international perspective (pp. 17-34). Amsterdam: JAI. (אין בבר אילן)

37. Stake, R. E. (2004). Standards-based and responsive evaluation. Thousand Oaks: Sage.  (אין בבר אילן)

38. Stufflebeam, D. L., & Nevo, D. (1994). Evaluation of educational personnel. In T. Hussen & T. N. Postlethwaite (Eds.), The international encyclopedia of education (2nd ed.) Oxford: Pergamon. (001218291)

39. * Wilson, B., & Wood, J. A. (1996). Teacher evaluation: A national dilemma. Journal of Personnel Evaluation in Education, 10, 75-82. (1218032)

 

מאמרים נוספים חשובים:

רייכל, נ' וארנון, ש' (2005). שלושה דיוקנאות של מורים במראת הסטודנט להוראה- המורה האידאלי, מורה המורים ודמות הסטודנט עצמו כמורה. דפים, 40, 58-23. (1218187)

סליברמן-קלר, ד' (2007). קווים לתהליכי פרופסיונליזציה בתחום החינוך הבלתי פורמלי. דפים, 45, 113-90. (001146481)

קליגר, א' (2009). בין המיצ"ב למצב: תפיסות מנהלים ומורים את מטרות המיצ"ב לעומת המטרות המוצהרות. דפים, 47, 148-142. (1218265)