פרופ' ריץ ישראל 77-304-01 מבוא לייעוץ חינוכי

 

                          שם ומספר הקורס: מבוא לייעוץ חינוכי

 77-304-01 

פרופ' ישראל ריץ

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים:    תשע"ב                    סמסטר:    א+ב                      היקף שעות:  2 ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט:          

 

 

א. מטרות הקורס: הקורס מציג לפני המשתתפים סקירה רחבה של היסודות העיוניים של מקצוע הייעוץ וכן ידע בסיסי אודות המגמות, הגישות והתיאוריות במדעי ההתנהגות שתרמו לעיצוב הייעוץ המודרני והמחקר עליו הן מתבססות. השיעורים יתמקדו ביעוץ החינוכי אך יתייחסו גם ליועץ הארגוני במערכות החינוך וכן לתפקיד היועץ התעסוקתי.

 

 

ב. תוכן הקורס

 

    מהלך השיעורים: : השיעורים יוגשו ע"י המרצה באמצעות הרצאות מלוות בדיונים קצרים בכיתה. מספר קטן של שיעורים יתנהלו באמצעות דיונים בפורום מצומצם ו\או ע"י מרצה אורח.

 

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (רשימה או טבלה כדוגמת המצ"ב)

 

נושא

פריט מהביבליוגרפיה           

מס. שיעורים

מבוא

 

1

יסודות היסטוריים ועיוניים

קלינגמן ואייזן (29-21 - 1182831, 108-98 - 1182828)

2

דמוי הילד והתפתחותו

שירם וריץ' (2002)

2

תפקידי היועץ

אלבז (2000), ארהרד ושמר אלקיים (תשס"ד), כפיר (תשמ"ו), הראל וארהרד (2001)           

2

התפתחות קריירה

קלינגמן ואייזן (160-143 - 571705), גאלי צינמון וריץ' (2005), גתי (2003)

3

כלים בידי היועץ

קלינגמן ואייזן (110-108 - בתוך 1182828, 202-163 - 1182825), לזובסקי (1995)

3

 

סוף סמסטר א' בערך כאן

 

עקרונות הטפול הייעוצי

קלינגמן ואייזן (38-33 - 1182830)

1

גישות בטפול ייעוצי

קלינגמן ואייזן (94-36 - 1182829, 128-117 - 1182827) הפרט (2011)                    

6

יעוץ קבוצתי וכיתתי

קלינגמן ואייזן (117-110 - 1111693)     

1

יעוץ מערכתי

טטר וגוזלן (2000), כפיר (2003), שכטר וריץ' (2004)

3

אתיקה מקצועית

קלינגמן ואייזן (139-133 - 1182826), לזובסקי (2003), קוד אתי (להוריד מהאתר של שפ"י) (1071334)

1

מחקר והערכה

 

1

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם: קבלה למגמת יעוץ ללימודי תואר ראשון או שני

 

 חובות: כל הביבליוגרפיה חובה למבחן

 

 

 מרכיבי הציון הסופי: 100%-ציון מבחן, למרצה זכות להעניק עד 5 נקודות עבור תרומה מיוחדת לדיונים בכיתה.  כל המבחנים יתקיימו לפי מתכונת אמריקאית.

 

 

ד. ביבליוגרפיה: (חובה)

    

  • 1) קלינגמן, א' ואייזן, ר' (תש"ן). ייעוץ פסיכולוגי: עקרונות, גישות ושיטות התערבות. תל-אביב: רמות. (000125012) (חינוך 371.4 קלי)
  • 2) אלבז, ג' (2000). תפישת התלמידים את היועץ בהשוואה למורה - יועץ: ההשפעה של כפילות התפקיד. הייעוץ החינוכי, ט, 36-53. (000561968)
  • 3) ארהרד, ר' ושמר-אלקיים, ט' (תשס"ד). הייעוץ החינוכי באספקלריית המנהלים. הייעוץ החינוכי, יב, 33-47. (001098845)
  • 4) גאלי-צינמון, ר' וריץ', י' (תשס"ה). עבודה ומשפחה: הכנת מתבגרים לשילוב בין תפקודי החיים. בתוך ר' אלרהרד וא' קלינגמן (עורכים), יעוץ בבית ספר בחברה משתנה (עמ' 159-180). תל-אביב: רמות. (000583615)
  • 5) גתי, א' (2003). הסחל"ב - מודל לסיוע בבחירת מסלול לימודים ומקצוע. בתוך ר' לזובסקי וצ' בר-אל (עורכות), מסע של תקווה: ייעוץ וחינוך בעידן של אי ודאות (עמ' 237-264). אבן יהודה: רכס. (578129)
  • 6) הפרט, י' (2011). יסודות הטיפול קוגנטיבי-התנהגותי. בתוך נ. מור, י. מאיירס , צ. מרום וא. גלבוע-שכטמן (עורכים), טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים (עמ' 1-16). תל-אביב: דיונון. (001215971)
  • 7) הראל, י' וארהרד, ר' (2001). סגנונות תפקוד של יועצים חינוכיים בישראל. הייעוץ החינוכי, י, 152-171. (568558)
  • 8) טטר, מ' וגוזלן, ע' (תש"ס). היקף ההיוועצות והחשיבות המיוחסת לה בקרב יועצים חינוכיים. הייעוץ החינוכי, ט, 13-35. (000561966)
  • 9) כפיר, ד' (תשמ"ו). המיון בחינוך העל יסודי: הצבה נכונה או חסימת הזדמנויות. פסיכולוגיה וייעוץ בחינוך, 102-112. (255467)
  • 10) כפיר, ד' (2003). תכניות בית ספריות והערכתן: פן נוסף בתפקידו המערכתי של היועץ החינוכי. בתוך ר' לזובסקי וצ' בר-אל (עורכות), מסע של תקווה: ייעוץ וחינוך בעידן של אי ודאות (עמ' 395-406). אבן יהודה: רכס. (000603962)
  • 11) לזובסקי, ר' (1995). אוריינטצית תפקיד וסגנונות עבודה של יועצים חינוכיים בהכוון: גורמים אירגוניים וגורמים אישיים. מגמות, לו (4), 450-429. (568561)
  • 12) לזובסקי, ר' (2003). אתיקה מקצועית בייעוץ חינוכי: מדריך לקבלת החלטות. בתוך ר' לזובסקי וצ' בר-אל (עורכות), מסע של תקווה: ייעוץ וחינוך בעידן של אי ודאות (עמ' 67-86). אבן יהודה: רכס. (000583501)
  • 13) שירם, ז' וריץ', י' (תשס"ב). הבדלים בתפיסת המושג מוטיבציה בין מורים לבין יועצים. הייעוץ החינוכי, יא, 123-145. (000548400)
  • 14) שכטר, א' וריץ', י' (2004). דיוקן: פרוייקט לפיתוח מדדים למדידת תהליכים חינוכיים מעצבי זהות בחינוך הממלכתי-דתי. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, המכון לחקר החינוך הדתי ולקידומו. (עמ' 14-19 - 001120674)

 

הייעוץ החינוכי בבית הספר

http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Shefi/gapim/yeutz/Tafkidim/Yeutzchinuchi.htm

 

The ASCA national model: A framework for school counseling programs (n.d.). Alexandria, VA: Author. Retrieved from http://www.ade.az.gov/cte/Counselors/ExecSUmm.pdf

 

יתכן ומאמרים נוספים יצורפו לרשימה, כולל מאמרים בשפה האנגלית.

 

סטודנטים מוזמנים לשוחח עם המרצה בשעות קבלת קהל שיתקיימו בבנין חינוך (905) חדר מס. 105 כדלהלן:

 

יום ב' 18:00-17:30

יום ד' 16:30-15:30

יום ה' 16:00-15:30

 

טל: 03-5318710

דוא"ל: yisrael.rich@biu.ac.il