ד"ר קורת עפרה 77-626-01 ניצני אוריינות

 

                                        

שם הקורס: ניצני אוריינות     77-626-01

מרצה: דר' עפרה קורת

סוג הקורס: (הרצאה)

שנת לימודים: תשע"ב                    סמסטר:     א' + ב'         

 

•א.     מטרות הקורס

 

  • א. ללמוד ספרות מחקר קלאסית עדכנית לגבי התפתחות נצני אוריינות הילד.
  • ב. להכיר מגוון תחומי ידע וגישות בנושא.
  • ג. ללמוד לבצע מחקר בתחום.

 

ב. תוכן הקורס:

 

הסמינריון עוסק בהתפתחות ניצני אוריינות בגיל הגן ובראשית בית הספר היסודי ובהשתמעויות החינוכיות הקשורות להתפתחות זו. נדון במושגים אוריינות וניצני אוריינות. תוצג פרספקטיבה היסטורית של חקר ניצני האוריינות והמסגרת התיאורטית העומד בבסיס מחקרים אלה. נסקור מודלים שונים של התפתחות הילד בתחום ניצני הכתיבה והקריאה. כמו כן, יוקדש דיון לדרכים  לטיפוח אורייני בבית, בגן ובראשית בית הספר.  בנוסף, נשלב בסימנריון את הנושא של טיפוח ניצני אוריינות בעזרת טכנולוגית המחשב.  

 

ג. חובות התלמידים בסימנר

  קריאת חומר ביבליוגראפי - חובה להגיע מוכן לשיעורים לאחר קריאת החומר הנדרש.

*הצגת הצעה לעבודת מחקר בפני הכיתה

*הצגת ממצאים ראשוניים בפני הכיתה

  הגשת עבודה סמינריונית

*(שני ההיצגים הם חובה אישית של כל משתתף. ללא ההיציגים לא ניתן יהיה לבצע את הסימנריון)

 

ד.  מהלך השיעורים: (הוראה פרונטאלית, עבודה בקבוצות, שימוש בטכנולוגיה, התנסות בכיתה)

 

ה.    תכנית הוראה לשיעורים ומקורות לקריאה

תוכנית מהלך הסמינריון

סמסטר א'

העמקה ודיון בנושאי הסמינריון מלווים בקריאת החומר הביבליוגראפי.

מפגשיים לתכנון עבודת הסמינריון.

 

סמסטר ב'

א. סטודנטים :  הצגת הצעות מחקר- (3-4) שיעורים ראשונים.

כל סטודנט מציג בכיתה את הצעת המחקר שלו במשך 20 דקות.  10 דקות  יוקדשו לדיון בהצעה. מיד לאחר הצגת ההצעה ואישורה ניתן להתחיל בביצוע העבודה.

 

ב. מפגשים אישיים - סבב ראשון: מפגש המרצה עם סטודנטים. (כשלושה מפגשים)

ג. איך כותבים עבודה סמינריונית?  שיעור לכל הכיתה .

ד. המשך.

ה. מפגשים אישיים- סבב שני. (כשלושה מפגשים)

ו. סטודנטים :  הצגת ממצאים ראשוניים של העבודות  (3-4) שיעורים אחרונים.

כל סטודנט מציג בכיתה את הצעת ממצאיו הראשוניים לכיתה במשך 20 דקות.  10 דקות  יוקדשו לדיון בממצאים.

 

 

 

דר' עפרה קורת: נושאים לדיון בסמינריון ניצני אוריינות ומקורות קריאה

 

הגדרת אוריינות וניצני אוריינות

פרספקטיבה היסטורית ומסגרת תיאורטית

Sulzby, E. (1986). Introduction. In W. H. Teale & E. Sulzby (Eds.), Emergent literacy: Writing and reading (pp. vii-xxv). Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation. (563248)

 

ניצני כתיבה

לוין, א., אמסטרדמר, פ. וקורת, ע. (1996). ניצני כתיבה בגיל הגן: היבטים התפתחותיים והשפעת מבנה הלשון. בתוך י. שימרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל: רכישת לשון, קריאה וכתיבה (עמ' 248-289). ירושלים: מאגנס. (503084)

 

ניצני קריאה

קורת, ע. (1989). הביטים סמנטיים פונטיים ומורפולוגיים בכתיבה וקריאה של ילדי גן. עבודת מחקר לתואר שני. תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב. (368727) (חינוך 372.218 קור.הב - לילה)

 

 

מודעות פונולוגית

קוזמינסקי, ל. וקוזמינסקי א. (1994). ההשפעה של האימון במודעות פונולוגית בגיל הגן על הצלחה ברכישת הקריאה בבית הספר. חלקת לשון,  15-16, 7-28. (503085)

 

הכרת שמות אותיות

לוין, א. (2001). שמות האותיות כגשר בין המלה הדבורה לכתובה. הד הגן, סה (ב), 12-23. (000567838 )

 

התפתחות לשונית

Biemiller, A. (2004). Teaching vocabulary in the primary grades: Vocabulary instruction needed. In J.F. Baumann & E.J. Kame'enui (Eds.), Vocabulary instruction: Research to practice (pp. 28-40). London: Guilford. (1144405)

הסיפור האלקטרוני כפוטנציאל לטיפוח אוריינות הילד הצעיר

קורת, ע. ושמיר, ע. (2010). הספר האלקטרוני ככלי לקידום ניצני אוריינות: עדויות ממחקר בקרב ילדים דוברי עברית. אוריינות ושפה, 3, 71-90. (001217912)

.

De Jong, M. T., & Bus, A. G. (2002). Quality of book-reading matters for emergent readers: An experiment with the same book in a regular or electronic format. Journal of Educational Psychology, 94, 145-155. (571454)

 

 

מפגשים בזוגות - דיון בתכנון הסימנריון

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

נוסח להצעת מחקר בסמינריון - ניצני אוריינות

 

דר' עפרה קורת

 

 

 

שם הסטודנט/ית

 

 

שם המחקר

 

 

מטרות המחקר

 

 

שאלה/שאלות המחקר

 

 

השערות המחקר

 

שיטה:

נבדקים

מכשירים (כלי המחקר)

מערך המחקר

מהלך המחקר

 

ביבליוגראפיה: 3 פריטים מרכזיים.