ד"ר אלטמן כרמית 77-796-01 כלים ותהליכים בייעוץ מערכתי
כלים ותהליכים בייעוץ מערכתי
ד"ר כרמית אלטמן
77-796-01
סוג הקורס: שיעור
תשע"ב, סמסטר א, 1 ש"ש
אתר הקורס באינטרנט:
מטרות הקורס
מטרות הקורס הינם לעסוק בתיאוריות הקשורות להתנהגות ארגונית, להכיר את הכלים הנחוצים ליועץ לשם התמודדות עם נושאים הדורשים שינוי/שיפור בבית הספר ולהתנסות בתכנון עבודה עם בית ספר המעוניין להתמודד עם שיפור/שינוי.
תוכן הקורס
הקורס יבחן תיאוריות ומודלים מרכזיים בהתנהגות ארגונית ויציג כלים וגישות בייעוץ.
מהלך השיעורים:
תוכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מספר שיעור |
נושאי הלימוד |
קריאה-מטלה נדרשת |
1 |
מודלים תיאורטיים של התנהגות ארגונית קשיי הארגון הלומד; גישת חקר קלאסית לעומת גישה מערכתית; בית הספר החדשני |
סמואל (1996)
|
2 |
שרן ושחר (1990)- שרן, שחר ולוין (1998(
|
|
3 |
פופר (1994) |
|
4 |
שחר (2007)
הצגת תחום הדורש שינוי ומודל רלוונטי |
|
5 |
כלים וגישות בייעוץ מערכתי איסוף נתונים; כתיבת מסמך מדיניות; מודל פתרון בעיות בצוות מורים; תיאום ציפיות וחוזה; שימוש בכישורים רגשיים-חברתיים ; התפתחויות מקצועיות שונות |
|
6 |
Elsknin & Elsknin (2009) |
|
7 |
|
|
8 |
Firestone, W., Mangin, M., Martinez, C., & Polovsky, T. (2005) |
|
9 |
הגשת הכלים המתאימים לתחום שנבחר |
|
10 |
חלופות ואלטרנטיבות ליועצים |
Steen & Rudd (2009) |
11 |
ממשקי עבודה בייעוץ מערכתי |
ארהרד (2008)
|
12 |
הצגת מטלות הקורס ע"י הקבוצות וסיכום משובים
|
|
13 |
|
|
14 |
|
חובות הקורס:
על כל קבוצה בת שנים-שלושה תלמידים:
1.לבחור בית ספר ולזהות בו תחום הדורש טיפול.
2. לנתח את התחום ואת הרציונל לטיפול.
3. להכין תכנית מפורטת לטיפול בתחום שזוהה, תוך הסתמכות על המודלים התיאורטיים שנלמדו בקורס.
4. להציג את תוכנית הטיפול ולמלא משוב על תוכניות אחרות
מרכיבי הציון הסופי:
ציון מספרי המורכב מאיכות העבודה ואיכות ההצגה.
ביבליוגרפיה: חובה
Firestone, W., Mangin, M., Martinez, C., & Polovsky, T. (2005). Leading coherent professional development: A comparison of three districts. Educational Administration Quarterly, 41 (3), 413-448. (001188218)
Steen, S., & Rudd, T. T. (2009). Preparing the 21st century school counselor: Alternatives and Implications for counselor educators. Counseling and Human Development, 42 (2), 1-12. (1217767)
Tschnnen-Moran, M., Uline, C., Woolfolk-Hoy, A., & Nckely, T. (1999). Creating smarter school through collaboration. Journal of Educational Administration, 38 (3), 247-271. (001163288)
ארהרד, ר .(2008). היוועצות מעצימה. תל-אביב: רמות. (פרק 11 - 1217223)
סמואל, י. (1996). ארגונים - מאפיינים, מבנים, תהליכים. חיפה: אוניברסיטת חיפה. (פרק 2 - בתוך 000577117, פרק 3 - 1217436, פרק 4 - 1217381, פרק 6 - 001217762, פרק 12 - 001184378)
פופר, מ. (1994). על מנהלים כמנהיגים. תל-אביב: רמות. (פרק 2 - 1160829)
שרן ,ש. ושחר, ח. (1990). ארגון ועבודת צוות במוסדות חינוך. תל-אביב: שוקן. (פרק 3 - 1117367, פרק 6 - 603853, פרק 5 - 544363)
שרן, ש., שחר, ח. ולוין, ת. (1998(. בית הספר החדשני. תל-אביב: רמות. (פרק 4-5 - 400561, פרק 3 - בתוך 577847, פרק 7 - 577850, פרק 1 - בתוך 564120, פרק 8 - 553377)
שחר, ח. (2007). ייעוץ לבית הספר כמערכת. תל-אביב: רמות. (פרק ה' - 001163465, פרק ז' - 001163467)
חומר עזר נוסף:
ארהרד, ר' (2003). היעוץ החנוכי באספקלריית המנהלים. היעוץ החינוכי, יב, 33-48. (001098845)
ארהרד, ר' ודשבסקי, ע. (1999). היועץ החינוכי מהות ומעשה. בתוך א. פלד (עורך), יובל למערכת החינוך בישראל. משרד החינוך והתרבות. (000443455) (חינוך E370.9 יוב)
ארהרד, ר' ודשבסקי, ע' (1999). הייעוץ החינוכי בישראל - במסע מייגע מקוטב לקוטב. עיונים בחינוך, 4 (1), 9-29. (000120256) (חינוך - מדף כ"ע)
ארן, ש' (2001). עמדות מורים והנכונות לשלוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכתה רגילה. עבודת מחקר לתואר שני, בית-הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן. (000504623) (חינוך 371.9046 ארן.)
ארנון, ח' והלמן, ש' (2004). על הדרכה והתפתחות מקצועית של יועצים חינוכיים. אצל ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית ספר בחברה משתנה. תל-אביב: רמות. (000580387) (חינוך E371.4 יעו)
הראל, י' וארהרד, ר' (2001). סגנונות תפקוד של יועצים חינוכיים בישראל. הייעוץ החינוכי, 10, 171-152. (000568558)
טטר, מ' (1997). תפיסות וציפיות של יועצים בבתי-ספר לגבי תפקידיהם. הייעוץ החינוכי, 71-48. (000561967)
טייכמן, י' ובר-אל, צ' (2004). הייעוץ הפרטני במסגרת בית הספר. בתוך ר' ארהרד וא' קלינגמן, (עורכים). ייעוץ בבית הספר בחברה משתנה. תל-אביב: רמות. (000603531)
יוסיפון, מ' (1998). מגמות בשינוי תפקיד היועץ החינוכי בבית הספר העתידי. אצל ר' לזובסקי וש' פלדמן (עורכות), מרחב ונחלה בייעוץ חינוכי (עמ' 143-172). אבן יהודה: רכס. (000562210)
ישראלשוולי, מ' וסוכר, פ' (1994). מדידת חוללות עצמית כיועץ. הייעוץ החינוכי, ד (א), 43-33. (000599302)
כהן-ג'וור, א' (2003). ייעוץ בעידן של אי ודאות. אצל ר' לזובסקי וצ' בר אל (עורכות), מסע של תקווה: יעוץ וחינוך בעידן של אי ודאות (עמ' 23-42). אבן יהודה: רכס. (000573056) (חינוך 371.422 מסע)
לזובסקי, ר' (1997). שילוב בין ייעוץ חינוכי לבין הוראה: בטחון תעסוקתי מול זהות מקצועית מובחנת. הייעוץ החינוכי, 6, 19-11. (000402750)
סדגר, ר' (1989). היועץ החינוכי והציפיות מתפקידו כפי שהם נתפסים על-ידי תלמידים, הורים ומורים. הייעוץ החינוכי, א (א), 22-17. (000128077) (חינוך - מדף כ"ע)
צינמון, ר' והלמן, ש' (1999). שלבים בהתפתחות המקצועית של היועץ החינוכי: היבטים ישומיים. הייעוץ החינוכי, ח, 39-30 . (000440180)
שדמי, ח' (2004). היועץ וקדום מיטביות. בתוך ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית הספר בחברה משתנה (עמ' 343-366). תל-אביב: רמות. (000595767)
Altmaier, E. M., Pickett, T., Jr., & Sikes, C. (2004). Counseling psychology in the new millennium: Predictions and realities. Counseling & Clinical Psychology Journal, 1 (3), 125-140. (אין לבר אילן)
Amatea, E. S., & Clarck, M. A. (2005). Changing schools, changing counselors: A qualitative study of school administrators' conceptions of the school counselor role. Professional School Counseling, 9 (1), 16-28. (1217290)
Anderson, K. L. (2010). Culturally considerate school counseling: Helping without bias (ch. 1, 10). Thousand Oaks, CA: Corwin. (אין לבר אילן)
Brott, P. E. (2006). Counselor education accountability: Training the effective professional school counselor. Professional School Counseling, 10 (2), 179-188. (1217292)
Brott, P. E., & Myers, J. E. (1999). Development of professional school counselor identity: A grounded theory. Professional School Counseling, 2 (5), 339-348. (1217291)
Ceasar, P. (2011). Social justice and multiculturalism: Implications for school counselors and counselor educators. Childhood Education, 87 (4), 276-277. (1217293)
Clark, M. A., & Amatea, E. (2004). Teacher perceptions and expectations of school counselor contributions: Implications for program planning and training. Professional School Counseling, 8 (2), 132-140. (1217294)
Crant, J. M. (2000). Proactive behavior in organizations. Journal of Management, 26 (3), 435-446. (1217295)
Conwill, W. L. (2003). Consultation and collaboration: An action research model for the full-service school. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 55 (4), 239-248. (1217296)
Curry, J., & DeVoss, J. A. (2009). Introduction to special issue: The school counselor as leader. Professional School Counseling, 13 (2), 64-67. (1217297)
DeVoss, J. C. (2004). Current and future perspectives on school counseling. In B. T. Erford (Ed.), Professional school counseling: A handbook of theories, programs practices. Austin, Tex: CAPS. (אין בבר אילן)
Erford, B. T. (Ed.) (2011). Transforming the school counseling profession. Boston, MA: Pearson. (ch. 7, 9, 15). (אין בבר אילן)
Henderson, P., Cook, K., Libby, M., & Zambrano, E. (2006). Today I feel like a professional school counselor!. Guidance & Counseling, 21 (3), 128-142. (אין בבר אילן)
Karayanni, M. (1996). The emergence of school counseling and guidance in Israel. Journal of Counseling & Development, 74, 582-587. (1217298)
Kirchner, G. L., & Setchfield, M. S. (2005). School counselors' and school principals' perceptions of the school counselor's role. Education, 126 (1), 10-17. (1217185)
Lambie, G. W., & Williamson, L. L. (2004). The challenge to change from guidance counseling to professional school counseling: A historical proposition. Professional School Counseling, 8 (2), 124-131. (1217187)
Mason, E., & McMahon, H. (2009). Leadership practices of school counselors. Professional School Counseling, 13 (2), 107-115. (1217220)
Sumerlin, T., & Littrell, J. (2011). The heart of the school counselor: Understanding passion over the span of a career. Professional School Counseling, 14 (4), 278-285. (1217221)
Tatar, M. (1995). The potential impact of counsellors on school prestige. British Journal of Guidance & Counselling, 23, 267-274. (001187104)
Vernon, A., & Kottman, T. (2009). Counseling theories: Practical applications with children and adolescents in school settings. Denver, CO: Love. (ch. 1, 15). (אין בבר אילן)