ד"ר שפירא אורלי 77-769-01 ניהול יזמות והדרכת צוותים בארגוני חינוך
ניהול יזמות והדרכת צוותים בארגוני חינוך
77-769-01
ד"ר אורלי שפירא-לשצ'ינסקי
סוג הקורס: הרצאה+סדנה
שנת לימודים: תשע"ב סמסטר: שנתי היקף שעות: 2 ש"ש
שנת הלימודים: תשע"א סמסטר ב' היקף שעות: 2 ש"ש
רקע: בכל בתי הספר מתנהלים תהליכי עבודה המחייבים את מנהלי בתי הספר ובעלי התפקידים בבית הספר לעסוק בהדרכה וביזמות חינוכית. בקורס ידונו תיאוריות שונות בנושא ההדרכה והלמידה, סגנונות הדרכה, הנחית והנהגת צוותים, גישות להערכת צרכי הנחיה, גישות להערכת האפקטיביות של ההנחיה והאסטרטגיות השונות להנחיית מורים ופיתוחם. הקורס יבוסס על סדנאות סימולציה הן כמשתתף והן כצופה. קורס זה שואף להקנות ידע תיאורטי רחב, מיומנות מקצועית גבוהה ואפקטיבית בהנחיית צוותים בית ספריים לקראת יזמות חינוכית.
מטרות הקורס:
- הקניית ידע תיאורטי בסיסי בהדרכה והובלת צוותים בארגוני חינוך.
- תכנון ובנייה עצמאית של תוכניות להנחיית צוותים בית ספריים (צוות הנהלה, צוות רכזי מקצוע, צוות מחנכים ועוד).
- ניתוח תהליכי הנחייה והובלת צוותים תוך שימוש בסימולציות קבוצתיות.
- הובלת יומות חינוכיות
מתודולוגיות
- הרצאות ודיונים
- בכל מפגש,זוג משתתפים יציג סרט הדרכתי.
- למידה מסימולציות קבוצתיות.
דרישות והרכב הציון:
עבודה סופית (80% )
הצגה בזוגות (20%)
נוכחות חובה
נושא |
נושא (2 ש"ש) |
מהי הדרכה? איך מנהיגים צוותים?
|
1 |
הדרכה בגישה מערכתית תרגיל פאזלים תלת מממדיים |
2 |
היסודות הפסיכולוגיים של ההדרכה
|
3 |
איך להנחות מנהיגים חינוכיים? |
4 |
סגנונות הדרכה |
5 |
תרבות בית ספרית ותרבות צוותית בהקשר ההדרכתי -גישת הערכים הסותרים. |
6 |
הקשרים שבין סגנונות ההנחייה לתרבות הבית ספרית. |
7 |
הקשרים שבין סגנונות ההנחייה ותרבות הבית ספרית לבין אפקטיביות ההנחייה |
8 |
עיצוב תוכניות הדרכה: הטקסונומיה של בלום |
9 |
דילמות אתיות בהנחיה והובלת צוותים |
10 |
הערכת אפקטיביות ההנחיה והובלת הצוותים |
11 |
הובלת יוזמות במערכת החינוך |
12 |
שיווק יזמות חינוכית |
13 |
ביבליוגרפיה:
אבירם, א. (2006). הדרכה. תל-אביב: פקר (עמ' 153-208 - 1205801).
קוטלר, פ. והורניק, י. (2000). ניהול השיווק: המהדורה הישראלית. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (000456131) (מדעי החברה - שמורים - לפי קוט.נה)