ד"ר שפירא אורלי 77-869-01 מנהיגות ועיצוב מדיניות חינוכית

 

                                                     

מנהיגות ועיצוב מדיניות חינוכית: מתיאוריה      

     למעשה (-77-869-01)

 

ד"ר אורלי שפירא-לשצ'ינסקי

shapiro4@mail.biu.ac.il

 

סוג הקורס: הרצאה+סדנה

שנת לימודים: תשע"ב                     סמסטר: שנתי                        היקף שעות:  2 ש"ש

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

פיתוח מנהיגות חינוכית מצריך שילוב של חשיבה חדשנית מחד ועיצוב מדיניות חינוכית מאידך.  הקורס מבוסס על ההנחה שעל המנהיג החינוכי לפעול לאור חזון מעמיק ומעשי, לפיתוח מורים והעצמתם, תוך שילוב בין תיאוריה מבוססת לעשייה אפקטיבית. הסדנא תאפשר לחקור את שדה החינוך תוך התנסות משמעותית בשטח ולמידת עמיתים דרך סימולציות  חינוכיות.                                                                                                              

 

ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)

 

  • 1. הבהרת הזיקה בין תיאוריות ומחקרים במנהל החינוך לבין ההתנסות המעשית סביב: עיצוב החזון החינוכי והניהולי, הנהגת תהליכי חינוך, עיצוב מדיניות חינוכית, הנהגת צוותים בית ספריים, ניהול הקשרים בין ביה"ס לקהילה.
  • 2. הכשרת הלומדים להתמודדות נאותה עם הצרכים והקשיים בשנים הראשונות לניהול ביה"ס תוך חיזוק המנהיגות הבית ספרית ופיתוח והובלת פרויקטים חינוכיים.
  • 3. שיפור מיומנויות מנהיגות ומיומנויות תקשורת של הלומדים תוך סימולציות ולמידת עמיתים.

  

ג. חובות הקורס:

 

דרישות והרכב הציון:

נוכחות חובה.

הצגת נושאים נבחרים בכיתה                                                                          ( 20%)

 

סימולציות וחקר אירועים                                                                                (30%)

 

דיווח מסכם בכתב 

 (יש להגיש עד חודש לסיום לימודי סמס' ב')                                                  (50%)    

 

 מרכיבי הציון הסופי: ציון מספרי

 

 

ד. ביבליוגרפיה:

   הביבליוגרפיה הבסיסית והעדכנית היא זו שנלמדה במסגרת הקורסים במסלול קורס הכשרת מנהלים.

 

Shapira-Lishchinsky, O. (2011). Teachers' critical incidents: Ethical dilemmas in teaching practice. Teaching and Teacher Education, 27, 648-656. (1217768)

Shapira-Lishchinsky, O., & Rosenblatt, Z. (2010). School ethical climate and teachers' voluntary absence. Journal of Educational Administration, 48 (2), 164-181. (1217772)

Shapira-Lishchinsky, O., & Rosenblatt, Z. (2009). Organizational ethics and teachers' intent to leave: An integrative approach. Educational Administration Quarterly, 45 (5), 725-758. (001201695)

Shapira-Lishchinsky, O. (2007). Israeli teachers' perceptions of lateness: A  gender comparison. Sex Roles, 57 (3/4), 187-199. (001156325)