ד"ר גרוס זהבית 77-904-03 שיטות מחקר איכותי - תואר שני

 

אוניברסיטת בר-אילן- ביה"ס לחינוך

 

שם הקורס: שיטות מחקר איכותי - תואר שני.

מס' הקורס: 77-904-03/04

שנה"ל תשע"ב

שם המרצה: ד"ר זהבית גרוס

 

מטרת הקורס

מטרת הקורס הינה חשיפת הסטודנטים לעולמו המורכב של המחקר האיכותי תוך כדי בחינה ביקורתית של התשומה המחקרית שהצטברה בעולם המחקר עד כה. הקורס יתמקד בניתוח הפרדיגמה האיכותית, בשורשים ההיסטוריים והפילוסופיים של המחקר האיכותי וכן במושגים, בשיטות ובטכניקות מחקריות שונות ויישומם במחקר איכותי.

 

        נושאי הקורס

  • 1. היבטים אפיסטמולוגיים של המחקר האיכותי-הפרדיגמה הפוזיטיביסטית לעומת הפרדיגמה הקונסטרוקטיביסטית.
  • 2. היבטים היסטוריים ופילוסופיים של המחקר האיכותי
  • 3. מושגים מרכזיים במחקר והשוואה בין מחקר איכותי וכמותי.
  • 4. שאלות מחקר המתאימות לשיטות מחקר שונות
  • 5. תכנון מחקר איכותי
  • 6. כלים לאיסוף נתונים במחקר איכותי, דגימה מהימנות ותוקף
  • 7. סוגות מחקריות איכותיות שונות
  • 8. חקר מקרה- תכנון וביצוע

5. תכנון וביצוע של ראיונות עומק ( או תצפיות)

  • 9. שיטות שונות לניתוח תוכן של חומר איכותי

8.  כתיבת עבודה איכותית

 

חובות הסטודנטים בקורס

  • 1. נוכחות פעילה בקורס.
  • 2. קריאת כל מאמרי החובה (5 באנגלית ו- 3 בעברית) הנדרשים ע"פ הביבליוגרפיה המצ"ב. ביבליוגרפיה נוספת תינתן במידת הצורך במהלך הקורס.
  • 3. ביצוע והגשת תרגיל במהלך הסימסטר (חובה ותנאי לסיום הקורס - מהווה 60% מהציון הסופי). כל סטודנט יצטרך לראיין 6 נבדקים ולנתח את הראיונות ולהגישם בכתב ע"פ הביבליוגרפיה והחומר שנלמד בקורס. ניתן לעשות את הניתוח בשלשות ע"פ אשור מראש של המרצה. משך כל ראיון כ45-60 דקות. יש לשכתב את כל הראיונות. את הפרוטוקולים של הראיונות ניתן להגיש באמצעות טבלה המורכבת משלושה עמודות כדלהלן: תאור, רפלקציה והשלכות תיאורטיות. ניתוח ראיון אחד ימסר לבחינה רפלקטיבית של עמית בקורס. העמית יצטרך לתת חוות דעת ביקורתית על אופן ניתוח הראיון. התרגיל הסופי יוגש כמסמך אינטגרטיבי המנתח את כל הראיונות באופן השוואתי ויכלול מבוא תיאורטי קצר, פרק ממצאים (פרק זה יהיה עיקר העבודה ויכלול תיאור ופירוש הממצאים) ודיון קצר.
  • 4. מבחן סגור (מהווה 40% מהציון הסופי). שאלה אינטגרטיבית המתבססת על התרגיל, החומר שילמד בקורס והביבליוגרפיה.

 

ביבליוגרפיה

בן פרץ, מ' (2001). מחקר ביוגרפי: זכרונות של מורים לאחר פרישה. בתוך נ' צבר בן-יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 469-500). לוד: דביר. (1098839)

גבתון, ד' (2001). תיאוריה המעוגנת בשדה: משמעות תהליך ניתוח הנתונים ובניית התיאוריה במחקר איכותי. בתוך נ' צבר בן-יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 195-227). לוד : דביר. (596077)

גבתון, ד' (2001). ניתוח תוכן ובניית תיאוריה: מנהיגותו של מנהל בית-ספר האוטונומי. בתוך נ' צבר בן-יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 501-550). לוד: דביר. (1098835)

גורביץ, ז' וארן, ג' (2000). על המקום (אנתרופולוגיה ישראלית). אלפיים, 4, 9-44. (0265827)

גרוס, ז' (1995). יהדות ובני קיבוץ, קשר אפשרי. תל-אביב: רמות יד טבנקין. (עמ' 41-57 - 1154247)

גרוס, ז' (2006). התבנית הנפשית הנשית הנאלמת של בוגרות החמ"ד. תרבות דמוקרטית, 10, 97-133. (01122370)

זקס, א' ופלד, ע' (2005). גבורות עצובות: תפיסתן העצמית של נשים החיות עם בן זוג המכור לאלכוהול. חברה ורווחה, כה (2), 248-223. (1105475)

לב-אלג'ם, ש' ופירסט, ע' (2005). ההצגה מחבואים בתיאטרון קהילתי ביפו: נשים מזרחיות כותבות את זהותן התרבותית. מגמות, מד (1), 83-105. (1112298)

להב, ע' ולמיש, ד' (2003). רומנטי, רגיש ובעל חוש הומור? דימויי גברים בפרסומת הישראלית. מגמות, מב (4), 671-691. (592517)

כהן, א"ה (1992). המתנדבים היהודים הצרפתיים בישראל במהלך מלחמת יום כיפור: תרומה לפנומנולוגיה של ההתנדבות. בתוך ב' פינקוס וד' בנסימון (עורכים), יהדות צרפת, הציונות ומדינת ישראל (עמ' 237-250). בן גוריון: המרכז למורשת בן גוריון, אוניברסיטת בן גוריון. (1126406)

פסטה-שוברט, ע' (2005). אני יוצאת וכאילו ממששת את העולם, רואה את הדברים ברור יותר: נשים, השכלה גבוהה והחברה הבדואית בנגב. מגמות, מג (4), 659-681. (1116290)

 

צבר בן-יהושע, נ' (1990). המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה. תל-אביב: מודן. (00119837) (חינוך 370.72  צבר)

צבר בן-יהושע, נ' (2001). מסורות וזרמים במחקר האיכותי. לוד: דביר. (497611) (חינוך  370.72 מסו.וז)

שבתאי, מ' (2001). לחיות עם זהות מאוימת: חוויות החיים עם שוני בצבע עור בקרב צעירים ומתבגרים יוצאי אתיופיה בישראל. מגמות, מא (2-1), 112-97. (567385)

שגיא, ת' ונדלר, א' (2006). תהליכי בנית אמון בראי הפסיכולוגיה החברתית: ראיונות עם ישראלים ופלשתינאים שעסקו בפרויקטים משותפים. מגמות, מד (2), 354-374. (01112307)

שלסקי, ש' ואלפרט, ב' (2007). דרכים בכתיבת מחקר איכותני: מפירוק המציאות להבנייתה כטקסט. תל-אביב: מכון מופת. (01128442) (חינוך 808.0663  שלס)

שי, א' ובר-שלום, י' (עורכים) (2002). המחקר האיכותי בחינוך: מהתיאוריה אל השדה ומהשדה אל התיאוריה. ירושלים: המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין. (0548891) (חינוך 370.72  מחק)

שקדי, א' (2003). מילים המנסות לגעת. תל-אביב: רמות. (568786) (חינוך 001.42  שקד)

Bar-On Cohen, E. (2006). Kime and the moving body: Somatic codes in Japanese marital arts. Body & Society, 12 (4), 73-93. (01126405)

Bourdieu, P. (1963/1979). The Kabyle house and the world reversed. In Algeria 1960, Cambridge University Press and Editions de la Maison des Sciences de l'Homme, pp. 133-153. (1126393)

Carspecken, P. F. (1996). Critical ethnography in educational research. New York: Routledge. (356564) (חינוך 370.78 CAR)

Creswell, J. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage. (361288) (חינוך 300.72 CRE)

Cohen, E. H. (2003). The bitter and the sweet: A structural analysis of Mimuna. The Journal of Ritual Studies, 17 (1), 90-98. (1126404)

Cohen, E. H., & Bar Shalom, Y. (2006). Jewish youth in Texas: Towards a multi-methodological approach to minority identity. Religious Education, 101 (1), 40-59. (001107661)

Cortazzi, M. (1993).  Narrative analysis. London: Falmer. (304602) (חינוך 371.10072 COR)

Court, D. (2004). Education in a troubled democracy: Voices from Israel. Curriculum Inquiry, 34 (1), 47-69. (1095654)

Court, D. (2006). Foolish dreams in a fabled land: Living co-existence in an Israeli Arab middle school. Curriculum Inquiry, 36 (2), 189-208. (01116482)

Denzin, N. (1997). Interpretive ethnography: Ethnographic practices for the 21st century. Thousand Oaks, CA: Sage. (1155101) (חינוך 305.8001 DEN)

 

Denzin, N., & Lincoln, Y. (2005). The handbook of qualitative research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (1094997) (חינוך 300.72 SAG)

Elbaz, F. (2005). Teachers' voices: Storytelling and possibility. Greenwich, CO: IAP. (1155111) (חינוך 371.1 ELB)

Evans, C. & Eder, D. (1993). No exit: Processes of social isolation in the middle school. Journal of Contemporary Ethnography, 22 (2), 139-170. (0467228)

Fetterman, D. (1998). Ethnography: Step by step (2nd ed.) Newbury Park, CA: Sage. (1155114) (חינוך 306.01 FET )

Freeman, M., deMarrais, K., Priessle, J., Roulston, K. & St. Pierre, E. (2007). Standards of evidence in qualitative research: An incitement to discourse. Educational Researcher, 36 (1), 25-32. (1129491)

Garn, G. (2001). Moving from bureaucratic to market accountability. Educational Administration Quarterly, 37(4), 571-599. (0569408)

Gross, Z. (2006).  Voices from among the religious Zionist in Israel regarding the peace process and the disengagement plan. In Y. Iram, H. Wharman & Z. Gross (Eds.), Educating toward a culture of peace (pp. 259-279). Greenwich: Information Age Publishing. (1101236)

Gross, Z. (2006). The construction of a multidimensional spiritual identity via ICT. Educational Media International, 43 (1), 51-63. (1154178)

Gross, Z. (2006). Power, identity and organizational structure as reflected in schools for minority groups: A case study of Jewish schools in Paris, Brussels and Geneva. Comparative Education Review, 50 (4), 603-624. (1121841)

Hendelman, D. (1998). Models and mirrors, towards an anthropology of public events. New York: Berghahn Books. (Holiday celebrations in Israel kindergartens, pp. 162-189 - 1126507)

Hoy, W. K., & Sweetland, S. R. (2001). Designing better school: The meaning and measure of enabling school structures. Educational Administration Quarterly, 37 (3), 296-321. (569457)

Husu, J., & Tirri, K. (2003). A case study approach to study one teacher's moral reflection. Teaching and Teacher Education, 19, 345-357. (0570618)

LeCompte, M., Preissle, J., & Tesch, R. (1993). Ethnography and qualitative design in educational research (2nd ed.). New York: Academic Press. (356568) (חינוך 370.78 LE-COM)

Levy, S., & Bar-On Cohen, B. (2003). A partly ordered typology of drug use in Israel. In S. Levy & D. Elizur (Eds.), Facet theory: Towards cumulative social science. Ljubljana: University of Ljubljana. (1181426)

Lieblich, A., Tuval-Mashiach, R., & Zilber, T. (1998). Narrative research: Reading, analysis and interpretation. Thousand Oaks, CA: Sage. (467521) (חינוך 401.41 LIE)

Lofland, J., & Lofland, L. H. (1995). Analyzing social settings (3rd ed.). Belmont, CA: Wadsworth. (0416781) (מדעי החברה 301.018 LOF)

 

McEwan, H., & Egan, K. (Eds.) (1995). Narrative in teaching, learning and research. New York: Teachers College Press. (346742) (חינוך 371.3 NAR)

Miles, M., & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage. (234320) (מדעי החברה 300.72 MIL)

Miller, B. M., Yorgason, B. J., Sandberg, G. J., & White, B. M. (2003). Problems that couples bring to therapy: A view across the family life cycle. The American Journal of Family Therapy, 31, 395-407. (01136932)

Noi, C. (2003). The write of passage: Reflections on writing a dissertation in narrative methodology. Forum: Qualitative Social Research, 4, (2). Retrieved from http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/2-03/2-03noy-e.pdf

Piantanida, M. (1999). The qualitative dissertation: A guide for students and faculty.  Thousand Oaks, CA: Corwin. (576269) (מדעי החברה 808.02 PIA )

Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (0561556) (פסיכולוגיה 300.723 PAT )

Polkinghorne, D. (1988). Narrative knowing in the human sciences. Albany: State University of New York Press. (אין בבר אילן)

Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research in feminist methods in social research. New York: Oxford University Press. (Ch. 2, 18-45 - 569895).

Sabar ,N. (2002). Kibbutz L.A: A paradoxical social network. Journal of Contemporary Ethnography, 31 (1), 68-94. (0592719)

Schostak, J. F. (2002). Understanding, designing, and conducting qualitative research in education.  Buckingham: Open University Press. (1126722) (חינוך 370.72 SCHO)

Spindler, G. S. (1982). Doing the ethnography of schooling: Educational anthropology in action. New York: Holt, Rinehart & Winston. (473977) (מדעי החברה 370.973 DOI)

Seidman, I. (1998). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. New York: Teachers College Press. (328526) (חינוך 300.723 SEI)

Silverman, D. (2000). Doing qualitative research: A practical handbook.  London: Sage. (549438) (מדעי החברה Reserved SOC. under SIL)

Sosis, R. (2004). The adaptive value of religious ritual. American Scientist, 92, 166-172. (01159657)

Spradley, J. (1979). The ethnographic interview. New York: Holt, Rinehart & Winston. (169799) (מדעי החברה Reserved SOC. under: SPR)

Spradley, J. (1980). Participant observation. New York: Holt, Rinehart & Winston. (169794) (חינוך 306.072 SPR)

Stake, R. (1995). The art of case study research. Thousand oaks, CA: Sage. (275643) (חינוך 370.78 STA)

Stake, R. B. (2000). Case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed., pp. 435-454). Thousand Oaks, CA: Sage. (1154604)

Taylor, G. R. (2000). Integrating quantitative and qualitative methods in research.  Lantham, MD: University Press of America. (1126726) (חינוך 001.42 INT)

Yin, R. K. (1994). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage. (254716) (חינוך 300.72 YIN)

Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods (3rd ed.). Thousan Oaks, CA: Sage. (1155116) (חינוך 300.72 YIN c3)

 

The Qualitative Report

http://www.nova.edu/ssss/QR/index.html

Free, online journal devoted to issues related to qualitative research.  The entire run of the journal (back to 1990) is available online, as is a listing of qualitative research projects, course materials, and other resources of interest to qualitative researchers.

 

Social Research Update

http://www.soc.surrey.ac.uk/sru/sru.html

A free, online quarterly journal published by the Department of Sociology at the University of Surrey.  Topics covered include areas of interest to social science researchers, with several issues devoted to qualitative research.

http://library.msstate.edu/csrc/QualResearch.asp