ד"ר איזמן אסתר 77-430-01 מבוא לתורת ההוראה בחינוך המיוחד

 

                                           

 

 

מבוא לתורת ההוראה בחינוך המיוחד: 77-430

 ד"ר אסתר איזמן, ביה"ס לחינוך

 

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים: תשע"ב                      סמסטר: א' +ב'                            היקף שעות: 2

 אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il         

 

א. מטרות הקורס:

1. הסטודנטים יפגשו עם תיאוריות מרכזיות בחינוך המיוחד, כבסיס לחשיבה ושיקול דעת בקביעת מטרות ובחירת דרכים להוראה בחינוך המיוחד.

2. הסטודנטים ישלבו את התיאוריות ואת עקרונות ההוראה המותאמת שנלמדו במסגרת שיעור לדוגמה ויקבלו משוב.

3. הסטודנטים ינתחו את השיעורים לדוגמה בהתאם לתיאוריות ולעקרונות ההוראה המותאמת שנלמדו ויערכו משוב לעמיתים.

4. הסטודנטים יתנסו בתכנון מרכז למידה המותאם לילדים בעלי צרכים דיפרנציאליים ובנייתו.

 

ב. תוכן הקורס:

 

 מהלך השיעורים:

 הרצאות בליווי מצגות, ניתוח שיעורים לדוגמה, בניית מרכזי למידה

   

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים*:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה מומלצת

1

מטרות החינוך המיוחד

 

2-3

הכרות עם חוק החינוך המיוחד והתיקונים לחוק כבסיס לתכנון תוכנית עבודה לתלמיד

 

 

http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Special/HukimUnehalim/HokHinuchMeyuhad/HokChinuchMeuchad.htm

 

4-5

האבחון הדידקטי- הכרות וניתוח

 

6-7

תכנון מרכזי למידה ובנייתם

 

8-9

עיצוב סביבה לימודית

 

10-11

הוראה מותאמת:

התמקדות בשכתוב

הרמתי, ש. (2003)

12-13

הערכה מותאמת - המשך: התמקדות בהתאמות בדרכי הבחנות   

 

14-15

פיתוח לומד בעל מכוונות עצמית

זילברשטיין, מ' (2001)

16-19

הצגת מרכזי למידה ועריכת משוב עמיתים

 

20-21

תיאוריית האינטליגנציות המרובות

גרדנר, ה. (1996)

22-30

תיאוריית ההתנסות בלמידה מתווכת ותיאוריית כושר ההשתנות הקוגניטיבי המבני

פוירשטיין, ר'. פוירשטיין, ר' וקוזולין, א' (2001)

צוריאל, ד'  (1998, 1999)

 

* השיעורים ילוו בניתוח מערכי שיעורים של סטודנטים, המשלבים את התיאוריות הנלמדות במהלך הקורס.

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם:

     77-400: מבוא לילד המיוחד

     77-414: עבודה מעשית שלב א'

 חובות / דרישות / מטלות:

     נוכחות

     הכנת שיעור והעברתו בפני הכתה (אישי)

     הכנת מרכז למידה והצגתו (קבוצתי)

 מתן משוב לעמיתים

 מבחן מסכם

 

 

 מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי):

    מרכז למידה- 50%

    מבחן מסכם- 50%

    נוכחות והשתתפות- עשויים להעלות או להוריד את הציון ב-עד 10 נק'.

 

ד. ביבליוגרפיה:   

 

קריאת חובה:

Isman, E., & Tzuriel, D. (2008). The mediated learning experience (MLE) in a three generational perspective. British Journal of Developmental Psychology, 26, 545-560. (1173612)

גרדנר, ה' (1996). אינטליגנציות מרובות. ירושלים: מכון ברנקו-וייס. (עמ' 36-12 - 1098132)

חוק החינוך המיוחד תשמ"ח 1988- נוסח מלא ומעודכן:

http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Special/HukimUnehalim/HokHinuchMeyuhad/HokChinuchMeuchad.htm

זילברשטיין, מ' (2001). מבוא. בתוך מ' זילברשטיין (עורך), טיפוח לומד בעל הכוונה עצמית: פדגוגיה של ספרות מקרים (עמ' 25-7). תל-אביב: מכון מופ"ת. (1159357)

פוירשטיין, ר', פוירשטיין, ר' וקוזולין, א' (2001). הכשרת המורה להוראה ותיווך: לקראת גישה דואלית בחינוך. נמצא ב- 6 באוגוסט, 2007, בhttp://vcisrael.macam.ac.il/site/heb/show_file.asp?propid=24&subject=ks… (ניתן למצוא בתיקיית הקורס במרפ"ד). (001163253)

פוירשטיין, ר', פוירשטיין, ר' ושור, י' (1999). תיאורית יכולת ההשתנות הקוגניטיבית המבנית. בתוך ד' צוריאל (עורך), התנסות בלמידה מתווכת (עמ' 26-9). קרית-ביאליק: אח. (1127067).

צוריאל, ד'  (1998).  השתנות שיכלית: איבחון דינמי של יכולת הלמידה. תל-אביב: ספרית הפועלים. (עמ' 25-38 - 1117320)

המלצות לקריאה נוספת:

הרמתי, ש' (1991). שכתוב דידקטי. ירושלים: מאגנס. (000167553) (חינוך B407  הרמ)

הרמתי, ש' (2003). הבנת הנקרא. כפר מונש: עופרים. (000543161) (מכון פדגוגי E372.4713  הרמ)

Isman, E., & Tzuriel, D. (2008). Relationship between mother-child mediated learning experience (MLE) strategies and mothers' attachment style and mental health. Journal of Cognitive Education and Psychology, 7(3), 388-410. (1197990)

Feuerstein, R., Feuerstein, R. S., Falik, L. H., & Rand, Y. (2002).  The dynamic assessment of cognitive modifiability:  The learning propensity assessment device: Theory, instruments, and techniques. Jerusalem:  ICELP Press. (אין בבר-אילן)