ד"ר איזקסון עטרה 79-454-01 הוראה זוטא במוסיקה

 

                                         

קורס מס. 79-454-01   הוראה זוטא  במוסיקה

סוג הקורס: (סדנה)

שנת לימודים:   תשע"ב                   סמסטר:    ב'                         היקף שעות:  1 ש"ש

מרצה: ד"ר עטרה איזקסון

isaacsa@biu.ac.il

 

מועד: יום ד' 10-12 במח' למוסיקה

שעת קבלה: ס"ב  יום ב'  12-13:30 (בתיאום מראש)

 

א. מטרות הקורס:

מטרת הקורס היא אימון במיומנויות הוראה בתוך סביבה המדמה סיטואציה של כיתה, ופיתוח יכולת רפלקטיבית תוך קבלת משוב בעזרת צילום וידאו, המאפשר צפייה חוזרת בקטעי הוראה של סטודנטים.  כל סטודנט יתנסה בהוראת עמיתים (כ- 20 דק') תוך תיעוד בטלוויזיה במעגל סגור. ייערכו  דיון ומשוב המתייחסים לפרמטרים הבאים: שפת-גוף, שימוש בקול, קשר עין, קשב, זיהוי והבעת רגשות, שאילת שאלות, הצגת מידע, התמודדות עם בעיות משמעת, ייחוס מסוגלות, ניסוח, עמידה, אינטונציה, תכנים, מוכנות, יצירת זרימה ומודעות להופעה בפני תלמידים. 

ב. תוכן הקורס:

בכל שיעור ילמד אחד הסטודנטים את עמיתיו כחצי שעה. הסטודנטים יצולמו בוידיאו, ומיד לאחר מכן יקבלו משוב וביקורת מעמיתיהם ויצפו בעצמם. כל סטודנט יוכל לקבל את הצילום על דיסק ולצפות בעצמו ביתר פירוט לאחר השיעור.

מועדי הוראת סטודנטים:

 

14.3.12   רותי

21.3.12   איתי

28.3.12    יאיר,  אסתר

18.4.12   אושרת,

2.5.12   שיר,

9.5.12     מיכאל,  שירה

16.5.12   טובה

23.5.12   עפרה

30.5.12  שי,

6.6.12     מוניקה

13.6.12  עמר

20.6.12    יוסי

 

ג. חובות הקורס:

 

דרישות קדם: קורס הוראת מוסיקה בשדה (ס"א)

מטלות: נוכחות חובה בכל המפגשים, הגשת מערך שיעור מובנה להוראת שיעור עמיתים.

מרכיבי הציון הסופי: 50%  הוראת עמיתים-שיעור לדוגמא

50% מבחן סוף סמסטר הכולל שאלות המתייחסות לסוגיות שנדונו בשיעור [בעקבות צפייה בעמיתים] + קריאת חובה מתוך שני פריטים המסומנים ב *  ברשימה הביבליוגרפית.

 

ד. ביבליוגרפיה:

 

אופנהיים, מ' (1989). השואה בין שתי שיטות הוראה: דלקרוז וקודאי בפיתוח תפיסה מוסיקלית אצל ילדים בגיל הגן. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת תל-אביב: תל-אביב.  (000380890) (מכון הפדגוגי372.87 אופ.)

ברגר, י' (תשמ"ח). מוסיקה לכל: גישה לחינוך מוסיקלי בהשראת תורתו של זולטן קודאי. ירושלים: קסת, הפקות והוצאה לאור. (110498) (מוסיקה MT 10 B46M)

ברלין-פפיש, ט' (תשל"ח). להיות מורה: פרקים בהוראת מוסיקה. תל-אביב: אוצר המורה. (323668) (מכון פדגוגי  780.7 פפי)

בירנבוים, מ' (עורכת) (1999). הערכה מושכלת: מתיאוריה למעשה. תל-אביב: רמות. (000436342) (חינוך E371.26  הער)

ברנד, א. (1993). צלילים בראש. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, המכון לאינטגרציה חברתית. (231817) (מכון פדגוגי E372.87  ברנ)

גורדון, ד' ודנילוב, י' (תשנ"ו). "חנוך לנער על-פי דרכו": ממערכת חינוך ממיינת למערכת חינוך מקדמת: כיצד להתאים מסגרות לילדים במקום ילדים למסגרת. ירושלים: מחלקת הפרסומים, משרד החינוך התרבות והספורט. (000322707) (חינוך ‫ E371.3 חנך)

גלוברמן, ר' ועירם, י' (עורכים) (1999). התפתחותה של ההוראה במוסדות החינוך בישראל. תל-אביב: רמות. (000356589) (חינוך  E371.3 התפ.)

גל-עוז, ט' (תשמ"ט). ניתוח מצבי הוראה של מורים מומחים בכיתות הטרוגניות. ירושלים: משרד החינוך והתרבות, המינהל הפדגוגי, האגף לתכניות לימודים, המחלקה להכשרת עובדי הוראה, המכון לתכנון לימודים.  ( 000146982) (מכון פדגוגי E371.252  נתו.)

חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל-אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה. רשות, עמ': 1-16, 74-77, 82-94, 104-108, 126-130, 150-152, 174-181, 266-273 (000572256) (מכון פדגוגי 371.1  חטי)

חן, מ', כפיר, ד' ואדי, א' (1990). היידע על מגוון שיטות הוראה והשימוש בהן בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים: ממצאי סקר. תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, בית-הספר לחינוך, היחידה לסוציולוגיה של החינוך והקהילה, פרוייקט פתח תקוה. (000114420) (חינוך E371.3  חן)

כהן, א' (1995). שיטות הוראה מפעילות: מדריך ידידותי למורה. קרית ביאליק: אח. (רשות, עמ' 7-17, 47-59, 113-120, 183-196, 203-210)  (000294384) (חינוך  371.3 כהן.)

רובינשטיין, י' (תשנ"ד). שיטות הוראה: תמונת מצב. ירושלים: מחלקת הפרסומים, אגף נכסים משק ופרסומים, משרד החינוך התרבות והספורט.  (000257168) (חינוך E371.3 שיט)

שחור, א' (1987). מערכי שיעור בהוראה ובחינוך. תל-אביב: אור-עם. (אין בבר אילן)

שטייניץ, ט. (1987). הוראת המוסיקה בשיעורי ריתמיקה עפ"י שיטת דלקרוז: תאוריה ופרקטיקה (עברית: ענת וינריב). תל-אביב: אור-תו. (109253) (מוסיקה MT 22 A85S8)

________. (תשמ"א). לראות ולשמוע, לחשוב ולנוע: שיטה אינטגרטיבית להוראת ריתמוסיקה. תל-אביב: רמות, מערכות חינוך. (276549) (מכון פדגוגי 371.9  שטי)

תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים. (תשל"ח). תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה.  (000113436) (חינוך 375  אונ)

 

Bessom, M. E., Tatarunis, A. M., & Forcucci, S. L. (1974). Teaching music in today's secondary schools: A creative approach to contemporary music education. New York: Holt, Rinehart and Winston. (000330396 ) (מוסיקה MT 1 B48T4)

Chosky, A. (1986). Teaching music in the 20th century.  Englewood, NJ: Prentice-Hall.  (000258367) (מוסיקה MT 1 T43)

Cohen, V. (1980). The emergence of musical gestures in kindergarten children. Ph.  Dissertation, University of Illinois at Chapaign-Urbana. (אין בארץ)        

*Jorgensen, E. R. (2008). The art of teaching music. Bloomington: Indiana University Press. (Chapter 11: Design, pp. 198-214; Chapter 12: Instruction, pp. 215-232) (001191583)   (מוסיקה MT 1 J67A8)

*Philpot, Chris, & Spruce, Gary. (2007). Learning to teach music in the secondary school (2nd ed.). New York: Routledge. (Chapter 8: The Management and Organization of Learning in the Music classroom, pp. 102-118 - בתוך  1215989)

Regelski, T. A. (1975). Principles and problems of music education. Englewood, NJ: Prentice-Hall. (000442438) (מוסיקה MT 1 R35)

Swanwick, K. (1994). Musical knowledge: Intuition, analysis, and music education. New York: Routledge. (000341476) (מוסיקה MT 1 S92 1994)