ד"ר דור אסנת 77-845-01 אתיקה בייעוץ חינוכי

 

 

אוניברסיטת בר אילן

החוג לחינוך

שם הקורס: אתיקה בייעוץ חינוכי. 77-845-01

המרצה: ד"ר אסנת דור

 

שנת הלימודים: תשע"ב.

קורס סמסטריאלי .

מועד הקורס: סמסטר א, יום ה, 0800:00-09:30

שעת קבלה ודרכי התקשרות: ימי ה', בין השעות 11.30 - 12.30,  על פי תיאום מראש בלבד.  דואר אלקטרוני: dorasnat@gmail.com

מיקום- בניין 502 חדר 26

                                                                                                                                           

מטרות הקורס 

  1. להכיר את הקוד האתי המאפיין את הייעוץ החינוכי .
  2. להבין ולהכיר מושגי יסוד ועקרונות מנחים בחשיבה האתית.
  3. לפתח חשיבה לגבי צמתים אתיים בהם נתקלים בעבודה הייעוצית.
  4. להגביר את המודעות והסגנון האישי בהתייחס לדילמות אתיות שאינן "חד משמעיות".  

 

 

נושאי הקורס

בקורס נדון במושג אתיקה, ובמשמעויותיו. נתוודע לכללי האתיקה בהם סודיות, יושר, המנעות מקשרים כפולים ומקצועיות.  נפגש עם מגוון שאלות אתיות אשר להן בין היתר גם השלכות בעבודה הייעוצית היומיומית. בין היתר נדון במצבים ייחודיים ליעוץ לילדים ולמתבגרים, חובת דיווח, טובת הילד, מחויבות למערכת. כמו כן תידון שאלת והנאמנות והמחויבות למקצוע, ותפקידו של היועץ החינוכי בשמירת הקוד האתי ויישומו בבית הספר. יידונו מאפייניו הייחודיים של מקצוע היעוץ בבית הספר, בהתייחס למקצועות טיפוליים אחרים.

 

הקורס יועבר בשילוב הרצאות, דיונים,  העלאת דילמות אתיות על ידי הסטודנטים וניתוחן בכיתה.

 

 

מהלך השיעורים:

שיעור 1- הרצאת פתיחה: מהי אתיקה? מהי אתיקה מקצועית? מהו קוד אתי?

שיעור   2-4 - כללי האתיקה

שיעור 5-6 - יעוץ לילדים ולמתבגרים.

שיעור 7- אתיקה במקצועות טיפוליים ובייעוץ חינוכי בפרט.

שיעור 8 - דילמות אפשריות בהתייחס למשפחות גירושין בבית הספר

שיעור  9 - מקומו של היועץ כאדם, כאיש מקצוע, על רקע דרישות   

             המערכת.

שיעור  10-13 - דיונים בסוגיות אתיות (מתכונת סדנאית).

שיעור 14- סיכום 

דרישות הקורס

התנהלות אישית על פי הנחיות כפי שימסרו בראשית הסמסטר כנספח לסילבוס זה.

הגעה בזמן (דף נוכחות ייבדק בראשית כל שיעור, איחור מעל רבע שעה לא ייחשב כנוכחות).

השתתפות פעילה.

קריאה בהתאם להנחיות.

2 בחנים בכיתה המתבססים על חומרי קריאה  - מתקיימים בראשית שיעורים במהלך הסמסטר (רבע שעה ראשונה מתחילת השיעור, בשיעורים שמספרם 4, 8  20% לציון).

 עבודת סיכום (80% לציון).

לידיעה: הגשת עבודת הסיכום  תאושר רק במידה והסטודנט עמד במטלות הקורס- נוכחות והגשת 2 בחנים.

הערה: הגעה בזמן (בשעה 0800 בדיוק )לאורך הסמסטר ונכוחות סדירה מוערכת על ידי המרצה כהתנהלות אחראית ורצינית, והיא תתורגם לבונוס של מספר נקודות בציון הסופי.

 

לבוחן לשיעור 4 -

Blacher, J. H., Murray-Ward, M., & Uellendahl, G. E. (2005). School counselors and student assessment. Professional School Counseling, 8 (4), 337-343. (1187164)

Bodenhorn, N. (2006). Exploratory study of common and challenging ethical dilemmas experienced by professional school counselors. Professional School Counseling, 10

לבוחן לשיעור 8 -

Mitchell, C. W., Disque, J. G., & Robertson, P. (2002). When parents want to know: Responding to parental demands for confidential information. Professional School Counseling, 6 (2), 156-161. (0572151)

Lazovsky, R. (2008). Maintaining confidentiality with minors: Dilemmas of school counselors.  Professional School Counseling, 11 (5), 335-346. (001195780)

 

 

 

ביבליוגרפיה עקרית:

ספר הקורס:

שפלר, ג', אכמון, י' ווייל, ג' (2007). סוגיות אתיות במקצועות הייעוץ והטיפול הנפשי. ירושלים: האוניברסיטה העיברית הוצאת ספרים ע"ש  י"ל מאגנס.

עמודים: 52-30 - 1071178; עמודים: 133-75; עמודים: 227-137; עמודים: 452-442 - 1071209; עמודים: 730-723 - 1071334.

(בחברה 174.915  סוג.; 1141455) (אצלנו מ- 2003. 616.8914  סוג 563692)

 

 

פירוט מאמרים:

אתיקה בייעוץ חינוכי. בתוך אוגדן ליועץ החינוכי (1997). ירושלים: משרד החינוך והתרבות, שפ"י. (350902) (חינוך E371.4  אוג)

הקוד האתי:   http://www.counseling.org/resources/codeofethics.htm

הקוד האתי של אגודת היועצים החינוכיים האמריקאית      - ASCA Ethical Code

http://www.schoolcounselor.org/content.asp?contentid=136

וייל, ג' (1999). היבטים אתיים בעבודת הפסיכולוג. ירושלים: שפ"י - משרד החינוך. (490763) (חינוך 174.915  ויל)

כהן- ג'וור, א' (1998). על אתיקה מקצועית וייעוץ חינוכי - מבט לא רק פילוסופי. אצל ר' לזובסקי וש' פלדמן (עורכות), מרחב ונחלה בייעוץ חינוכי (עמ' 75-95). אבן יהודה: רכס. (477752)

כ"ץ, י' (1990). פעולת היועץ החינוכי - תיאור דילמי. בתוך  ד' בר-טל, וא' קלינגמן (עורכים), סוגיות נבחרות בפסיכולוגיה וייעוץ בחינוך (עמ' 132-142). ירושלים: שפ"י - משרד החינוך. (241189)

לזובסקי, ר' (2003). אתיקה מקצועית בייעוץ חינוכי: מדריך לקבלת החלטות. בתוך ר' לוזובסקי וצ' בר-אל (עורכות), מסע של תקווה: ייעוץ וחינוך בעידן של אי ודאות (עמ'  86-67). אבן יהודה: רכס. (0583501)

נהלים והמלצות לבתי-ספר בהתמודדות עם גירושין במערכת החינוך. השרות הפסיכולוגי ייעוצי. באתר: http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Shefi/mediniyut/Hanchayo…

 

פרנקל, י' (1985) עולמו הפנימי של היועץ. מתוך: מעין המתגבר ושמו אדם. תל-אביב: צ'ריקובר. (568518)

קלינגמן, א' ואייזן, ר' (1990). ייעוץ פסיכולוגי - עקרונות, גישות ושיטות התערבות. תל-אביב: רמות. (125012)  (חינוך371.4  קל)

 

 

Auger, R. W. (2006).  Delivering difficult news to parents: Guidelines for school counselors. Professional School Counseling, 10 (2), 139-145. (1195895)

                                                                                                                                                           

Blacher, J. H., Murray-Ward, M., & Uellendahl, G. E. (2005). School counselors and student assessment. Professional School Counseling, 8 (4), 337-343.  (1187164)

 

Bodenhorn, N. (2006). Exploratory study of common and challenging ethical dilemmas experienced by professional school counselors. Professional School Counseling, 10 (2), 195-202. (1195898)

 

Ehrich, L., Kimber, M., Millwater, J., & Cranston, N. (2011). Ethical dilemmas: A model to understand teacher practice. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 17 (2), 173-185. (אין בבר-אילן)

Ethical standards for school counselors. (1992). School Counselor, 40 (2), 84-88. (1195819)

 

Gabrielle, L., & Kurpius, S., & Robinson, E. (2000). Legal and ethical issues involved when counseling minors in nonschool settings. Journal of Counseling & Development, 78 (2), 130-136. (1195779)

 

Helton, G., & Ray, B. (2009). Administrative pressures to practice unethically: Research and suggested strategies. Ethical Human Psychology & Psychiatry, 11 (2), 112-119. (1198483)

 

Huey, W. C. (1986). Ethical concerns in school counseling. Journal of Counseling & Development, 64 (5), 321-322. (1195816)

 

Lazovsky, R. (2008). Maintaining confidentiality with minors: Dilemmas of school counselors. Professional School Counseling, 11 (5), 335-346. (1195780)

 

Mikitka-Gomez, K. (2011). Tough choices for teachers: Ethical challenges in today's schools  and classrooms. Issues in Teacher Education, 20 (1), 109-117.

 

Mitchell, C. W., Disque, J. G., & Robertson, P. (2002). When parents want to know: Responding to parental demands for confidential information. Professional School Counseling, 6 (2), 156-161.  (572151)

 

Muschell, L., & Roberts, H. (2011). Bridging the cultural gap: One teacher education program's response to preparing culturally responsive teachers. Childhood Education, 87 (5), 337-340.

 

Nosanow, M.., Hage, S. M., & Levin, J. S. (2000). Group intervention with college students from divorced families.  Journal of College Student Psychotherapy, 14 (1), 43-58.  (אין בארץ)

 

Stone, C., & Zirkel, P. (2010). School counselor advocacy: When law and ethics may collide. Professional School Counseling, 13 (4), 244-247. (1195619)

 

Tompkins, L. (1993). Client privacy and the school counselor: Privilege, ethics, and employer  policies.  School Counselor, 40 (5), 335-342.  (1195813)

 

Remley, T., Jr., & Huey, W. C. (2002). An ethics quiz for school counselors. Professional School Counseling, 6 (1), 3-9.  (1195722) 

 

Shaw, H. E., & Shaw, S. F. (2006). Critical ethical issues in online counseling: Assessing current practices with an ethical intent checklist. Journal of Counseling & Development, 84 (1), 41-53. (1195620)

 

Simpson, C. (2004). An ethical beginning. Library Media Connection, 23 (1), 8-11. (1197991)

 

Simpson, M. D. (1999). Student suicide: Who's liable? NEA Today, 17 (5), 25. (1195624)

 

White, K. V., Drouhard, N., & Costin, A. (2006). Students who self-injure: School counselor ethical and legal considerations. Professional School Counseling, 10 (2), 203-209.  (1195636)

 

 

 

יתכן שיתווספו מאמרים נוספים במהלך הקורס.