פרופ' עדן סיגל 77-990-01 כלי חיפוש במאגרי מידע
כלי חיפוש במאגרי מידע 77-990-01/2
פרופ' סיגל עדן
סוג הקורס: קורס מתוקשב
שנת לימודים: תשע"ב סמסטר: א'/ ב' היקף שעות: 2
אתר הקורס: http://hl2.biu.ac.il/
א. מטרות הקורס:
- הכשרת הסטודנט לשימוש יעיל ומושכל במקורות מידע ממוחשבים
- הקניית שיטות חיפוש בסיסיות ומתקדמות
- הכרת מנועי חיפוש רגילים, אקדמיים, מנועי על
- הכרת מדריכים ומאגרי מידע
ב. תוכן הקורס:
חדירת מערכות המידע לכל תחומי החיים הביאה לשינוי תנאי הסביבה הלימודית. הקורס נועד להכשיר את הסטודנט לשימוש מושכל במקורות המידע הרבים בתחומי הדעת הנושקים לחינוך, ועוסק עוסק בחיפוש ושליפת מידע ממקורות מידע ממוחשבים מקומיים ומקוונים כתשתית להכשרת הסטודנט לקראת תפקוד בסביבות הוראה ולמידה חדשות.
מטרת הקורס היא הקניית מיומנויות חיפוש מהיר, יסודי ויעיל במשאבי המידע הקיימים לצרכי למידה ומחקר. הקורס יעסוק בהעשרה של ידע תיאורטי וכלים יישומיים, ובמסגרתו נתמקד בדרכי חיפוש נכונות, במאגרי מידע וכלי חיפוש.
הלמידה בקורס תתבצע ברשת ותתבסס על יחידות לימוד שבועיות ברשת והגשת מטלה שבועית (מטלה שבועית כוללת 5 שאלות "אמריקאיות").
מהלך השיעורים:
הרצאות כתובות, דיונים בפורומים, הדגמות, למידת עמיתים, למידה ממוחשבת ומתוקשבת.
כדי להיכנס לאתר הקורס יש להיכנס לכתובת http://hl2.biu.ac.il/ ולהקליק על 'כלי חיפוש במאגרי מידע'. השיעור השבועי יפתח לצפייה מידי יום א' בשבוע (תחת "יחידות לימוד שבועיות"). במקביל תוצג באתר המטלה השבועית (תחת "מטלות שבועיות"). ניתן להגיש את המטלה השבועית עד מוצ"ש (חצות). אפשרות ההגשה תיחסם אוטומטית ע"י המערכת בתום המועד.
* שימו לב! מי שנכנס למטלה חייב לסיימה ולהגישה (לא ניתן לצפות ללא הגשה) ולכן כדאי ללמוד היטב את השיעור השבועי לפני התחלת ביצוע המטלה.
לאחר הגשת המטלה ניתן יהיה לראות את הציון על המטלה ואת התשובות הנכונות והשגויות.
בכל יום א' יפתח פורום לדיון בנושא המטלה. מטרת הפורום הינה לאפשר תקשורת בין הסטודנטים לבין עצמם בנושא היחידה השבועית. כל סטודנט/ית רשאי/ת להעלות שאלה לפורום. הסטודנטים בקורס מתבקשים לנהל למידת עמיתים- לשתף פעולה ולתת מענה לשאלות, המרצה תתערב רק במידת הצורך. הקפידו להעלות שאלות לפורום המתאים לשיעור ולמטלה, לפחות 3 שאלות/תגובות.
באתר הקורס יפורסמו הודעות מפעם לפעם. יש לעקוב אחר ההודעות באופן שוטף, לפחות פעם בשבוע.
תמיכה:
סטודנט/ית שלא הבין/ה נושא מסוים ביחידת הלימוד השבועית מוזמן/ת לקבל עזרה בפורום השבועי. במקרה והתשובה אינה מספקת ניתן לפנות למרצה בדואל ueden@upp.co.il . כמו כן, ניתן להיפגש עם המרצה באוניברסיטה בתיאום מראש.
המפגש הראשון של הקורס הינו מפגש פנים אל פנים. בשבוע האחרון של הקורס ייערכו במידת הצורך מפגשי הנחיה קבוצתיים פנים אל פנים לדיון בנושאים לגביהם התעוררו קשיים. הודעה על מועד מפגשי ההנחיה ומיקומם תפורסם בסמוך לסיום הקורס.
יש לקחת בחשבון, שהשקעה של כשעתיים מידי שבוע ללימוד יחידת הלימוד ופתרון המטלה השבועית הינה השקעה סבירה.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (סמסטר א' התאריך בשחור, סמסטר ב' התאריך באדום)
מס' השיעור |
נושא השיעור |
מועד פתיחת יחידת הלימוד והמטלה |
המועד האחרון להגשת המטלה |
הערות |
1 |
מפגש הדרכה פנים אל פנים |
|
|
חכו להודעה בלוח הודעות הקורס |
1 |
חיפוש בוליאני וחיפוש עפ"י אופרטורים; הרכבת מחרוזות חיפוש יעילות ומורכבות |
יום א' 6.11.11 12.2.12 |
מוצ"ש (חצות) 19.11.11 25.2.12 |
מכיוון שיש סטודנטים הנרשמים מאוחר, מטלה זו תהיה פתוחה לכולם למשך שבועיים |
2 |
מנועי חיפוש א' |
יום א' 20.11.11 26.2.12 |
מוצ"ש (חצות) 26.11.11 3.3.12 |
|
3 |
מנועי חיפוש ומנועי על; השוואת תכונות |
יום א' 27.11.11 4.3.12 |
מוצ"ש (חצות) 3.12.11 17.3.12 |
תוספת ימים בשל פורים |
4 |
מדריכים מסווגים |
יום א' 4.12.11 18.3.12 |
יום ב' (חצות) 10.12.11 24.3.12 |
|
5 |
פרסומים מדעיים- מאגרי ספריות דיגיטליות |
יום א' 11.12.11 25.3.12 |
מוצ"ש (חצות) 17.12.11 31.3.12 |
|
6 |
מנועי חיפוש אקדמיים ו- Directories לפירסומים מדעיים |
יום א' 18.12.11 15.4.12 |
מוצ"ש (חצות) 31.12.11 21.4.12 |
|
7 |
בסיסי נתונים לפרסומים מדעיים |
יום א' 28.12.11 22.4.12 |
מוצ"ש (חצות) 24.12.11 28.4.12 |
תוספת ימים בשל חנוכה |
8 |
פרסומים מדעיים בחינוך |
יום א' 25.12.11 29.4.12 |
מוצ"ש (חצות) 31.12.11 5.5.12 |
|
9 |
הודעות על פרסומים, קבוצות דיון, רשימות תפוצה |
יום א' 01.01.12 6.5.12 |
מוצ"ש (חצות) 7.1.12 12.5.12 |
|
10 |
מידענות בחינוך |
יום א' 8.1.12 13.5.12 |
מוצ"ש (חצות) 14.1.12 19.5.12 |
|
11 |
חיפוש עפ"י רישום ביבליוגרפי |
יום א' 15.1.12 20.5.12 |
מוצ"ש (חצות) 21.1.12 26.5.12 |
|
12 |
קורסים מתוקשבים |
יום א' 22.1.12 27.5.12 |
מוצ"ש (חצות) 28.1.12 2.6.12 |
|
14 |
מפגש פנים אל פנים (במידת הצורך) |
|
|
הודעה תתפרסם בלוח ההודעות של הקורס |
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם:
יש להירשם לקורס רק באם הינך בעל/ת ידע וניסיון בסיסי ו/או משתמש/ת קבוע/ה ב:
- מערכת הפעלה Windows.
- תוכנות Office של מיקרוסופט (Word ו-Power Point).
- תוכנת דואר אלקטרוני Outlook/Outlook Express.
- דפדפן אינטרנט Explorer.
- מנועי חיפוש מוכרים כמו Google ואחרים.
דרישות:
- 1. מטלות שבועיות -כל שבוע תינתן מטלה שבועית מתוקשבת (12 מטלות) מתוכן חובה להגיש 10, ניתן ומומלץ לבצע את כולן. הציון יקבע כממוצע סך כל המטלות שיוגשו. לא ניתן לבחור את 10 הציונים הטובים ביותר (מפני שהמערכת הממוחשבת אינה מסוגלת לבצע זאת).
- 2. בחינה -בחינה אמריקאית, חומר סגור, ללא שימוש במחשב.
•3. השתתפות פעילה בפורומים.
מרכיבי הציון הסופי:
- § מטלות שבועיות: 20%
- § בחינה: 80%
ד. ביבליוגרפיה: (קריאה נוספת מעבר ליחידות הלימוד המתוקשבות- רשות)
Barnard, J. (2004). Charting a course in the information age: Enabling students to develop information literacy skills. In C. Crawford et al. (Eds.), Proceedings of society for information technology and teacher education. International conference 2004 (pp. 1102-1103). Chesapeake, VA: AACE. Retrieved from http://www.editlib.org/f/13613. (1177416)
Grassian, E. S., & Kaplowitz, J. R. (2001). Information literacy instruction: Theory and practice. New York: Neal-Schuman Publishers. (571391) (מידענות-לא להשאלה 025.524071 GRA i AHARONI)
Information power - The nine information literacy standards for student learning - http://www.ala.org/ala/aboutala/offices/olos/olosprograms/preconferences/docs/info_lit_standards.pdf
Probert, E. (2009). Information literacy skills: Teacher understandings and practice. Computers & Education, 53 (1), 24-33. (1215291)