פרופ' עדן סיגל מבוא לילד המיוחד 77-400-01

 

                                              

מבוא לילד המיוחד 77-400-01

פרופ' סיגל עדן

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים:    תשע"ב                  סמסטר:    שנתי                      היקף שעות:  4

 אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il/ /      

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

  • הכרת מושגים בתחום החינוך המיוחד
  • הכרת מגוון המסגרות בחינוך המיוחד
  • הכרת חוק החינוך המיוחד
  • סקירה היסטורית של החינוך המיוחד בארץ ובעולם
  • התמקדות במאפייני אוכלוסיות של ילדים עם צרכים מיוחדים
  • פיתוח עמדות חיוביות ורגישות כלפי הילד בעל הצרכים המיוחדים

 

ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)

קורס זה מהווה מבוא לאוכלוסיות המיוחדות הלומדות במערכת החינוך.

במהלך הקורס נכיר את עולם המושגים, תחומי הטיפול, מסגרות החינוך המיוחד וההיבטים החוקיים של התחום. נסקור את תולדות החינוך המיוחד בארץ ובעולם, ונדגיש את התפתחותו של החינוך המיוחד לאורך התקופות השונות.

נכיר את מאפייני האוכלוסיות השונות של הילדים עם הצרכים המיוחדים כמו ילדים עם לקות שכלית, ילדים עם לקות בשמיעה, ילדים עם לקות למידה ועוד.

 

    מהלך השיעורים:

הרצאות, דיונים, הדגמות, סימולציות.

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (רשימה או טבלה כדוגמת המצ"ב)

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

1

מבוא: מהו חינוך מיוחד- הגדרות מטרות ורציונאל

 

2

מבוא; אוכלוסיות היעד בחינוך המיוחד

 

3

מסגרות חינוכיות בחינוך המיוחד; הצוות הבין מקצועי בחינוך המיוחד; ארגונים התנדבותיים

 

4

מסגרות- המשך

 

5

התפתחות החינוך המיוחד- סקירה היסטורית

מרום ושות' (2006)- פרק 2, 4

6

התפתחות החינוך המיוחד- המשך

 

 

 

 

7

חוק החינוך המיוחד

חוק החינוך המיוחד בתשמ"ח (1988).

איגל ומליחי (2007)

8

חוק החינוך המיוחד: המשך

 

9

ילדים עם לקויות חושים; חירשות וכבדות שמיעה

ויזל וזנדברג (2002)

10

המשך: חירשות וכבדות שמיעה

 

11

עוורון ולקות ראיה

 

12

המשך עוורון ולקות ראיה

 

13

סרט- ילדות חרשות-עוורות

 

 

סמסטר ב'

 

1

ילדים עם לקויות למידה

שרוני -יצחק (1990)

2

לקויות למידה: המשך

 

3

לקויות למידה: המשך

מנור וטיאנו (2002)

4

ילדים עם בעיות רגשיות והתנהגותיות

גרוסמן (1986)

שולמן (1990)

5

בעיות רגשיות והתנהגותיות:המשך

 

6

ילדים עם לקויות פיזיות

 

7

ילדים עם לקויות פיזיות: המשך

 

8

ילדים עם לקות שכלית

האוניברסיטה הפתוחה יחידות 2-3

9

לקות שכלית: המשך

 

10

המשך

 

11

ילדים עם אוטיזם

גמליאל וירמיה (2008)

12

ילדים עם אוטיזם: המשך

 

13

סיכום

 

 

ג. חובות הקורס:

     דרישות קדם: אין

 חובות / דרישות / מטלות:

  • 1. נוכחות בקורס והשתתפות פעילה בשעורים--חובה
  • 2. קריאת קטעי החובה ברשימה הביבליוגרפית
  • 3. מבחן מסכם

 מרכיבי הציון הסופי: מבחן

 

ד. ביבליוגרפיה: (חובה)

איגל, כ. ומליחי, ס. (2007). חוק חינוך מיוחד: השתקפות חברתית וערכית של עיצוב המדיניות ויישומה. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים- לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 154-143). חיפה: אחווה. (1158123)

גמליאל , י. וירמיה, נ. (2008). מדדים לאיתור ואבחון הפרעות ברצף האוטיזם בשנים הראשונות לחיים. פסיכו- אקטואליה, (יולי), 42-48. (1215304)

גרוסמן, ג. (1986). ילדים בעיתיים בכיתות רגילות: מדריך למורים, הורים ולצוות הבין מקצועי. תל-אביב: צ'ריקובר. (חלק ב' עקרונות עיצוב התנהגות, עמ 91-111. - 1097875)

האוניברסיטה הפתוחה (1990). סוגיות בחינוך מיוחד: יחידות 2-3. פיגור שכלי. תל-אביב: המחבר. (צלם עמוד 65 - אפיונים, עמ' 121 - מערכת הלימודים, עמ'  134-153). (0108163) (371.9 אונ)

ויזל, א. וזנדברג, ש. (2002). סוגיות בחינוך המיוחד: יחידה 8. ליקויי שמיעה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (עמ' 48-54, 62-65, 94-103) (0108163) (371.9 אונ)

חוק החינוך המיוחד בתשמ"ח- (1988). דינים, 1996 (ערך: חינוך מיוחד)
מצוי בספריה למשפטים -- יש לצלם את כל החוק

מנור, א. וטיאנו, ש. (2002). לחיות עם הפרעת קשב וריכוז. תל-אביב: דיונון. (0575246) (חינוך616.8589  לחי)

מרום, מ., בר-סימן טוב, ק,. קרון, א. וקורן, פ. (2006). שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה - סקירת ספרות. ירושלים: מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל.  נדלה מהכתובת http://www.orianit.edu-negev.gov.il/histalvut/files/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%A9%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%91%20%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D%20%D7%91%D7%A2%D7%9C%D7%99%20%D7%A6%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%97%D7%93%D7%99%D7%9D%20-%20%D7%9E%D7%9B%D7%95%D7%9F%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%A7%D7%93%D7%99%D7%99%D7%9C.doc

שולמן, ש. (1990). שאלון יומי להערכת התנהגות. בתוך סוגיות בחינוך מיוחד: יחידה 6. הפרעות רגשיות אצל ילדים. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (עמ' 34-39 - 000568590. ניתן לקרוא אף את עמ' 45-48). 

שרוני-יצחק, ו. (1990). עקרונות אבחון וטיפול בילדים לקויי למידה. בתוך סוגיות בחינוך מיוחד: יחידה 4. לקויי למידה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (עמודים 63-68 בנושא אבחון - 576805)