ד"ר ציון מיכל 79-435-01 מתודיקה להוראת הביולוגיה
אוניברסיטת בר-אילן
הפקולטה לחינוך
בית הספר להכשרת מורים
מתודיקה להוראת הביולוגיה תשע"ב
79-435-01/02
ד"ר מיכל ציון, ד"ר אסתי שדלצקי
מאמרים (חובה)
- 1. תמיר, פ' (2006). החקר בהוראת המדעים והשתקפותו בהוראת הביולוגיה בישראל. בתוך ע' זוהר (עורכת), למידה בדרך החקר: אתגר מתמשך (עמ' 15-56). ירושלים: מאגנס.
-
2. Zion, M., & Sadeh, I. (2007). Curiosity and open inquiry learning. Journal of Biological Education, 41(4), 162-168. (1175834)
מאמר זה תורגם לעברית ל"עלון מורי הביולוגיה" בארץ:
ציון, מ' ושדה, א' (2007). סקרנות ולמידת חקר פתוחה. עלון מורי הביולוגיה, 177, 3-15. (1199748)
- 3. בכר, ח., עפרת, נ. וגינוסר, ש. (2002). קשיים בהוראת הביולוגיה: מודעות, מעורבות ואסטרטגיות הוראה. סקירת ספרות מקצועית. ירושלים: האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים, משרד החינוך. המרכז הישראלי להוראת מדעים ע"ש עמוס דה שליט. האוניברסיטה העברית, המרכז להוראת המדעים. המרכז הארצי למורי הביולוגיה. (570451) (מגון פדגוגי 570.7 בכר)
- - הומיאוסטזיס
- - חקר
- - ביואתיקה
- 4. הירש, א. וורטהימר, ש. (2006). סודות הבקרה - מסע אל תוך החקר. בתוך: הוראת הביולוגיה במעבדה ובשדה. ירושלים: משרד החינוך, הפיקוח על הביולוגיה. (1199766)
-
5. Rowland, G. (2007). Towards a new biology curriculum. Journal of Biological Education, 40(3), 99-101.
-
6. Barrett, G. W., Peles, J. D., & Odum, E. P. (1997). Transcending processes and the levels-of-organization concept. BioScience 47, 531-535. (1199771)
מאמרים (חובת בחירה 2 מאמרים-לא קבצים):
- 1. אלקנה, י' (1972). המדע, הפילוסופיה של המדע והוראת המדע. מגמות, יח (3), 279-298. (1199926)
- 2. מספרות החינוך - קובץ מאמרים מתורגמים בהוצאת ביה"ס לחינוך של האוניברסיטה העברית
ירושלים:
תמיר, פ' (עורך) (תשל"ד). ייחודה של המעבדה בהוראת מדעי הטבע [חוברת שלמה]. מספרות החינוך, ח.
א. תמיר, פ' - מקומה של המעבדה בהוראת מדעי הטבע. (1117815)
ב. אוזובל, ד"פ - ייחודה של המעבדה בתורת דרך של הוראה. (1117814)
נוסבוים, י' (עורך) (תשל"ה). גישות פילוסופיות ופסיכולוגיות בהוראת המדעים [חוברת שלמה]. מספרות החינוך, ט.
א. נוסבוים י. - מבוא (1117737)
ב. גאנייה ר.מ. - תנאי הלמידה הנדרשים למחקר. (1117733)
ג. שוואב ג. - מבנה מדעי הטבע. (256710)
- 3.
מאמרים נבחרים מתוך:
מאיר, א"מ ותמיר, פ' (עורכים) (תשמ"ה). הוראת המדעים בישראל: מקורותיה התפתחותה והישגיה. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת המדעים. (70517) (מכון פדגוגי - שמור)
א. מאיר, א"מ - הוראת מדעי הטבע בדרך החקר, הרהורים אחדים. עמ' 88.
ב. נוסבוים, י' - מסגרות חלופיות של התלמיד - אתגר למורה ולחוקר עמ' 325.
- 4. דריפוס, ע' ויונגוירט, א' (1992). אסטרטגית הקונפליקט הקוגניטיבי כאמצעי לשינוי תפיסות התלמיד: השלכות, קשיים ובעיות. עלון למורי הביולוגיה, 130, 10-29. (1199764)
- 5. דריפוס, ע' ויונגוירט, א' (1993). מיון תפישות לא תפקודיות של תלמידים בראשית כתה י' לגבי רעיון מופשט: התא החי. עלון למורי הביולוגיה, 134, 60-75. (1199767)
- 6. דריפוס, ע' ויונגוירט, א' (1991). מיקרו, מקרו, אנלוגיות וצרות אחרות בהוראת הביולוגיה בכיתה ט'. עלון למורי הביולוגיה, 129, 1-15. (1199768)
- 7. ברנשטיין, ע' (1991). תכנון וביצוע של ניסויי שדה. עלון למורי הביולוגיה, 127, 58-62. (1199770)
-
8. Schwab, J.J. (1965). Biology teachers' handbook. New York: Willey. (Invitations to enquiry). (אין בבר אילן)
הקדמות לכל קבוצת הזמנות לחקר, דוגמאות וסיכומים.
- 9. מזוז, י' (1990). התנסות בעיבוד ובהוראת יחידת לימוד בביולוגיה באחת מטכניקות הלמידה השיתופית: שיטת ה- JIGSAW. עלון למורי הביולוגיה, 121, 32-68. (1199763)
- 10. לורך, י' (1984). טופוגרפיה מוסרית וביולוגיה. עלון למורי הביולוגיה, 96, 1-14. (1199929)
- 11. ברטוב, ח"ש (1981). האנשה ותכליתיות בהוראת הביולוגיה. מדע, כה (ג), 126-129. (1199750)
- 12. נוימן, י' (1980). טלאולוגיה וביולוגיה. עלון למורי הביולוגיה, 80 (ה). (אין בבר אילן)
- 13. זקס, צ' (1993). על הוראת הבוטניקה. עלון למורי הביולוגיה, 134, 1-15. (1199761)
- 14. בירנבוים, מ' (1997). חלופות בהערכת הישגים. תל-אביב: רמות. (עמ' 5-29 - בתוך 411199)
- 15.
גוטוירץ, י' (2004). קריאת מאמרים מדעיים - כיצד נפיק את המירב? עלון למורי הביולוגיה, 170, 49-60. (1199760)
16. לינק, א' (2005). הנדסה גנטית - אליה וקוץ בה. עלון למורי הביולוגיה, 172, 71-75. (1199755)
ספרי עזר למורה:
- 1. תמיר, פ' (1989). הערכת הישגים לימודיים במדעי הטבע. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת המדעים. (172230) (מכון פדגוגי507 תמי)
- 2. נוסינוביץ, ר' ודודי, ו' (2000). הערכה: אפשר גם אחרת. ירושלים: המרכז הארצי למורי הביולוגיה המרכז להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית. (460927) (מכון פדגוגי 570.712 נוס)
- 3. וגנר, מ' (1991). יש מבחן: בניית מבחני הישגים והערכתם. ירושלים: מכון סאלד. (0173518) (חינוך מכון פדגוגי 371.26 וגנ)
- 4. ברנשטיין, ע' (1991). ביולוגיה חוקרת: איסוף הצגה וניתוח של נתונים ביולוגיים לבתי הספר התיכוניים. תל-אביב: עם עובד. (170584) (מכון פדגוגי 570.72 ברנ)
- 5. נוסבוים, י' ויחיאלי, ת' (1999). תפיסות שגויות ושינוי תפיסתי בהוראת המדעים. תל-אביב: מכון מופת. (0287396) (חינוך 507 יחי)
- 6. אמיר, ר', ברנהולץ, ח' ופלד, ל' (2001). מיפוי מושגים בלמידה, בהוראה ובהערכה, למורה. ירושלים: המרכז להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית. (570453) (מכון פדגוגי - בקיטלוג)
- 7. אמיר, ר' והירש, א' (2000). תפיסות שגויות והוראת הביולוגיה למורה. ירושלים: המרכז להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית. (479353) (מכון פדגוגי 570.7 אמי)
- 8. תכנית לימודים בביולוגיה לחטיבה העליונה בכל המגזרים (2003). ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט. (אין בבר אילן)
- 9. לימודי מדע וטכנולוגיה בחטיבת הביניים: תכנית לימודים למקצוע מדע וטכנולוגיה בכיתות ז'-ט' בבית הספר הממלכתי והממלכתי-דתי (1996). ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט, המזכירות הפדגוגית, המינהל הפדגוגי, האגף לתכניות לימודים. (309924) (מכון פדגוגי 507 למו.)
- 10. תכנית לימודים מדע וטכנולוגיה בחברה לחטיבה העליונה (1997). ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט. (לא מוצאת)
- 11. הירש, א' וורטהימר, ש' (1997). אוגדן ניסויים בביולוגיה. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת המדעים. (570408) (מכון פדגוגי 570.712 היר)
- 12. קלצ'קו, ש', גוטמן, מ', צור, ת' ודיסקין, ש' (2001). מעבדה ממוחשבת בביולוגיה: חוברת פעילויות. רמת-גן: המרכז הישראלי לחינוך מדעי טכנולוגי, אוניברסיטת בר-אילן. (אין בבר אילן)
- 13. פוליטי, ב' ואשר, א' (1990). מדריך לתכנון מרכז מדעים בית ספרי (2 כר'). ירושלים: משרד החינוך והמכון לפיתוח מבני חינוך ורווחה. (170930) (חינוך 507.1 פול)
- 14. פרסומי החברה להגנת הטבע, המכון להדרכה בשדה, משחקים לימודיים, הטיול, פעילויות שדה - מקורות לפי נושאים (לא מוצאת בשום ספריה)
- 15. ברנשטיין, ע' (2001). איך למדוד מה ולמה? מדידת נתונים אביוטיים רלבנטים בשדה. ירושלים: החברה להגנת הטבע, אגף חינוך והדרכה. (לא מוצאת בשום ספריה)
- 16. ברנשטיין, ע' (1981). אקולוגיה מעשית. תל-אביב: עם עובד. (588144) (מכון פדגוגי 577.076 ברנ)
- 17. מנדלוביץ, ר' (1990). אוסף הצעות בנושא "העבודה האקולוגית" (ביוטופ) הלקוחים מחוזרים, "עלון למורי הביולוגיה", ורעיונות של מורים. עלון למורי הביולוגיה, 123, 130-132. (1199752)
- 18. פרסומי אגף הנוער, משרד החינוך והתרבות.
- 19. אבידור, ע' ותמיר, פ' (1997). הגדרת צמחים. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת מדעים, האוניברסיטה העברית. (39962) (מכון פדגוגי 581.07 אבי)
- 20. דרייפוס, ע' (1988). שיטה להתאמת מעבדות לרמות שונות של תלמידים. ירושלים: משרד החינוך, הפקולטה לחקלאות. (אין בבר אילן)
- 21. פלד, ל' וברנהולץ, ח' (1995). איך לקרוא מאמר מדעי. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת מדעים, האוניברסיטה העברית. (292434) (מכון פדגוגי 507 פלד)
- 22. עלון למורי הביולוגיה. (120481) (מכון פדגוגי - כתב עת אלקטרוני) ראוי לעיין בגיליונות של השנה האחרונה המציגים בעיקר חידושים עדכניים של מורים.
-
23.Schwab, J.J. (1965). Biology teachers' handbook. New York: Willey. (אין בבר אילן)
-
24.Morholt, E., Brandwein, P.F., & Joseph, A. (1966). A source book for the biological sciences (2nd ed.). New York: Harcourt, Brace & World. (אין בבר אילן)
- 25. חוזרי הפיקוח על הוראת הביולוגיה, חוזר 2 בכל שנה העוסק בבחינת הבגרות. באתר הפיקוח על הוראת הביולוגיה.
- 26. עפרת, נ' ומנדלוביץ, ר' (2000). לקט הזמנות לחקר - למורה. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית. (1132237) (מכון פדגוגי - בקיטלוג)
- 27. פרידלר, י', ותמיר, פ' (1983). מושגי יסוד במחקר מדעי - לתלמיד. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת המדעים על שם עמוס דה שליט, האוניברסיטה העברית ירושלים. (עמ' 20-3). (151789) (מכון פדגוגי 507.2 פרי)
- 28. לוי, י' (1994). בחינת הבגרות: ניתוח שאלון בחינת הבגרות בביולוגיה. עלון למורי הביולוגיה, 138, 73-102. (120481) (מכון פדגוגי - כתב עת)
- 29. מנדלוביץ, ר', נוסינוביץ, ר', רהט, מ' ורייבשטיין, נ' (2003). תכנית ביודע - התנסות תלמידים במחקר. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת מדעים, האוניברסיטה העברית. (570454) (מכון פדגוגי 507.2 תכנ)
- 30.מנדלוביץ, ר' ונוסינוביץ, ר' (2003). תכנית הביודע - ספר למורה. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית. (כולל תקליטור). (570454) (מכון פדגוגי 507.2 תכנ)
- 31.הירש, א' וורטהימר, ש' (1977). אוגדן ניסויים בביולוגיה. ירושלים: המרכז הישראלי להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית. (מיומנויות חקר בניסויי מעבדה - עמ' 16-28). (570408) (מכון פדגוגי 570.712 היר)
ספרים ומאמרים כלליים (רשות):
1. קציר, א' (תשל"ג). בכור המהפכה המדעית. תל-אביב: עם עובד. (0141153) (חינוך 501 קצי)
2. טיילור, ג"ר (תשל"א). הברכה והאימה שבביולוגיה המודרנית. תל-אביב: מערכות. (1103400) (מכון פדגוגי 570.1 טיל)
3. ברונר, ג' (1965). תהליך החינוך. תל-אביב: יחדיו. (הפרק חשיבותו של מבנה). (217804) (חינוך 370.1 ברו)
4. ליבוביץ, י' (1985). שיחות על מדע וערכים. תל-אביב: משרד הביטחון. (62104) (חינוך 501 ליב)
5. פלק, ר' (1989). רעיונות מרכזיים בביולוגיה. ירושלים: כתר. (105699) (מכון פדגוגי 570 פלק)
6. חסדאי, י' (1992). בן הארץ. סקירה חודשית, 4-5, 88-92. (119458) (מדעי החברה - כ"ע)
7. שטיינברג, ג' (1988). מדע ופוליטיקה: שיתוף פעולה והתנגדות. סקירה חדשית, 35 (9), 39-47. (119458) (מדעי החברה - כ"ע)
8. כץ, י' (1989). על סטריאוטיפים ועל דעות קדומות. סקירה חדשית, 36 (8), 41-45. (553425)
אתרים חינוכיים
אתרי חובה למורים לביולוגיה
אתר הפיקוח על הוראת הביולוגיה: http://cms.education.gov.il/EducationCMS/UNITS/Mazkirut_Pedagogit/Biolo…
אתר המרכז הארצי למורי הביולוגיה www.snunit.k12.il/bioteach
כתובות מוצא לאתרים חינוכיים באינטרנט
סנונית http://www.snunit.k12.il/
משרד החינוך http://www.education.gov.il/
מרכז לטכנולוגיה חינוכית www.cet.ac.il
רשת עמל http://www.amalnet.k12.il/
רשת אורט http://www.ort.k12.il/
AGRSBIB06