ד"ר ציון מיכל הוראה בדרך החקר המובנה והדינמי 77-958-01
שם ומספר הקורס:
הוראה בדרך החקר המובנה והדינמי 77-958-01
סוג הקורס: סדנה
שנת לימודים: תשע"ב סמסטר: א+ב היקף שעות: 2 ש"ש X 2
אתר הקורס באינטרנט: אין
א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):
- הבנה של תהליכי למידה והוראת חקר.
- הכרת המושגים מהות המדע, ומטה קוגניציה והקשר שלהם ללמידת חקר
- היכרות עם הספרות המדעית והמחקרית המובילה בתחום
- היכרות עם חידושים תיאורטיים ומעשיים בתחום
ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)
מהלך השיעורים: (שיטות ההוראה, שימוש בטכנולוגיה, מרצים אורחים)
הקורס הינו קורס סדנאי. בקורס נלמדת התיאוריה באופן עיוני וכן באופן מעשי.
הסטודנטים מתנסים בביצוע תהליך חקר על כל מרכיביו (במעבדה) ובכך מפנימים הלכה למעשה את
התיאוריה. תוך כדי התנסות מודגשים היבטים של הוראה ולמידה בנושא.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (רשימה או טבלה כדוגמת המצ"ב)
נושאי הקורס:
- מהות המדע
- שלבים ועקרונות של תהליך חקר
- למידת והוראת חקר- רמות חקר
- מאפיינים של למידת חקר דינמית
- פעילויות להקניית מיומנויות חקר: הזמנה לחקר, חקר מתוקשב, למידה בשדה,
תרגילי חשיבה.
- תפקידו של המורה המנחה בלמידת חקר
- השוואה בין פעילות לימודית של חקר למחקר מדעי אקדמי
- פיתוח מודעות מטה קוגניטיבית במהלך למידת חקר
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (רשימה או טבלה כדוגמת המצ"ב)
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת מצוין מספר המקור מהרשימה הביבליוגרפית למטה |
1 |
דוגמאות ללמידת חקר משדה החינוך, מיפוי סוגים + היכרות |
|
2 |
אוריינות מדעית, הגדרה ומרכיבים |
|
3+4 |
מאפיינים של תהליך חקר ומיפוי שלהם |
חובה5; חובה 7; |
5+6 |
מהות המדע (NOS) הגדרה ומאפיינים שאלון V-NOS |
חובה 1; |
6 |
מהות המושג תגלית דרך אירועים מן ההיסטוריה של המדע |
|
7 |
הסרט זעקת העצים + השלמת המאפיינים של תהליך החקר |
|
8 |
אינדוקציה, דדוקציה וחקר מקרה תרגיל המולינרקים |
חובה 2 |
9+10 |
שאילת שאלות חקר תיאוריה וישום |
|
11 |
קשר לוגי בין שאלות החקר דגמים וישום במחקר כמותי ואיכותי. תרגיל רטוב בשאלת שאלות עם קשר לוגי ביניהן |
חובה 8; |
12 |
טיפוסי הוראת חקר (מובנה, מונחה, מצומד, פתוח) |
חובה 4; חובה 9; |
13 |
הסבר על פרויקט המחקר של הקורס |
|
14 |
מטה קוגניציה, הגדרה, מרכיבים, הכוונה מטה קוגניטיבית. בניית הכוונה מטה קוגניטיבית לקורס. |
חובה 6; |
15+16 |
עבודה בצוותים: מציאת נושא מחקר, שאילת שאלות. |
|
17 |
עבודה בצוותים: תכנון מהלך מחקר לשאלת המחקר הראשונה |
|
18 |
הצגת תוצרי הצוותים, דיון ומשוב כתתי |
|
19 |
הזמנה לחקר - עקרונות |
|
20 |
חקר דינמי – עקרונות ותוצאות מחקרים |
חובה 10; חובה 11; חובה 12; |
21+22 |
הצגת תוצאות השאלה הראשונה., ותכנון מהלך מחקר של השאלה השנייה משוב ודיון כתתי |
|
23 |
כלי תיעוד של החקר הדינמי |
|
24 |
חשיבות המטה קוגניציה ותיעוד התהליך, ללמידת חקר-תוצאות מחקרים |
חובה 3; |
25+26 |
הצגת מחקרי הסטודנטים + הצגת החשיבה המטה קוגניטיבית של הסטודנטים |
|
|
|
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם:
תואר B.Sc. במדעים.
חובות / דרישות / מטלות:
עם סיום הקורס יוגש על ידי כל סטודנט תלקיט שיכלול שני מדורים:
I. מדור פרויקט חקר (ייכתב בקבוצה)
במדור זה יוצג המחקר המדעי שבצעו הסטודנטים בצורה של מאמר מדעי, הכולל עדויות לחשיבה מטהקוגניטיבית של הלומד בפורמט של הכלים לתיעוד החקר הדינמי.
II. מדור אופיו של המדע. (ייכתב באופן אישי)
במדור זה יתייחסו הסטודנטים למאפיינים של מהות המדע שבאו לידי ביטוי בתהליך המחקר שלהם. כמו כן יראו כיצד תהליך ההתפתחות המקצועית שהם עברו קשור למאמרים מתחום הוראת המדעים.
.
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):
ציון הקורס יקבע על פי
1. תלקיט מסכם 70%.
2. תרגילים נוספים שיוגשו, הכנה והשתתפות שוטפים 30%.
ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)
חובה:
1) Abd-El-Khalick, F. (2006). Over and over again: College students’ views of nature of science. In L.B. Flick & N.G. Lederman (Eds.), Scientific inquiry and nature of science (pp. 389-425). Netherlands: Kluwer Academic. (1176984)
2) Lawson, A.E. (2005). What is the role of induction and deduction in reasoning and scientific inquiry? Journal of Research in Science Teaching, 42 (6), 716-740. (1175839)
3) Michalsky, T., Zion, M., & Mevarech, Z.R. (2007). Developing students' metacognitive awareness in asynchronous learning networks in comparison to face-to-face discussion groups. Journal of Educational Computing Research, 36 (4), 421-450. (1175836)
4) National Research Council (NRC). (2000). Inquiry and the national science education standards. Washington, D.C: National Academy Press. (אין בבר אילן)
5) Roberts, R. (2001). Procedural understanding in biology: Thinking behind the doing. Journal of Biological Education, 35 (3), 113-117. (1177783)
6) Schraw, G., & Dennison, R.S. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19, 460-475. (1159419)
7) Tamir, P., Stavy, R., & Ratner, N. (1998). Teaching science by inquiry: assessment and learning. Journal of Biological Education, 33 (1), 27-32. (01178786)
8) Zion, M., & Sadeh, I. (2007). Curiosity and open inquiry learning. Journal of Biological Education, 41 (4), 162-168. (1175834)
9) Zion, M., Shapira D., Slezak, M., Link, E., Bashan, N., Brumer, M. et al. (2004a). Biomind - A new biology curriculum that enables authentic inquiry learning. Journal of Biological Education, 38 (2), 59-67. (1175833)
10) Zion, M., & Slezak, M. (2005). It takes two to tango: In dynamic inquiry, the self-directed student acts in association with the facilitating teacher. Teaching and Teacher Education, 21, 875-894. (1175830)
11) Zion, M., Slezak M., Shapira D., Link E., Bashan N., Brumer M. et al. (2004b). Dynamic, open inquiry in biology learning. Science Education, 88, 728-753. (1175821)
11) נוסבוים, י' (עורך) (תשל"ה). גישות פילוסופיות ופסיכולוגיות בהוראת המדעים [חוברת שלמה]. מספרות החינוך, ט.
א. נוסבוים י. – מבוא (1117737)
ב. גאנייה ר.מ. - תנאי הלמידה הנדרשים למחקר. (1117733)
ג. שוואב ג. - מבנה מדעי הטבע. (256710)
רשות:
1) Lederman, N.G. (2006). Syntax of nature of science whitin inquiry and science instruction. In N.G. Lederman & L.B. Flick (Eds.), Scientific inquiry and nature of science: Implications for teaching, learning, and teacher education (pp. 301-317). Dordrecht: Kluwer Academic. (1176985)
2) Tamir, P., Stavy, R., & Ratner, N. (1998). Teaching science by inquiry: Assessment and learning. Journal of Biological Education, 33(1), 27-32. (1178786)
3) עפרת, נ' ומנדלוביץ, ר' (2000). לקט הזמנות לחקר. ירושלים: למורה המרכז להוראת המדעים. (1132237) (מכון פדגוגי – בקיטלוג)
4) זוהר, ע' (עורכת) (2007). למידה בדרך החקר: אתגר מתמשך. ירושלים: מאגנס. (1124102) (חינוך 570.712 למי)